LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomstenbelasting na overlijden ouder/partner

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
michel.hayen
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 10:04

Inkomstenbelasting na overlijden ouder/partner

Ongelezen bericht door michel.hayen »

Hallo, ik zit met een vraag. Ik zal de situatie kort proberen uit te leggen.

Mijn vader is in 2019 overleden. Was getrouwd met moeder onder gemeenschap van goederen. 2 kinderen (mijn broer en mijzelf). Ouders hadden eigen vermogen, inclusief afbetaalde woning. Er is geen hypotheek of andere schuld. Moeder woont nu in het huis. Er is een testament, waarin o.a. volgende zaken zijn opgenomen:
- Moeder en 2 zonen zijn ieder voor 1/3 erfgenaam.
- Moeder krijgt eigendom over woning en tegoeden, kinderen hebben vordering op haar voor hun eigen deel. Het deel van de kinderen is pas opeisbaar bij overlijden moeder.

De hele afhandeling van de erfbelasting is vorig jaar al gebeurd. Daarin hebben de erfgenamen (mijn broer, moeder en ikzelf) erfbelasting betaald over de nalatenschap van mijn vader. Nu zijn we een jaar verder en woont mijn moeder nog gewoon in het huis. Zij, mijn broer en ik moeten uiteraard inkomstenbelasting gaan betalen. Nu zijn mijn vragen: 1) is mijn moeder nu niet voor 100% eigenaar van het huis, met als gevolg dat zij minder vermogensbelasting hoeft te betalen? 2) Zijn mijn broer en ik nu voor een deel officieel al eigenaar van de woning, waardoor wij dit dus ook op moeten geven als vermogen bij de IB? Ik kan me dat laatste eigenlijk niet voorstellen, maar ben niet helemaal zeker.

Ik ben benieuwd of jullie hierin kunnen helpen op basis van deze info.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomstenbelasting na overlijden ouder/partner

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij mijn weten, en dan zit ik sinds 4 jaar in een nagenoeg identieke situatie, is de woning gewoon eigendom van je moeder en hebben de kinderen enkel een vordering in geld.

Daarover hoef je geen belasting te betalen. Zou ook niet kunnen, want je kunt er niet bij. Iemand met een zeer grote vordering en een zeer klein inkomen zou hierdoor in de problemen komen.

Sterker nog: ik weet dat ik die vordering heb, maar met mij is er niets, maar dan ook helemaal niets besproken wat de erfenis betreft.


Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inkomstenbelasting na overlijden ouder/partner

Ongelezen bericht door Erthanax »

michel.hayen schreef:
01 mar 2021 10:51
(...) - Moeder krijgt eigendom over woning en tegoeden, kinderen hebben vordering op haar voor hun eigen deel. Het deel van de kinderen is pas opeisbaar bij overlijden moeder. (...)
Dit betekent dat uw moeder de enige eigenaar is van de woning.
Is er een verklaring van erfrecht gemaakt? Daar moet het dan ook in staan.
De woning hoeven u en uw broer dan dus niet op te geven, want u bent geen eigenaar, ook niet voor een deel.

Wat die erfbelasting betreft: hebben uw broer en u die echt zelf betaald? Het is gebruikelijker dat de langstlevende ouder die "voorschiet" en dat de vordering van de kinderen met dat bedrag verlaagd wordt.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomstenbelasting na overlijden ouder/partner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er was dus blijkbaar een langstlevende testament, waarbij alles toebedeeld is aan uw moeder en zij een schuld in geld heeft aan de kinderen, uw broer en u.

Die schuld is gedefiscaliseerd, wat inhoudt dat u die vordering niet hoeft op te geven, en uw moeder mag die vorderingen van de kinderen niet van haar vermogen aftrekken. Normaal gesproken zou in dit geval uw moeder de erfbelasting voor u en uw broer hebben moeten betalen.

Nog even voor de goede orde, volgens het testament hebben de erfgenamen ieder recht op éénderde deel van de nalatenschap. En de nalatenschap van uw vader was grofweg gezegd de helft van het vermogen min de schulden op zijn sterfdatum.

Die woning valt dus niet in box 3 vermogen

michel.hayen
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 10:04

Re: Inkomstenbelasting na overlijden ouder/partner

Ongelezen bericht door michel.hayen »

Bedankt voor alle info, daar kan ik wat mee!

@Erthanax: in het testament is opgenomen onder het kopje ''Erfstelling'': "Ik benoem tot mijn erfgenamen en voor gelijke delen: mijn echtgenote ..., en mijn twee kinderen. De regels van plaatsvervulling van het thans geldende erfrecht bij versterf zijn op deze benoeming voor zover nodig van toepassing" en bij ''wettelijke verdeling'' staat: ''Ik bepaal dat mijn nalatenschap overeenkomstig de wet zal worden verdeeld, zodat alle tot mijn nalatenschap behorende goederen door mijn echtgenote worden verkregen terwijl de voldoening van de schulden van de nalatenschap voor haar rekening komt. Ieder van mijn kinderen verkrijgt een geldvordering ten laste van mijn echtgenote ter grootte van de waarde van zijn erfdeel''.

Kortom: er staat volgens mij inderdaad dat mijn moeder eigenaar van de woning is.

Mijn moeder heeft overigens de complete erfbelasting 'voorgeschoten', zoals je zelf inderdaad aangeeft (dus ook het deel van mijn broer en mij). Maar als formele erfgenamen kregen mijn broer en ikzelf (en mijn moeder) wel een persoonlijke aanslag voor ons eigen deel.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Inkomstenbelasting na overlijden ouder/partner

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Mijn reactie heeft niks te maken met de erfbelasting, maar wil toch graag even het volgende melden.
Waar je nog wel even rekening mee dient te houden is dat eigenaar van de woning goed vermeldt staat bij het kadaster. Indien de woning op allebei de ouders staat, dient het aangepast te worden. Indien uw moeder nu eigenaar van het huis zou zijn, na het overlijden. Dien je dit aan te passen bij het kadaster. Daar heb je wel de akte van erfrecht voor nodig. Mijn vader is een aantal maanden geleden ook overleden, mijn ouders hebben ook een koophuis. Mijn moeder heeft ook aangepast bij kadaster dat zij nu eigenaar is van de woning. Stel dat mijn moeder door de tijd het huis zou willen verkoper. Hoeft op het moment van de verkoopt niet meer aan te tonen bij het kadaster dat mijn vader is overleden.
Ik weet niet of dit bij jullie ook al is gebeurt. Het is alleen maar een tip die ik even wil melden.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inkomstenbelasting na overlijden ouder/partner

Ongelezen bericht door Erthanax »

OK, dan is er dus niets bijzonders aan de hand. Simpel gezegd "alles is van uw moeder" en zij neemt dat op in haar aangifte; u en uw broer niet.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inkomstenbelasting na overlijden ouder/partner

Ongelezen bericht door Erthanax »

Beertje1975 schreef:
01 mar 2021 14:26
Mijn reactie heeft niks te maken met de erfbelasting, maar wil toch graag even het volgende melden.
Waar je nog wel even rekening mee dient te houden is dat eigenaar van de woning goed vermeldt staat bij het kadaster. Indien de woning op allebei de ouders staat, dient het aangepast te worden. Indien uw moeder nu eigenaar van het huis zou zijn, na het overlijden. Dien je dit aan te passen bij het kadaster. Daar heb je wel de akte van erfrecht voor nodig. Mijn vader is een aantal maanden geleden ook overleden, mijn ouders hebben ook een koophuis. Mijn moeder heeft ook aangepast bij kadaster dat zij nu eigenaar is van de woning. Stel dat mijn moeder door de tijd het huis zou willen verkoper. Hoeft op het moment van de verkoopt niet meer aan te tonen bij het kadaster dat mijn vader is overleden.
Ik weet niet of dit bij jullie ook al is gebeurt. Het is alleen maar een tip die ik even wil melden.
Ik ben het helemaal met u eens. Als de notaris een verklaring van erfrecht heeft gemaakt, kan hij die naar het Kadaster sturen. Die handeling is weliswaar niet gratis, maar de eigendom wordt dan aangepast en de langstlevende partner krijgt een keurige brief van het Kadaster met een opgave van de nieuwe eigendomssituatie.
Strikt noodzakelijk is het overigens niet. Het overlijden zelf wordt door het Kadaster verwerkt vanuit de BRP, waarna alle correspondentie en belastingen op naam van "de erven" komen. Doorgaans geeft dat geen praktische problemen, maar het kan wel weer wat meer geregel en tijd kosten op een moment dat het niet uitkomt.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomstenbelasting na overlijden ouder/partner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat overschrijven is helemaal niet nodig en veroorzaakt alleen maar overbodige kosten.

Als op een gegeven moment de woning door moeder verkocht wordt, is die verklaring van erfrecht voldoende.

michel.hayen
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2021 10:04

Re: Inkomstenbelasting na overlijden ouder/partner

Ongelezen bericht door michel.hayen »

OK, dan ben ik er wel uit denk ik. Wat betreft de registratie bij het kadaster: ik heb dat even gecheckt en het staat inderdaad nu op ''de erven van....''. De notaris heeft dat destijds niet naar het kadaster gestuurd. Lijkt me ook niet zo'n probleem. Als de situatie zich voordoet, is er zo een kopie van de overlijdensakte (of verklaring erfrecht) verstuurd naar het kadaster. Maar goed om dat even te weten!

Bedankt voor alle hulp!

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomstenbelasting na overlijden ouder/partner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alleen een notaris kan de tenaamstelling in het kadaster laten wijzigen.

infotaris
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:52
Contacteer:

Re: Inkomstenbelasting na overlijden ouder/partner

Ongelezen bericht door infotaris »

Hier vind je op de site van de fiscus dat je de vordering op je langstlevende ouder niet opgeeft in Box 3
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ntant_geld
Voor je langstlevende ouder is het dus ook geen schuld in Box 3.

Het inschrijven van een verklaring van erfrecht bij het kadaster is tegenwoordig gratis. Dat wil zeggen: het kadaster brengt daar niks meer voor in rekening. De notaris kan er nog wel wat voor berekenen maar op zich is dat een beetje flauw want de inschrijving gaat helemaal digitaal. Het is echt zo gebeurd met een paar muisklikken.

Gesloten