LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fout in Belastingprogramma aangifte 2011

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
De Zwinger
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2010 13:02

Fout in Belastingprogramma aangifte 2011

Ongelezen bericht door De Zwinger »

Digitale aangifte gemaakt voor iemand waarvan de echtgenoot in 2011 is overleden. Voor de overledene wordt (moet) aangifte gedaan via het papieren F-biljet. Op beide aangiftes is gekozen voor fiscaal partnerschap.
Via het programma NAAR ONDERTEKENEN wordt er ingelogd bij DigiD en is de aangifte ondertekend. Maar vervolgens wil het programma dat de aangifte van de overledene ook wordt ondertekend middels een machtigingscode, of een machtigingscode aanvragen (voor een overledene) of dat de overledene zelf inlogt bij DigiD.
Andere keuzes zijn er niet en kan de aangifte dus niet worden verzonden.
Bij de Belastingtelefoon dit kenbaar gemaakt en dit was bij hun niet bekend.
Overigens staat er bij de Toelichting van het F-biljet op pagina 6 letterlijk:
Kiezen de erfgenamen en de fiscale partner voor heel 2011 voor fiscaal partnerschap? Dan kunt u ook aangifte doen met aangifteprogramma. Dit programma downloadt u vanaf januari 2012 van www.belastingdienst.nl.
Bij navraag bij de Belastingtelefoon werd medegedeeld dat dit niet waar is, voor een overledene moet altijd aangifte gedaan worden via een F-biljet.
Om toch de digitale aangifte te kunnen indienen heb ik toen gekozen voor GEEN fiscaal partnerschap en toen ging het wel zonder digitaal aangifte te moeten doen voor de overledene.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Fout in Belastingprogramma aangifte 2011

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Je zou het kunnen proberen met voor de overledene dezelfde digid te gebruiken als voor de overblijvende partner. In het verleden lukte dit wel. Er kwam dan wel een waarschuwing dat de digid niet bij het betreffende BSN hoorde en er daarom extra gecontroleerd zou worden (heb ik trouwens nooit iets van gemerkt) maar ik neem aan dat de fiscus hiervoor niet naar het hiernamaals gaat.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Fout in Belastingprogramma aangifte 2011

Ongelezen bericht door rollertje »

Je kunt niet meer dezelfde digi-d gebruiken. Het moet via een machtiging of de eigen digi-d van de overledene. Je kunt wel een machtiging aanvragen voor de overledene. Die wordt dan naar het adres van de overledene verstuurt. Meestal is dat van de nog levende partner of de erfgenamen.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Fout in Belastingprogramma aangifte 2011

Ongelezen bericht door fisbel »

rollertje schreef:Je kunt niet meer dezelfde digi-d gebruiken. Het moet via een machtiging of de eigen digi-d van de overledene. Je kunt wel een machtiging aanvragen voor de overledene. Die wordt dan naar het adres van de overledene verstuurt. Meestal is dat van de nog levende partner of de erfgenamen.
De mogelijkheid die rollertje aangeeft is mijns inziens de enige mogelijkheid de aangifte digitaal in te dienen. Ik had zelf zo'n aangifte. In tegenstelling tot andere belastingplichtigen stond er geen machtigingscode vermeld op de uitnodigingsbrief van de (overgebleven) partner.

Dan resteert slechts de mogelijkheid een machtigingscode aan te vragen. Ik meen me te herinneren dat de medewerker Belastingtelefoon na overleg vertelde dat er geen machtigingscode voor een overledene kan worden verstrekt. Waarna uitsluitend de papieren mogelijkheid van de F-aangifte zou resteren.

Ikzelf heb het anders opgelost. Omdat de ouderenbonden nog de beschikking hebben over de insturing met digitale handtekening (met vijfcijerige code voor verzending) heb ik een digitale handtekening naar Heerlen opgestuurd en de aangifte op deze wijze kunnen versturen.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Fout in Belastingprogramma aangifte 2011

Ongelezen bericht door fisbel »

De Zwinger schreef:Digitale aangifte gemaakt voor iemand waarvan de echtgenoot in 2011 is overleden. Voor de overledene wordt (moet) aangifte gedaan via het papieren F-biljet. Op beide aangiftes is gekozen voor fiscaal partnerschap.
Via het programma NAAR ONDERTEKENEN wordt er ingelogd bij DigiD en is de aangifte ondertekend. Maar vervolgens wil het programma dat de aangifte van de overledene ook wordt ondertekend middels een machtigingscode, of een machtigingscode aanvragen (voor een overledene) of dat de overledene zelf inlogt bij DigiD.
Andere keuzes zijn er niet en kan de aangifte dus niet worden verzonden.
Bij de Belastingtelefoon dit kenbaar gemaakt en dit was bij hun niet bekend.
Overigens staat er bij de Toelichting van het F-biljet op pagina 6 letterlijk:
Kiezen de erfgenamen en de fiscale partner voor heel 2011 voor fiscaal partnerschap? Dan kunt u ook aangifte doen met aangifteprogramma. Dit programma downloadt u vanaf januari 2012 van http://www.belastingdienst.nl.
Bij navraag bij de Belastingtelefoon werd medegedeeld dat dit niet waar is, voor een overledene moet altijd aangifte gedaan worden via een F-biljet.
Om toch de digitale aangifte te kunnen indienen heb ik toen gekozen voor GEEN fiscaal partnerschap en toen ging het wel zonder digitaal aangifte te moeten doen voor de overledene.
Hier heeft u een HEEL ernstige fout gemaakt. Kiezen voor fiscaal partnerschap is vrijwel altijd gunstig. Door niet te kiezen voor fiscaal partnerschap is er een grote kans dat de heffingskortingen niet volledig worden benut. Dat kan groot belastingnadeel opleveren.

In de praktijk heb ik hier nare dingen van gezien. Ook aangiften vanuit het 'professionele' veld waarbij uit gemakzucht (of onkunde) gekozen werd voor geen fiscaal partnerschap. Omdat de overleden partner vaak niet belastingplichtig is, is in principe die keus mogelijk, maar meestal een zeer onverstandige keus. Probeert u het maar uit door 2 soorten aangiften te doen: 1 met fiscaal partnerschap en 1 zonder fiscaal partnerschap. Te gebruiken BSN-nummers: 2999.99.993 en 2999.99.981

De Zwinger
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2010 13:02

Re: Fout in Belastingprogramma aangifte 2011

Ongelezen bericht door De Zwinger »

Misschien ter verduidelijking:
Mijn punt is dat men op de digitale aangifte aangeeft dat de overleden partner GEEN aangifte doet maar er wel gekozen wordt voor het hele jaar fiscaal partnerschap het programma ook zegt dat er apart aangifte moet worden gedaan en vervolgens bij het ondertekenen het vereist is om een machtigingscode in te vullen van de overledene.
Die code is er niet en men kan dus niet verzenden.

Fisbel: Ik had dit van te voren al berekend en in dit geval maakte het voor de hoogte van de aanslag niets uit.

Denhaag1
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mar 2012 00:15

Re: Fout in Belastingprogramma aangifte 2011

Ongelezen bericht door Denhaag1 »

Weliswaar gaat deze forum over belastingprogramma aangifte 2011. Ik heb een fout ontdekt in de belastingaangifteprogramma van 2009, boekjaar 2010. Ik was bestuurder van een LTD, weliswaar niet in Nederland gevestigd en de enige feitelijke taken werden niet in Nederland uitgevoerd. Maar dit terzijde. De LTD verrichte geen enkele activiteiten, en heeft nooit activiteiten verricht. Toch ontving ik van de belastingdienst een uitnodiging om aangifte vennootschapsbelasting 2009 te doen. Aangezien de vennootschap geen activiteiten verrichte, de LTD is allang uitgeschreven, heb ik getracht nul aangifte te doen. Het programma gaf aan: vul geen nul in, maar sla deze post over. Telkens werd dit weergegeven. Ik heb de aangifte digitaal verstuurd. Een jaar later ontving ik een schrijven van de belastingdienst met de mededeling dat mijn aangifte onvolledig was. Ik kreeg drie weken de tijd om alsnog aangifte te doen. Wederom heb ik dit geprobeerd, er verscheen weer de volgende melding: vul geen nul in, maar sla deze post over. uiteindelijk heb ik deze melding genegeerd en heb overal 0 ingevuld. Ik ben benieuwd of de belastingdienst de aangifte volledig heeft ontvangen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Fout in Belastingprogramma aangifte 2011

Ongelezen bericht door Winterman »

fisbel schreef: Door niet te kiezen voor fiscaal partnerschap is er een grote kans dat de heffingskortingen niet volledig worden benut. Dat kan groot belastingnadeel opleveren.
Groot belastingnadeel? Volgens mij levert het slechts minder belastingvoordeel op.

clark
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 okt 2011 09:33

Re: Fout in Belastingprogramma aangifte 2011

Ongelezen bericht door clark »

Ik heb met hetzelfde te maken. Echtgenote in 2011 overleden.
Moet voor haar een papieren F-aangifte insturen. Maar omdat wij voor het hele jaar fiscale partners zijn moet ik ook i.p.v. digitaal ook een papieren P-aangifte invullen.
Vraag aan de belastingdienst zo een P-aangifte aan en de zaak is opgelost.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Fout in Belastingprogramma aangifte 2011

Ongelezen bericht door gtp »

Denhaag 1, probeer is om geen 0 maar 1 in te vullen

Mijnmening1987
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2012 19:26

Re: Fout in Belastingprogramma aangifte 2011

Ongelezen bericht door Mijnmening1987 »

Fiscaal partners moeten inderdaad over het jaar van overlijden beiden op papier aangifte doen. Het programma heeft het dus verkeerd! De digitale aangifte valt te herstellen door alsnog op paier aangifte te doen (voor de overleden persoon én de achtergebleven persoon). Wanneer ze wel fiscaal partner zijn en dit nu niet is doorgegeven is in principe de aangifte incorrect.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Fout in Belastingprogramma aangifte 2011

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Winterman schreef:
fisbel schreef: Door niet te kiezen voor fiscaal partnerschap is er een grote kans dat de heffingskortingen niet volledig worden benut. Dat kan groot belastingnadeel opleveren.
Groot belastingnadeel? Volgens mij levert het slechts minder belastingvoordeel op.

Dus het minder hebben van een voordeel is een.......jawel....nadeel.

Cruifyiaans

Gesloten