Invorderingsrente op teveel ontvangen toeslagen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
skdjh39
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2021 11:06

Invorderingsrente op teveel ontvangen toeslagen

Ongelezen bericht door skdjh39 »

Dag,
Ik ben ZZP-er. In het verleden had ik altijd recht op huurtoeslag en zorgtoeslag. In de loop van 2020 ben ik meer inkomsten binnen gaan krijgen. De toeslagen zijn in die tijd gewoon doorgelopen. Uiteindelijk bleek aan het eind van het jaar dat dit teveel was om nog recht te hebben op toeslag.

Na aangifte inkomstenbelasting in mei 2021 en vaststelling van mijn definitieve inkomen door de BD in juli 2021 heb ik in augustus 2021 een brief ontvangen dat ik de gehele toeslag over 2020 moet terugbetalen. Dit is een bedrag van ongeveer 5000 euro. Dit vind ik verder prima en ik kan de toeslagen ook zonder probleem terugbetalen.

Waar ik wel vragen over heb, is het feit dat er invorderingsrente is berekend over de toeslagen voor een bedrag van in totaal 40 euro. Ik heb nooit eerder bericht gehad dat ik toeslagen moest terugbetalen en heb ook geen betalingstermijn gemist. Op de website van de BD lees ik dat ik alleen invorderingsrente moet betalen als ik te laat ben met betalen en een betalingstermijn heb gemist.

Klopt het dat ik bij teveel ontvangen toeslagen invorderingsrente moet betalen terwijl het op het moment van ontvangen nog onduidelijk was of ik later recht ging hebben op de toeslagen en ik nog nooit eerder bericht heb ontvangen dat ik iets moest terugbetalen?

skdjh39
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2021 11:06

Re: Invorderingsrente op teveel ontvangen toeslagen

Ongelezen bericht door skdjh39 »

Morganlefay schreef:
21 sep 2021 10:26
Deze rente werkt naar twee kanten. Als de belastingdienst te laat is met uitkeren van................ krijgt u de rente uitbetaald.
Daar ben ik me van bewust, maar het geeft niet echt antwoord op mijn vraag.