LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inschrijving partner: gevolgen voor kindgebonden budget?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Issje_33
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2020 08:27

Inschrijving partner: gevolgen voor kindgebonden budget?

Ongelezen bericht door Issje_33 »

Hallo, ik heb een specifieke vraag. Mogelijk heeft iemand ervaring mee.
Ik ben een alleenstaande moeder. Heb twee kinderen (basisschoolleeftijd).
Mijn vriend woont in België. We willen gaan samenwonen zonder samenlevingscontract.
Als hij bij mij ingeschreven wordt, zal hij pas op zoek gaan naar werk.
Verder hebben we met elkaar afgesproken dat hij niet mee gaat betalen aan de kosten voor de kinderen. Daar zijn ik en de vader van de kinderen voor verantwoordelijk.
Wat betekent de inschrijving van mijn vriend bij mij voor de kindgebonden budget die ik nu ontvang?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inschrijving partner: gevolgen voor kindgebonden budget?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou sowieso ook de belastingdienst zélf even bellen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Inschrijving partner: gevolgen voor kindgebonden budget?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zie hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... jn-toeslag en https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... lagpartner
Maar naar mijn mening moeten we eens gaan ophouden met het zoeken naar uitvluchten. Als u wilt gaan samenwonen, dan krijgt u de lusten, maar ook de lasten.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inschrijving partner: gevolgen voor kindgebonden budget?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u gaat samenwonen, worden de inkomens voorde toeslagen bij elkaar opgeteld. Heel simpel.

Heeft niets met onderhouden van de kinderen van doen of met het hebben van een samenlevingscontract.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inschrijving partner: gevolgen voor kindgebonden budget?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vriend wordt een medebewoner en door het kind wordt hij ook toeslagpartner. Dus zijn inwoning heeft effect op alle toeslagen.

U wordt trouwens ook fiscaalpartner van/met uw vriend.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Inschrijving partner: gevolgen voor kindgebonden budget?

Ongelezen bericht door fisbel »

Lady1234 geeft de goede antwoorden. Overigens een abc'tje: alleenstaande ouder met minderjarig(e) kind(eren) gaat samenwonen met vriend / kennis / familielid. Volgens de regelgeving wordt de alleenstaande ouder dan fiscaal partner / toeslagpartner. Dat is sinds 2013 al zo. Het samenwonen kost een lieve som, al gauw een paar duizend euro per jaar minder te ontvangen kindgebonden budget.

Dat er toeslagpartnerschap is in deze situatie is eenvoudig met de module: Heb ik een toeslagpartner te bepalen. Lees hier

Hoeveel verlies er zal zijn aan kindgebonden budget vanwege het samenwonen kan eenvoudig met de proefberekening toeslagen worden bepaald. Lees hier

BarbaraD
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jul 2020 07:14

Re: Inschrijving partner: gevolgen voor kindgebonden budget?

Ongelezen bericht door BarbaraD »

Issje_33 schreef:
19 aug 2020 08:40
Hallo, ik heb een specifieke vraag. Mogelijk heeft iemand ervaring mee.
Ik ben een alleenstaande moeder. Heb twee kinderen (basisschoolleeftijd).
Mijn vriend woont in België. We willen gaan samenwonen zonder samenlevingscontract.
Als hij bij mij ingeschreven wordt, zal hij pas op zoek gaan naar werk.
Verder hebben we met elkaar afgesproken dat hij niet mee gaat betalen aan de kosten voor de kinderen. Daar zijn ik en de vader van de kinderen voor verantwoordelijk.
Wat betekent de inschrijving van mijn vriend bij mij voor de kindgebonden budget die ik nu ontvang?
Pas op!

Je KGB is een voorschot. De belastingdienst kijkt terug over het hele jaar. Dus als jij dit jaar gaat samenwonen, worden alle toeslagen opnieuw berekend en jullie inkomens bij elkaar opgeteld. De alleenstaande ouder toeslag moet je dan sowieso over een heel jaar terug betalen want de belastingdienst kijkt niet naar de maand van samenwonen.

De andere toeslagen worden na de nieuwe berekening teruggevorderd als jullie inkomsten te hoog zijn!

sake1987

Re: Inschrijving partner: gevolgen voor kindgebonden budget?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als jullie gaan samenwonen doe dit pas per 1 januari zie antwoord BarbaraD

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inschrijving partner: gevolgen voor kindgebonden budget?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@issje 33

Lees ook dit topic eens helemaal door, met name de reacties van @fisbel.

belasting-f74/toeslagen-terugbetalen-na ... 7-s20.html

Door te gaan samenwonen, terwijl uw vriend geen inkomen heeft, zou zelfs de eventuele zorg- en huurtoeslag kunnen stijgen. Zodat u samenwoont vervalt de één- ouder kop van het KGB.

BarbaraD
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jul 2020 07:14

Re: Inschrijving partner: gevolgen voor kindgebonden budget?

Ongelezen bericht door BarbaraD »

Lady1234 schreef:
23 aug 2020 14:10
@issje 33

Lees ook dit topic eens helemaal door, met name de reacties van @fisbel.

belasting-f74/toeslagen-terugbetalen-na ... 7-s20.html

Door te gaan samenwonen, terwijl uw vriend geen inkomen heeft, zou zelfs de eventuele zorg- en huurtoeslag kunnen stijgen. Zodat u samenwoont vervalt de één- ouder kop van het KGB.

Dat zou kunnen! Maar hoe dan ook gaat de 1 ouder toeslag terug betaald moeten worden. (Reken maar op minimaal 3.500 euro over een jaar.)

Per 1 januari samenwonen zou een oplossing kunnen zijn!

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inschrijving partner: gevolgen voor kindgebonden budget?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Dat zou kunnen! Maar hoe dan ook gaat de 1 ouder toeslag terug betaald moeten worden. (Reken maar op minimaal 3.500 euro over een jaar.) “

En waar baseert u dat op? Want het is onjuist.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inschrijving partner: gevolgen voor kindgebonden budget?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De éénouder toeslag is in 2020 maximaal € 3.190 voor een HEEL jaar. En u zult minder dan een half jaar samenwonen.

Gesloten