LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Linie
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2011 17:16

Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door Linie »

In 2004 tm 2007 hadden mijn ex en ik een koophuis.De belastingaangifte werd
altijd gedaan door een bevriende belastingconsulent.De toeslagen werden gedeeltelijk op mijn rekening gestort,de hypotheekrenteaftrek op de zijne.
In 2009 kregen we ineens een belastingaanslag v rond de 2000 euro voor het jaar 2004.Wij hebben alle middelen getracht om erachter te komen waar de aanslag nu van was en hoe het fout kon zijn gegaan.Niemand kon ons iets vertellen,zelfs de vakbond niet. Afijn belastingdienst kennende,die procederen door dus wij hebben betaald.In 2010 kregen we weer een aanslag v rond de 2200 euro.betalingsregeling getroffen en in nov was deze afbetaald.In dec..kun je wel raden..weer een aanslag van 2500 euro.De belastingdienst wou geen betalingsregelingtreffen omdat het laatste termijn vd vorige aanslag te laat was betaald en wij zijn dus bij deze bestempeld als laconiek :O.
Met de constante bedreigingen waren we erg angstig en zwaar in de put.
gelukkig is de werkgever van mijn ex zo lief geweest om ons te willen helpen en heeft de aanslag betaald(lening).pfieuuww zou je zeggen.
En wat denk je? 2 maanden geleden weer een nwe aanslag v 2007! Weer 2200 euro! Betalingsregeling aangevraagt,afgewezen.Weer tegenin gegaan en duidelijk gezegt dat wij pas een lening hadden voor de vorige aanslag te betalen en we nu moeilijk ineens binnen zo een bedrag weer kunnen betalen zo snel!
vandaag officieel bericht dat het is afgewezen.vanwege laconiek zijn en ze konden zien dat wij weleens schuldeisers netjes betaalden en de belastingdienst als eerste moest komen..->Ja nogal wiedes denk ik dan,die änderen" in het verleden schikten wel een betalingsregeling..dit is 2200 euro.En hoezo,ze weten alles vd afgelopen jaren dus :roll: .

Mijn vraag is dus wat nu? Ik dacht dat het wel logisch zou zijn dat een gewone burger niet ineens zo'n bedrag kon betalen? En dat ons goed gedrag wel beloond zou worden ipv afgestraft?! Ik zou niet meer weten hoe nu verder? :(

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Vul al je gegevens eens in in het belastingaangifteprogramma, en je ziet meteen hoeveel je moet betalen.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Al bij je vriendje de "belastingconsulent" geweest om daar het geld los te krijgen? Het is immers zijn blunder. Laat hem maar betalen. Als hij ergens bij aangesloten is, dan daar ook klagen.

MAXIEM

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Linie

Advies: dien een klacht in bij de Nationale Ombudsman.

Maxiem.

Jos Das
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:08

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door Jos Das »

Vreemde topic.
Wij hebben alle middelen getracht om erachter te komen waar de aanslag nu van was en hoe het fout kon zijn gegaan.Niemand kon ons iets vertellen,zelfs de vakbond niet. Afijn belastingdienst kennende,die procederen door dus wij hebben betaald
Ik neem aan dat de belastingdienst wel kan vertellen waar die aanslag van is en hoe die tot stand is gekomen.....

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door fisbel »

Het lijkt er op dat u vanaf 2004 regulier elk jaar ruim € 2000 heeeft moeten bijbetalen. Daar moete een reden voor zijn. Teveel Voorlopige Teruggaaf gekregen, te weinig belasting ingehouden, overige inkomsten waarover nog belasting moet worden betaald ?? De belastingconsulent had u erop kunnen wijzen dat u nabetaling middels een Voorlopige Aanslag had kunnen voorkomen. Ik mis in uw verhaal de rol van de belastingconsulent. Hij zou haarfijn moeten kunnen uitleggen waarom u steeds een navordering van ruim € 2000 kreeg. Of heeft hij fouten gemaakt en is niet meer te bereiken?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Mijn vraag is dus wat nu? Ik dacht dat het wel logisch zou zijn dat een gewone burger niet ineens zo'n bedrag kon betalen? En dat ons goed gedrag wel beloond zou worden ipv afgestraft?! Ik zou niet meer weten hoe nu verder?
Waarom vindt je dat je goed gedrag hebt getoond ?
Als ik je posting lees kom ik tot de volgende conclusie :

Je hebt minimaal 5 jaar achter elkaar ongeveer Euro 2000 te weinig belasting betaald, en je bent in het tweede jaar de afgesproken betalingsregeling niet nagekomen.

Je kunt het beste een klein PL bij de bank aangaan, en hieruit de belastingdienst betalen

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Onder normale omstandigheden kunt u, nadat de belastingdienst uw verzoek om gespreide betaling heeft afgewezen aan de directeur der belastingen het zelfde verzoek richten. Als het goed is staat dit op uw beschikking zo niet doe dit dan gewoon, dus richten aan de directie. Lukt het dan nog niet dat heb ik iets anders voor u in petto.

Linie
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2011 17:16

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door Linie »

Die belastingconsulent heeft beweerd alles te hebben aangevraagd waar wij recht op hadden.Dus toeslagen. Nu zegt de belastingdienst,ja dat was ook wel zo maar je mag niet alles tegelijk ontvangen.Het is of of.
Dus nu hebben we ineens een terugvordering gehad van die jaren.Zoals je kunt zien is dit nooit het geval geweest bij de definitieve aanslag.Het was altijd goed.Pas 5 jaar later komen ze ineens bij deze berekening.De vakbond zegt..ja het is krom maar de belastingdienst mag dat.De jurist zegt precies hetzelfde.We hadden er recht op maar als ze besluiten dat het of of is kunnen ze dat doen.
Na deze vage verhalen vroeg ik uitleg aan de belastingdienst zelf.Na 3x geen antwoord stond er bij de 4e x ineens inkomsten en heffingsaanslag. Ik bedacht dus zelf,dat zou dus betekenen dat er via het werk te weinig belasting wordt betaald? We hebben het de werkgever laten uitzoeken en die beweerd alles klopt.
Om een lang verhaal kort te maken,kastje naar de muur en niemand kan mij precies uitleggen waar de fout ligt
-------------------------
Wat fijn dat er gegokt wordt dat ik gewoon mijn gelijk niet kon halen en te weinig belasting heb betaald.Toch fijn dat er van die slimme mensen bestaan zeg pff (sarcasme)
---------------------------
Goed gedrag-> altijd belasting betalen over je loon,na jaren ineens een andere berekening krijgen.Via leningen en 1x een betalingsregeling duizenden euro's vd vorige jaren betaald in de afgelopen 2,5 jaar. :roll:
slecht gedrag-> 1x 100 euro,laatste betalingstermijn te laat betaald
----------------------------
Ik stuur zeker nog een paar brieven over waarom ze nu bewust ervoor kiezen om het op een vervelende en duurdere manier te innen en of ze verwachten dat iedereen maar even 2000+ kan betalen ineens.Dit kan toch niet. :twisted:
----------
bedankt maxiem&chanmaster.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door kweenie »

.De belastingdienst wou geen betalingsregelingtreffen omdat het laatste termijn vd vorige aanslag te laat was betaald en wij zijn dus bij deze bestempeld als laconiek :O.
Betalingsregeling aangevraagt,afgewezen.Weer tegenin gegaan en duidelijk gezegt dat wij pas een lening hadden voor de vorige aanslag te betalen en we nu moeilijk ineens binnen zo een bedrag weer kunnen betalen zo snel!
Waarom zouden ze je nog een betalingsregeling moeten aanbieden? Als je een betalingsregeling aanbieden, dan moet je er koste wat het kost voor zorgen dat je de termijnen op tijd betaalt. Als je in het verleden niet alle termijnen op tijd hebt betaald, dan kun je het 'recht' op een betalingsregeling verliezen. Sterker nog, als je niet met de laatste termijn te laat was geweest maar ergens halverwege, dan hadden ze ook die betalingsregeling kunnen intrekken en had je ook voor de eerste naheffing het bedrag ineens moeten betalen. Er tegenin gaan heeft dus weinig zin, je hebt het in dit geval aan jezelf te wijten dat je geen betalingsregeling krijgt.

Het verhaal dat je niet alles tegelijk kunt ontvangen vind ik wat vaag. Over welke toeslagen ging het dan? Ik kan mij voorstellen dat je geen huurtoeslag kunt krijgen als je ook een koopwoning hebt, dat is logisch, maar verder snap ik niet welke toeslagen niet samen zouden kunnen. Kun je dat misschien nog aangeven? Of ging het over de heffingskortingen of zo?

Het zou wel kunnen zijn dat de voorlopige toeslagen waren gebaseerd op een lager ingeschat inkomen en dat jullie inkomen achteraf hoger was dan gedacht. Dan moesten jullie niet alleen meer belasting betalen, maar ook minder toeslagen krijgen. De extra inkomstenbelasting wordt vaak wel meteen verrekend met de aanslag voor de inkomstenbelasting, maar de toeslagen worden dan nog niet meteen verlaagd. Als je dat zelf (of je adviseur) niet hebt gecorrigeerd, dan komen ze daar pas een paar jaar later mee, als alle definitieve bedragen ook bij de belastingdienst zijn verwerkt.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Met alle soorten van genoegen zal ik maar het minst maatschappelijk wenselijke antwoord geven: ook al besteed je zaken uit, het is en blijft altijd nog je eigen verantwoordelijkheid om na te gaan of het wel klopt. En als je dan 5 jaar lang te veel geld van de staat hebt geleend, zul je dat inderdaad moeten terugbetalen. Blijkbaar heb je het teveel gekregen geld niet weten te sparen, maar wel weten uit te geven.

Het komt er dus op neer dat je had moeten en/of kunnen weten dat je te veel geld kreeg en je rekening moest houden met een terugbetaling. Het is dan nog heel coulant dan 1x een betalingsregeling kunt treffen. Die kom je vervolgens niet na. Tja, dan houdt het echt op.

Draai het eens om: stel je baas zit krap bij kas en kan je loon niet betalen. Uiteraard wil hij een betalingsregeling met je treffen. Met pijn in het hart ga je dan 1x akkoord en maakt de afspraak dat je je loon in 4 termijnen krijgt. 3 Termijnen gaan goed, de laatste termijn niet. De maand erop weer hetzelfde verzoek. Wat doe je?

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door DJM »

Ik ben maar een leek hoor maar kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld zorgtoeslag krijgt en bepaalde subsidies voor energiezuinige zaken waardoor andere aftrekposten niet meer gebruikt mogen worden?

Zoals ik het lees heb je alles wat maar kan warden afgetrokken van de belasting gebruikt en het kan best zo zijn dat dat niet kan.

Linie
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2011 17:16

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door Linie »

:roll: we hebben als een god in frankrijk geleefd,alles waar geleend vd staat :roll:

Even uit de droom: we leefden gewoon van een beneden modaal inkomen.wit vast werk al 10 jaar.werkgever houdt netjes belasting in.loon is al jaren hetzelfde (helaas+geen extra toeslagen).verder geen extra inkomen.geen rare subsidies oid.zorgtoeslag bestond toen niet.
belastingconsulent/jurist aangifte gedaan,zelf alles nagekeken natuurlijk.(daar hebben ze hele mooie ja/nee hokjes voor om te kijken of je ergens recht op hebt) nooit wat verkeerds gezien.Hypotheekrente,eigen woning fortait etc netjes ingevuld.Heffingskorting.Gezin met 1 kind.Alle bedragen die zijn ingevuld kloppen in die jaren.Misschien kwam t neer op ong 150pm teruggave.
Het enigste wat ik kan bedenken is dan de fout bij loonheffing maar werkgever zegt dat dit klopt. :roll:.Het antwoord wat ik dus overal krijg is letterlijk wat ik hierboven heb gemeld.Ook al heb je overal recht op,het kan zijn dat de belastingdienst besluit dat het niet allemaal tegelijk mag.krom maar waar krijg ik te horen met daarbij dat t niet precies uit te leggen valt :roll:
Anyways..die kromme strijd duurt al zolang en intussen maar netjes betaald vd vorige jaren dus..Ik begrijp zoiezo niet hoe een normaal gezin zoveel belasting zou moeten betalen.Maargoed dit zou dan het laatste jaar zijn
ja ik heb 1x een termijn 10dagen telaat betaald.ja daar ben ik zelf schuldig aan.Maar na 1000en euro's netjes betaald te hebben en het feit dat dit bedrag simpel weg niet in 1x uberhaupt KAN zoals de belastingdienst zelf kan zien aan alle gegevens die wij hebben opgestuurd,zou je toch denken dat een betalingsregeling de netste en slimste manier is voor beide :?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Jij zou dus iemand die al een keer later een deel betaald heeft, nog gewoon weer geld lenen. En als je baas even krap bij kas zou zitten er ook geen probleem mee hebben dat je loon later komt.

Als beneden-modaal-verdiener is het helemaal een kwestie van prioriteiten stellen. En ja, ik mag dat zeggen. Ik leef al een tijdje beneden modaal. Dat betekent dus ook dat ik niet zo vaak op vakantie als mijn buren, geen nieuwe auto kan kopen, boodschappen bij de Lidl doe, voor mijn verjaardag nuttige cadeaus vraag. En dat terwijl ik wel gewoon huur moet betalen en geen woonsubsidie krijg. Jou besteedbaar inkomen was in die tijd zonder alle toeslagen dus al hoger dan het mijne de afgelopen 3 jaar. En ik kan mijn rekeningen ook netjes betalen en zeer regelmatig nog wat sparen. Nogmaals: kwestie van zelfdiscipline, eerlijk zijn tegen jezelf en financiële prioriteiten stellen. Begin eens met een huishoudboekje want blijkbaar zijn de financiën nog niet op orde.

Maak je toch schulden, dan is je prioriteit altijd het zo snel mogelijk aflossen van die schulden. Scheelt je een bak rente.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het antwoord wat ik dus overal krijg is letterlijk wat ik hierboven heb gemeld.Ook al heb je overal recht op,het kan zijn dat de belastingdienst besluit dat het niet allemaal tegelijk mag.krom maar waar krijg ik te horen met daarbij dat t niet precies uit te leggen valt
Ja sorry ,maar dit is onzin.

Als je een naheffing krijgt opgelegd van de belasting is het duidelijk dat er iets is verkeerd gegaan. De belastingdienst besluit echt niet zomaar dat het niet allemaal tegelijk kan. De belastingdienst heeft zich aan de wet en regelgeving te houden

Als je zoals je zelf zegt ook nog een keer je (eenvoudige) belastingaangifte door een jurist laat doen, begrijp ik sowieso niet dat hij genoeg zou nemen met zo een knullig antwoord.

Persoonlijk hou ik het er maar even op dat je het antwoord niet goed begrepen hebt.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door elmo43 »

De belastingdienst heeft zich aan de wet en regelgeving te houden
Ongetwijfeld zou bovenstaande zo moeten zijn en gaan, maar de belastingdienst lapt veel dingen aan hun laars. Dus zij zijn echt niet bang om buiten de regels volgens de wet te overtreden.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door DJM »

Linie schreef::roll: we hebben als een god in frankrijk geleefd,alles waar geleend vd staat :roll:

Even uit de droom: we leefden gewoon van een beneden modaal inkomen.wit vast werk al 10 jaar.werkgever houdt netjes belasting in.loon is al jaren hetzelfde (helaas+geen extra toeslagen).verder geen extra inkomen.geen rare subsidies oid.zorgtoeslag bestond toen niet.
belastingconsulent/jurist aangifte gedaan,zelf alles nagekeken natuurlijk.(daar hebben ze hele mooie ja/nee hokjes voor om te kijken of je ergens recht op hebt) nooit wat verkeerds gezien.Hypotheekrente,eigen woning fortait etc netjes ingevuld.Heffingskorting.Gezin met 1 kind.Alle bedragen die zijn ingevuld kloppen in die jaren.Misschien kwam t neer op ong 150pm teruggave.
Het enigste wat ik kan bedenken is dan de fout bij loonheffing maar werkgever zegt dat dit klopt. :roll:.Het antwoord wat ik dus overal krijg is letterlijk wat ik hierboven heb gemeld.Ook al heb je overal recht op,het kan zijn dat de belastingdienst besluit dat het niet allemaal tegelijk mag.krom maar waar krijg ik te horen met daarbij dat t niet precies uit te leggen valt :roll:
Anyways..die kromme strijd duurt al zolang en intussen maar netjes betaald vd vorige jaren dus..Ik begrijp zoiezo niet hoe een normaal gezin zoveel belasting zou moeten betalen.Maargoed dit zou dan het laatste jaar zijn
ja ik heb 1x een termijn 10dagen telaat betaald.ja daar ben ik zelf schuldig aan.Maar na 1000en euro's netjes betaald te hebben en het feit dat dit bedrag simpel weg niet in 1x uberhaupt KAN zoals de belastingdienst zelf kan zien aan alle gegevens die wij hebben opgestuurd,zou je toch denken dat een betalingsregeling de netste en slimste manier is voor beide :?

Het is waarschijnlijk niet jouw fout maar het zijn de complexe regels denk ik.
Ik zal je een voorbeeld geven.
Ook ik betaal alles netjes, loonbelasting, huur, ik krijg geen enkele subsidie of toeslag en toch kreeg ik van de belastingdienst een brief dat ik 14 euro te weinig belasting betaald had over vorig jaar.
Dat schelden ze dan kwijt omdat alles beneden de 50 euro te duur is om te innen dus het kost mij verder niets maar hoe kan dit?
Het zal wel te maken hebben met de enorme onoverzichtelijke brij aan regels en veranderingen.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door elmo43 »

Nog meer onzin! De BD besluit echt niet om topicstarter te pesten en lukraak duizenden euries per jaar terug te vragen.
Ik heb niet gezegd dat dat bij TS gebeurd, laat maar zien dat ik dat heb gezegd.
Ik reageerde puur op dat gedeelte dat iemadn had geschreven dat de belastingdienst zich aan de regels van de wet moet houden, en zij dit nimmer te buiten gaan.
En daar heb ik mijn commentaar op gegeven dat dat dus wel gebeurd, dat de belastingdienst buiten de wettelijke regels treed.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Geen betalingsregeling mogelijk, wat nu?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik reageerde puur op dat gedeelte dat iemadn had geschreven dat de belastingdienst zich aan de regels van de wet moet houden, en zij dit nimmer te buiten gaan
Die iemadn was ik en dit heb ik geschreven :
De belastingdienst heeft zich aan de wet en regelgeving te houden
Hier staat dus niet dat de belastingdienst nooit een fout maakt.

Een naheffing wordt opgelegd aan de hand van een beschikking. In deze beschikking staat echt wel vermeld welke regel je overteden hebt en waarom de naheffingsaanslag is opgelegd.

De onzin in dit topic is, dat zogenaamd niemand bij de belastingdienst dit zou kunnen uitleggen.

Gesloten