LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag met 2 bewoners

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Hannah1234
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2018 12:02

Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door Hannah1234 »

Hoi,

Ik ben recent verhuist naar een appartement. Hier woon ik samen met één huisgenoot. Wij huren allebei los van elkaar van de eigenaar; wij hebben allebei ons eigen contract en huurprijs. Wij hebben samen een eigen voordeur.

Als ik de kale huren van ons allebei optel zitten wij onder de huurtoeslag grens van 720 euro. Wat ik mij nu afvraag, kunnen wij huurtoeslag aanvragen met onze 'totaalhuur', of kunnen wij geen toeslag aanvragen omdat wij kamers huren wat dan wordt gezien als onzelfstandige woonruimte?

Dank!
Groetjes Hannah

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door kweenie »

Als jullie het als één eenheid zouden huren, en dat ook contractueel hebben vastgelegd, dan zou je recht op huurtoeslag hebben. Maar nu jullie als kamerbewoners huren, is daar geen recht op.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U huurt een kamer en deelt de andere voorzieningen, dus u hebt geen zelfstandige woonruimte. Net zo min als de andere kamerbewoner.

Overigens is de huurtoeslag grens € 710 en als er ook nog servicekosten betaald worden, worden die (deels) bij de huur opgeteld.

Zou u echt samenhuren, dan worden uiteraard ook de inkomens samengeteld.

.

witte angora
Berichten: 30792
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door witte angora »

Hannah1234 schreef:
20 nov 2018 12:13
Hoi,

Ik ben recent verhuist naar een appartement. Hier woon ik samen met één huisgenoot. Wij huren allebei los van elkaar van de eigenaar; wij hebben allebei ons eigen contract en huurprijs. Wij hebben samen een eigen voordeur.

Als ik de kale huren van ons allebei optel zitten wij onder de huurtoeslag grens van 720 euro. Wat ik mij nu afvraag, kunnen wij huurtoeslag aanvragen met onze 'totaalhuur', of kunnen wij geen toeslag aanvragen omdat wij kamers huren wat dan wordt gezien als onzelfstandige woonruimte?

Dank!
Groetjes Hannah
Wat hierboven gezegd is: jullie zijn, zoals het er naar uitziet, beiden kamerbewoners. Moeten jullie de keuken, toilet en badkamer ook delen, of hebben jullie dat beiden voor jezelf?

Sowieso kunnen jullie niet 'samen' huurtoeslag aanvragen. Dat kan ik ook niet met de buren, omdat er geen sprake is van een gemeenschappelijke huishouding.

Moneyman
Berichten: 30087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er is inderdaad sprake van onzelfstandige woonruimte.

Hannah1234
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2018 12:02

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door Hannah1234 »

witte angora schreef:
20 nov 2018 18:08
Hannah1234 schreef:
20 nov 2018 12:13
Hoi,

Ik ben recent verhuist naar een appartement. Hier woon ik samen met één huisgenoot. Wij huren allebei los van elkaar van de eigenaar; wij hebben allebei ons eigen contract en huurprijs. Wij hebben samen een eigen voordeur.

Als ik de kale huren van ons allebei optel zitten wij onder de huurtoeslag grens van 720 euro. Wat ik mij nu afvraag, kunnen wij huurtoeslag aanvragen met onze 'totaalhuur', of kunnen wij geen toeslag aanvragen omdat wij kamers huren wat dan wordt gezien als onzelfstandige woonruimte?

Dank!
Groetjes Hannah
Wat hierboven gezegd is: jullie zijn, zoals het er naar uitziet, beiden kamerbewoners. Moeten jullie de keuken, toilet en badkamer ook delen, of hebben jullie dat beiden voor jezelf?

Sowieso kunnen jullie niet 'samen' huurtoeslag aanvragen. Dat kan ik ook niet met de buren, omdat er geen sprake is van een gemeenschappelijke huishouding.
Yes dat snap ik! Het is natuurlijk anders dan bij buren want wij delen een appartement (wij wonen samen op hetzelfde huisnummer, en delen alles behalve de slaapkamers). Ik dacht, wellicht kan ik de 2 kale huren samen optellen als de huur van appartement (600e) en ééntje van ons vraagt huurtoeslag aan voor dat bedrag. Maar dat kan dus helaas niet.

Dank voor de antwoorden en hulp!

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wat is het inkomen van samen?

Hannah1234
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2018 12:02

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door Hannah1234 »

Lady1234 schreef:
21 nov 2018 11:13
Maar wat is het inkomen van samen?
Het aankomen van ons samen ligt ook onder de grens.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u al eens een proefberekening gemaakt met beide inkomens en de huur, hoeveel dat aan huurtoeslag zou kunnen opleveren?

Als dat de moeite waard is, dan misschien aan de huisbaas om een huurcontractwijziging vragen, van twee naar één.

Wel met het risico dat als er één vertrek de ander de volle huur moet blijven betalen.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door Appie83 »

Je zou, omdat jullie een adres hebben eventueel wel in aanmerking komen als je je huisgenoot kan aanmerken als medebewoner en je samen de huur betaalt.
Een medebewoner is iemand die deel uitmaakt van uw huishouden en die op hetzelfde adres is ingeschreven bij de gemeente. Bijvoorbeeld uw kind, een ouder of iemand anders die bij u woont. Een medebewoner telt alleen voor de huurtoeslag mee, en niet voor andere toeslagen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... edebewoner
Wat volgens de belastingdienst 'deel uitmaakt van uw huishouden' betekent, weet ik zo niet. Maar ik kan me voorstellen dat met een gedeelde rekening voor gas, water en elektra, het gezamenlijk kopen van huishoudelijke artikelen en je beiden verantwoordelijk bent voor het schoonmaken je al een eind op weg bent. Eventueel spreek je af om af en toe met elkaar te gaan eten, nog gezellig ook :).

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door Lowieze »

Volgens mij kunt u wel huurtoeslag aanvragen. Ik lees nl. dit:
“Huurt u bijvoorbeeld met anderen een studentenhuis, waarbij u wel een eigen slaapkamer heeft, maar bijvoorbeeld de keuken en/of badkamer deelt? Dan kunt u mogelijk gezamenlijk huurtoeslag aanvragen.

Uw inkomens en de huur die elk van u aan de verhuurder betaalt, telt u dan bij elkaar op. Voldoet u gezamenlijk aan alle overige voorwaarden voor huurtoeslag? Dan ontvangt de aanvrager van de huurtoeslag de huursubsidie op zijn of haar bankrekening en kunt u deze onderling verdelen.”

Het zou dus ook mogelijk zijn als u allebei een huurcontract heeft voor hetzelfde pand/appartement.

Voor de zekerheid kunt u even de Belastingdienst bellen, voordat u het gaat aanvragen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het lijk mij ook mogelijk, maar waar las u dat?

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als jullie jonger dan 23 jaar zijn ligt de huurtoeslag grens op rond de € 420.

jebus666
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2018 17:12

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door jebus666 »

Het is een beetje de vraag hoe de belastingdienst een zelfstandige of onzelfstandige woning interpreteert. In principe komt het erop neer dat je geen faciliteiten deelt, dus je eigen woonkamer e.d. Over het algemeen komt het er met studentenwoningen op neer dat jij een kamer huurt (en je huisgenoot een andere kamer) en de rest wordt gezien als gedeelde ruimte omdat jullie beiden een ander contract hebben, maw twee onzelfstandige woonruimten en geen subsidie.

Het is wel iets vager, je kunt wel een appartement huren waarbij de huur op 1 naam staat en de rest er gewoon bij in woont, dan kan het ineens wel ondanks dat de situatie eigenlijk exact hetzelfde is (iedereen een eigen kamer en voor de rest alles gedeeld) want dan ben je gewoon medebewoner.

Maar het makkelijkst is dat je gewoon even belt dat weet je het zeker, maar ik ben er bang voor.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De regels voor zelfstandige of onzelfstandige woonruimte zojn duidelijk en staan gewoon op de site van de belastingdienst.

Men moet in ieder geval een eigen kookgelegenheid hebben met een aansluiting voor een kooktoestel, stromend water en een afvoer. Daarnaast een wc, en en moet zijn eigen ruimtes kunnen afsluiten van de rest van de woning.

jebus666
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2018 17:12

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door jebus666 »

Lady1234 schreef:
21 nov 2018 20:47
De regels voor zelfstandige of onzelfstandige woonruimte zojn duidelijk en staan gewoon op de site van de belastingdienst.

Men moet in ieder geval een eigen kookgelegenheid hebben met een aansluiting voor een kooktoestel, stromend water en een afvoer. Daarnaast een wc, en en moet zijn eigen ruimtes kunnen afsluiten van de rest van de woning.
Daar komt het op neer vrees ik. Als slechts 1 van de bewoners een huurcontract heeft en de ander er bij in woont en jullie betalen samen de huur kan het wel, maar ik durf niet te zeggen of daar ook weer haken of ogen aan zitten.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt allebei op het huurcontract staan, dus ik weet niet wat u vreest.

Daar zitten geen haken en ogen aan.

Behalve als er één in eens veel meer gaat verdienen, waardoor de huurtoeslag terug betaald moet worden. En wie doet dat?

jebus666
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2018 17:12

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door jebus666 »

Ik weet het niet, de belastingdienst wil wel eens rare dingen doen. Ik zou sowieso even bellen voor de zekerheid.

In mijn geval hadden wij 1 hoofdhuurder en de twee andere waren gewoon medebewoners, De hoofdhuurder had huurtoeslag aangevraagd, en we kregen ook allemaal zorgtoeslag. Geen probleem, totdat de belastingdienst op een willekeurig moment besloot dat de hoofdhuurder en ik met terugwerkende kracht toeslagpartners werden en alle zorgtoeslag van mij nog een keer uitbetaalden aan hem, plus de huurtoeslag wat hoger werd en met terugwerkende kracht ook aan hem overmaakten. Ik zat op dat moment voor stage in het buitenland, en mijn huisgenoot was net verhuisd en alles werd op de oude huisrekening gestort die hij niet meer gebruikte. Een half jaar later werden ze wakker bij de belastingdienst en kon ik uit het niets voor een paar jaar zorgtoeslag en huurtoeslag gaan terugbetalen (zonder info over alles wat hierboven staat, alleen een acceptgiro). Na ongeveer een week dagelijks met hun aan de telefoon te hangen konden ze mij uitleggen dat ze het dubbel uitbetaald hadden, wat ik ontkende, en nog een paar dagen later dat ze dat niet aan mij hadden uitbetaald maar aan mijn toeslagpartner waarvan ik niet wist dat ik die had. Good times.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Onzin.

jebus666
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2018 17:12

Re: Huurtoeslag met 2 bewoners

Ongelezen bericht door jebus666 »

Nou ja, dit was mijn kant van de frustratie, eigenlijk was het nog vreemder. Mijn huisgenoot had de hele boel opgemerkt, erachteraan gebeld, de zaak opgelost en het geld weer teruggestort. Niet lang daarna is hij verhuist en hebben ze het gewoon weer teruggestort en moesten ze het van mij terug hebben.

Maar goed, whatever, offtopic en alles.

Gesloten