LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Dekorte01
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2019 13:44

Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Dekorte01 »

Beste leden,

Mijn broer van 62 woont al vier jaar in Thailand. Hij is geen ingezetene meer van Nederland. Van het UWV ontvangt hij al meer dan tien jaar een halve WAO-uitkering van 9500 euro per jaar. Hij is voor 50 procent afgekeurd. Vier jaar geleden heeft hij, na zijn vertrek naar Thailand, vrijstelling gekregen om zijn premiem volksverzekering niet meer te betalen. Hij ontvangt de uitkering dus netto. Maandelijks een bedrag van 700 euro.

Hij heeft ook al vier jaar geen aangifte gedaan voor de inkomstenbelasting. Het aangiftebedrag zou toch op nul uitkomen. Maar door een nieuwe wet per 1 januari 2019 houdt het UWV sinds een half jaar een andere heffing in: de loonheffing, terwijl hij daarvoor ook vrijstelling had. Na een belletje met de Belastingdienst, zei de medewerker dat hij het totaal aan loonheffing via de belastingaangifte zou kunnen terugvragen.

Maar nu ik namens mijn broer digitaal aangifte wil doe bij de Belastingdienst, moet hij ook inkomstenbelasting betalen: 850 euro. Als je dat, minus de terug te krijgen loonheffing, omrekent, dan heeft hij per maand zo'n 60 euro minder te besteden. Zwaar onder het bestaansminimum dus, ook in Thailand. Weet iemand of hij in deze omstandigheden geen vrijstelling van die IB kan krijgen?

Hartelijke groet,
Marcel

p.s. Overigens bleek tijdens het invullen van zijn belastingaangifte, dat hij geen algemene heffingskorting kan toepassen. Wellicht omdat hij zijn premies niet hoeft te betalen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door berndv »

vrijstelling van de inkomstenbelasting kan je meen ik alleen krijgen als je over dat bedrag in het land waar je woonachtig bent al inkomsten belasting betaalt over de ontvangen inkomsten.

Wat bedoel je overigens met loonheffing en inkomstenbelasting?

Dat iemand die voor 50% is afgekeurd en dus maar voor 50% een uitkering krijgt onder het minimum betaald krijgt klopt, je ontvang immers 50%, omdat je de overige 50% zou moeten kunnen aanvullen met loon uit arbeid.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees ook hier.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngskorting

Uw broer is geen “kwalificerend buitenlands belastingplichtige”.

Ik begrijp niet waarom hij over eerdere jaren geen aangifte heeft hoeven doen. Wellicht komt daartoe het verzoek nog wel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je vrijstelling hebt voor de premies volksverzekeringen, dan zul je nog steeds inkomstenbelasting moeten betalen. Ook in het laagste schijventarief betaal je, naast de premies volksverzekeringen, namelijk nog 8,9% inkomstenbelasting. Dat komt dus inderdaad wel ongeveer overeen met 850 euro per jaar.

Of hij wel of niet in aanmerking komt voor de algemene heffingskorting durf ik niet meer zekerheid te zeggen. Ik zou denken dat je daar gewoon voor in aanmerking zou moeten komen als belastingplichtige, maar ik kan mij goed voorstellen dat daar een correctie op zit als je geen premies volksverzekeringen betaalt. Daarvoor zou je contact met de Belastingdienst moeten opnemen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vanaf 2019 heeft hij dus in ieder geval ook geen recht meer op het belastingdeel van de loonheffingskorting.

Wel wonderlijk dat het UWV in de helft van het jaar al begonnen is met inhouding, maar wellicht een gering bedrag?

Maar dat hij die loonheffing met het doen van aangifte zou kunnen terugvragen, is dus onjuist.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 01 mar 2019 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Cro »

Dekorte01 schreef:
01 mar 2019 14:18
Zwaar onder het bestaansminimum dus, ook in Thailand.
Dat vraag ik me toch echt af, als ik even rond kijk is het gemiddelde inkomen in Thailand omgerekend naar euro's zo'n 250 euro per maand. Bijna 3x dat gemiddelde inkomen lijkt me toch echt niet onder het bestaansminimum te vallen.

Dekorte01
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2019 13:44

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Dekorte01 »

Bedankt voor alle reacties,

Dat is dus een tegenvaller. Ik ga maar eens goed nadenken hoe ik dit varkentje namens mijn broer ga wassen.

Nog een ding over het bestaansminimum: het klopt dat het gemiddelde inkomen in Thailand rond de 250 euro per maand schommelt. Daarom leeft het overgrote deel van de Thai in armoede. Gelukkig bezitten de meeste Thai een stuk grond, waarop ze (meestal) rijst verbouwen. Een deel daarvan is voor eigen gebruik, een deel verkopen ze. Maar ook dan is het geen vetpot.

Hartelijke groet en nogmaals bedankt voor de reacties.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Dekorte01 schreef:
01 mar 2019 14:18
Hij is voor 50 procent afgekeurd.
Als je dat, minus de terug te krijgen loonheffing, omrekent, dan heeft hij per maand zo'n 60 euro minder te besteden. Zwaar onder het bestaansminimum dus, ook in Thailand.
Maar hij krijgt toch ook maar een halve uitkering omdat hij 50% is afgekeurd?

Het enige wat hij bij het UWV kan proberen is een toeslag aan te vragen die een aanvulling geeft. De WAO is namelijk een vrij ingewikkelde berekening. Bij een afkeur van 80-100% (dus volledig afgekeurd) is de berekening: 100% van het minimum plus een toeslag die gebaseerd is op het aantal gewerkte jaren en het verschil tussen het minimum en het laatst verdiende loon; daarvan krijg je 70%, en dan gaat er nog een kwart af. Als je 50% bent afgekeurd zit je inderdaad al zeer snel onder het minimum.

De toeslag die je kunt krijgen vult, als ik het goed heb begrepen, die 70% aan tot 100% (waarna er alsnog een kwart af gaat). Maar dat kan alleen als er geen andere inkomsten tegenover staan. Wat dat betreft, als je broer 50% is afgekeurd, zou hij die andere 50% in Thailand toch bij kunnen verdienen?

En is/was er geen recht op een WW-uitkering?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als men in Thailand woont, is er geen recht op een toeslag.

Dekorte01
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2019 13:44

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Dekorte01 »

Hij heeft vijftien jaar gewerkt, naast zijn 50 procent WAO-uitkering. In een opvang voor Thuis- en Daklozen. Maar na diverse bedreigingen - waaronder een idioot met een mes - heeft hij dat werk aan de wilgen gehangen en is op zijn zestigste naar Thailand vertrokken.

Ik heb zijn vertrek uit Nederland, samen met hem, goed voorbereid, alle instanties aangeschreven en zowel de Belastingdienst als UWV vonden het niet bezwaarlijk, dat hij naar Thailand zou vertrekken. Sterker, toen is ook de voorheffing van de premie volksverzekeringen ingetrokken, zodat hij netto meer zou overhouden. Anders moest hij ieder jaar wachten tot na het indienen van de IB-aangifte, voordat hij dat hele bedrag weer zou terugkrijgen. Hij hoefde ook geen loonheffing meer te betalen: die werd er ook vanaf gehaald.

Maar sinds 1 januari 2019 is er wettelijk een hoop veranderd voor mensen in zijn situatie. Dat betekent dus weer een nieuwe ronde om het gevecht aan te gaan met de diverse instanties. In Nederland geldt namelijk de norm, dat je - ook met een WAO-uitkering - geen IB hoeft te betalen als je onder de 923 euro per maand zit: het zogenaamde normbedrag. Ik hoor enkele mensen al denken: ´Ja, dat is in Nederland de norm, maar hij woont in Thailand. Daar liggen de kosten voor levensonderhoud aanmerkelijk lager. Dus er kan best wat vanaf.'

Helaas, in zijn geval is dat niet zo. Maandelijks is hij aan huur 150 euro kwijt. Zijn Thaise ziektekostenverzekering kost hem vijftig euro per maand. Verder betaalt hij elk jaar 600 euro voor zijn jaarvisum. Kortom, dan blijft er vrij besteedbaar over: 450 euro.
Bovendien gaat het om een Nederlandse volksverzekering, waarvoor hij twintig jaar premie heeft betaald en die in Nederland wordt belast. Alleen blijft er in zijn geval zo weinig over, dat hij daarvoor kwijtschelding kan vragen. Zo is het wettelijk geregeld in Nederland. Dus daarvoor gaan we ons hard maken.

Hartelijke groet,

ZeerPrivé
Berichten: 5321
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@witte angora
Een ww uitkering en dan verplicht solliciteren in Thailand?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In Nederland zou er volgens u een norm zijn dat men geen inkomstenbelasting hoeft te betalen bij een WAO uitkering van ruim € 11.000 per jaar? Waar staat dat beschreven?

En als hij geen premie volksverzekeringen betaalt, wordt hij straks dus ook nog gekort op zijn AOW.

Natuurlijk hebben de belastingdienst en het UWV er geenbezwaar tegen dat hij naar Thailand vertrok, waarom zouden ze?

En zijn werkgever heeft die premie voor de WAO betaald, en ook in Nederland zou hij geen kwijtschelding kunnen vragen. Beter gezegd, vragen kan altijd, maar hij zou dat niet krijgen.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Cro »

Dekorte01 schreef:
04 mar 2019 13:32


Helaas, in zijn geval is dat niet zo. Maandelijks is hij aan huur 150 euro kwijt. Zijn Thaise ziektekostenverzekering kost hem vijftig euro per maand. Verder betaalt hij elk jaar 600 euro voor zijn jaarvisum. Kortom, dan blijft er vrij besteedbaar over: 450 euro.
€450 is nog steeds bijna het dubbele van het bedrag waarvan de gemiddelde Thai, dus nog niet eens een arme Thai, volledig van rond moet komen vaak zelfs een heel gezin, dus inclusief huur en dergelijke, uw broer heeft nog steeds €450 te besteden en dan is de huur en zorgverzekering al betaald.

Ik geloof dat uw broer van die €450 mogelijk niet kan leven als een koning, maar laten we ook niet doen alsof je het met dat soort bedragen zeer slecht zou hebben in Thailand.

Dekorte01
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2019 13:44

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Dekorte01 »

Tja,

*knip*

Het gemiddelde inkomen in Thailand bedraagt iets meer dan 400 euro. De helft van de Thaise huishoudens heeft dat te besteden. En verder is het appels met peren vergelijken.

Dan het normbedrag: zie bijlage.
Norm-min.png
(236.79 KiB) 2082 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
*knip*

Doe er je voordeel mee :)

Hartelijke groet,
Laatst gewijzigd door Radar op 04 mar 2019 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moet er dus weer een rioolontstopper ingeschakeld worden.

Wat u aanhaalt zijn overigens de normen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.

En die heeft uw broer niet in Nederland.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Dekorte01 schreef:
04 mar 2019 16:38
Het gemiddelde inkomen in Thailand bedraagt iets meer dan 400 euro. De helft van de Thaise huishoudens heeft dat te besteden. En verder is het appels met peren vergelijken.
Dan is een bedrag van 700 euro omgerekend in Thailand dus 2 x modaal.

Eerlijk gezegd denk ik dat je hier niet meer verder gaat komen.

Dekorte01
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2019 13:44

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Dekorte01 »

Speciaal voor Lady,

De gemeentelijke normen zijn gebaseerd op de Rijksnormen: zie png plus link:
https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... rmbedragen

Hartelijke groet,
Bijlagen
NormBel.png
(129.34 KiB) 2027 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

De beslagvrije voet is toch echt iets heel anders dan het bedrag waarover je geen inkomstenbelasting hoeft te betalen. Ik denk dat je de algemene heffingskorting bedoelt, maar die is per jaar zo'n 2400 euro. Dus 200 per maand. Dan kun je nog aftrekposten hebben vanwege ziekte of andere zaken, dan wordt het nog iets meer.

Maar ik zie eerlijk gezegd niet in waarom je broer geen inkomstenbelasting zou hoeven te betalen. Tenzij zijn inkomen in Nederland niet is belast, en in Thailand wel.
Laatst gewijzigd door witte angora op 04 mar 2019 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De heffingskorting voor broer is lager, want hij hoeft geen premies te betalen, schrijft de Ts.

Iemand met een inkomen van € 11.000 in Nederland betaalt dus wel degelijk inkomstenbelasting als er om de een of andere reden geen loonheffing is ingehouden. En krijgt daar geen kwijtschelding voor.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomstenbelasting over WAO-uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Dekorte01 schreef:
04 mar 2019 18:24
Dit is toch niet mijn forum. Leesblinde domoren, die ook nog eens vooringenomen zijn.

Hartelijke groet,
Of je bent zelf niet duidelijk en volledig in je informatie.

Gesloten