LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

€ 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door gezondheid »

In de vakantie hebben we een rekening laten liggen van € 23,= euro. Omdat dit de tweede keer is dat het geld te laat is binnengekomen bij de Belastingdienst volgt meteen een boete van € 147,= euro. Dat ik een boete dien te betalen of rente begrijp ik. Maar ik vind een boete van € 147,= euro vind ik niet in verhouding staan met € 23,= euro. Je kunt eventueel bezwaar aantekenen. Ik denk dat dit weinig zin heeft als dit de wetgeving staat gegeven?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door berndv »

gezondheid schreef: Ik denk dat dit weinig zin heeft als dit de wetgeving staat gegeven?
Dat vrees ik ook. Hoewel het geenszins in verhouding staat. Heb het in mijn studententijd ook wel eens mee mogen maken.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm....

Wordt er niet eerst aangegeven dat het bedrag een maand later alsnog wordt afgeschreven, samen met de houderschapsbelasting van de maand er op?

Je zegt het zelf al, het is niet de eerste keer, dus ja. Of bedoel je dát met: dit is de tweede keer dat het geld te laat is binnengekomen? Eerste herinnering negeren en dan BAM?

Ach, je geeft toch geen antwoord, dus reageren heeft eigenlijk geen enkel nut.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door bprosman »

Lang leve de automatische incasso.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik citeer uit een post hierboven, Bij een 2e of daaropvolgende naheffingsaanslag betaalt u € 147 boete, ongeacht de hoogte van de nageheven belasting, kortom dit is niet de eerste keer. De belastingdienst biedt dus de mogelijkheid om een eerlijke fout kosteloos goed te maken, maar geven consequente wanbetalers na de 2e keer lik op stuk, met een van te voren aangekondigde boete. Je eigen onoplettendheid heeft dus een straf prijskaartje.

En inderdaad, voor mensen zoals jij is er de automatische incasso uitgevonden. Als jij de verantwoordelijkheid voor het zelf op tijd betalen, vrijwillig naar je toe trekt door niet voor een automatische incasso te kiezen, zijn de gevolgen voor het niet op tijd betalen ook voor je.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door sjoegel »

Dit soort hufterig hoge boetes zijn slecht voor de moraal om belasting te betalen. Je denkt dan al gauw bij het aangifte doen, ik pak jullie wel terug. Dit soort graaigedrag bij de overheid wekt alleen maar ergernis en boosheid.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door gezondheid »

Nogmaals dat ik te laat betaal dat klopt. Maar dat er zo'n astronomisch hoge boete tegenover staat vind ik niet fair. Zij hebben slechts de (lage) rente gemist. De Belastingdienst kent een zeer hoge rente dat je bij geen bank meer kunt krijgen.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door rollertje »

Het bezit van en auto of motor wordt door de overheid als een luxe gezien en dat moet op tijd betaalt worden. Daar heeft de BD inderdaad een heel strak beleid in. Dat wordt al aangekondigd in de brief die je krijgt wanneer je de eerste keer niet tijdig betaalt. Je kon het dus weten. Automatisch incasso werkt beter. Moet je wel voldoende saldo op je bankrekening hebben staan.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door eleven »

gezondheid schreef:Nogmaals dat ik te laat betaal dat klopt. Maar dat er zo'n astronomisch hoge boete tegenover staat vind ik niet fair. Zij hebben slechts de (lage) rente gemist. De Belastingdienst kent een zeer hoge rente dat je bij geen bank meer kunt krijgen.
Alle wanbetalers moeten een boete betalen.
Jij vind het astronomisch hoog, maar dat is ook de bedoeling, dat je in vervolg op tijd betaald.
De enigste oplossing voor mensen als jij bent , is deze.
.
bprosman schreef:Lang leve de automatische incasso.

stofzuigertje

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Met een lage boete zullen vooral de maandelijkse betalers en kleine bedragen blijven dus prima dat het bedrag zo hoog is omdat elk lager bedrag niet werkt.

Zij moeten ook geld binnen krijgen voor mijn uitkering die ook op tijd betaald moet worden dus als jij te laat bent moeten zij elders geld halen om mij te betalen want ik zou te laat uitkering ontvangen ook niet accepteren...

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door Josephien12 »

stofzuigertje schreef: Zij moeten ook geld binnen krijgen voor mijn uitkering die ook op tijd betaald moet worden dus als jij te laat bent moeten zij elders geld halen om mij te betalen want ik zou te laat uitkering ontvangen ook niet accepteren...
Waar kan ik terecht voor gratis geld, want dat wil ik ook wel....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:Nogmaals dat ik te laat betaal dat klopt. Maar dat er zo'n astronomisch hoge boete tegenover staat vind ik niet fair. Zij hebben slechts de (lage) rente gemist. De Belastingdienst kent een zeer hoge rente dat je bij geen bank meer kunt krijgen.
Zij hebben er ook een bult werk van, vergeet dat niet. Dat bedrag is synoniem aan 2 à 3 uur werk van een geschoolde kantoormedewerker. Er zijn ~8 miljoen personenauto's geregistreerd hier, stel je voor dat 0,1% niet op tijd betaald zoals jij, dan hebben we het al over 8000 mensen, die allemaal een aanmaning moeten hebben op het goede adres, voor het goede kenteken, etc etc.

Sterker nog, het kan voor het CJIB bijvoorbeeld uit om een wiskundige in te huren, enkel en alleen om modellen te schrijven die voorspellen hoeveel boetes er op tijd, na de 1e aanmaning, na de 2e, etc etc er in een maand zullen zijn, zodat ze op basis van die forecast hun personeelsbestand aan kunnen passen.

Maar goed, waarom dan geen gebruik maken van de automatische incasso?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het CJIB maakt ook van 2000 euro al vrij snel 15000 (!) euro. Dat kun je toch geen proportionele straf noemen voor te laat betalen? Was laatst bij "Recht in de Regio". Helemaal van de pot gerukt hoe mensen op deze manier de vernieling in worden geholpen. Puur machtsmisbruik.

Zie: http://www.eerstehulpbijrecht.nl/recht- ... assobureau

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door tenormin »

Bob Schurkjens schreef:Het CJIB maakt ook van 2000 euro al vrij snel 15000 (!) euro. Dat kun je toch geen proportionele straf noemen voor te laat betalen? Was laatst bij "Recht in de Regio". Helemaal van de pot gerukt hoe mensen op deze manier de vernieling in worden geholpen. Puur machtsmisbruik.

Zie: http://www.eerstehulpbijrecht.nl/recht- ... assobureau
Is ook niet de bedoeling dat het proportioneel is. We (moeten) betalen waar we gebruik van maken en zoals geschreven, veelvuldig, automatische incasso is de beste manier om dit soort betalingen tot "prijzengeld" te laten oplopen voor de betreffende dienst. Is optelsom van in- en uitkomsten en die motorrijtuigenbelasting hoort daar maandelijks/jaarlijks bij, dus zal men daar gewoon rekening mee moeten houden. Te laat betalen (het zelf in de hand houden van betalingen) loopt meestal verkeerd af, dus een kleine eigen schuld, dikke bult hoort hier wel bij. Sorry @gezondheid, maar zo is het nu eenmaal en dat weet jij ook best wel.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjoegel schreef:Dit soort hufterig hoge boetes zijn slecht voor de moraal om belasting te betalen. Je denkt dan al gauw bij het aangifte doen, ik pak jullie wel terug. Dit soort graaigedrag bij de overheid wekt alleen maar ergernis en boosheid.
De echte hufters zijn natuurlijk de mensen die te laat betalen. Als je een rekening mist omdat je met vakantie bent, ben je of ongelofelijk lang op vakantie, of je administratie is al een zooitje waardoor rekeningen te lang op de stapel blijven liggen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door tenormin »

GJvdZ schreef:De echte hufters zijn natuurlijk de mensen die te laat betalen. Als je een rekening mist omdat je met vakantie bent, ben je of ongelofelijk lang op vakantie, of je administratie is al een zooitje waardoor rekeningen te lang op de stapel blijven liggen.
Nu heb je weer een +1 van mij, :wink:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door bprosman »

Het niet of te laat betalen van rekeningen wordt tegenwoordig heel normaal gevonden. Ik wil het aantal topics niet weten hier wat er geopend zou worden als werkgevers het zelfde zouden doen met salarisbetalingen, "op de stapel en op vakantie" .

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:Het niet of te laat betalen van rekeningen wordt tegenwoordig heel normaal gevonden. Ik wil het aantal topics niet weten hier wat er geopend zou worden als werkgevers het zelfde zouden doen met salarisbetalingen, "op de stapel en op vakantie" .
Haha, dat zou ik dan wel willen weten: dan is "het huis te klein", toch? Wat een onrecht :lol:

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door gezondheid »

De 147 euro is pas een dwangmiddel als ik daarover een brief krijg: Als je nu niet betaald dan krijg jij deze boete. Gebeld met de Belastingtelefoon: zij geven aan dat er géén brief daar tussenin plaats vind. Ik had het op prijs gesteld dat die brief er eerst voor kwam en dan pas boete geven. Hoe groot wil je het dwangmiddel gaan maken? Ik vind dat een boete wel in verhouding moet gaan staan. De 147,= euro vind ik buiten alle proporties. Welke politieke partij heeft deze hoogte van de boete bedacht?

In een uitzending van Recht in de Regio met meester Visser was iemand die had al 20.000 euro boete te pakken vanwege onverzekerde auto. Die boetes nemen heel snel toe. Hoewel de ombudsman adviezen heeft gegeven leggen ze dat naast zich neer. Het lijkt er sterk op dat dit een inkomen machine van de overheid is geworden, en daarvoor is een boete niet bedoeld.

Verder zal het telefoonverkeer naar de Belastingtelefoon toenemen door deze absurd hoge boete. Dit betekent extra werk voor de callcenter medewerkers. Verder kun je bezwaar aantekenen. Wellicht zit dit al vast in de boete ingecalculeerd?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: € 147,= boete bij te laat betalen motorrijtuig belasting

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Je mag zoveel vinden maar de regels waren en zijn helder! Die meneer bij de rijdende rechter die had zijn auto's niet meer, die had de politie in beslag genomen! Dat heeft echt helemaal niks te maken met bewust je wegenbelasting niet betalen!
Laatst gewijzigd door Radar op 12 okt 2014 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast. Reden: beledigende opmerkingen.

Gesloten