LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ib als je werkt bij bedrijf en als zelfstandige

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
John x
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:27

Ib als je werkt bij bedrijf en als zelfstandige

Ongelezen bericht door John x »

beste,

Dit jaar gestart als zelfstandige naast mijn dienst verband bij de werkgever.

De belastingsdienst ziet mijn kleine activiteiten als vennootschap plichtig en ik moet over mijn kleine winst vennootschaps belasting betalen.

Nu is de vraag als mijn winst prive wil benutten valt dit dat aanvullend nog in box 1 52%?

Ik val niet in de kleine ondernemersregeling want ik voldoe niet aan het uren criterium.

Ben ik verplicht het bedrag prive op te nemen


Alvast hartelijk dank voor uw antwoorden

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Ib als je werkt bij bedrijf en als zelfstandige

Ongelezen bericht door fisbel »

Dit is een forum met vragen inkomstenbelasting op particulier gebied.
Uw vraag is een vraag op zakelijk gebied. Probeert u het eens op: http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49
Op ditforum zijn juist vragen op particulier gebied niet welkom.

John x
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:27

Re: Ib als je werkt bij bedrijf en als zelfstandige

Ongelezen bericht door John x »

Oke dat begrijp ik echter het gaat over een absoluut klein bedrag kleiner dan een bruto maandsalaris

Dus dacht stel hem hier

MAr bedankt voor de tip

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ib als je werkt bij bedrijf en als zelfstandige

Ongelezen bericht door kweenie »

Je geeft te weinig informatie voor een zeker antwoord.

Voor de de vraag of er IB moet worden geheven maakt het niet uit of je veel of weinig verdient. Ik ga er vanuit dat het niet gaat om een veredelde hobby, zoals bv een paar dingetjes via marktplaats verkopen. Dan telt het nl meestal niet mee als inkomen. Bij een gewoon klein bedrijfje geldt dat iha het inkomen dat je uit de zaak haalt de winst vermindert. Je moet dan dus inkomstenbelasting betalen over het geld dat je uit de zaak haalt, maar het bedrijf hoeft daar dan niet ook nog eens belasting over te betalen.

Maar een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van bv de gekozen rechtsvorm.

John x
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:27

Re: Ib als je werkt bij bedrijf en als zelfstandige

Ongelezen bericht door John x »

Volgens de belastingdienst dien ik venootschapsbelasting af te dragen

in totaal heb ik een paar duizend euro winst gemaakt echter nog niets opgenomen (echter bankrekening = prive rekening)

Als ik nu niets opneem dan betaal ik dus venootschapsbelasting over de totale winst als ik dus daarna nog iets op neem betaal ik daar de volle met uit box 1 over


als ik nu de winst opneem als inkomsten dan betaal ik hier uitsluitend IB uitbox 1 over.

Mag ik al mijn winst als inkomsten dan opnemen?

mvgr JOhn

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ib als je werkt bij bedrijf en als zelfstandige

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat je als inkomen uit je bedrijf haalt, is voor het bedrijf een kostenpost. Dat gaat op dat moment weer ten laste van je winst. Dus als je meteen in het zelfde jaar de winst al als inkomen uitkeert, dan is de winst 0 en dan betaal je geen vennootschapsbelasting.

Als je dus bv in 2012 1000 euro winst hebt gemaakt en je betaalt dat ook in 2012 uit, dan heeft je bedrijf een winst van 0 en betaal je geen vennootschapsbelasting. Je betaalt dan wel inkomstenbelasting over die 1000.

Als je in 2012 1000 euro winst hebt gemaakt en je betaalt dat in 2012 niet uit, dan heeft je bedrijf 1000 winst gemaakt en betaal je in 2012 over die 1000 euro winst vennootschapsbelasting. Maar nog geen inkomstenbelasting.

Als je die 1000 euro vervolgens in 2013 uitkeert, dan betaal je inkomstenbelasting en dan vermindert de winst over 2013 met 1000. Je betaalt dan dus over 1000 minder vennootschapsbelasting. Of je maakt eventueel natuurlijk 1000 verlies.

Wat voor jou het handigste is, hangt ook af van andere omstandigheden. Zolang je maar wel begrijpt dat het in de basis niet uitmaakt wanneer je het als salaris laat uitkeren, omdat het op dat moment je winst vermindert.

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Ib als je werkt bij bedrijf en als zelfstandige

Ongelezen bericht door A.niem »

John x schreef:Volgens de belastingdienst dien ik venootschapsbelasting af te dragen

in totaal heb ik een paar duizend euro winst gemaakt echter nog niets opgenomen (echter bankrekening = prive rekening)

Als ik nu niets opneem dan betaal ik dus venootschapsbelasting over de totale winst als ik dus daarna nog iets op neem betaal ik daar de volle met uit box 1 over


als ik nu de winst opneem als inkomsten dan betaal ik hier uitsluitend IB uitbox 1 over.

Mag ik al mijn winst als inkomsten dan opnemen?

mvgr JOhn
Zoals ik het nu begrijp ben je ingeschreven bij de KvK als BV. Als dit inderdaad zo is, ben je ook verplicht een DGA-loon uit te keren aan jezelf. Standaard is dit (uit mijn hoofd) 47.000. Je mag wel een verzoek indienen om dit bedrag te verminderen naar een lager bedrag. Daarmee verlaag je de winst waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Als je inderdaad een BV hebt dan dien je voor de zaak Vennootschapsbelasting af te dragen en tevens Inkomstenbelasting als prive persoon aan te geven. Maar als ik alles zo lees, snap ik niet dat je als rechtsvorm voor een BV hebt gekozen. Dit is pas gunstig bij 100.000 euro winst. Logischer is het dat je een eenmanszaak (of VOF) hebt, in dat geval kan alles bij de inkomstenbelasting opgegeven worden als winst uit onderneming. En dan heb je ook recht op startersaftrek, en andere aftrekposten.

In ieder geval raad ik het wel aan om een goede accountant te zoeken, die de aangifte voor je kan indienen. En in het geval van een BV is het laten maken van een jaarrekening noodzakelijk. Vergeet dan ook niet om deze te deponeren bij de KvK.

John x
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:27

Re: Ib als je werkt bij bedrijf en als zelfstandige

Ongelezen bericht door John x »

Beste A.niem,

heb me bij de KVK als eenmans bedrijf ingeschreven echter vanuit ander genoten salaris en betaalde belastingen geeft men aan dat ik vennootschap plichtig ben, heb nadrukkelijk geen BV vond het een aparte constructie van de belastingdienst.

Omdat ik niet aan het uren criterium voldoe heb ik helaas geen starters aftrek

volgens mij is het verstandigst om het maar als loon uit tekeren en vervolgens op nu uit te komen

mvgr John

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ib als je werkt bij bedrijf en als zelfstandige

Ongelezen bericht door ArneLH »

Een eenmanszaak betaalt geen vennootschapsbelasting, dat is een belasting voor rechtspersonen en bepaalde CV's.

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Ib als je werkt bij bedrijf en als zelfstandige

Ongelezen bericht door A.niem »

John x schreef:Beste A.niem,

heb me bij de KVK als eenmans bedrijf ingeschreven echter vanuit ander genoten salaris en betaalde belastingen geeft men aan dat ik vennootschap plichtig ben, heb nadrukkelijk geen BV vond het een aparte constructie van de belastingdienst.

Omdat ik niet aan het uren criterium voldoe heb ik helaas geen starters aftrek

volgens mij is het verstandigst om het maar als loon uit tekeren en vervolgens op nu uit te komen

mvgr John
Ik weet niet wie dat aan jou wijs heeft gemaakt, maar dat advies slaat nergens op. Snel op zoek naar een administratiekantoor (dat is voldoende voor een eenmanszaak) en hun de aangifte Inkomstenbelasting laten doen. Als je als eigenaar de winst uit de zaak te laten uit keren dan moet je daar ook belasting over betalen dus dat lijkt mij niet de juiste oplossing. Wat het beste is kun je het beste vragen aan het administratiekantoor.

Gesloten