LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:Waarom moeten we voor de Belastingdienst een uitzondering maken met deze hoge boete? Als het voor de Belastingdienst doet gelden dan voor andere overheidsinstellingen dan ook maar. Kan de overheid flink op verdienen en "bezuinigen".
Nou zit je gewoon digitaal te stampvoeten als een klein kind, in je eigen topic nota bene, omdat men het overduidelijk niet met je eens is. Je laat je wel wat kennen naar mijn mening. Wat denk je dat dat bij mede forumleden voor sentimenten en reacties opwekt?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door Julie4444 »

gezondheid schreef:Waarom moeten we voor de Belastingdienst een uitzondering maken met deze hoge boete? Als het voor de Belastingdienst doet gelden dan voor andere overheidsinstellingen dan ook maar. Kan de overheid flink op verdienen en "bezuinigen".
Waarom moet jij als een klein kind doorzagen over een terechte boete die van te voren werd aangekondigd? Waarom was je ondanks de waarschuwing toch 2 keer in 1 jaar een wanbetaler?

Misschien is er wel even geen reden, maar de redenen voor de belastingdienst zijn duidelijk. Je hebt je misdragen en dus krijg je straf, en de straf moet vervelend zijn want anders is het geen straf, of wel soms? :roll:

Dus, gaan we nu stoppen met zeuren? :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door witte angora »

Julie4444 schreef: Dus, gaan we nu stoppen met zeuren? :mrgreen:
witte angora schreef:Kan er niet eens een slotje op dit topic? Standpunten zijn intussen wel uitgewisseld, en veranderen doet er toch niets.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door gezondheid »

Diverse politieke partijen gevraagd naar hun standpunt van deze astronomische hoge boetes. De SP laat weten:
Bizar he. Dit is een manier om extra geld op te halen. Maar wij hebben het niet bedacht en van ons hoeft het ook niet op deze manier.
D'66 vind het wel oké. De meningen hier zijn dat het terecht is. Totdat je zelf die boete krijgt?

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door 53078 »

maar wat probeer je nu met je laatste post? In mijn ogen zijn alle boetes in Nederland veel te hoog. Ze zijn er ook volgens mij alleen om geld op te halen. Niemand ziet het nog als straf.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Gewoon de wet niet overtreden; krijg je ook geen boetes.
Doe je dat wel, dan kies je ervoor. :roll:
gezondheid schreef:De meningen hier zijn dat het terecht is. Totdat je zelf die boete krijgt?
Nee hoor, ook dan. Als ik te hard rijd en geflitst wordt verdien ik de boete. Ik weet immers wat de maximale snelheid is en ook dat ik een boete riskeer door te hard te rijden.

Nu klaar met zielig zijn?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door berndv »

gezondheid schreef:De meningen hier zijn dat het terecht is. Totdat je zelf die boete krijgt?
Heb de boete gehad, meerdere keren helaas. Was student en soms niet heel erg nauwkeurig met het doen van mijn betalingen. Gelukkig ben ik inmiddels getrouwd en is mijn vrouw daar wat nauwkeuriger in. Ik heb mijn andere kwaliteiten. :D

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door Josephien12 »

gezondheid schreef:Diverse politieke partijen gevraagd naar hun standpunt van deze astronomische hoge boetes. De SP laat weten:
Bizar he. Dit is een manier om extra geld op te halen. Maar wij hebben het niet bedacht en van ons hoeft het ook niet op deze manier.
D'66 vind het wel oké. De meningen hier zijn dat het terecht is. Totdat je zelf die boete krijgt?
Valt me tegen van de SP. Hufters belonen met milde boetes, nee toch...Wat mij betreft mogen de boetes voor wanbetaling/te hard rijden en soortgelijk asociaal gedrag met 100% verhoogd worden.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door 53078 »

Josephien12 schreef:...Wat mij betreft mogen de boetes voor wanbetaling/te hard rijden en soortgelijk asociaal gedrag met 100% verhoogd worden.
Nou... totdat je merkt dat ook dat soort bijdragen als opruiend kunnen worden gezien en ook strafbaar met een geldboete. Bovendien is bewezen dat de hoogte van het boetebedrag de veelplegers er niet van weerhoudt het gewoon nog een keer te doen. Dus waarom verhogen? Het is nu al "goedkoper" om iemand om te leggen dan over het verdrijvingsvlak te rijden. Gaat echt nergens over. Sta je toevallig of per ongeluk verkeerd voorgesorteerd..kan je zomaar € 226,- kosten. Je buurman omleggen: 40 uur schoffelen.
Of wat dacht je van "slingeren over de weg"? Met een sjagerijnige agent ben je gewoon je rijbewijs kwijt èn moet je een verplichte cursus doen. Terwijl je auto door de spoorvorming van de vrachtwagens niet recht kàn rijden. Het gaat echt nergens meer over. En als de agentjes nou capabel waren..maar dat zijn ze ook niet. Ze rekenen altijd op de bescherming van de politierechter. Ja, da's inderdaad een vorm van corruptie.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door Julie4444 »

53078 schreef:Bovendien is bewezen dat de hoogte van het boetebedrag de veelplegers er niet van weerhoudt het gewoon nog een keer te doen. Dus waarom verhogen?
Omdat begrotingstekort en waarom niet? Ik durf te wedden dat het wel degelijk helpt tegen mensen die dat geld allemaal niet willen/kunnen missen. Voor hen doet zo'n boete pijn.

Waarom verlagen?

Ik heb dus echt nog nooit een verkeersboete gehad, dus het is zeker wel mogelijk recht te rijden. Gewoon meer afstand houden. :lol:

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door 53078 »

Julie4444 schreef:...Ik heb dus echt nog nooit een verkeersboete gehad...
Houden zo, maar als dat je enige reden is om zo uit de hoekte komen... :?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Nee hoor, ik rijd best wel eens te hard (maar dan op de snelweg want daar is de pakkans niet zo groot), dus als ik een boete krijg verdien ik die net zo hard als gezondheid die die wanbetalersboete kreeg. :lol:

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door gezondheid »

Inmiddels tweede boete van 147 euro. Ik was er op gebrand om op tijd te betalen vanwege de astronomisch hoge boete. De nota van 69 euro heb ik niet ontvangen. Volgens de Belastingdienst maakt dat niet uit. Het wel of niet ontvangen van de nota onthoudt u niet van de verplichting te betalen. Echter vanwege een wissel van een auto was de hoogte van het bedrag gewijzigd. Per te late betaling krijg je extra bedrag van 147 euro.

Inmiddels heb ik rechtsbijstand ingeschakeld of het inderdaad zo is wanneer je de nota niet ontvangen hebt je dan zelf verantwoordelijk bent voor de betaling. Wanneer ik een schrijven verstuur moet ik ook aantonen dat ik het verzonden heb toch? In dat geval kan een aangetekende brief helpen voor de bewijzen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:Inmiddels tweede boete van 147 euro. Ik was er op gebrand om op tijd te betalen vanwege de astronomisch hoge boete. De nota van 69 euro heb ik niet ontvangen. Volgens de Belastingdienst maakt dat niet uit. Het wel of niet ontvangen van de nota onthoudt u niet van de verplichting te betalen. Echter vanwege een wissel van een auto was de hoogte van het bedrag gewijzigd. Per te late betaling krijg je extra bedrag van 147 euro.

Inmiddels heb ik rechtsbijstand ingeschakeld of het inderdaad zo is wanneer je de nota niet ontvangen hebt je dan zelf verantwoordelijk bent voor de betaling. Wanneer ik een schrijven verstuur moet ik ook aantonen dat ik het verzonden heb toch? In dat geval kan een aangetekende brief helpen voor de bewijzen.
Voor mensen zoals jij zouden ze wat mij betreft het gebruik van de automatische incasso bij wet verplicht moeten stellen. Nou heb je voor de derde keer in een jaar, niet correct betaald, dat is echt niet best.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dus nog steeds niets geleerd van de vorige keer?

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door ArneLH »

gezondheid schreef:Inmiddels heb ik rechtsbijstand ingeschakeld of het inderdaad zo is wanneer je de nota niet ontvangen hebt je dan zelf verantwoordelijk bent voor de betaling.
Dat ben je: MRB is een aangiftebelasting (art. 14 Wet MRB 1994). De rekening die de Belastingdienst stuurt is slechts service (Hof Amsterdam 13 juni 2013, ECLI:NL:GHAMS:2013:CA3437).

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door gezondheid »

Julie4444 schreef:Dus nog steeds niets geleerd van de vorige keer?
Uiteraard heb ik daarvan geleerd. GELIJK BETALEN die hap. Want anders krijg je 147 euro boete. Dus ik hield de post goed in de gaten zodra die rekening van de Belastingdienst binnen kwam en gelijk overboeken. Dat heb ik ook meteen gedaan. Maar één nota heb ik dus niet ontvangen via de post. Het bedrag was gewijzigd vanwege een andere auto. Bovendien kon ik dat geld ook niet zomaar overboeken. Immers ik heb een betalingskenmerk nodig van de acceptgiro. Wanneer je een bedrag overmaakt zonder kenmerk dan weet de Belastingdienst niet waar dat geld voor bedoeld wordt. Het girorekening voor auto belasting wordt ook gebruikt voor de overige belastingzaken.

Je kan dus jaarlijks € 588 euro boetes krijgen van de motorrijtuig belastingen. Immers je betaald per kwartaal dat is 147 euro x 4.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door berndv »

gezondheid schreef:
Julie4444 schreef:Dus nog steeds niets geleerd van de vorige keer?
Uiteraard heb ik daarvan geleerd. GELIJK BETALEN die hap. Want anders krijg je 147 euro boete. Dus ik hield de post goed in de gaten zodra die rekening van de Belastingdienst binnen kwam en gelijk overboeken. Dat heb ik ook meteen gedaan. Maar één nota heb ik dus niet ontvangen via de post. Het bedrag was gewijzigd vanwege een andere auto. Bovendien kon ik dat geld ook niet zomaar overboeken. Immers ik heb een betalingskenmerk nodig van de acceptgiro. Wanneer je een bedrag overmaakt zonder kenmerk dan weet de Belastingdienst niet waar dat geld voor bedoeld wordt. Het girorekening voor auto belasting wordt ook gebruikt voor de overige belastingzaken.

Je kan dus jaarlijks € 588 euro boetes krijgen van de motorrijtuig belastingen. Immers je betaald per kwartaal dat is 147 euro x 4.
En zo zijn de officiële regels:
4.1. Overeenkomstig artikel 15 van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 (Wet MRB), en in afwijking van artikel 19 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (hierna: AWR), moet de belasting zijn betaald bij aanvang van het tijdvak, in casu 30 mei 2011. Belanghebbende is verantwoordelijk voor tijdige betaling van de belasting en dient de verschuldigde belasting eigener beweging te voldoen. In dit verband verwijst het Hof naar artikel 14 van de Wet MRB ingevolge welk artikel de motorrijtuigenbelasting op aangifte dient te worden voldaan. Als service zendt de Belastingdienst een rekening, vergezeld van een acceptgirokaart. Op de rekening vermeldt de inspecteur een uiterste betaaldatum. Deze datum kan liggen na de datum van aanvang van het tijdvak. De rekening vormt slechts een mededeling aan belanghebbende van de omvang van de verschuldigde belasting volgens de door belanghebbende gedane aangifte.

Het doen van aangifte bestaat, voor zover hier van belang, uit de aanvraag om afgifte van het kentekenbewijs, welke aangifte geldt zolang het motorrijtuig niet van eigenaar wisselt, voor alle tijdvakken waarin het motorrijtuig wordt gehouden. De hiervoor vermelde heffingswijze brengt mee dat belanghebbende zelf verantwoordelijk blijft voor de tijdige voldoening van op aangifte de verschuldigde belasting, ook indien hij geen rekening ontvangt.
Wilt u de volledige uitspraak nalezen, kan dat op:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 013:CA3437

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Als je overgaat op andere auto,wordt gelijk ene motorijtuige belasting stopgezet,je krijgt dan geld terug tot de datum belasting eindigt bv...( gaat automatisch)je hebt betaald jan,feb,mrt..en je koopt 1 met nw auto,dan krijg je geld terug ,teveel betaald...
Daarnaast krijg je nog bericht u heeft ander voertuig met kenteken??
Dan pas de rekening te goldorn voor.....

Heb gevoel dat er ergens iets niet klopt...van jou kant dan

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door Julie4444 »

gezondheid schreef:
Julie4444 schreef:Dus nog steeds niets geleerd van de vorige keer?
[...]

Je kan dus jaarlijks € 588 euro boetes krijgen van de motorrijtuig belastingen. Immers je betaald per kwartaal dat is 147 euro x 4.
Dus nog steeds niets geleerd.
Het is jouw verantwoordelijkheid op tijd aangifte en betalingen te doen. Doe je dit niet, sturen ze als service je een herinnering/nota/brief. Blijkbaar is dit allemaal niet gebeurd. Kan je het de belastingdienst kwalijk nemen dat ze geen brief stuurden? Nee, want ze zijn dit niet verplicht.

Overigens had je ook gewoon kunnen bellen/vragen hoe en wat i.p.v. op de boete te wachten.

Dacht ook dat die boete pas kwam wanneer je voor de tweede keer in een jaar in verzuim was? Is volgens mij in dit topic bij de vorige keer besproken. Dit is dus de tweede boete en het derde verzuim in 2014.

Echt een keer tijd dat je je zaakjes op orde krijgt, anders gebeurt dit volgend jaar weer.

Gesloten