LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is een tijdelijke logee meteen een toeslagpartner?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Harem
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2008 20:01

Re: Is een tijdelijke logee meteen een toeslagpartner?

Ongelezen bericht door Harem »

Het is zeer spijtig en onfortuinlijk voor uw Ex. hoe dit is gelopen, maar zoals ik het zie kan uw vader geen toeslagpartner zijn als u de proefberekening toeslagen "wie is mijn toeslagpartner" afwerkt. Dus hij valt daarmee af. Hij is wel net als U "medebewoner".
Maar alle verdere emoties daargelaten -ook in de reacties - heeft de Belastingdienst nog niet altijd gelijk, tenzij....

Zoals Ik vermoed hebt u met uw ex afgesproken in de scheidingspapieren, dat zij met haar pensionering een deel vanuw pensioen gaat krijgen over de huwelijkse periode. Daarmee wordt er dus JA geantwoord op de vraag: "Bent u met 1 van uw medebewoners als partners aangemeld bij een pensioenfonds" Ook de vraag of u samen een kind heeft en met JA heeft moeten beantwoorden leidt ertoe, dat U als toeslagpartner wordt gezien. Dit geld dan over de "samenwoningsperiode" tot 1 december.
Mocht bovenstaande niet van toepassing zijn, dan is er geen toeslagpartner voor uw ex en kan zij deze zaak naar mijn mening winnen.
In het andere geval wordt het BRUTO inkomen die u kreeg vanuit uw bedrijf over oktober en november meegeteld als gezamenlijk inkomen voor uw ex, waarover de huur- en zorgtoeslagen worden berekend en overeenkomstig gecorrigeerd. Dus zal zij dat bedrag moeten terugbetalen. Daar zit niets anders op. Ook is het belangrijk, dat ze nagaat via MIJN TOESLAGEN of de bij de belastingdienst bekende Inkomengegevens voor de berekening van de Toeslagen wel up-to-date zijn om te voorkomen, dat zij ieder jaar opnieuw een Aanslag krijgt.

Ik hoop dat je hiermee iets kunt

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Is een tijdelijke logee meteen een toeslagpartner?

Ongelezen bericht door dani75 »

Harem schreef:Het is zeer spijtig en onfortuinlijk voor uw Ex. hoe dit is gelopen, maar zoals ik het zie kan uw vader geen toeslagpartner zijn als u de proefberekening toeslagen "wie is mijn toeslagpartner" afwerkt. Dus hij valt daarmee af. Hij is wel net als U "medebewoner".
Maar alle verdere emoties daargelaten -ook in de reacties - heeft de Belastingdienst nog niet altijd gelijk, tenzij....

Zoals Ik vermoed hebt u met uw ex afgesproken in de scheidingspapieren, dat zij met haar pensionering een deel vanuw pensioen gaat krijgen over de huwelijkse periode. Daarmee wordt er dus JA geantwoord op de vraag: "Bent u met 1 van uw medebewoners als partners aangemeld bij een pensioenfonds" Ook de vraag of u samen een kind heeft en met JA heeft moeten beantwoorden leidt ertoe, dat U als toeslagpartner wordt gezien. Dit geld dan over de "samenwoningsperiode" tot 1 december.
Mocht bovenstaande niet van toepassing zijn, dan is er geen toeslagpartner voor uw ex en kan zij deze zaak naar mijn mening winnen.
In het andere geval wordt het BRUTO inkomen die u kreeg vanuit uw bedrijf over oktober en november meegeteld als gezamenlijk inkomen voor uw ex, waarover de huur- en zorgtoeslagen worden berekend en overeenkomstig gecorrigeerd. Dus zal zij dat bedrag moeten terugbetalen. Daar zit niets anders op. Ook is het belangrijk, dat ze nagaat via MIJN TOESLAGEN of de bij de belastingdienst bekende Inkomengegevens voor de berekening van de Toeslagen wel up-to-date zijn om te voorkomen, dat zij ieder jaar opnieuw een Aanslag krijgt.

Ik hoop dat je hiermee iets kunt
Hoe dan? U gaat voorbij aan het feit dat als hij géén toeslagpartner zou zijn ( wat hij mij inziens wel is aangezien er een gezamenlijk kind betreft, waarbij het niet uitmaakt waar het kind woont, zie mijn eerder wetteksten) Dan zou Ts net als zijn vader alsnog medebewoner worden en wordt het inkomen alsnog van alle drie ( vader, ts en ex) berekend voor de berekening van de huurtoeslag.

Dus mijn vraag? Wat valt er dan te winnen? De terugvordering blijft alsnog bestaan.

keesje39
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jan 2018 12:16

Re: Is een tijdelijke logee meteen een toeslagpartner?

Ongelezen bericht door keesje39 »

U kunt een klacht sturen naar de Nationale Ombudsman.

Gesloten