LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
mv8tekst
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mar 2015 10:10

Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Ongelezen bericht door mv8tekst »

Bizar. Na mijn scheiding een jaar geleden heb ik een huis gekocht, ik ben hier gaan wonen met mijn dochter van 16. Mijn zolderverdieping verhuur ik als hospita aan een kamerhuurder. Ik krijg zorgtoeslag en kindgebonden budget omdat ik een laag inkomen heb. De huurder woont er nu een jaar, die heeft ook een laag inkomen en krijgt zorgtoeslag.

Nu staat er bij Mijn Toeslagen van de ene dag op de andere een nieuwe actuele berekening waarbij mijn toeslagen in één klap weggevaagd worden omdat ik samen met "mijn toeslagpartner" een te hoog inkomen zou hebben!! Ook de huurder is haar zorgtoeslag in één keer kwijt.

Kwalijk is ook dat de Belastingdienst ervan uitgaat dat het kennelijk geen punt is dat wij ongevraagd van elkaars inkomensgegevens op de hoogte zijn, want het inkomen van mijn huurder staat nu openlijk bij mijn gegevens en vice versa.

Belastingtelefoon gebeld: in de situatie "2 volwassenen en minderjarig kind in huis" ben je AUTOMATISCH elkaars toeslagpartner. !!!!???? Dus waarschijnlijk komt er ook nog een enorme navordering over het hele afgelopen jaar. Het gaat in totaal om duizenden euro's.

Er is een huurcontract, er zijn maandelijkse huurbetalingen via de bank. Er zijn twee voordeurbellen, de huurder heeft een eigen badkamer en keuken.

Deze situatie komt natuurlijk niet voor het eerst voor. Weet iemand gevallen waarin het naar behoren is opgelost, dus dat huurder en hospita geen toeslagpartners zijn? Hoe is dat toen aangepakt? Ik sta echt te trillen op mijn benen...

mv8tekst
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mar 2015 10:10

Re: Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Ongelezen bericht door mv8tekst »

Het blijkt een simpel gevalletje "incapabele belastingdienstmedewerker" te zijn. In het stappenschema 'wie is mijn toeslagpartner' worden onderhuurders wel degelijk gewoon uitgesloten als toeslagpartner. Dat was blijkbaar te moeilijk voor de eerste Belastingtelefoonmedewerker die ik sprak. Later nog eens gebeld (na drie uur stressen), zijn collega deed het beter. Klaar.

stofzuigertje

Re: Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je vaste medewerkers weg stuurde en uitzendkrachten dit werk soms laat doen krijg je dit soort fouten.

Dus bij twijfel gewoon 2e keer bellen en je kreeg andere die vaak online het kan corrigeren en terug zetten.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Ongelezen bericht door ciske »

Er zijn twee voordeurbellen
Jullie gaan samen door dezelfde voordeur, dan vervallen je rechten helaas.

mv8tekst
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mar 2015 10:10

Re: Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Ongelezen bericht door mv8tekst »

Onderhuurders gaan weleens vaker door dezelfde voordeur, dat maakt je dus nog geen toeslagpartner.
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... agpartner/
Wie is uw toeslagpartner?
- Hebt u een echtgenoot of geregistreerde partner?
- Staan er behalve uzelf ook andere mensen ingeschreven op uw woonadres? Hierna noemen wij deze personen medebewoners. ____Let op! Tel onderhuurders niet mee bij de vragen. ___

Als die belastingtelefoonfiguur niet had zitten slapen had ie dat geweten, gelukkig weet ik het nu zelf en is het zelfs al aangepast. Een hele opluchting!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Ongelezen bericht door ciske »

Is het nu opgelost dan? zou mooi zijn.

Safetyman
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2008 10:29

Re: Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Ongelezen bericht door Safetyman »

Het kan nog gekker!
Vorig jaar mei is mijn dochter naar een andere huurwoning verhuisd (zelfde woningbouwvereniging).
De vorige huurder van ca. 70 jaar was reeds vertrokken. Volgens buren naar een zorgcentrum of iets dergelijks. Mijn dochter is op de verhuisdag naar het gemeentehuis gegaan en heeft haar woonadres laten wijzigen. Gelet op de hoeveelheid officiële post, gericht aan de vorige huurder, die op haar deurmat viel, is zij na enkele weken wederom naar het Gemeentehuis gegaan om eens te vragen hoe dat nu kon. De reden was snel duidelijk: de vorige huurder had zich niet uit laten schrijven en zich dus ook niet laten inschrijven op zijn nieuwe adres. Mijn dochter voorzag al meteen problemen met huursubsidie etc. en heeft de Gemeente dit meteen laten weten. Hun antwoord: wij zoeken het allemaal uit en u krijgt echt géén problemen met de huursubsidie etc. Thuis gekomen heeft zij de Gemeente per email hier nogmaals op gewezen. Vorige maand (maart 2015) ontving mijn dochter een brief van de overheid met daarin de mededeling dat zij 350 Euro huursubsidie terug moet betalen, omdat zij heeft samengewoond met ....
jawel...de vorige huurder. Het inkomen, naam en toenaam van deze vorige huurder stond in deze brief vermeld (hoezo privacy ??). Mijn dochter heeft bij elkaar een uur aan de telefoon gehangen bij de Belastingdienst alsook de Gemeente om hen op de fout te wijzen en dat zij niet van plan is terug te betalen. Beide instanties wijzen naar elkaar (kastje naar de muur) vanwege de Gemeentelijke Basis Administratie. Uiteindelijk kreeg zij bij beide instanties een ander (wel redelijk) persoon aan de lijn, die het met elkaar zouden gaan uitzoeken.....Zo te horen is de zaak na bijna 3 weken nog niet opgelost.
Zo zie je maar: door de nalatigheid van een onbekende, kom je zelf in de problemen.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Ongelezen bericht door witte angora »

Beetje vreemd, Safetyman. In veel gemeenten moet je een kopie van het huurcontract meenemen, zodat men kan zien dat de woning inderdaad aan een ander is verhuurd. Als de vorige bewoner zich nog niet elders in heeft laten schrijven, komt diegene geregistreerd te staan als: vertrokken met onbekende bestemming.

Lijkt me op die manier waterdicht te zijn, maar ja...

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

mv8tekst schreef:Het blijkt een simpel gevalletje "incapabele belastingdienstmedewerker" te zijn. In het stappenschema 'wie is mijn toeslagpartner' worden onderhuurders wel degelijk gewoon uitgesloten als toeslagpartner. Dat was blijkbaar te moeilijk voor de eerste Belastingtelefoonmedewerker die ik sprak. Later nog eens gebeld (na drie uur stressen), zijn collega deed het beter. Klaar.
Er is hier geen onderhuurder want het betreft een koopwoning. Er is dus sprake van dat een deel van de woning is verhuurd. Stressen was onnodig want je had altijd nog kunnen aantonen dat er sprake was van verhuur door het overleggen van het contract. Het telefonisch wijzigen van dit soort situaties is wat kort door de bocht volgens mij want het werkt misbruik in de hand.

mv8tekst
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mar 2015 10:10

Re: Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Ongelezen bericht door mv8tekst »

Klopt, inderdaad geen onderhuurder maar een kamerhuurder. De eerste BT-medewerker was er hoe dan ook van overtuigd dat er geen ontkomen aan was, al zei ik tien keer dat het om een kamerhuurder ging, met een een huurcontract, bewijzen van maandelijkse huurbetalingen. Gewoon hartstikke fout van die medewerker en een hoop stress om niks.
Het geval hierboven vind ik eigenlijk nog erger. Waarom VRAGEN ze het niet gewoon even voor er meteen allerlei maatregelen worden genomen?

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Het is juist dat er in principe niet aan te ontkomen is omdat de wet het nu eenmaal in hoofdregel stelt. De uitzondering zal aangetoond moeten worden. Dat kan volgens mij niet telefonisch, maar wel schriftelijk.

Safetyman
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2008 10:29

Re: Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Ongelezen bericht door Safetyman »

@ Witte Angora: Klopt, mijn dochter heeft alle benodigde papieren, waaronder het nieuwe huurcontract plus haar paspoort (afgegeven door de betreffende gemeente) meegenomen naar het Gemeentehuis en aldaar uiteraard laten zien. Alles is gegaan zoals jezelf beschrijft, met uitzondering van het uitschrijven van de vorige huurder. Die bleef administratief gedurende "onbekende" tijd ingeschreven op zijn oude adres. Iets waar mijn dochter niets aan kon doen, maar wel terecht voor waarschuwde. Zie mijn voorgaande bericht. Kennelijk wordt iemand pas na lange tijd administratief geregistreerd als "vertrokken met onbekende bestemming".

hejeja
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 feb 2008 14:54

Re: Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Ongelezen bericht door hejeja »

Als men verhuist naar een zorg of verpleeghuis dan regelt de instelling de overschrijving in de gemeentelijke basisadministratie. Vaak doen zij dit pas na ongeveer een maand nadat gebleken is dat de persoon definitief niet meer terug kan naar zelfstandig wonen. Laat de bewoner een koopwoning achter die dan lost het zich wel op. Wij regelden direct de bank en overheidszaken maar moesten nog weken de brievenbus legen.

Een dergelijk probleem doet zich ook voor na het overlijden van een bewoner in een instelling. Je kunt nog dezelfde week de overheidsdiensten schriftelijk op de hoogte stellen dat het contactadres gewijzigd is dan nog gaat hun post nog weken en soms maanden naar het laatst bekende woonadres.

Als Post Nl niet de bezorger is dan is de verhuisservice niet van toepassing.

Marinwa
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2017 09:40

Re: Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Ongelezen bericht door Marinwa »

Ja, ik heb hetzelfde meegemaakt...als alleenstaande met kinderen, hospita met kamerhuurders. Precies de zelfde situatie, iedere maand moet je opnieuw de belastingdienst bellen om de fouten te laten herstellen. Met dat gebeurt automatisch, bedoelen ze niet wettelijk, maar door hun ict systeem.
Het heeft mij heel veel tijd gekost (en nog steeds) en dat kon er niet bij in een periode dat er geen tijd over was naast de zorg van babies en werk als docent. Het was voor mij de druppel waardoor ik het allemaal niet kon dragen aan al het te verzetten werk.

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Hospita en kamerhuurder worden gezien als toeslagpartners!?

Ongelezen bericht door dani75 »

Gewoon wachten op de beschikking en dan in bezwaar gaan. Stuur het huurcontract mee waaruit blijkt dat er een kamer verhuurt wordt en de bankafschriften waaruit de huurbetalingen blijken. Als er echt sprake is dat een van beiden op zakelijke gronden een gedeelte van de woning huurt van de ander zal het bezwaar gehonoreerd worden.

Dit heeft niks met een fout te maken maar wet- en regelgeving dwingt de belastingdienst om uit te gaan van een gezamenlijk inkomen van alle mensen die ingeschreven staan op het zelfde adres. Behoor je tot een uitzonderingsgeval? Dan moet je dat zelf kunnen aantonen want bij toeslagen ligt de bewijslast bij de burger. En dat is natuurlijk logisch want niemand dwingt je om een toeslag aan te vragen en de belastingdienst gaat niet fysiek elk adres langs om te controleren. Dus is je situatie anders dan zal je daar moeite voor moeten doen.

Bellen heeft geen enkele zin. Tuurlijk lossen ze het op dat moment wellicht op maar op het moment dat de toeslag definitief gemaakt moet worden komt de (onterechte) toeslagpartner weer op de beschikking erbij met als terugbetaling van de toeslag als gevolg.

Gesloten