LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag probleem !!

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
zoekthulp_2015
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mar 2015 03:01

Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zoekthulp_2015 »

Beste mensen, ik zal dit zo goed als mogelijk proberen uit te leggen, wellicht dat er hier nog iemand is die mij kan helpen of die een oplossing heeft.

In september 2014 krijg ik een nieuwe beschikking van de dienst, waarin wordt vastgesteld dat ik met 5 andere personen op hetzelfde adres woon en daarmee wordt de inkomensgrens voor de HT overschreden en op nul gezet. met terugwerkende kracht sinds dat ik hier kwam wonen, dat was begin 2013.
vervolgens stromen de terugbetalingsverzoeken binnen. Overigens moet ik opmerken dat ik sinds dat ik hier woonde gewoon recht had op HT en ook normaal uitbetaald kreeg.
Het blijkt dat mijn (inmiddels in 2014 gefuseerde) gemeente , de huisnummertoevoegingen niet correct in het BRP had staan, daarmee was op papier de situatie zo dat 6 zelfstandige appartementen onder 1 adres stonden. Nadat de Gemeente dit blijkens de ambtenaar van de burgerlijke stand die tevens correcties in het BRP kon maken, e.e.a. wel in archief had staan, middels een eerdere beschikking van de dienst OZ aan de verhuurder, had men dit nog niet vertaald naar het BRP.

Na ettelijke keren te rappeleren werd dit uiteindelijk correct gecorrigeerd. Dacht ik...
Toen werd het tijd om er een advocaat bij te halen. Het bezwaar werd ingediend , uiteraard werd de beslistermijn met nog eens 6 weken (totaal 18 weken) verlengd, brengt ons in december waarin middels en brief en even later een nieuwe beschikking volledig aan onze bezwaren tegemoet wordt gekomen, waarop een nabetaling dient te volgen. Overigens bleef de brievenstroom goed op gang en ook werd een identiek bezwaar voor 2013 ingediend en moest er voor 2015 opnieuw HT aangevraagd worden. Het eerste werd bevestigd (en inmiddels wederom met 6 weken responstijd verlengd) en het tweede werd opnieuw toegekend en ook daadwerkelijk uitbetaald.
Vervolgens zou met de beschikking ook de nabetaling volgen echter die kwam niet, dus werd een klacht ingediend en de Nationale ombudsman erbij gehaald. beide partijen reageren en laten weten dat er een betaling vanuit het hoofdkantoor naar het regiokantoor is gegaan , ondertussen frustreren ze de zaak nog even door bewijzen van huur, huurbetalingen etc op te vragen omdat de verhouding inkomen/huur hen raar leek, opnieuw 30 kantjes papier toegezonden, en via de advocaat een Voorlopige Voorziening aangevraagd , die werd afgewezen omdat er op papier al was beslist, ook een hoger beroep haalde het niet wegens het ontbreken van een rechtsgrond (immers door de afgifte van de beslissing en de beschikking vond de rechtbank een voorlopige voorziening niet nodig)
We klimmen opnieuw in de pen ditmaal richting de commissie voor burgerinitiatieven, zeg maar de commissie die "gestrande burgers onder de aandacht van de minister/staatssecretaris brengt" om zodoende beweging in het apparaat te krijgen.
Ik verwacht dat dit laatste verzoek wordt afgewezen daar de procedure al bij de ombudsman loopt.
We schrijven inmiddels 2de week van maart , ca 7 maanden na het ontstaan van het probleem, een probleem waar ik nooit niet om gevraagd heb, en zeer zeker geen deel aan heb.

zoekthulp_2015
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mar 2015 03:01

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zoekthulp_2015 »

ivm met de maximale karakterlengte moet ik dit bericht in 2 stukken aanbieden, hieronder het vervolg:

Ik heb stellig de indruk dat men de nabetaling wil frustreren op welke wijze dan ook, de klachtenambtenaar van de dienst geeft ons onlogische antwoorden, de ombudsman probeert daar ook nog eens door heen te komen, terwijl bijvoorbeeld in mijn status ik inmiddels 8x ben verhuisd naar hetzelfde adres en er nog steeds enkele meldingen openstaan waarbij de dienst wacht op een bevestiging van de gemeente, tevens stelt men het beslissen op het bezwaar op de nieuwe beschikking van 2013 zes weken uit , en het regiokantoor betaald simpelweg niet uit.

Indien we bellen met de dienst is alles in kannen en kruiken echter de realiteit is dat ik ondanks dat ik volledig in het gelijk gesteld ben, want de eerdere beslissing op het bezwaar van 2014 had volgens de behandelaar tevens een terugwerkende kracht en mede daarom zou een bezwaar voor een eerder jaar niet nodig zijn. Formeel gezien moet volgens mijn advocaat ook beslist worden op een eerdere aanslag , dus ik heb het verzoek van de dienst om dat bezwaar in te trekken niet gehonoreerd, formeel gezien zou men mij dus dan het na te betalen bedrag voor 2014 kunnen verrekenen met de terugbetaling van de onterechte nieuwe beschikking van 2013.

De nabetaling krijgen we dus maar niet los, en inmiddels loopt de schade door , en zou ik dus opnieuw een procedure moeten starten om de schade te verhalen. De schade vraag is dan ook tweeledig daar het initiele gelazer uit het BRP kwam, dus is de Gemeente deels verantwoordelijk, echter die geeft aan mijn oproepen geen gehoor en beperkt zich uitsluitend tot het opnieuw sturen van uitrekseltjes van het BRP aan de dienst, tweeledig daar ik voor september 2014 al sinds begin 2013 HT toegekend en betaald kreeg, en er plots op papier 6 adressen werden samengevoegd, hetgeen ook in de beschikkingen en overzichten een privacy kwestie wordt, want ik (en daarmee ook mijn buren) konden beschikken over mijn volledige gegevens (BSN, inkomen etc etc).
Eerder had ik de gemeente al verzocht in te springen en bij latere navraag bij sociale zaken had men mij tijdelijk kunnen bevoorschotten uit de WKT regeling. Echter nadat er beslist was op het bezwaar bleek die weg niet meer open.

Nog even los van de andere problematiek die ik met de gemeente heb (inmiddels zijn er in korte tijd 3x een uitkeringsstop geweest en 7 of 8 andere beslissingen die na bezwaar allemaal , inclusief de uitkeringsstoppen zijn hersteld, waarvan 1x met excuus van het afdelingshoofd) is het nabetalingsprobleem van de belastingdienst een probleem wat niet kleiner wordt, maar steeds langer en groter.

Naar ik meen heb ik alle rechtsmiddelen gebruikt en alle mogelijke wegen bewandeld.

Graag verneem ik als iemand nog een methode weet of wanneer iets niet duidelijk is (het is nogal een lang verhaal en ik weet dat ik niet altijd even duidelijk ben) .

Iemand die nog een figuurlijk breekijzer heeft of een programma , cameraploeg, of wat dan ook, momenteel sta ik voor alles open.

Een ieder die serieus reageert bedank ik alvast van harte.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door wieder »

Welnu, hierbij de eerste serieuze reactie: Het is een veel en veel te langdradig verhaal geworden hier op het forum. Tig mensen hebben het al geprobeerd maar nog niemand is er uit kunnen komen.
Zou je je verhaal ernstig kunnen inkorten? Leest makkelijker en dan krijg je ook eerder antwoord.

Ik begrijp dus dat door een fout een 6-tal huizen als 1 huis geregistreerd zijn geweest en dat daarom de huursubsidie met terugwerkende kracht wordt ingetrokken. Fout is inmiddels gecorrigeerd, maar nog niet bij toeslagen.nl
Zo goed?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snap er geen jotta van, maar ik heb deel 1 ook niet gelezen. Wat is de eigenlijke vraag nu waarmee mensen op het forum je verder kunnen helpen? Of vragen, kan ook zijn dat er meerdere zaken door elkaar lopen.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Na deel 1 en 2 te hebben gelezen, begrijp ik dat je eigenlijk zit te wachten op een nabetaling over de maanden oktober, november en december 2014, want over 2013 en 2014 tot moment van stopzetting heb je het gekregen en over 2015 is het ook toegekend en betaald.

zoekthulp_2015
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mar 2015 03:01

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zoekthulp_2015 »

@zalmmetwijn:
correct maar dan dus okt-jan (4 maanden)
En ik wil dat mijn gegevens correct erin staan en de gegevens van mijn buren uit mijn en hun omgevingen gewist worden.

Met excuses voor de langdradigheid.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

zoekthulp_2015 schreef: De schade vraag is dan ook tweeledig daar het initiele gelazer uit het BRP kwam, dus is de Gemeente deels verantwoordelijk, echter die geeft aan mijn oproepen geen gehoor en beperkt zich uitsluitend tot het opnieuw sturen van uitrekseltjes van het BRP aan de dienst, tweeledig daar ik voor september 2014 al sinds begin 2013 HT toegekend en betaald kreeg, en er plots op papier 6 adressen werden samengevoegd, hetgeen ook in de beschikkingen en overzichten een privacy kwestie wordt, want ik (en daarmee ook mijn buren) konden beschikken over mijn volledige gegevens (BSN, inkomen etc etc).
Konden of kunnen?

Je schreef eerder dat je over 2015 uitbetaald hebt gekregen. Over januari van welk jaar gaat het dan?

zoekthulp_2015
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mar 2015 03:01

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zoekthulp_2015 »

diverse gegevens staan nog in wat oudere beschikkingen, in nieuwere zijn mijn buren afgevoerd, maar de beschikkingen met de gegevens van mijn buren is nog altijd opvraagbaar.

De laatste betaling was van 20/8/14 , dus het gaat om de betalingen van sept-dec , wellicht is dat duidelijker

zoekthulp_2015
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mar 2015 03:01

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zoekthulp_2015 »

@wieder
alles staat daar grotendeels goed, alles beschikt en wel.

het antwoord van de belastingdienst is onduidelijk:

In antwoord hierop kan ik u meedelen dat er op 30 januari 2015 een beslissing op bezwaar is genomen (beschikkingsnummer ****,***,***.T.14.00612)
Er is een voorschot huurtoeslag verleend ten bedrage van € 3304.

Het is inderdaad waar dat een bedrag van € 2456 is aangewend ter verrekening van het (vermeend) te veel betaalde onder aanslagnummer ****.**.****.T.14.00372.
Die handelswijze is natuurlijk correct, dat bedrag is immers al betaald. Het restant, een bedrag van € 848 is beschikbaar gesteld aan het regiokantoor van de Belastingdienst.

Met vriendelijke groet,

**********
Belastingdienst/Toeslagen

5 weken na de "betaalbaarstelling" is er echter nog geen nabetaling geweest.

zoekthulp_2015
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mar 2015 03:01

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zoekthulp_2015 »

ivm de lengte moest ik het in twee topics plaatsen, het gaat hier verder: https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 5#p2137705

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

zoekthulp_2015 schreef:diverse gegevens staan nog in wat oudere beschikkingen, in nieuwere zijn mijn buren afgevoerd, maar de beschikkingen met de gegevens van mijn buren is nog altijd opvraagbaar.

De laatste betaling was van 20/8/14 , dus het gaat om de betalingen van sept-dec , wellicht is dat duidelijker
De betaling van 20 augustus is voor september. Die van december is voor januari. Heb je nu alles ontvangen voor 2015 zoals je eerder stelde of niet? De beschikkingen zijn zichtbaar omdat je die nu eenmaal hebt gehad. Is de betaling opgeschort (geweest) vanwege het moeten toezenden van de bewijsstukken over de huur en inkomen?

Hebben je buren niet hetzelfde probleem gehad of ontvangt geen van de anderen huurtoeslag. Als dat het geval is dan hebben zij jouw gegevens niet kunnen zien.

zoekthulp_2015
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mar 2015 03:01

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zoekthulp_2015 »

2015 is gestart in februari (2 maanden betaling ontvangen op 20/2/2015) , maar zonder nu in een discussie terecht te komen van voor welke maand de toeslag was, ik mis de betalingen sept+okt+nov+dec 2014. de hoogte van de nabetaling woordt dan ook van beide kanten niet betwist.

Als ik zo de beschikking bekijk zag ik bruto salarissen die ver onder de toeslaggrens zaten, dus ja ik denk dat ze er allemaal mee te maken hebben gehad.

zoekthulp_2015
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mar 2015 03:01

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zoekthulp_2015 »

De vraagstelling is overigens voor zover ik dat niet duidelijk gemaakt had, hoe ik nu te werk moet gaan om de nabetaling eindelijk betaald te krijgen?
Verder schade verhaal en privacy ding.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

zoekthulp_2015 schreef:2015 is gestart in februari (2 maanden betaling ontvangen op 20/2/2015) , maar zonder nu in een discussie terecht te komen van voor welke maand de toeslag was, ik mis de betalingen sept+okt+nov+dec 2014. de hoogte van de nabetaling woordt dan ook van beide kanten niet betwist.

Als ik zo de beschikking bekijk zag ik bruto salarissen die ver onder de toeslaggrens zaten, dus ja ik denk dat ze er allemaal mee te maken hebben gehad.
De inkomens die je ziet van andere personen hoeven niet de daadwerkelijke inkomens te zijn, het zijn geïndexeerde schattingen van een inkomen dat men ooit eens heeft doorgegeven. Jammer dat het sociaal contact niet dusdanig is dat men er over praat.

Je vraagt ons om suggesties te geven voor oplossingen voor je probleem, maar vragen over de betaling wil je niet beantwoorden.

Voor wat de schade vraag betreft: welke schade heb je geleden? Je advocaat zal heus wel om een kostenvergoeding verzocht hebben.

Privacy: Tot nu toe heb je alleen aangegeven dat jij gegevens van anderen hebt kunnen zien. Dat betreft dus hun privacy. Je weet niet of zij gegevens van jou hebben kunnen zien, want je hebt er met je buren niet over gesproken.

zoekthulp_2015
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mar 2015 03:01

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zoekthulp_2015 »

volgens mij heb ik alle relevante info gegeven. Het heeft niet zoveel zin om te discussieren van waar en wanneer de ontbrekende bedragen zijn, dat mag overigens nu duidelijk zijn.
Ik gaf al eerder aan dat 2015 correct verloopt. resteert nog de nabetaling van sept/okt/nov/dec 2014. Dat is toch niet zo moeilijk? ik mis 4 betalingen. Daar is verder geen misverstand of onduidelijkheid tussen mij en dienst Toeslagen over. 4 betalingen mis ik en staan "klaar om aan mij overgemaakt te worden"

De vraagstelling is helder lijkt me, heeft niets te maken met de maanden waarover wel betaald is, immers het na te betalen bedrag wordt niet betwist aan beide kanten.

vwb privacy is dit inderdaad een aanname, ik heb ook nooit beweerd dat het ook daadwerkelijk zo was, echter gezien de omstandigheid en het contact wat ik met de dienst hierover had, KAN het inderdaad voorkomen. Dat is echter alleen te zien voor mijn buren en vanwege privacy wetgeving kan de dienst daar verder geen uitspraken over doen. Ik weet het dus inderdaad niet zeker.

vwb schade kun je zelf wel nagaan wat er gebeurd als je 5 maanden lang ruim een 3de van je inkomen mist. maar goed ik zal dat verder met de advocaat afstemmen.

Opschorting van de nabetaling is nooit gemeld, echter er was begin januari een verzoek tot het opsturen van bewijsstukken. dat is prompt gedaan , men heeft dit al lang en breed verwerkt en beschikt op 30 januari 2015.

Hoofdvraag blijft nog steeds staan, ik volg verder uw stelling niet dat vragen over de betaling voorgaand en nadien deze periode ook maar iets te maken heeft met een reeds vastgestelde en correct bedrag voor een nabetaling? wellicht kunt u daar iets helderheid in verschaffen.

Al uw vragen zijn in het eerste relaas en verder in de reacties erna beantwoord.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Toeslagen worden vooruit betaald. Dat betekent dat je in december 2014, de huurtoeslag voor januari 2015 krijgt. U beweert zelf dat de laatste betaling over 2014 op 20 augustus was. Dat is dus de toeslag voor de maand september 2014. Aangezien u zelf beweert alles te hebben over 2015 zit er dus een inconsistentie in wat u schrijft. Aan de ene kant geeft u aan vier maanden te missen nl augustus tot en met december 2014, aan de andere kant blijkt uit de gegevens, wederom door uzelf verstrekt, dat alleen oktober, november en december ontbreken. Ook de bewering dat u op 20 februari voor 2 maanden toeslag heeft ontvangen is verwarrend, want volgens het hierboven uitgelegde principe had het dus voor drie maanden moeten zijn.

Op het overige ga ik verder niet in, want ook dat blijft onduidelijk.

zoekthulp_2015
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mar 2015 03:01

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zoekthulp_2015 »

Beste heer, het gaat niet om die betaling is voor die maand etc. het is nou eenmaal correct beschikt door de dienst toeslagen. waarom u dit wilt ontkrachten is mij onduidelijk.
Betalingen vinden eens per maand plaats nietwaar?
Welnu , ik mis de betalingen in sept, okt, nov en dec 2014 , dat zijn 4 betalingen van 4 maanden, helderder kan ik het niet maken.
in 2015 (feb ) zijn de betalingen van jan+feb gedaan, in uw woorden die voor feb en maart 2015.
Resteert de betalingen van sept, okt, nov en dec 2014 die in dezelfde betekenis van u voor okt, nov en dec 2014 en jan 2015 zijn. van incosistentie is er dus geen sprake.

ik zal het dan laten bij de hoofdelijke vraag: als herhaald in een eerdere post:

De vraagstelling is hoe ik nu te werk moet gaan om de nabetaling eindelijk betaald te krijgen?

Als u daar geen antwoord op kunt geven kunt u dat simpelweg vermelden, als ik hier info neer moet zetten die verder niet relevant is voor de vraag, is het mij onduidelijk op welke vraag u antwoord wilt geven.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

U hebt het de hele tijd over "de" nabetaling. U noemt zelfs een bedrag van 848 euro. U plaatst een bericht met beschikkingsnummers waar dat bedrag uit voort komt. Deze hebben uitsluitend betrekking op 2014. Zoals u het nu aangeeft betreft het twee nabetalingen nl 848 over 2014 en nog een onbekend bedrag over 2015. Van één betaling geeft u aan dat deze beschikbaar is gesteld aan het regiokantoor, wat er met de andere is gebeurd, wordt niet verteld.

Hoe u de nabetalingen wel betaald kan krijgen: probeer een afspraak te maken met het regiokantoor waaronder u valt en neem de stukken mee. Zij schijnen immers over het geld te beschikken.

zoekthulp_2015
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mar 2015 03:01

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door zoekthulp_2015 »

U verward de betaaldatums die ik noem met de toeslagmaand.
ik benoem steeds de betaaldatum , niet de toeslagmaand. daarmee is uw verwarring rondom wat u noemt een onbekend bedrag in 2015. voor 2015 heb ik (nog) geen probleem.

maar goed, hoe vind ik het regiokantoor?

justers*
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:17

Re: Huurtoeslag probleem !!

Ongelezen bericht door justers* »

zoekthulp_2015 schreef:U verward de betaaldatums die ik noem met de toeslagmaand.
ik benoem steeds de betaaldatum , niet de toeslagmaand. daarmee is uw verwarring rondom wat u noemt een onbekend bedrag in 2015. voor 2015 heb ik (nog) geen probleem.

maar goed, hoe vind ik het regiokantoor?
Dat kunt u opvragen door het gratis nummer van de belastingdienst te bellen.
BelastingTelefoon: 0800 - 0543 (gratis)

Gesloten