LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag mogelijk? Woning 'niet officieel' gesplitst (vrije sector)

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
lana93
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2021 21:48

Huurtoeslag mogelijk? Woning 'niet officieel' gesplitst (vrije sector)

Ongelezen bericht door lana93 »

Hi allemaal,

Ik heb een vraag mbt huurtoeslag en het aanvragen hiervan.

Mijn situatie is als volgt:
Ik woon samen met mijn vriend, wij huren particulier een "appartement" waarvan de kale huur onder de huurtoeslag grens zit.
Het is eigenlijk niet echt een appartement maar een bovenverdieping van een woning (woning opgesplitst in een beneden appartement en bovenverdieping is een appartement). Wij beschikken over een eigen keuken, badkamer+wc en we kunnen onze eigen ruimtes afsluiten. Naar mijn idee hebben wij dan recht op huurtoeslag, echter toen ik dit voor ons wilde aanvragen gaf de website van de Belastingdienst aan dat wij 'samenwonen' met de buren van beneden. Wat dus niet het geval is. Dit heb ik vervolgens nagevraagd bij de huisbaas en hij gaf aan dat wij geen recht hebben op huurtoeslag omdat de woning 'niet officieel' is gesplitst. Nou is mijn vraag, als ik contact opneem met de belastingdienst en aangeef dat het huis gesplitst is, kunnen wij hier dan alsnog recht op hebben of levert het dan problemen op omdat het huis niet 'officieel' gesplitst is?

Alvast bedankt voor de reacties!

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag mogelijk? Woning 'niet officieel' gesplitst (vrije sector)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt natuurlijk niet opgeven dat het huis gesplitst is, want dat is niet zo.

U hebt wel recht op huurtoeslag, dus gewoon aanvragen. Als het afgewezen wordt ivm de buren, bezwaar maken.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Huurtoeslag mogelijk? Woning 'niet officieel' gesplitst (vrije sector)

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uurtoeslag

"Ik woon in een gesplitste woning op 1 huisnummer

Huurt u een zelfstandige woonruimte en is er op uw huisnummer nog een andere woonruimte? Dan kunt u huurtoeslag krijgen voor uw eigen woonruimte. Maar als wij niet weten dat het om een gesplitste woning gaat, tellen wij de bewoners van de andere woonruimte mee als uw medebewoners.

Hebben wij die andere bewoners onterecht meegeteld bij de berekening van uw toeslag? Bel dan de BelastingTelefoon om aan te geven dat het om een gesplitste woning gaat."


Als je belt naar de belastingtelefoon zal vermoedelijk het raderwerk gaan draaien en registreert de gemeente in de BAG een verblijfsobject.
Het verblijfsobject hoeft niet juridisch gesplitst te zijn. Het gaat om de feitelijke situatie dat het voldoet aan zelfstandige woonruimte (afsluitbaar met daarin een keuken en toilet).
Op het aanvragen van huursubsidie staat geen straf, ga er dus gewoon mee aan de gang en zie waar het schip strandt.

Hou er rekening mee dat je als huurder van een zelfstandige woning aangeslagen kan worden voor huurdersheffingen.
De eigenaar krijgt in elk geval een extra rioolaansluitrechtheffing op z'n bordje (is mijn persoonlijke ervaring).

sake1987

Re: Huurtoeslag mogelijk? Woning 'niet officieel' gesplitst (vrije sector)

Ongelezen bericht door sake1987 »

Is er ook niet nog zoiets als een eigen opgang?

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Huurtoeslag mogelijk? Woning 'niet officieel' gesplitst (vrije sector)

Ongelezen bericht door Mk »

Is de verhuurder eigenaar of is die zelf ook weer huurder?

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: Huurtoeslag mogelijk? Woning 'niet officieel' gesplitst (vrije sector)

Ongelezen bericht door dmv »

Ik heb dit ook gehad. 1 woning. Gedeeld in 2. Ieder eigen voorzieningen en af te sluiten ruimtes. Zelfde huisnr, dus niet officieel gesplitst. Huurtoeslag gekregen en later terugvordering ivm gezamenlijk inkomen (met dus mijn huurder en dus werden wij , volgens inschrijving GBA, als 1 huishouden gezien) Bezwaar gemaakt. Afgewezen. Gang naar rechtbank ingezet, voor de afspraak op de rechtbank alsnog in het gelijk gesteld. Dit betrof overigens een huurwoning waarbij huurder (mijn verhuurder) toestemming van woningcooperatie had.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag mogelijk? Woning 'niet officieel' gesplitst (vrije sector)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

sake1987 schreef:
18 jan 2021 14:39
Is er ook niet nog zoiets als een eigen opgang?
Een eigen opgang is niet vereist.

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Huurtoeslag mogelijk? Woning 'niet officieel' gesplitst (vrije sector)

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik zou het sowieso eerst overleggen met de verhuurder.

sake1987

Re: Huurtoeslag mogelijk? Woning 'niet officieel' gesplitst (vrije sector)

Ongelezen bericht door sake1987 »

Mochten ze je wel huur toeslag geven en bij een controle blijkt het niet te kloppen, mag je alles terug betalen.
Volgens mij heb je in een niet gesplitste woning geen schijn van kans.
Bij de gemeente staan alle inwoners ingeschreven op 1 adres
Zoek het heel goed uit.
Kijk zo wie zo wat de gevaren kunnen zijn, mochten de andere bewoners rottigheid uit halen.
Wat mag bijvoorbeeld een deurwaarder doen bij problemen?
Maar hier weet Moneyman vast antwoord op.

rienenik
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2009 17:58

Re: Huurtoeslag mogelijk? Woning 'niet officieel' gesplitst (vrije sector)

Ongelezen bericht door rienenik »

U en beneden buren hebben hetzelfde huisnummer en postkode,daarom komt de huur op dit adres boven de grens

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag mogelijk? Woning 'niet officieel' gesplitst (vrije sector)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

rienenik schreef:
20 jan 2021 21:08
U en beneden buren hebben hetzelfde huisnummer en postkode,daarom komt de huur op dit adres boven de grens
Maar dat is niet van belang, het zijn twee huishoudens met eigen voorzieningen,

Gesloten