Invorderingsrente op teveel ontvangen toeslagen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
skdjh39
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2021 11:06

Invorderingsrente op teveel ontvangen toeslagen

Ongelezen bericht door skdjh39 »

Dag,
Ik ben ZZP-er. In het verleden had ik altijd recht op huurtoeslag en zorgtoeslag. In de loop van 2020 ben ik meer inkomsten binnen gaan krijgen. De toeslagen zijn in die tijd gewoon doorgelopen. Uiteindelijk bleek aan het eind van het jaar dat dit teveel was om nog recht te hebben op toeslag.

Na aangifte inkomstenbelasting in mei 2021 en vaststelling van mijn definitieve inkomen door de BD in juli 2021 heb ik in augustus 2021 een brief ontvangen dat ik de gehele toeslag over 2020 moet terugbetalen. Dit is een bedrag van ongeveer 5000 euro. Dit vind ik verder prima en ik kan de toeslagen ook zonder probleem terugbetalen.

Waar ik wel vragen over heb, is het feit dat er invorderingsrente is berekend over de toeslagen voor een bedrag van in totaal 40 euro. Ik heb nooit eerder bericht gehad dat ik toeslagen moest terugbetalen en heb ook geen betalingstermijn gemist. Op de website van de BD lees ik dat ik alleen invorderingsrente moet betalen als ik te laat ben met betalen en een betalingstermijn heb gemist.

Klopt het dat ik bij teveel ontvangen toeslagen invorderingsrente moet betalen terwijl het op het moment van ontvangen nog onduidelijk was of ik later recht ging hebben op de toeslagen en ik nog nooit eerder bericht heb ontvangen dat ik iets moest terugbetalen?

skdjh39
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2021 11:06

Re: Invorderingsrente op teveel ontvangen toeslagen

Ongelezen bericht door skdjh39 »

Morganlefay schreef:
21 sep 2021 10:26
Deze rente werkt naar twee kanten. Als de belastingdienst te laat is met uitkeren van................ krijgt u de rente uitbetaald.
Daar ben ik me van bewust, maar het geeft niet echt antwoord op mijn vraag.

Als ik zelf te laat ben met betalen, vind ik het wel logisch dat ik rente moet betalen. Als ik echter nooit een aanslag heb ontvangen, vind ik dat toch wat vreemd. Als ZZP-er weet ik niet altijd van tevoren of ik recht ga hebben op toeslag of niet. Soms zie ik dit pas als ik de aangifte IB indien.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Invorderingsrente op teveel ontvangen toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lijkt mij niet in ordee, dus als ik u was zou ik bij de belastingdienst informeren.

Afgezien daarvan is de rente tijdelijk 0,01%. En dan is € 40,00 een heel hoog bedrag.

Let op!
Om de gevolgen van het coronavirus te verzachten, nemen wij maatregelen. Zo verlagen wij de invorderingsrente vanaf 23 maart 2020 tot en met 31 december 2021 van 4% naar 0,01%. Dit geldt niet alleen voor een belastingschuld waarvoor bijzonder uitstel van betaling wordt gevraagd, maar voor alle belasting- en toeslagenschulden.

Vanaf 1 januari 2022 verhogen we de invorderingsrente dan weer stapsgewijs: 1% vanaf 1 januari 2022, 2% vanaf 1 juli 2022, 3% vanaf 1 januari 2023 en 4% vanaf 1 januari 2024

skdjh39
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2021 11:06

Re: Invorderingsrente op teveel ontvangen toeslagen

Ongelezen bericht door skdjh39 »

Lady1234 schreef:
21 sep 2021 10:33
Lijkt mij niet in ordee, dus als ik u was zou ik bij de belastingdienst informeren.

Afgezien daarvan is de rente tijdelijk 0,01%. En dan is € 40,00 een heel hoog bedrag.

Let op!
Om de gevolgen van het coronavirus te verzachten, nemen wij maatregelen. Zo verlagen wij de invorderingsrente vanaf 23 maart 2020 tot en met 31 december 2021 van 4% naar 0,01%. Dit geldt niet alleen voor een belastingschuld waarvoor bijzonder uitstel van betaling wordt gevraagd, maar voor alle belasting- en toeslagenschulden.

Vanaf 1 januari 2022 verhogen we de invorderingsrente dan weer stapsgewijs: 1% vanaf 1 januari 2022, 2% vanaf 1 juli 2022, 3% vanaf 1 januari 2023 en 4% vanaf 1 januari 2024
Ze hebben geloof ik 4% berekend over januari en februari 2020, en over de rest 0,01%, maar daar ben ik ook zelf pas na een uur achtergekomen, want het staat niet zo op de beschikking

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Invorderingsrente op teveel ontvangen toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand bij de definitieve beschikking van een toeslag, waarbij terugbetaald moest worden, rente in rekening gebracht kreeg.

Wellicht heeft het er mee te maken dat u alles terug moest betalen.

Toch maar even informeren.

skdjh39
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2021 11:06

Re: Invorderingsrente op teveel ontvangen toeslagen

Ongelezen bericht door skdjh39 »

Lady1234 schreef:
21 sep 2021 10:42
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand bij de definitieve beschikking van een toeslag, waarbij terugbetaald moest worden, rente in rekening gebracht kreeg.

Wellicht heeft het er mee te maken dat u alles terug moest betalen.

Toch maar even informeren.
Ik heb even de Belastingtelefoon gebeld en het klopt dus blijkbaar wel. Hij zou me nog een overzicht sturen van de percentages. Ondertussen heb ik deze site gevonden:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... berekening

De dagtekening van hun brief is 2 september (ook al heb ik hem eerder ontvangen). Omdat na 1 juli het bericht kwam dat ik moest terugbetalen, ga ik er dus vanuit dat ze voor 2 maanden 4% belastingrente hebben berekend. Volgens de man aan de telefoon is dit geen invorderingsrente. Dit is ongeveer 0,66% wat overeenkomt met het berekende bedrag.

Het is wel vreemd dat ik in mei 2021 aangifte heb gedaan en dat dan in augustus pas de definitieve berekening komt. Ik wist in mei 2021 ook al wel dat ik het bedrag moest gaan terugbetalen, maar moest dan wachten op de definitieve beschikking die pas in augustus is gekomen, en dan moet je er plots rente over betalen.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Invorderingsrente op teveel ontvangen toeslagen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

U had natuurlijk ook gewoon meteen uw inkomen kunnen aanpassen. Dat wordt volgens mij ook verwacht. Nu heeft u een heel jaar voorschot gekregen, terwijl u daar geen recht op had.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Invorderingsrente op teveel ontvangen toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor de aangiften die ik doe, kijk ik meteen hoe het staat met de toeslagen. En ik geef dan het precieze inkomen direct door. Dan volgt, bij de meesten, nog een voorlopige beschikking met het restantje te ontvangen. Een hoogst enkele keer met te betalen.

De definitieve beschikking volgt vaak veel later, maar altijd zonder rente.

En als het geen invorderingsrente is, wat is het dan?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Invorderingsrente op teveel ontvangen toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Normaal gesproken volgt de definitieve beschikking toeslagen ongeveer een maand ná de definitieve aanslag inkomstenbelasting. Andersom is heel ongebruikelijk. En de data hangen uiteraard ook af van de datum van inzending van de aangifte.

De afdeling inkomstenbelasting geeft het definitieve inkomen door, niet per se dat wat op de aangifte staat.

Als men pas in mei de aangifte heeft gedaan, is het heel onwaarschijnlijk dat de definitieve beschikking toeslagen vóór 1 juli opgelegd zou zijn.

De Ts heeft die beschikking ook pas in augustus ontvangen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Invorderingsrente op teveel ontvangen toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... berekening


Hier staat toch weer een ander verhaal. Als ik u was zou ik het uiteraard wel betalen, maar schriftelijk om een berekening/verklaring vragen.

Maar als ik zo reken, € 5.000 à 4% per jaar, is € 200, en dat is per drie maanden € 50.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Invorderingsrente op teveel ontvangen toeslagen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Volgens mij is het zo dat de rente betaald moet worden vanaf het moment dat het voorschot uitgekeerd is (januari etc 2020) tot het moment dat u moet betalen; u heeft die toeslagen in die gehele periode als schuld aan de overheid gehad. Niet vanaf het moment dat uw inkomen 2020 is vastgesteld tot het moment dat u moet betalen.

Gesloten