LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat u schrijft, kan dus niet.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik zou nog maar even wachten met het versturen van die aangifte inkomstenbelasting.
U kunt u ook laten helpen door de belastingdienst zelf, u moet dan een afspraak maken met het belastingkantoor.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door kweenie »

PaTjUhH schreef:
02 mar 2020 23:27
Het is net andersom, bij 'wel' fiscaal partner, aangifte doet volgt er een restitutie van € 250 en € 50.

Maar bij 'geen' fiscaal partners, volgt er een restitutie van € 250 en € 1.250.

Maar we zijn wel fiscaal partner...
De vraag wel of geen fiscaal partner is dus een andere vraag dan de vraag of je apart aangifte doet of niet. Ook als je wel fiscaal partner bent kun je dus apart aangifte doen. Alleen is dat dus veel ingewikkelder en soms onvoordeliger dan één gezamenlijke aangifte doen.

PaTjUhH
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2020 20:07

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door PaTjUhH »

In de aangifte word gevraagd, of er inwonende zijn, ja, samen kinderen, ja. Ofwel Fiscaal partner.

Wanneer ik aangeef niet samenwonend te zijn, dan veranderd het bedrag omhoog. Omdat geen gegevens van partner word meegenomen. Maar die is dan toch niet van toepassing voor mij?

Dus lijkt het mij toch niet meer zo ingewikkeld... Ik ben fiscaal partner. Of ik nu wel ofniet samen of apart aangifte doe, met de juiste gegevens ingevuld 'fiscaal partner' vermeld. Komen de uitkomsten nu wel overeen steeds.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Precies, als je als fiscaal partners aangifte doet, dan zullen de uitkomsten bij een gezamenlijke aangifte niet (of niet veel) afwijken van wanneer je afzonderlijk aangifte doet. Er komt pas een groot verschil als je aangeeft dat je géén fiscaal partner zou zijn.

(Even los van het feit dat je bij een gezamenlijke aangifte eenvoudiger tussen beide partners kunt 'schuiven' en je dan dus makkelijker de meest voordelige aangifte kunt doen.)

AshleyMonique
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2021 23:09

Re: Fiscaal partner, afzonderlijk aangifte doen?

Ongelezen bericht door AshleyMonique »

Ik heb dus precies hetzelfde. Ik geef aan dat wij fiscale partners zijn zowel als ik het afzonderlijk of gezamenlijk doe.

Bij de vraag wil je samen aangifte doen? En ik kies ervoor om dit alleen te doen dan krijg ik 2800 euro terug.

Als ik het samen doe dan moet ik 62 euro betalen en dan krijgt mijn vriend 818 terug.

Als mijn vriend het afzonderlijk doet dan moet hij 414 betalen.

Dit is dus ieder jaar het geval, wij hebben geen aftrekposten en vullen niks extra in omdat alles automatisch ingevuld staat.

Er zijn geen fouten gemaakt want zowel afzonderlijk als samen geven wij hetzelfde antwoord op de vragen.

Gesloten