LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goud kopen: belasting betalen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
vogeltje

Goud kopen: belasting betalen?

Ongelezen bericht door vogeltje »

Hallo,

Ik heb de volgende vraag mbt kopen van goud (heb ik de ballen verstand van) aan mensen die er verstand van hebben. Het gaat niet om beleggen in goud, maar het kopen van goud (goudstaven/-baren/-plaatjes) voor een paar duizend euro. Is het kopen van goudstaven een goeie investering in de toekomst (en op dit moment, qua prijzen?)? Zo ja, is het op dit moment juist gunstig of ongustig om ze te kopen? En waar kun je ze dan het beste kopen (wat zijn betrouwbare adresjes om goudstaven te kopen (waar moet ik op letten))? En als je goudstaven koopt, moet je dit dan opgeven aan de belasting (of moet dit alleen als je boven een X bedrag aan goudstaven koopt/bezit)? En als je dit bij bank in kluis wilt laten bewaren, moet je (of de bank) dit (de inhoud v/d kluis) ook opgeven aan de belasting? En in hoeveel karaat is beste (het zuiverste: 24k kopen?)? Alvast bedankt

Jannekee
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 jul 2006 13:25

Re: Goud kopen: belasting betalen?

Ongelezen bericht door Jannekee »

Ja, dit dient te worden aangegeven in box 3. (van je overige vragen heb ik geen verstand) En bewaar ze niet thuis, maar bij de bank in een kluis.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goud kopen: belasting betalen?

Ongelezen bericht door kweenie »

De waarde van het goud moet je inderdaad ook opgeven in box 3. Maar ik begrijp niet waarom je persé een fysiek stuk goud wilt hebben in plaats van 'op papier'. Tenzij je het natuurlijk een keer aan je kinderen wilt meegeven of zo, om zo het schenkingsrecht te ontduiken, of als het zwart geld is.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Goud kopen: belasting betalen?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Eerst heet het niet beleggen en daarna investeren in de toekomst. Dat rijmt niet erg. Op diy monemt instappen is bijna zeker verlies nemen. Daarvoor moet je een tijdje de effectenkoersen volgen. Als koersen (dreigen te) zakken, zullen grote investeerders verkopen en in goud vluchten. Dat is de afgelopen periode ook gebeurd. Vorige week stond al in het nieuws, dat goud nu op een hoogtepunt staat. Als de beurs op een dieptepunt is aangeland, zullen diezelfde investeerders weer in aandelen gaan en dus hun goud verkopen. Gevolg is dat de goudprijs hard zal dalen. Het is dus zaak om de beurs goed bij te houden.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Goud kopen: belasting betalen?

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Het goud geef je aan in box 3 als je "het ter belegging aanhoudt"
Als je er in gaat handelen op een zodanige wijze dat "het normaal vermogensbeheer te boven gaat" kan het een box 1 activiteit worden. Je bent dan tot 52% belasting verschuldigd over de winsten.

Goud staat nu hoog door de onzekerheid over de wereldeconomie. Vooral slechte cijfers uit de USA doen goud jumpen. Goud wordt in dollars berekend. De Amerikanen zijn momenteel nog al het "monetair financieren"of te wel de geldpressen aan het werkzetten. Dit doet de goudprijs eveneens stijgen, maar wat zijn die dollars dan nog waard?

De behoefte om fysiek goud te bezitten is vaak een angstreactie op de onzekerheid en in mijn ogen te begrijpen. In luxemburg en zwitserland zijn banken adequaat geoutilleerd om goud voor klanten te bewaren.

Als u het goud aangeeft in uw aangifte IB dan mag u het overal bewaren

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goud kopen: belasting betalen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom ineens deze reactie op een topic dat al bijna 2 jaar slaapt?

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Goud kopen: belasting betalen?

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

oeps dat had ik niet gezien het is idd 2 jaar oud. Goud en de goudprijs zijn momenteel echter wel hot

Romme
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2011 15:03

Re: Goud kopen: belasting betalen?

Ongelezen bericht door Romme »

Ja, goud is hot en zo zijn er goede en slechte aanbieders op de markt. Goud Kopen moet je niet zomaar overal doen. Laats ben ik bij een paar adresjes geweest en niet overal is het gelijk mee te krijgen. Ik moet toch even zeggen dat bij goudpensioen [Link verwijderd door de moderator] ik zeer blij was met de serive. Service waar je nog zelden terug ziet in Amsterdam. Ook zijn de prijzen zeer scherp vergeleken met andere aanbieders.

Goudpensioen.nl
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2011 14:22
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Goud kopen: belasting betalen?

Ongelezen bericht door Goudpensioen.nl »

Goud als belegging moet worden opgegeven in box 3 zoals eerder is aangeven. Het beste is om met je boekhouder te overleggen hoe je het beste je aangifte hiervoor kan doen.

iex
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jan 2012 12:55
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Goud kopen: belasting betalen?

Ongelezen bericht door iex »

Het bezit van goud wordt gezien als belegging en dus belast in box 3. Voor belastingjaar 2011 wordt het belastbare inkomen in box 3 bepaald op basis van een vast forfaitaire rendement, zijnde 4%. Het daadwerkelijk genoten rendement wordt niet afzonderlijk belast. Het forfaitaire rendement wordt belast tegen een tarief van 30%. Effectief wordt over het aan box 3 toerekenbare vermogen 1,2% inkomstenbelasting geheven.

Is dit toch niet genoeg informatie en wil je meer lezen over dit onderwerp, kijk dan op: http://www.hollandgold.nl/belasting-btw-en-edelmetalen

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Goud kopen: belasting betalen?

Ongelezen bericht door ArneLH »

iex schreef:Het bezit van goud wordt gezien als belegging en dus belast in box 3. Voor belastingjaar 2011 wordt het belastbare inkomen in box 3 bepaald op basis van een vast forfaitaire rendement, zijnde 4%. Het daadwerkelijk genoten rendement wordt niet afzonderlijk belast. Het forfaitaire rendement wordt belast tegen een tarief van 30%. Effectief wordt over het aan box 3 toerekenbare vermogen 1,2% inkomstenbelasting geheven.

Is dit toch niet genoeg informatie en wil je meer lezen over dit onderwerp, kijk dan op: http://www.hollandgold.nl/belasting-btw-en-edelmetalen
Beetje jammer weer zo'n reclamepost op een oud topic.

Gesloten