BPM betalen bij aanschaf bestelauto met grijs kenteken?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Nieman

BPM betalen bij aanschaf bestelauto met grijs kenteken?

Ongelezen bericht door Nieman » 18 mar 2017 10:00

Als ik een bestelauto op grijs kenteken aanschaf, nieuw of jonger dan 5 jaar, moet ik dan de BPM betalen?
De verkoper van de bestelauto die ik nu wil kopen twijfelt. Hij denkt dat doordat ik de bestelauto niet tot mijn ondernemersvermogen reken, ik daarmee ook als particuliere koper moet worden gezien. En dus wel de rest BPM aan hem betalen moet.

Ik ben volgens de “Wet op de omzetbelasting 1968” ondernemer: (ik heb ook Kvk , BTW-nr etc)
Artikel 7
1 Ondernemer is ieder die een bedrijf zelfstandig uitoefent.
2 Waar in deze wet wordt gesproken van bedrijf, wordt daaronder mede verstaan:
a. beroep;
b. exploitatie van een vermogensbestanddeel om er duurzaam opbrengst uit te verkrijgen.

Volgens de “Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992” heb ik daarom recht op vrijstelling van de betaling van BPM op een bestelauto:
Artikel 13a
1 Vrijstelling van belasting wordt verleend voor bestelauto’s die op naam worden gesteld van een ondernemer als bedoeld in artikel 7 van de Wet op de omzetbelasting 1968, die de bestelauto meer dan bijkomstig gebruikt in het kader van zijn onderneming.

“Meer dan bijkomstig gebruik” daar voldoe ik aan (aantoonbaar met ritdeclaraties):
De belastingdienst omschrijft dat als volgt: “Bent u ondernemer, dan betaalt u geen bpm als u uw bestelauto voor meer dan 10% van de per jaar gereden kilometers voor uw onderneming gebruikt.”

Ik kies er echter voor om de bestelauto niet tot mijn ondernemersvermogen, maar tot mijn privévermogen te rekenen. Dit omdat de aftrek van de BTW en de afschrijving op de investering niet opwegen tegen de bijtelling van 25% wegens privégebruik. Daarmee blijft toch onveranderd dat ik voor de BPM nog steeds als ondernemer wordt aangemerkt, en dus recht hou op de vrijstelling?

Ik rij momenteel in een bestelauto die ouder was dan 5 jaar bij aanschaf, dus daarom sowieso niet BPM-plichtig meer was. Ook deze heb ik niet als ondernemersvermogen gerekend. Voor de wegenbelasting is de beschrijving van de voorwaarden hetzelfde als voor de BPM (ondernemer zijn, en hem >10% voor de onderneming gebruiken) en betaal ik al jaren het kwarttarief. Dus ik ga er vanuit dat voor de BPM ook vrijstelling geldt. Toch?

NeoDutchio

Re: BPM betalen bij aanschaf bestelauto met grijs kenteken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 18 mar 2017 21:28

Prachtig toch, men wil alles, maar het mag niets kosten. U wil zakelijk een auto aanschaffen en via constructies prive gaan rijden. Indien u de auto zakelijk koopt is dit zakelijk vermogen. U wilt dit overhevelen naar uw prive vermogen, dan bent u dus alle belastingen verschuldigd.

Juist door constructies wat u doet maakt het dat we zo ontzettend veel regeltjes hebben in Nederland. Overal wordt een maas in de wet gezocht in de hoop er financieel beter van te worden. Leer gewoon betalen wat iets kost, dat maakt het voor iedereen leuker.

Nieman

Ongelezen bericht door Nieman » 18 mar 2017 21:56

Jouw reactie maakt het leuker inderdaad. Wat een zuurpruim, en nog eens niet ter zake deskundig ook. Waarom reageer je überhaupt?

Gelukkig heb ik met google nu ook een inhoudelijk antwoord gevonden :-)

Van http://zzpdaily.nl/grijs-kenteken-prive-zakelijk.../
Als ondernemer kom je hoogstwaarschijnlijk in aanmerking voor de belastingvoordelen van een auto met grijs kenteken. Maar wat als je de auto met grijs kenteken als privévermogen wil aanmerken?
Dat kan. De reden dat het grijze kenteken is ingevoerd, is dat de overheid bepaalde voordelen wil bieden aan ondernemers. Een grijs kenteken is dus in principe alleen van toepassing op ondernemers. Het maakt hierbij niet uit of je de bestelwagen met grijs kenteken privé houdt, of als zakelijk vermogen aanmerkt. De overheid wil je namelijk als ondernemer een voordeel bieden. Wanneer dit voordeel zou wegvallen tegen de bijtelling als de auto verplicht zakelijk vermogen zou zijn, dan heeft het voordeel van een grijs kenteken in veel gevallen geen zin. Daarom heb je als ondernemer ook alle voordelen van een grijs kenteken wanneer je de auto niet inbrengt in je bedrijf.

----------------------------------------
En in 2013 stelde iemand een vergelijke vraag, met een zelfde antwoord.
https://www.higherlevel.nl/forum/financ ... ing-444077

Leuke avond verder!

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 18 mar 2017 23:58

[quote="Nieman"]Jouw reactie maakt het leuker inderdaad. Wat een zuurpruim, en nog eens niet ter zake deskundig ook. Waarom reageer je überhaupt?

Heeft niets met zure pruimen te maken, ik blijf het gewoon altijd verwonderlijk vinden dat mensen alles willen, maar er niet voor willen betalen. Of het nou wel of niet mogelijk met al dan niet een hoeveelheid aan gebonden regeltjes, er is een hoop veranderd op grijs kenteken gebied. Waar het grijze kenteken voor bedoeld is, is voor de ondernemer en het gebruik voor het werk. Waar vroeger iedereen kon profiteren hebben ze dat gelukkig stopgezet. Een ondernemer heeft vaak een bestelauto/bus nodig om zijn werk te kunnen uitoefenen. Hier krijgt de ondernemer een voordeel op t.o.v. particulieren. Waarom moeten er dan weer constructies verzonnen worden dat een auto zakelijk wordt aangeschaft, met alle bijbehorende voordelen, en daarmee prive gaat rijden? Oftewel dubbel voordeel. Waarom zou deze persoon bevoordeeld moeten worden t.o.v. andere? Nu wordt het lonend gemaakt om met belastingvoordeel de auto aan te schaffen en prive op laag belastingtarief te kunnen rijden. Van mij mag heel die regel afgeschaft worden. In uw ogen geen deskundig antwoord op de vraag, maar het is van de zotte dat dit kan.

absent

Ongelezen bericht door absent » 19 mar 2017 00:39

Oog...Oude regelgeving gebruiken..Leuk. TS komt volgend kwartaal klagen omdat er een fiscus is die ... Ach, dat zien we vanzelf...

Nieman

Ongelezen bericht door Nieman » 19 mar 2017 11:41

absent schreef:Oog...Oude regelgeving gebruiken..Leuk. TS komt volgend kwartaal klagen omdat er een fiscus is die ... Ach, dat zien we vanzelf...
Is dit forum een soort dumpert ofzo? Waar reagluurders die niets beters te doen hebben midden in de nacht met hun er niet toe doende mening gaan strooien. Treurig...

Nieman

Ongelezen bericht door Nieman » 19 mar 2017 11:53

NeoDutchio schreef: Een ondernemer heeft vaak een bestelauto/bus nodig om zijn werk te kunnen uitoefenen. Hier krijgt de ondernemer een voordeel op t.o.v. particulieren.
Dat is precies mijn situatie. Ik heb een bus nodig. Maar ben een kleine zelfstandige en moet erg op mijn centen letten. Alleen een bus voor de zaak en daarnaast nog een gewone auto is geen optie. Een bus voor de zaak zonder gunstige regeling ook niet. Ik koop een 2e hands bus , ook om die reden. Bijtellen, of geen BPM/MRB vrijstelling krijgen zorgt ook voor onhaalbaarheid. Dus de regeling doet voor mij precies waar hij voor bedoeld is: ondernemen stimuleren.

Dat de regeling ook toepasbaar is op gewone auto's en dat die regeling dan misschien dan "misbruikt" wordt, is politiek geneuzel. Gaat niet over mij, heb ik niets over gevraagd. Waarom de reactie dan wel zuur en belerend is, zonder iets inhoudelijk aan mijn vraag bij te dragen, vraag ik me af.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn » 19 mar 2017 16:19

Als ik het goed begrijp heb je te weinig inkomsten om een auto te onderhouden , ja die kosten geld . Weet niet of je starter bent of al langer bezig .

En op je vraag kan niemand antwoord geven omdat de inkomsten niet bekend zijn. Ga naar een boekhouder of administratie kantoor die kunnen je meer vertellen. Ik zou de bus op de zaak zetten met alle voordelen van afschrijvingen en kosten . Stel je koopt een bus nieuwprijs 15000,00 euro bijtelling 25% = 3500,00 euro Kan je zomaar goedkoper uit zijn bij zakelijk .
Wat ook kan bus kopen zakelijk 500 km vrij . Goedkope luxe wagen 500,00 euro erbij kopen geen bijtelling .
Hou wel rekening met auto verzekering. Bus kopen prive en zakelijk gebruiken, kan niet bij alle autoverzekeringen .

absent

Ongelezen bericht door absent » 19 mar 2017 16:31

Nieman schreef:
absent schreef:Oog...Oude regelgeving gebruiken..Leuk. TS komt volgend kwartaal klagen omdat er een fiscus is die ... Ach, dat zien we vanzelf...
Is dit forum een soort dumpert ofzo? Waar reagluurders die niets beters te doen hebben midden in de nacht met hun er niet toe doende mening gaan strooien. Treurig...
Treurig? Je reactie is geen reclame voor je, als ondernemer. En genoeg werk heb je nog lang niet, misschien begrijp je hoe dat komt?

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn » 19 mar 2017 16:41

?absent schreefTreurig

Misschien is het een starter die voor zijn centen wil werken .

Heb nog geen antwoord gekregen op mijn vraag absent.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 20 mar 2017 06:49

Pin me er niet op vast, maar volgens mij zit de clou in je keus om de auto tot je privevermogen te rekenen. Bij mijn weten heb je die keus niet als je de auto meer dan 90% zakelijk (of juist privé) gebruikt.

Bestelauto

Ongelezen bericht door Bestelauto » 21 mar 2018 18:18

Regels volgen heeft niets te maken met slinkse manieren.
Als ondernemer mag je kiezen en deze keuze kan voor de omzetbelasting een andere zijn dan voor de inkomstenbelasting.

De belastingdienst:
Ondernemersregeling
Lees voor
Bent u een ondernemer en hebt u een bestelauto? Dan kunt u in aanmerking komen voor een vrijstelling van de bpm op grond van de ondernemersregeling.

Voorwaarden
U bent ondernemer volgens artikel 7 van de Wet op de omzetbelasting 1968 (met uitzondering van het ondernemerschap dat voortvloeit uit het zesde lid). U gebruikt de bestelauto voor meer dan 10% voor uw onderneming.

U moet alsnog bpm betalen als u:

de bestelauto ombouwt tot personenauto
Gebruik het formulier 'aangifte bpm voor niet vergunninghouders'.
een bestelauto jonger dan 5 jaar verkoopt aan een particulier
de onderneming stopt
Gebruik het formulier 'Aangifte bpm Registratie bestelauto'.
Gebruikt u de bestelauto voor minder dan 10% van de per jaar gereden kilometers voor de onderneming? Dan mag u geen gebruik maken van de ondernemersregeling en betaalt u bpm voor uw bestelauto.

Niet voldoen aan de voorwaarden
Hebt u een bestelauto en voldoet u niet (meer) aan de ondernemersregeling? Doe dan bpm-aangifte met formulier ‘Aangifte bpm Registratie bestelauto’ en betaal de bpm binnen 1 maand na de wijziging.

Zorg dus dat de auto ondernemersvermogen is voor de omzetbelasting.

Auto prive voor de inkomstenbelasting betekent

geen kostenaftrek
geen investeringsaftrek
geen bijtelling
0.19 ct/km doorbelasten aan de zaak.

auto zakelijk betekent

wel kosten aftrek
wel investeringsaftrek
wel bijtelling (indien meer dan 500 km prive gebruikt)
Bijtelling nooit hoger dan de werkelijke kosten.

Na 5 jaar wordt bij verkoop aan een particulier geen bpm meer nageheven
Maak een schatting van de te rijden km prive en zakelijk en ga rekenen.

Plaats reactie