LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Electronische aangifte voor ouderen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
bloesem
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 apr 2006 21:45

Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door bloesem »

Veel ouderen krijgen voor het eerst van hun leven een blauwe envelop in de bus met het verzoek tot electronische aangifte. Zij hebben nog nooit met een computer gewerkt en worden nu gedwongen anderen te vragen om hun aangifte electronisch te regelen. Dat kan alleen als de persoon ook nog electronisch een DigiD heeft geregeld.

Natuurlijk zijn er de ouderebonden om deze personen bij te staan en die hebben een speciale procedure waardoor eventueel de aangifte electronisch kan worden gedaan.

Mijn vraag: waarom deze mensen, soms ver in de zeventig, nog met een electronische aangifte opschepen terwijl met een papieren aangifte kan worden volstaan.

Het alsnog aanvragen van een papieren aangiftebiljet neemt dan nog 6 tot 7 weken in beslag.!!!! De belasingdienst zou het voor deze mensen veel gemakkelijker kunnen maken door met een papieren aangifte te beginnen.

willianne
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 feb 2007 19:49

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door willianne »

waarom wordt er uberhaupt van iederéén verwacht een computer in huis te hebben? de meeste mensen hebben daar helemaal geen belang bij en bovendien worden er vervolgens weer zulke belachelijke eisen gesteld dat je alsdan nog niets aan een computer hebt, zoals ik laatst stuitte op:
telebankieren bij de Postbank.
Ik was dolenthousiast dat ik het helemaal uit mijn eigen gevonden had en wat werd er toen voor eis gesteld? IK MOEST EEN MOBIEL TELEFOONNUMMER OPGEVEN............. een 06 nummer! En dat heb ik dus niet!
Conclusie: je hebt niets aan alléén een computer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Toen ik laatst een DigiD aan wilde aanvragen en het bijna voor elkaar had stuitte ik ook weer op een probleem, waardoor ik niet meer verder kon. Dus hoezo alles met/over de computer? Het ene wat je niet lukt sluit je vervolgens weer van het andere uit.

Ik word er moe en gefustreerd van en lees vervolgens wat ik moet doen om op normale wijze formulieren te verkrijgen en in te vullen..................grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr! :twisted: :twisted: :twisted:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Hoe vervelend het ook is, het is wel de kant die we opgaan in de maatschappij. Papier wordt steeds minder en in het kader van de voortgang en de snelheid worden steeds meer zaken geautomatiseerd.

Ik ben het wel met jullie eens dat het vooral voor ouderen moeilijk zo niet onmogelijk kan zijn om iets te kunnen doen. Hier zou inderdaad wat opgevonden moeten worden.

bloesem
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 apr 2006 21:45

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door bloesem »

@willianne,

Bij het Postbankbankieren kun je in plaats van een mobiel telefoonnummer ook opgeven dat je een lijst met nummers thuisgestuurd kunt krijgen. Je hebt dan geen mobiel nummer nodig.

Hetzelfde geldt voor DigiD, ook hier is een mobiel nummer niet nodig als je belastingformulieren aanvraagt of invult.
Als je een belastingformulier per telefoon aanvraagt dan moet je gewoon 0800-0543 bellen en je SOFInummer gereed houden en dan de verschillende telefoonopties aflopen.

Je kunt bij regeringsinstanties echter niet iets bestellen met DigiD maar zonder mobiele telefoon als het geld moet gaan kosten

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door bot321 »

Dilbert29

Geplaatst op 13 Feb 2007 09:07 door Dilbert29


Hoe vervelend het ook is, het is wel de kant die we opgaan in de maatschappij. Papier wordt steeds minder en in het kader van de voortgang en de snelheid worden steeds meer zaken geautomatiseerd.

Ik ben het wel met jullie eens dat het vooral voor ouderen moeilijk zo niet onmogelijk kan zijn om iets te kunnen doen. Hier zou inderdaad wat opgevonden moeten worden.


Behoor ook tot de oudere alleen zag ik aankomen dat er hoe
langer hoe meer op de pc gedaan werd.Heb geen curcus gehad
maar door logisch nadenken op de pc kan men een eind komen.
Heb Digide doe electronisch bankieren vul mijn belasting in via
de pc en moet zeggen is makkelijker als een formulier en je weet
gelijk wat je krijgt of moet betalen.Ondanks dat mijn kinderen wel
les gehad hebben over de pc komen ze toch naar dit oudje voor
hun belasting form.Krijg af en toe op mijn falie met mijn reactie's
hier geef ook flink van katoen terug dus met een beetje wil kan men
een eind komen op de pc. :wink:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

You go bot321, zo zouden er meer moeten zijn. Alle succes van de wereld toegewenst met je pc, ik ben trots op je !

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door Marco Polo »

MADRID - Bloggen is voor jong en oud. Dat bewijst een Spaanse vrouw van 95 jaar die inmiddels een grote schare fans heeft opgebouwd met haar website.
De oma kreeg voor haar 95e verjaardag een blog waar ze nu bijna dagelijks berichten publiceert.
Volgens de Spaanse media is de vrouw de oudste internetter van het land.


Hier kan menig Nederlandse bejaarde nog een voorbeeld aan nemen!

bloesem
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 apr 2006 21:45

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door bloesem »

Leuk al deze verschillende ervaringen te lezen. Uitzonderingen bevestigen de regel. Echter als ouderenondersteuner moet ik helaas vaststellen dat een groot deel van ouderen boven de zeventig niet met de pc en internet kunnen omgaan of er vertrouwen in hebben.

wsystems
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2007 13:53

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door wsystems »

Veel ouderen krijgen voor het eerst van hun leven een blauwe envelop in de bus met het verzoek tot electronische aangifte. Zij hebben nog nooit met een computer gewerkt en worden nu gedwongen anderen te vragen om hun aangifte electronisch te regelen. Dat kan alleen als de persoon ook nog electronisch een DigiD heeft geregeld.
Eerst maar even dit feitje : als de oudere in het verleden aangifte heeft gedaan met papier, dan krijgt die automatisch de papieren aangifte toegestuurd. Is er in het verleden aangifte gedaan door een ouderenbond of andere adviseur, en als die aangifte electronisch is gebeurd, dan krijgen ze alleen een brief.
Natuurlijk zijn er de ouderebonden om deze personen bij te staan en die hebben een speciale procedure waardoor eventueel de aangifte electronisch kan worden gedaan.
Helemaal niet speciale procedure, zij gebruiken gewoon een programma, die de elektronische handtekening die in het verleden is gebruikt nog steeds kan gebruiken.
Mijn vraag: waarom deze mensen, soms ver in de zeventig, nog met een electronische aangifte opschepen terwijl met een papieren aangifte kan worden volstaan.
Als je wel een brief hebt ontvangen, maar geen biljet dan volstaat 1 telefoontje, en je krijgt een aangifte biljet.
Het alsnog aanvragen van een papieren aangiftebiljet neemt dan nog 6 tot 7 weken in beslag.!!!! De belasingdienst zou het voor deze mensen veel gemakkelijker kunnen maken door met een papieren aangifte te beginnen.
Het aanvragen van een papieren biljet duurt 10 dagen, als die persoon verplicht is om aangifte te doen. ( dus als die persoon een aangifte brief heeft ontvangen) Is die persoon niet verplicht om aangifte te doen, en wil die persoon persé een P of E biljet, dan duurt het idd 8 weken. Terwijl een T biljet ook voldoet, en binnen 10 dagen thuis kan zijn.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door Bailey »

Hoewel ik bijna alles via internet doe, doe ik mijn belastingaangifte nog wel op papier. Ik denk gewoon uit gemakzucht. Mijn vader doet mijn aangifte, ik geef alle papieren aan hem en het komt wel goed. En ik kreeg dus gewoon weer de papieren om op papier aangifte te doen. Niks aan het handje.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 14 Feb 2007 14:17 door Bailey

Hoewel ik bijna alles via internet doe, doe ik mijn belastingaangifte nog wel op papier. Ik denk gewoon uit gemakzucht. Mijn vader doet mijn aangifte, ik geef alle papieren aan hem en het komt wel goed. En ik kreeg dus gewoon weer de papieren om op papier aangifte te doen. Niks aan het handje.
Zo denken mijn kinderen dus ook,alleen doe ik het via de pc.
Niks aan het handje :wink:

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door G7 »

alleen doe ik het via de pc.
Ik ook al heel veel, maar niet de belasting. Geef ik fijn aan mijn trouwe al jaren zijnde accoutant, die het voor een paar tientjes voor ons invuld. Geen omkijken meer naar. En is er wel wat, even een telefoontje en ze maakt alles in orde. :wink:

riakeen
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 apr 2004 23:02

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door riakeen »

als mensen een papieren aangifte aanvragen duurt 3 weken (weet dit uit eigen ervaring) maar ik kan ook altijd nog een diketten aanvragen. Of als ik het echt niet kan invullen dan kan ik een afspraak maken via 0800-0543 maken voor een hulp bij aangifte. Mij is ook verteld dat die digid code niet alleen noodzakelijk is voor de balsting maar voor allerlei andere overheidsinstellingen zoals gemeente(gemeentelijk bel ed,) maar ook bij de UWV voor de uitkeringen die ik daar van krijg maar ook de Sociale Verzekeringsbank waar ik mijn AOW vandaan krijg werkt met een Digid. Oook ik vind dat elk nieuw ding geen verbetering is maar zeiden ook onze voor ouders dat ook al niet over onze dingen die wij deden en die voor hen nieuw waren

wmdee
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:26

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door wmdee »

Over de computer en de oudere "niet-gebruiker."
Men moet beseffen dat een grote groep van de ouderen waarover we praten een inkomen heeft waarbij een computer niet in het kostenplaatje past; oftewel misschien wel kunnen en willen, maar voor wie het financieel niet haalbaar is. :oops:

A.G. van Elewout
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2006 22:00

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door A.G. van Elewout »

Zoals in veel reacties terug te vinden is vind ik het belachelijk om met name ouderen te verplichten de aangifte met een PC te moeten doen.
Of heb ik iets gemist en is de aan te schaffen PC plus de te volgen PC cursus volledig aftrekbaar ?

dolphy
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 feb 2007 18:58

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door dolphy »

Geplaatst op 14 Feb 2007 14:17 door Bailey

Hoewel ik bijna alles via internet doe, doe ik mijn belastingaangifte nog wel op papier.
Mooie naam! Genoemd naar Benny B. :wink:

Ik doe mijn belasting wel per internet, maar vertik het om electronisch te bankieren! Gewoon omdat 'ze' me dit maar steeds proberen op te dringen. Nog meer ontslagen, nog makkelijker voor de banken! En wat krijg ik er voor terug??? Zolang je de bankpasjes, etc., etc. al moet betalen voor een veel te hoge prijs....!!! Nee, dan verdom ik het om het die banken het ook nog eens gemakkelijker te maken! :evil:

Bosmal
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:55

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door Bosmal »

Ja natuurlijk zijn die kosten aftrekbaar van het inkomen!
Het zijn immers kosten om je inkomsten aan de belastingdienst kenbaar te maken.!!!

A.G. van Elewout
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2006 22:00

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door A.G. van Elewout »

Zoals m'n bericht zegt "100%" Bosmal ???

dolphy
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 feb 2007 18:58

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door dolphy »

Geplaatst op 14 Feb 2007 19:22 door Bosmal

Ja natuurlijk zijn die kosten aftrekbaar van het inkomen!
Het zijn immers kosten om je inkomsten aan de belastingdienst kenbaar te maken.!!!
Gelooft U het zelf? Verklaar U nader? Het zit in Nederland helaas niet allemaal zo logisch in elkaar!!!

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Electronische aangifte voor ouderen

Ongelezen bericht door G7 »

Ik heb ook familie en ook wel vrienden die beslist nooit aan een PC zullen beginnen. En dat is hun goed recht. Niet iedereen wil dat!

Waarom dan opgedrongen worden? Fijn voor die mensen, die een oma/opa van 80 tot misschien wel 100 jaar hebben die het wel doen, wil niet zeggen, dat iedereen het dan maar moet doen. Laat staan aangifte doen.

Gesloten