LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help: ex werkgever wil loonheffing terugvorderen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Zixxer
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2008 18:52

Help: ex werkgever wil loonheffing terugvorderen

Ongelezen bericht door Zixxer »

Ik hoop dat de titel een beetje de lading dekt, anders alvast excuses.

In 2004 ben ik in loondienst geweest maar had de werkgever een foutje gemaakt met de loonheffingskorting. Deze hadden ze wel moeten toepassen maar hadden dat niet gedaan. Hier kwam ik achter bij het invullen van mijn belastingaangifte in 2005 en heb dit toen bij de accountant gemeld: die heeft het loon gecorrigeerd en opdracht gegeven het verschil alsnog aan mij te betalen. Dit hebben ze toen ook braaf gedaan.

Nu komt echter het probleem:
vandaag (29 april 2008) ontving ik een brief van hun accountant dat mijn vorige werkgever een verzoek bij de belastingdienst had ingediend om dit geld terug te krijgen omdat ze dat dus En aan de belasting En aan mij hebben betaald. De belasting heeft dit verzoek afgewezen en nu zit mijn ex werkgever met dubbel betaalde kosten.

Ze eisen nu van mij dat ik die kosten terug ga betalen (€2275,-) terwijl het:
1)verschil in salaris is waar ik recht op had;
2)ze zelf hebben uitgerekend of het klopte en het verschil aan mij hebben overgemaakt
3)het toch hun eigen schuld is dat ze niet goed hebben uitgezocht hoe de vork in de steel zit.

Wie kan mij raad geven over wat ik nu het best kan doen? Kunnen ze het geld van mij terug vorderen, of is dat iets waar ze naar kunnen fluiten en mij nu proberen te overbluffen door dit soort brieven te sturen?

Alvast bedankt!

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: Help: ex werkgever wil loonheffing terugvorderen

Ongelezen bericht door priewjet »

Zo te lezen heeft u van twee walletjes gegeten. Bij het invullen van uw aangifte merkt u dat de heffingskorting niet is toegepast en u meldt dit bij de accountant. Deze heeft de loonopgaaf gecorrigeerd en gezorgd dat het bedrag alsnog door uw toenmalige werkgever wordt uitbetaald.
Desondanks heeft U heeft in uw aangifte niet de gecorrigeerde loongegevens ingevuld. Daarom heeft ook de Belastingdienst de heffingskorting met u verrekend. Ik kan me niet voorstellen dat u dat niet zelf in de gaten had. U heeft het immers zelf aangekaart bij de accountant.
Terugbetalen aan uw voormalige werkgever is de enige optie. Als de rechter moet worden ingeschakeld, zal die u in het ongelijk stellen en bent u ook nog eens de proceskosten verschuldigd.

Dat er daarnaast nog een geschil is over achterstallig salaris heeft hier niets mee te maken. Het is weltoevallig dat het bedrag precies hetzelfde is als dat van de heffingskorting.[/b]

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Help: ex werkgever wil loonheffing terugvorderen

Ongelezen bericht door SJZ »

Nou ben ik wel benieuwd wat u in uw aangifte inkomstenbelasting hebt opgevoerd als ingehouden loonbelasting:

1. Het originele bedrag van de loonbelasting OF
2. Het bedrag MIN de € 2.275 die u later heeft teruggekregen.

Overigens is het vrij zinloos als u toch al aangifte inkomstenbelasting doet om achteraf de loonbelasting nog te laten corrigeren, als je het goed doet wordt het toch wel rechtgetrokken in je aanslag.

Zixxer
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2008 18:52

Re: Help: ex werkgever wil loonheffing terugvorderen

Ongelezen bericht door Zixxer »

Voor zover ik weet heb ik de gecorrigeerde jaaropgave gebruikt en dus met de loonheffingskorting.
Als ik de brief van hun accountant goed begrijp hadden ze verwacht dat ze dat geld van de belastingdienst terug konden krijgen, maar deze heeft dat verzoek gewijgerd omdat dat nou eenmaal niet gebruikelijk is.
Zelf beschik ik niet meer over de belastingaangifte van 2004 aangezien deze op een laptop stond die in de tussen tijd het loodje heeft gelegd. Kan mijn ex werkgever via de belasting opvragen of ik inderdaad teveel heb ontvangen of is dit alleen maar een gok van ze en willen ze nu het geld terug vragen aan mij en dat ik dan maar het verschil moet gaan terughalen bij de belastingdienst.

Trouwens, van twee walletjes eten is denk ik geen sprake. Ook een beetje neerbuigend naar mij om dat zo op te schrijven. Ik heb werkelijk waar geen verstand van belasting en volg elk jaar zo goed mogelijk het aangifte programma, maar weet niet wat alles in houdt. Ik weet alleen dat je loonheffingskorting moet laten toepassen bij de werkgever waar je het meest verdient omdat je dan meer netto over houdt, maar wat die loonheffingskorting precies in houdt, zou ik niet weten.

Kortom, er vanuit gaande dat ik niet van twee walletjes heb gegeten en de ex-werkgever gewoon niet dat verschil in salaris (a.g.v. wel/niet toepassen loonheffingskorting) terug kan vragen bij de belasting.... kunnen ze het dan bij mij terug halen, of kunnen ze alleen hopen dat ik het uit goede wil terug stort?

Wheeler
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2005 01:20

Re: Help: ex werkgever wil loonheffing terugvorderen

Ongelezen bericht door Wheeler »

Je kunt een kopie van de aangifte 2004 opvragen bij de belastingdienst.
Als je alles naar eer en geweten hebt ingevuld treft jou geen blaam.

Als je voormalige werkgever teveel heeft betaald moet hij gewoon bezwaar aantekenen bij de fiscus, daar heeft hij alle recht toe bij een geschil.

Maar nogmaals, vraag gewoon een kopie van je aangife over 2004 bij de belastingdienst op, deze verstrekken ze je zonder verdere vragen.

Je zou ook nog een IB 60 kunnen opvragen bij de belastingdienst, daaruit blijken ook de cijfers over het betreffende jaar 2004.

Succes ermee.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Help: ex werkgever wil loonheffing terugvorderen

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste ZiXXer,
In 2004 ben ik in loondienst geweest maar had de werkgever een foutje gemaakt met de loonheffingskorting. Deze hadden ze wel moeten toepassen maar hadden dat niet gedaan. Hier kwam ik achter bij het invullen van mijn belastingaangifte in 2005 en heb dit toen bij de accountant gemeld: die heeft het loon gecorrigeerd en opdracht gegeven het verschil alsnog aan mij te betalen. Dit hebben ze toen ook braaf gedaan.
Trouwens, van twee walletjes eten is denk ik geen sprake. Ook een beetje neerbuigend naar mij om dat zo op te schrijven. Ik heb werkelijk waar geen verstand van belasting en volg elk jaar zo goed mogelijk het aangifte programma, maar weet niet wat alles in houdt. Ik weet alleen dat je loonheffingskorting moet laten toepassen bij de werkgever waar je het meest verdient omdat je dan meer netto over houdt, maar wat die loonheffingskorting precies in houdt, zou ik niet weten.
Wat me opvalt is het verschil in toonzetting. In het eerste breicht spreekt iemand die weet hoe hij of zij de zaken moet regelen. In het tweede bericht spreekt iemand die nergens verstand van heeft en alleen maar een invulprogramma volgt.

Overigens geeft Wheeler het juiste advies. Laat je accountant dit gewoon ff zo regelen.

Gesloten