LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Ons hondje is een natuurlijke dood gestorven waarbij alleen mijn echtgenote en ik aanwezig waren. We hebben het dier netjes begraven. Heb wel een foto gemaakt van het dier naast het graf. Voor afmelding hondenbelasting wil de gemeente bewijs. (dierenarts of crematorium) Moet ik nu de foto naar de gemeente sturen of had ik gewoon met dode hondenlichaam naar de gemeente moeten gaan ? :shock: De dierenarts kan natuurlijk geen verklaring opmaken als deze niet eens de gestorven hond heeft gezien.......(Alhoewel deze mij op mijn woord zou geloven: het dier was ernstig ziek)

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Ik heb zojuist via het digitale loket van de gemeente ons hondje afgemeld voor de hondenbelasting. Alweer werd er bewijs gevraagd. Ik heb de foto van ons hondje naast het grafje geupload met een paar minder vriendelijke opmerkingen erbij.

Gemeenten gaan er blijkbaar altijd van uit dat een hond OF ge-euthaniseerd wordt en/of gecremeerd. Een natuurlijke dood bestaat voor gemeenten blijkbaar niet. Ik hoop dat ik bij onze gemeente met deze actie een statement heb gemaakt.

Tenslotte hoop ik dat er maandag iemand bij de gemeente over zijn/haar nek gaat

stofzuigertje

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gecondoleerd, en sterkte met deze vertraging in het rouw proces.

Ik vind dit vreemd, waarom bewijs, want ook op vakantie kan een hond overlijden en daar begraven worden zonder bewijs.
En wat bij verkoop of weglopen?
Maar omdat je per jaar betaalde mag je dit jaar een andere nemen zonder opgave van een hond lijkt mij, maar volgend jaar niets meer betalen krijg je dan en dan moeten zij bewijzen.

Ik vermoed dat ze dit zo doen omdat er vele hun huisdier in de grijze Kliko gooien en daar zijn zij niet blij mee en het mag niet.
Maar als ze lastig blijven, ik koop alles, zelfs alleen op foto als je weigerde te leveren.

Verder nog een vraag, hoe doe je aangifte want volgens mij weten ze niet eens hoe jou hond eruit ziet en of deze een chip heeft of zo....

En welke GEMEENte is dit die zo gemeen is?

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door lostlovey »

Allereerst natuurlijk sterkte met het verlies.

Gelukkig heb ik hier nooit mee te maken gehad maar het op zijn zachtst gezegd een nogal starre houding van de gemeente. Maar in mijn gemeente gaat het blijkbaar niet veel anders. Op de site staat:
Als uw hond(-en) in de loop van het jaar overlijd(-t/-en), of u doet afstand van één of meer honden dan hebt u recht op ontheffing voor de volle kalendermaanden die nog in het jaar overblijven. Geef dit wel binnen 14 dagen door.
Is het langer dan 14 dagen geleden, stuurt u dan een bewijsstuk mee. Dit kan bijvoorbeeld zijn een rekening van de dierenarts, van het crematorium of een afstandsverklaring van het asiel.
Dus binnen 14 dagen na het niet meer hebben van de hond is geen bewijs nodig? Ik zou ze eventueel nog wel naar de dierenarts verwijzen die op de hoogte was van de gezondheid van jullie hond. Laat ze zelf maar contact zoeken met hem/haar.

Persoonlijk zou ik het lekker laten gaan, het is niet fijn op deze manier met het sterven van jullie hond bezig te moeten zijn. De ontheffing laten zitten en volgend jaar niet meer betalen. Bij mij komen ze ieder jaar controleren of ik geen hond heb, neem aan dat dit in iedere gemeente zo is dus laat ze dan maar bewijzen dat jullie de hond nog hebben.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 07 jan 2012 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door lostlovey »

Weliswaar oud maar wel verhelderend:

http://www.inoverheid.nl/artikel/artike ... enten.html

Volgens mij is het tegenwoordig gewoon toegestaan een overleden huisdier in de eigen tuin te begraven. Het dier mag niet in plastic zijn gewikkeld en het graf moet minimaal 1 meter diep zijn.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door manondoris »

het is heel simpel,u hoeft alleen maar naar uw dierenarts te bellen en te vertellen dat uw hondje overleden is.aangezien uw hond ernstig ziek was ,zullen ze daar van alles op de hoogte zijn! u krijgt dan een verklaring van overlijden thuis gestuurd.deze laat u zien bij het afmelden van uw hondje ,bertefende de honden belasting. alles word dan keurig verrekend.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door ciske »

sterkte met het verlies van je hond.

helaas is dat in elke gemeente zo hoor dat je moet afmelden , en de opmerking van hierboven dan betaal je volgend jaar niet...kan je aardig opbreken.

de DA kan ook zonder de hond te hebben laten inslapen een bewijs geven.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

ciske schreef:helaas is dat in elke gemeente zo hoor dat je moet afmelden , en de opmerking van hierboven dan betaal je volgend jaar niet...kan je aardig opbreken.

Is niet helaas maar gewoon een regel hoe vervelend ook kan zijn. Daarentegen de opmerking kan je behoorlijk opbreken is pertinent niet waar, waar baseer je dat op?
Hond van de buren overleed paar jaar geleden en werd netjes gemeld na enige dagen via i.net aan de gemeente. Bevestigingsbrief ontvangen maar toch jaar daarop rekening ontvangen, deze retour gestuurd en na een maand of 4 stond een gemeente ambtenaar bij mij voor de deur of ik wist of de buren een hond hebben. Deze man er fijntjes op gewezen dat zij hun huiswerk moeten doen omdat deze reeds paar jaar dood was.
Nooit meer wat van gehoord, dus dat opbreken zal wel meevallen

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door ciske »

prima zoals jij er over denkt, ik laat het hierbij.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

ciske schreef:prima zoals jij er over denkt, ik laat het hierbij.

Prima,zoals het is, dan ik ook maar erbij laten :?

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Dank voor alle reacties. Ik heb het dier op eigen grond begraven op een diepte van 1 meter gewikkeld in een kleedje en daarmee aan de regels voldaan.

Wat mij nu het meest ergert is dat de gemeente dus wel een dierenarts gelooft, die niet eens het dode dier heeft gezien en niet de eigenaar; m.a.w. de eigenaar is een potentiele leugenaar en de DA is dat per definitie niet. Hier ontgaat mij de logica: als de eigenaar dus een potentiele leugenaar is zou hij/zij de DA in principe ook een leugen kunnen vertellen. Ik noem alles alleen maar "bureaucratie".

Ik wacht eerst de reactie van de gemeente maar eens af.

Het dier was gechipt en een rashond: de desbetreffende instanties zijn op de hoogte gebracht van overlijden en vragen niet om bewijs...........

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door tennis »

Het dier was gechipt en een rashond: de desbetreffende instanties zijn op de hoogte gebracht van overlijden en vragen niet om bewijs...........
Krijg je geen bewijs van deze instantie, om het bij de gemeente te tonen?
Welke dierenarts geeft jouw een bewijs, dat het dier overleden is, zonder het gezien te hebben?

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

tennis, in principe hoort geen enkele dierenarts dat te doen. Wat de instanties betreft welke chip en stamboom beheren: ik weet eigenlijk niet of ik daar een schriftelijke bevestiging van krijg. Ook die meldingen zijn gedaan via het www.

Terugkomend op het beleid van gemeenten aangaande hondenbelasting: als iemand een hond aanmeldt vragen ze ook niet om bewijs: het draait n.l. zoals gewoonlijk maar om 1 ding: geld. Als ze dat kunnen beuren vinden ze het niet eens erg als een burger zou liegen........

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door tennis »

L.Rozenwater schreef:tennis, in principe hoort geen enkele dierenarts dat te doen. Wat de instanties betreft welke chip en stamboom beheren: ik weet eigenlijk niet of ik daar een schriftelijke bevestiging van krijg. Ook die meldingen zijn gedaan via het www.

Terugkomend op het beleid van gemeenten aangaande hondenbelasting: als iemand een hond aanmeldt vragen ze ook niet om bewijs: het draait n.l. zoals gewoonlijk maar om 1 ding: geld. Als ze dat kunnen beuren vinden ze het niet eens erg als een burger zou liegen........
Het is het proberen waard.
Jij zou toch niet een rashond afmelden wegen overlijden, om hondenbelasting te ontwijken.
Contact opnemen, en afwachten!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door ciske »

L.Rozenwater schreef:
Terugkomend op het beleid van gemeenten aangaande hondenbelasting: als iemand een hond aanmeldt vragen ze ook niet om bewijs: het draait n.l. zoals gewoonlijk maar om 1 ding: geld. Als ze dat kunnen beuren vinden ze het niet eens erg als een burger zou liegen........

klopt als de hond is overleden moet je met een bewijs komen, helaas niet als je de hond hebt.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Het is het proberen waard.
Jij zou toch niet een rashond afmelden wegen overlijden, om hondenbelasting te ontwijken.
Contact opnemen, en afwachten!
Dat is wel een optie, maar ik denk toch dat gemeenten regels moeten aanpassen op dat gebied en in elk geval melding maken van eventuele te regelen zaken ingeval van een natuurlijke dood. Of deze nu bij de eigenaar thuis plaats vindt of elders.

Ik weet best dat het grootste percentage honden vroeg of laat wordt ge-euthaniseerd. Toch dient er gewoonweg rekening mee worden gehouden dat er ook andere mogelijkheden zijn zoals een natuurlijke dood of na b.v. een aanrijding waarbij een dier op slag dood is en er geen dierenarts aan te pas komt.
Ook zijn alle honden (nog) niet gechipt en/of zijn het (geregistreerde) rashonden.

Zoals eerder gemeld: ik wacht eerst de reactie van de gemeente af inzake mijn toch best aparte "bewijsvoering". Ik hoop dat dit al een geste voor onze gemeente mag zijn om de regelgeving aan te passen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door witte angora »

klopt als de hond is overleden moet je met een bewijs komen, helaas niet als je de hond hebt.
Dus als je geen bewijs hebt, is de hond niet overleden. Het beestje gaat volgens de gemeente dus oneindig oud worden.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door ciske »

witte angora schreef:
klopt als de hond is overleden moet je met een bewijs komen, helaas niet als je de hond hebt.
Dus als je geen bewijs hebt, is de hond niet overleden. Het beestje gaat volgens de gemeente dus oneindig oud worden.
nou ja het dier is wel overleden , alleen blijven ze hondenbelasting innen, je moet bewijs leveren.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Gemeente wil bewijs dat hond overleden is......

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

In geval kaart ik de kwestie aan bij de ombudsman. Het beleid aangaande bewijsvoering hondenbelasting is voor de meeste gemeenten hetzelfde als ik zo op het www kijk.

Wat ik nu gedaan heb heeft waarschijnlijk nooit iemand anders gedaan. Ik had geen geschikte koele ruimte om het dier te bewaren. Anders had ik zeker het dier op het gemeentehuis afgeleverd ondanks voor mij ethische bezwaren om zo met een dier om te gaan.

Gesloten