LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Sicilia
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2016 14:22

Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Sicilia »

Begin november 2016 eindigt mijn arbeidscontract wegens het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd. Dankzij mijn pensioenverzekeraar (woekerpolis) is er van mijn pensioen zo goed als niets over en zal vanaf november 2016 mijn inkomen bestaan uit AOW en € 374,-- bruto per jaar pensioen. te weinig dus om de huur van €705,-- voor mijn sociale huurwoning te betalen. Bij het aanvragen van huurtoeslag wordt gekeken naar het inkomen van het voorgaande jaar. Dat is dus te hoog omdat ik toen een volledige baan had. Dit gaat ook gelden voor de aanvraag van huurtoeslag in 2017, omdat ik in 2016 10 maanden heb gewerkt. Een patstelling lijkt het. Belastingtelefoon gebeld, maar die kwamen ook niet verder dan: "mevrouw wij kijken naar het inkomen van het voorgaande jaar". Is hier een oplossing voor? Het kan toch niet zo zijn dat ik (en met mij ongetwijfeld vele anderen) tussen de wal en het schip val.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Spaargeld?

Sicilia
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2016 14:22

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Sicilia »

Helaas GJvdZ, dat is door omstandigheden die hier niet ter zake doen, niet meer aanwezig.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij begrijp ik het niet helemaal? De definitieve huurtoeslag wordt altijd gelijktijdig berekend met het jaar waarover het gaat.

Ik heb net de belastingaangifte de deur uit van 2015, ik krijg mijn huurtoeslag voor 2015 gewoon over het inkomen van 2015. De huurtoeslag van 2016 wordt berekend over het inkomen van 2016. Het enige probleem is het vaststellen van de hoogte van het voorschot. Dan wordt er uitgegaan van het inkomen van het vorige jaar, omdat er verder niks bij de BD bekend is. Maar dat kun je makkelijk wijzigen in 'mijn toeslagen'.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door henk51 »

Uw definitieve toeslagen gaan over inkomen 2016 als u die weet, of anders als voorschot op inkomen 2015.
Dit jaar zal u waarschijnlijk niets krijgen gezien de 2 maanden aow en pensioen.Ik ga in juli met pensioen mijn inkomen is dit jaar ook veels te hoog.
Maar volgend jaar krijg ik waarschijnlijk wel iets terug maak dan berekening met inkomensgegevens 2017. U zult nu het nog te ontvangen vakantiegeld in november eventueel moeten aanspreken om bij de huur te doen in november/december.U zit met een probleem van 2 maanden ik van 6 maanden.

gr Henk

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door henk51 »

snuffel1 schreef:Woonkostentoeslag bij uw gemeente aanvragen. Bij een inkomens terugval heeft u daar recht op.
Goede tip ga ik ook eens naar kijken.

gr Henk

Sicilia
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2016 14:22

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Sicilia »

Prima tip van de Woonkostentoeslag van de gemeente! Wie weet is het probleem dan te beperken.
Blijft jammer dat de dame van de toeslagentelefoon niet verder kwam dan " wij kijken naar het voorgaande jaar".
Maar in elk geval dank voor het meedenken allen.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door fisbel »

Bij een te betalen huur van € 705 per maand krijgt u een forse huurtoeslag. Als het geschatte inkomen voor 2016 te hoog is, kunt u het geschatte inkomen 2016 eenvoudig wijzigen. Voor 2016 zal uw inkomen hoger zijn dan uw inkomen in 2017. Tot zo'n € 16.000 bruto inkomen krijgt u maximale huurtoeslag als alleenstaande. Wat is nu uw probleem: u kunt uw inkomen voor 2016 toch gewoon in Mijn Toeslagen aanpassen aan de werkelijke situatie 2016? Huurtoeslag is gebaseerd op jaarinkomen. U zult een reële schatting moeten maken van uw inkomen. Hierbij uitgaande van uw bruto jaarinkomen 2016.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door tijger1 »

Voor toeslagen in een jaar, wordt gekeken naar het inkomen van dat jaar. Dus niet naar het voorgaande jaar.
Als u op 1 november AOW gaat krijgen, zult u dus in 2016 bijna uw normale jaarinkomen hebben ontvangen. Voor 2017 kunt u dan simpel huurtoeslag aanvragen gebaseerd op AOW en pensioen voor een heel jaar.

Ook kunt u voor 2016 in november kijken aan de hand van de eindopgave salaris plus AOW en pensioen november en december hoe het met het recht op huurtoeslag staat. Als u nu niet in aanmerking kont voor huurtoeslag, dan kunt u de woonkostentoeslag voor november en december rustig vergeten. Die krijgt u niet,

karinverbeek
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 aug 2015 18:54

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door karinverbeek »

Er wordt bij de aanvraag inderdaad gekeken naar het inkomen van het voorgaande jaar, echter dacht ik dat er bij een online aanvraag een lager inkomen ingevuld kan worden, waarop de toeslag vervolgens wordt gebaseerd. Let er verder op dat een huurprijs van 705 voor 65+-plussers volgens mij boven de grens voor huurtoeslag komt!

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door tijger1 »

Voor AOW-ers is de grens ook € 710 huur per maand.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door langste adem »

In jouw geval betekent het mogelijk niet dat je in November en December 2016 opeens huurtoeslag krijgt, omdat ergekeken wordt naar het inkomen over het hele jaar 2016 en wellicht zit je dan nog steeds boven de grens van huurtoeslag . Die 2 maanden moet je dan zien te overbruggen.

Maar volgens mij kun je in 2017 wel degelijk huurtoeslag ontvangen, ondanks dat je in 2016 teveel verdiende. Je moet dan inloggen met je DigiD op www.toeslagen.nl en daar kun je je geschatte jaarinkomen wijzigen. De huurtoeslag die je in 2017 ontvangt is overigens een sort voorschot. Pas in 2018 is je jaarinkomen over 2017 bekend en dan wordt er gekene of je teveel of te weinig hebt gehad. Maak dus een realistische schatting van je inkomen, maar schat je inkomen niet te laag, liever iets hoger inschatten.

Mijn moeder moest een paar jaar geleden ineens honderden euro's huurtoeslag terugbetalen omdat haar inkomen te laag was ingeschat. Sinds die tijd schat ik haar inkomen bewust hoger dan de werkelijkheid. Hierdoor krijgt ze weliswaar minder huurtoeslag per maand, maar dat geld is niet weg : het jaar erop , als het daadwerkelijke jaarinkomen bekend is wordt dat automatisch verrekend en krijgt ze alsnog een lekker centje terug.

Gesloten