LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heffing precariobelasting Vitens

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
annekevnes
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2018 14:56

Heffing precariobelasting Vitens

Ongelezen bericht door annekevnes »

Vrijdag een “Kerstcadeautje” op de mat; een brief van Vitens, onze waterleidingmaatschappij, die aangeeft dat de gemeente precariobelasting gaat heffen. Dit berekenen zij, terecht, door aan ons, de klant omdat deze vorm van belasting niet door iedere gemeente geïnd wordt.
Klasse gemeente WAGENINGEN!! Met terugwerkende kracht vanaf 2016 een belasting heffen die op 1 juli 2017 is afgeschaft en waarvoor nog een overgangsregeling van 5 jaar bestaat, bedoeld voor afbouw en dan ook nog een heffing op een indirecte manier via Vitens zodat wij er geen bezwaar tegen kunnen maken!
Gelukkig doet Vitens dat, volgens hen, wel. We hopen dat dat effectief is!
Wat kan hier nog meer tegen gedaan worden???
Laatst gewijzigd door Radar op 17 dec 2018 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking van het onderwerp

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Heffing precariobelasting Vitens

Ongelezen bericht door berndv »

Gemeenten kunnen ook geen precariobelasting heffen over netwerken die nutsbedrijven in, op of boven gemeentegrond exploiteren. Dat is sinds 1 juli 2017 in de Gemeentewet geregeld. De regeling voorkomt dat inwoners via de precario belasting moeten betalen aan een buurgemeente of -provincie waarvoor zij geen democratisch stemrecht hebben. Enkel gemeenten die op 10 februari 2016 in hun belastingverordening een tarief hadden voor nutsnetwerken mogen nog tot 1 januari 2022 precariobelasting op nutsnetwerken blijven heffen naar maximaal het tarief dat op 10 februari 2016 gold.
Dus de gemeente doet nu alsof het deze belasting al had voor 10 februari 2016 en laat u nu met terugwerkende kracht betalen? Dat is een mooie melkkoe op die manier. Als ik u was zou ik dit eens voorleggen bij de Nationale Ombudsman, want dit is wel een smerige manier om makkelijk nog even een extra potje te vullen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Heffing precariobelasting Vitens

Ongelezen bericht door kweenie »

De gemeente had deze precariobelasting al voor 2016, hoor. Dat kun je ook vrij eenvoudig zelf terugvinden. Wel is het zo dat de meeste gemeente die regeling periodiek (bv jaarlijks) opnieuw vaststellen, met nieuwe tarieven. Ik kan mij daarom voorstellen dat Vitens verwijst naar het meest recente besluit, bv van 2018, omdat in dat besluit de actuele regels en tarieven staan. Maar je kunt zelf eventueel ook kijken in het besluit van 30 november 2015 om te zien hoe het toen geregeld was en wat er in de tussentijd veranderd is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Heffing precariobelasting Vitens

Ongelezen bericht door berndv »

kweenie schreef:
18 dec 2018 09:17
Ik kan mij daarom voorstellen dat Vitens verwijst naar het meest recente besluit, bv van 2018, omdat in dat besluit de actuele regels en tarieven staan.
De actuele regels zijn die van februari 2016, zie mijn quote van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, daarna mochten de tarieven niet meer aangepast worden :wink:

Maar je hebt wel gelijk. Een simpele zoekopdracht met "precariobelasting wageningen 2016" leverde mij het besluit uit 2015 op. Dus is niets nieuws en is niet "opeens" ingevoerd. Dus de ombudsman zal waarschijnlijk niet heel veel helpen.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 18049.html

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Heffing precariobelasting Vitens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Nee,
u kunt alleen bij de Gemeente bezwaar indienen ...

Vitens en Gemeentes rollebollen regelmatig over de vloer over dit thema met elkaar, Vitens scoort daarbij populaiteitspunten, maar bereikt helemaal niets anders dan het kweken van ontevreden burgers.

Kan iemand hier melden dat een bezwaar bij zijn/haar Gemeente ooit tot enig succes heeft geleid?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heffing precariobelasting Vitens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hier is helaas niets tegen te doen.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/finan ... 6931.lynkx

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Heffing precariobelasting Vitens

Ongelezen bericht door scontra »

annekevnes schreef:
17 dec 2018 15:10
een heffing op een indirecte manier via Vitens zodat wij er geen bezwaar tegen kunnen maken!

Wat kan hier nog meer tegen gedaan worden???
Vitens incasseert alleen maar en u kunt gewoon bezwaar aantekenen bij uw Gemeente, al zal dat een vergeefse inspanning zijn.
Meestentijd wordt deze heffing weer gecompenseerd middels de jaarlijkse heffingen/belastingen van uw Gemeente, mogelijk kunt u dit nazoeken of vragen.

Gesloten