LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huurtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

huurtoeslag

Ongelezen bericht door Hansw »

Beste ,

Mijn schoondochter ontvangt vanwege haar inkomen huurtoeslag .
Nu schat de belastingdienst de laatste jaren haar inkomen zo in dat zij net geen recht meer heeft op huurtoeslag
Grens is 30400 en zij schatten haar inkomen op 30600
Ik denk dat ze dit bewust doen met het uitgangspunt dat niet iedereen hier op reageert en je achteraf te laat bent met de aanvraag.

Mvg

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door yan »

Nee ik denk dat ze het gewoon schatten op 30400, omdat ze dat namelijk "schatten" op basis van de loongegevens die ze hebben gehad, en het inkomen dus zeer waarschijnlijk ook 30600 zal zijn?

En ja, met 30.000 euro per jaar moet je toch makkelijk zelf je huur kunnen betalen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door moederslink »

Grens om voor huurtoeslag in aanmerking te komen is € 22.400 en geen € 30.400.
Dus dat is een aanmerkelijk verschil!
Het eea is na te kijken op de site vd BD ______met de jaaropgave ernaast kan uw schoondochter zo zien of ze wel of niet in aanmerking komt voor huurtoeslag.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik neem aan dat haar inkomen ook rond die grens zal zijn. Dat zal niet bij een heel grote groep mensen zijn, dus het lijkt mij stug dat ze haar inkomen bewust nét wat te hoog inschatten. Het is eerder zo dat ze uitgaan van eerdere opgaven, plus eventueel wat loonstijging.

Het is ook een kleine moeite om deze opgave even te bekijken en, indien nodig, aan te passen. Als dat al te veel werk is...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door moederslink »

Hansw schreef:Beste ,

Mijn schoondochter ontvangt vanwege haar inkomen huurtoeslag .
Nu schat de belastingdienst de laatste jaren haar inkomen zo in dat zij net geen recht meer heeft op huurtoeslag
Grens is 30400 en zij schatten haar inkomen op 30600
Ik denk dat ze dit bewust doen met het uitgangspunt dat niet iedereen hier op reageert en je achteraf te laat bent met de aanvraag.

Mvg
Ik denk niet dat de BD dit " bewust " doet ....onzin.
U schrijft dat de BD haar inkomen de laatste jaren al te hoog inschat...e.e.a.zou dus betekenen dat de huurtoeslag tot nu toe misschien ook wel onterecht was uitgekeerd :shock:

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door mahadma »

Al kom je maar € 1,00 boven de grens, dan is bel dienst genadeloos, en alleen al de gedacht dat ze dit met opzet zouden, is gewoon dom. Ze gaan echt niet kijken wie hoeveel verdient en dan wat grenzen gaan veranderen. Laat ze via de belastingdienst/toeslagen maar zelf uitzoeken of en hoeveel ze recht heeft, proefberekening, zij heeft immers alle gegevens. Het enige wat mogelijk en tijdelijk kan helpen is giften aan erkende goede doelen, daardoor kan er mogelijk eventueel wel een toeslag komen, maar ben je wel geld aan giften kwijt, die boven de drempel komen.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u schrijft dat zij vanwege haar inkomen huurtoeslag ontvangt. Maar ook schrijft u dat dat inkomen “de laatste jaren” te hoog geschat wordt.

Maar wat is het nou, krijgt zij huurtoeslag? Of niet? En als er niets toegekend wordt wegens een te hoge schatting, wordt dat herzien nadat het inkomen definitief is vastgesteld na het inzenden van de aangifte inkomstenbelasting. Dus krijgt zij dan steeds nabetaald?

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:Grens om voor huurtoeslag in aanmerking te komen is € 22.400 en geen € 30.400.
Dus dat is een aanmerkelijk verschil!
Het eea is na te kijken op de site vd BD ______met de jaaropgave ernaast kan uw schoondochter zo zien of ze wel of niet in aanmerking komt voor huurtoeslag.
Voor 2018 is de grens € 30.400 als men een toeslagpartner heeft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja klopt....ik ging uit van een alleenstaande ..

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door fisbel »

@Lady1234: Fiscaal partner / toeslagpartner kan ook een medebewoner zijn, bijvoorbeeld een kind.
De Belastingdienst schat automatisch het inkomen 2018 met een enkel procentje hoger in dan het geschatte inkomen 2017. Daardoor is het inkomen nu net iets iets te hoog om huurtoeslag te krijgen. U kunt eenvoudig op mijntoeslagen uw geschatte inkomen wijzigen. Bijvoorbeeld naar € 30.399 Als u dat vanavond doet kunt u morgen achter huurtoeslag aanvragen zien dat de huurtoeslag weer toegekend wordt. Dit wordt automatisch in het systeem geregeld. Het jaarbedrag van de nieuwe voorschotbeschikking dat u krijgt is in het systeem te lezen!

U krijgt deze voorschotbeschikkingen sinds een aantal jaren niet meer op papier toegestuurd (tenzij u erom vraagt)
U krijgt per 20 februari 2018 weer voor het eerst uitbetaald. En nu met enkele maanden huurtoeslag tegelijk (3 maanden - januari / februari / maart)

Waarschuwing: als u denkt dat uw inkomen in werkelijkheid toch hoger zal zijn dan € 30.400 kunt u beter volgend jaar afwachten. Dan is duidelijk hoeveel inkomen u werkelijk in 2018 heeft gehad. En kunt u de huurtoeslag 2018 alsnog aanvragen als u er recht op heeft.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En dan volgend jaar het bericht dat de schoondochter het hele jaar subsidie heeft gehad en terug moet betalen omdat ze net teveel verdient.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Sinds wanneer doet de belastingdienst een schatting? Op de eerste dag van het jaar maak ik zelf een schatting wat ik dat jaar ga verdienen en pas dat zelf aan. Sterker, ik zet mijn inkomen zelf altijd ietsjes hoger. Door het jaar heen ontvang geen toeslagen en waar ik recht op heb krijg ik achteraf, een leuk spaarpotje dus.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door moederslink »

NeoDutchio schreef:Sinds wanneer doet de belastingdienst een schatting? ............
niet....men gaat uit van de aangifte en mogelijk nu wat loonstijging m.i.v het nieuwe jaar.
Iedereen kan inloggen op " mijn toeslagen " en zo zelf het e.e. a aanpassen / invullen op basis van het ( te verwachten ) inkomen.
Uw schoondochter kan dit toch ook zo doen ?
Evengoed vind ik het ook maar heel vreemd dat deze schoondochter huurtoeslag ontvangt en dat toch de BD al jaren een te hoog inkomen " schat " .......
Dan klopt er toch iets niet in dit verhaal... :?:

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door dani75 »

Hansw schreef:Beste ,

Mijn schoondochter ontvangt vanwege haar inkomen huurtoeslag .
Nu schat de belastingdienst de laatste jaren haar inkomen zo in dat zij net geen recht meer heeft op huurtoeslag
Grens is 30400 en zij schatten haar inkomen op 30600
Ik denk dat ze dit bewust doen met het uitgangspunt dat niet iedereen hier op reageert en je achteraf te laat bent met de aanvraag.

Mvg
De belastingdienst 'schat' geen inkomen. Ze gaan uit van het inkomen die de burger doorgeeft bij de aanvraag en indexeert dit elk jaar als de toeslag automatisch gecontinueerd wordt naar het nieuwe jaar. Of er wordt uitgegaan van het inkomen wat een burger doorgeeft met wijzigingen. Pas als de belastingdienst de toeslag definitief wil maken kijken ze naar het werkelijke inkomen die vanuit de inkomstenbelasting aangeleverd wordt.

wat uw schoondochter het best kan doen, is op de laatste aangifte inkomstenbelasting kijken naar het verzamelinkomen en dat opvoeren als inkomen voor de toeslagen. Of, als ze geen aangifte inkomstenbelasting doet, dan naar de laatste jaaropgaaf kijken en daar het bruto inkomen van gebruiken om de toeslag aan te passen. Dit inkomen alleen gebruiken als ze ervan uit gaat dit zelfde inkomen voor 2018 te verdienen. Anders is het raadzaam een eigen schatting te maken van de bruto verdiensten. Vergeet het vakantiegeld en de eventuele dertiende maand niet mee te tellen.

Als ze die aanpassing snel doet, kan in februari de toeslag weer ontvangen worden.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

fisbel schreef:@Lady1234: Fiscaal partner / toeslagpartner kan ook een medebewoner zijn, bijvoorbeeld een kind.
De Belastingdienst schat automatisch het inkomen 2018 met een enkel procentje hoger in dan het geschatte inkomen 2017. Daardoor is het inkomen nu net iets iets te hoog om huurtoeslag te krijgen. U kunt eenvoudig op mijntoeslagen uw geschatte inkomen wijzigen. Bijvoorbeeld naar € 30.399 Als u dat vanavond doet kunt u morgen achter huurtoeslag aanvragen zien dat de huurtoeslag weer toegekend wordt. Dit wordt automatisch in het systeem geregeld. Het jaarbedrag van de nieuwe voorschotbeschikking dat u krijgt is in het systeem te lezen!

U krijgt deze voorschotbeschikkingen sinds een aantal jaren niet meer op papier toegestuurd (tenzij u erom vraagt)
U krijgt per 20 februari 2018 weer voor het eerst uitbetaald. En nu met enkele maanden huurtoeslag tegelijk (3 maanden - januari / februari / maart)

Waarschuwing: als u denkt dat uw inkomen in werkelijkheid toch hoger zal zijn dan € 30.400 kunt u beter volgend jaar afwachten. Dan is duidelijk hoeveel inkomen u werkelijk in 2018 heeft gehad. En kunt u de huurtoeslag 2018 alsnog aanvragen als u er recht op heeft.
Ik heb het helemaal niet over de toeslagpartner. De Ts zegt dat schoondochter huurtoeslag krijgt, maar ook dat de belastingdienst het al jaren te hoog inschat, waardoor ze niets krijgt. En dat valt niet te rijmen.

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door dani75 »

Lady1234 schreef:
fisbel schreef:@Lady1234: Fiscaal partner / toeslagpartner kan ook een medebewoner zijn, bijvoorbeeld een kind.
De Belastingdienst schat automatisch het inkomen 2018 met een enkel procentje hoger in dan het geschatte inkomen 2017. Daardoor is het inkomen nu net iets iets te hoog om huurtoeslag te krijgen. U kunt eenvoudig op mijntoeslagen uw geschatte inkomen wijzigen. Bijvoorbeeld naar € 30.399 Als u dat vanavond doet kunt u morgen achter huurtoeslag aanvragen zien dat de huurtoeslag weer toegekend wordt. Dit wordt automatisch in het systeem geregeld. Het jaarbedrag van de nieuwe voorschotbeschikking dat u krijgt is in het systeem te lezen!

U krijgt deze voorschotbeschikkingen sinds een aantal jaren niet meer op papier toegestuurd (tenzij u erom vraagt)
U krijgt per 20 februari 2018 weer voor het eerst uitbetaald. En nu met enkele maanden huurtoeslag tegelijk (3 maanden - januari / februari / maart)

Waarschuwing: als u denkt dat uw inkomen in werkelijkheid toch hoger zal zijn dan € 30.400 kunt u beter volgend jaar afwachten. Dan is duidelijk hoeveel inkomen u werkelijk in 2018 heeft gehad. En kunt u de huurtoeslag 2018 alsnog aanvragen als u er recht op heeft.
Ik heb het helemaal niet over de toeslagpartner. De Ts zegt dat schoondochter huurtoeslag krijgt, maar ook dat de belastingdienst het al jaren te hoog inschat, waardoor ze niets krijgt. En dat valt niet te rijmen.
Jawel, je schrijf in een eerdere reactiet;
Voor 2018 is de grens € 30.400 als men een toeslagpartner heeft.

Fisbel geeft aan dat er ook sprake kan zijn van een medebewoner, zoals een minderjarig kind. Dus die grens is niet alleen relevant bij een toeslagpartner. Het gaat bij de huurtoeslag enkel om een eenpersoonshuishouden of een meerpersoonshuishouden.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@dany. Het ging me in principe alleen over de grenzen van het inkomen als reactie op de reactie van Moederslink.

Gesloten