Forensenbelasting 2020: tweemaal betalen voor zelfde caravan

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
janruttien
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2020 13:47

Forensenbelasting 2020: tweemaal betalen voor zelfde caravan

Ongelezen bericht door janruttien »

Ik stond 10 jaar op camping t veld in rheeze en heb deze caravan verkocht op 5 juni 2020. Onlangs kreeg ik een rekening van de gemeente Hardenberg voor de forensenbelasting 2020. Ik had al afgesproken met de nieuwe eigenaar van mijn caravan dat ik indien een rekening kreeg voor het hele jaar wij die samen zouden delen en dat was akkoord. Toen ik dat de nieuwe eigenaar bevestigde zei hij dat hij ook een rekening had gekregen om voor het gehele jaar 2020 te betalen. Ik heb toen contact opgenomen met de gemeente hardenberg die mij vertelde dat ik een bezwaarschrift in moest dienen en dan werd er op gereageerd. Ik heb inderdaad bericht terug ontvangen maar daarin werd vermeld dat wanneer meerdere personen langer gebruikmaken als 90 dagen ze dus meerdere malen forensenbelasting kunnen heffen. Dus ze beuren nu 2x de volle belasting over het jaar 2020. Kan dit zomaar en zo ja, wie heeft deze regeltjes bedacht, de gemeente zelf of is dit in de wet zogeregeld. Vind dit zelf niet correct.

ps alle correspondentie hieromtrent -kan ik u toesturen indien gewenst

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Forensenbelasting 2020: tweemaal betalen voor zelfde caravan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan de gemeentelijke regeling maar eerst doorlezen, dan weet u het zeker.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Forensenbelasting 2020: tweemaal betalen voor zelfde caravan

Ongelezen bericht door Brahms »

Dat je het onredelijk vind kan ik begrijpen, maar zo is nu eenmaal de wet. Immers onder de naam 'forensenbelasting' wordt een directe belasting geheven van de natuurlijke personen, die, zonder in de gemeente hoofdverblijf te hebben, er op meer dan 90 dagen van het belastingjaar voor zich of hun gezin een gemeubileerde woning beschikbaar houden.
Vrijstelling is mogelijk als je toeristenbelasting betaald.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Forensenbelasting 2020: tweemaal betalen voor zelfde caravan

Ongelezen bericht door berndv »

U betaalt geen belasting voor de caravan. Het is niet een soort OZB of iets in die trant, de belasting wordt niet geheven op de caravan of staplaats, de belasting wordt geheven op een persoon/personen die meer dan 90 dagen in die gemeente verblijven, en in die gemeente niet hun hoofdverblijf hebben.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Forensenbelasting 2020: tweemaal betalen voor zelfde caravan

Ongelezen bericht door Statler »

Ja dit kan en mag, ze kunnen zelf vier maal een jaarbedrag innen indien de caravan vier maal van eigenaar verandert in een jaar.

Uitzondering is als u ook in de gemeente woont waar u caravan staat dan niet omdat u dan al via uw woning gemeentelijke belasting betaald.
U betaalt geen belasting voor de caravan
Dat betaal je wel, de eigenaar van de caravan betaald en indien de caravan of een chalet een bepaalde waarde heeft kan dit ook nog verschillen in hoogte van de te betalen aanslag.
De eigenaar van de caravan word doorgegeven door de parkeigenaar of de verkopende of kopende partij. Indien de eigenaar van het park dit niet doet ben je verplicht dit zelf te doen..
belasting wordt geheven op een persoon/personen die( meer dan 90 dagen) in die gemeente verblijven
meer dan 90- dagen tussen haakjes want de rest van deze opmerking heeft betrekking op toeristenbelasting welke de parkeigenaar moet innen voor de gemeente.

Hans597
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2021 17:27

Re: Forensenbelasting 2020: tweemaal betalen voor zelfde caravan

Ongelezen bericht door Hans597 »

Verduidelijking van de opmerking van Statler betreffende het slot van berndv.
Zie betreffende de forensenbelasting: https://www.ostraka.nl/Particulier/Geme ... sting.html "Forensenbelasting kan door een gemeente worden geheven van personen die op meer dan negentig dagen in een jaar voor zichzelf of voor hun gezin een gemeubileerde woning tot hun beschikking hebben, zonder dat zij in die gemeente hoofdverblijf hebben."
Zie betreffende de toeristenbelasting: https://www.ostraka.nl/Ondernemer/Gemee ... sting.html "Toeristenbelasting kan door een gemeente worden geheven voor het houden van verblijf binnen de gemeente door personen die niet als ingezetene van de gemeente in de basisregistratie personen (BRP, vroeger GBA) zijn ingeschreven."
Bij toeristenbelasting is het feitelijk verblijf bepalend, bij de forensenbelasting gaat het vrijwel altijd om het 'beschikbaar houden van een gemeubileerde woning".
Bij de forensenbelasting is feitelijke nachtverblijf wel bepalend in geval van een slaapforensenbelasting, maar van die wettelijke mogelijkheid wordt in de praktijk vrijwel geen gebruik gemaakt door gemeenten.

Gesloten