LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BPM terugvorderen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Thijs van den Reek
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2017 15:50

BPM terugvorderen

Ongelezen bericht door Thijs van den Reek »

Ik heb voornemens om een bestelauto aan te schaffen en die te gebruiken voor het vervoer van mijn rolstoelafhankelijke vrouw.
Via de belastingdienst heb ik begrepen dat ik de BPM van de bestelauto kan terugvorderen. Betekent dit dat ik zelf wel eerst de BPM moet betalen ?
Hoe gaat het in zijn werking ?

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: BPM terugvorderen

Ongelezen bericht door mp2017 »

Thijs van den Reek schreef:Ik heb voornemens om een bestelauto aan te schaffen en die te gebruiken voor het vervoer van mijn rolstoelafhankelijke vrouw.
Via de belastingdienst heb ik begrepen dat ik de BPM van de bestelauto kan terugvorderen. Betekent dit dat ik zelf wel eerst de BPM moet betalen ?
Hoe gaat het in zijn werking ?
Duidelijk uitspraak,
Als je de BPM kan terugvorderen, dan moet je deze toch eerst betaald hebben, of niet?

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: BPM terugvorderen

Ongelezen bericht door Statler »


mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: BPM terugvorderen

Ongelezen bericht door mp2017 »

Statler schreef:Goegel is uw vriend.......

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... enregeling
Maar hij moet het toch eerst betalen, voor hij het terug kan vorderen.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: BPM terugvorderen

Ongelezen bericht door Statler »

Denk je...... echt waar lezen kan toch heel moeilijk zijn..... link is toch zeer duidelijk, formulier invullen na koop.....

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: BPM terugvorderen

Ongelezen bericht door mp2017 »

Statler schreef:Denk je...... echt waar lezen kan toch heel moeilijk zijn..... link is toch zeer duidelijk, formulier invullen na koop.....

Dat hij de BPM terug krijgt beweert niemand, maar moet hij de ook eerst betalen?

Of waar lees je iets anders? :shock: !

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BPM terugvorderen

Ongelezen bericht door Moneyman »

mp2017 schreef:
Statler schreef:Goegel is uw vriend.......

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... enregeling
Maar hij moet het toch eerst betalen, voor hij het terug kan vorderen.
Inderdaad, uiteraard zou ik zeggen. Iets wat je niet betaalt kan je moeilijk terugvorderen.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: BPM terugvorderen

Ongelezen bericht door Statler »

Zal wel heel mooi zijn bpm terug te krijgen voor iets wat je niet hebt aangeschaft.... Logisch nadenken leert mij dat je pas de bpm krijgt nadat je het formulier invult in de link welke ik heb gegeven.
Anders is het wel een hele leuke vorm van aanvulling op mijn inkomen, ga ik morgen een autodealer langs, fotograaf alle kentekens en verkoopbedragen en ga dan bpm terugvragen.
Zoals moneyman als zegt "uiteraard "

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: BPM terugvorderen

Ongelezen bericht door mp2017 »

Statler schreef:Zal wel heel mooi zijn bpm terug te krijgen voor iets wat je niet hebt aangeschaft.... Logisch nadenken leert mij dat je pas de bpm krijgt nadat je het formulier invult in de link welke ik heb gegeven.
Anders is het wel een hele leuke vorm van aanvulling op mijn inkomen, ga ik morgen een autodealer langs, fotograaf alle kentekens en verkoopbedragen en ga dan bpm terugvragen.
Zoals moneyman als zegt "uiteraard "

Misschien lees je nog een keer het OP, daar vraagt TS, moet ik eerst de BPM betalen voor ik het kan terugvorderen.
Betekent dit dat ik zelf wel eerst de BPM moet betalen ?[/quote]

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: BPM terugvorderen

Ongelezen bericht door crazyme »

Tussen ondernemers (met een nummer bij de belastingdienst) wordt de bpm niet eerst betaald door de koper. Bij verkoop aan een particulier is de verkoper verplicht om bpm in rekening te brengen (om te voorkomen dat wanneer u geen recht heeft op teruggave de verkoper door de belastingdienst wordt aangesproken voor de bpm)

De autodealer zou u dat gewoon kunnen vertellen.

Toevoeging :

Wellicht kunt u gebruik maken van de gesloten beurzen verklaring. Dan hoeft u de bpm niet voor te financieren. En dat is volgens mij waar het hier om gaat.

https://download.belastingdienst.nl/bel ... 1b9fol.pdf

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: BPM terugvorderen

Ongelezen bericht door mp2017 »

crazyme schreef:Tussen ondernemers (met een nummer bij de belastingdienst) wordt de bpm niet eerst betaald door de koper. Bij verkoop aan een particulier is de verkoper verplicht om bpm in rekening te brengen (om te voorkomen dat wanneer u geen recht heeft op teruggave de verkoper door de belastingdienst wordt aangesproken voor de bpm)

De autodealer zou u dat gewoon kunnen vertellen.

Toevoeging :

Wellicht kunt u gebruik maken van de gesloten beurzen verklaring. Dan hoeft u de bpm niet voor te financieren. En dat is volgens mij waar het hier om gaat.

https://download.belastingdienst.nl/bel ... 1b9fol.pdf
Dit zou inderdaad op TS iets kunnen betekenen.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BPM terugvorderen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mooie toevoeging, crayzeme. Ik ben uitgegaan van een particuliere aanschaf, nu het immers om rolstoelvervoer van diens vrouw gaat. Maar TS kán los daarvan toevallig ook nog ondernemer zijn, natuurlijk.

Gesloten