LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BTW en inklaring TNT

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Bertuz
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2010 16:11

BTW en inklaring TNT

Ongelezen bericht door Bertuz »

Ik heb begin dit jaar sportkleding gekocht in Hong Kong. Het totaalbedrag van de kleding was 50 euro, de verzendkosten waren 11 euro. Bij aflevering van het pakje door TNT moest ik nog BTW bij invoer en inklaringskosten betalen.

BTW = 15,39
Inklaringskosten = 17,00
Totaal= 32,39

Dit bedrag is door de verkoper overigens direct aan mij terugbetaald, dus daar zit mijn “prbleem” niet.

Ik heb vorige week weer kleding gekocht bij dezelfde verkoper voor in totaal 120 euro (geen verzendkosten dit keer vanwege het eindbedrag dat boven de 100 euro uitkwam).

Omdat ik de vorige keer toevallig 32,39 aan gepast geld in huis had kon ik de koerier van TNT direct betalen. Om dit nu ook te kunnen doen ben ik eens gaan rekenen welk bedrag ik nu kan verwachten, maar ik kom er niet uit.

Wie kan mij de berekening uitleggen die TNT / de Douane toepast?
Zijn de kosten eigenlijk wel terecht? Kan ik ze misschien terugvorderen?

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: BTW en inklaring TNT

Ongelezen bericht door gerda1956 »

http://www.douane.nl/particulier/intern ... en-01.html

Hier kunt u alles nalezen/narekenen.

Bertuz
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2010 16:11

Re: BTW en inklaring TNT

Ongelezen bericht door Bertuz »

Maar daarmee kom ik er dus niet uit. Als ik de voorbeelden volg kom ik op hele andere bedragen uit.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: BTW en inklaring TNT

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Invoerrecht bedraagt slechts 5% van de waarde van het ingevoerde product te vermeerderen met 19%btw.
Het product wat u kocht koste:€ 50,-- daarover bent u :€ 2,50 + 19% btw verschuldigd = totaal:€ 62,48

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: BTW en inklaring TNT

Ongelezen bericht door Rebellian »

Voor het gemak te vermelden, de kosten die u betaald voor het verzenden hoeven niet persee de kosten te zijn die gebruikt worden door de TNT bij de douane aangifte. Er worden vaak standaard (lees: Iets te hoge) bedragen gebruikt voor de bepaling van invoerrechten en BTW.

Om de volgende opmerking voor te zijn, de daadwerkelijke verzendkosten dienen op de commerciele factuur vermeld te worden als ze gebruikt moeten worden voor de inklaring, geen verzendkosten vermelden = het norm bedrag meenemen in de berekening.

Laat op de factuur ook CIF (uw woonplaats) vermelden. Dat is een incoterm die aangeeft dat de kosten voor verzenden tot aan uw woonplaats inbegrepen zijn maar niet betaald wordt / is voor BTW en invoerrechten en eventuele douane behandelingskosten door de leverancier.

Gesloten