LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan ik de studieschuld van mijn zoon aflossen zonder schenkbelasting te hoeven betalen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
J_Ree_1952
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2020 21:03

Kan ik de studieschuld van mijn zoon aflossen zonder schenkbelasting te hoeven betalen?

Ongelezen bericht door J_Ree_1952 »

Ik wil mijn zoon en zijn vrouw financieel helpen bij de aankoop van hun eerste woning. Ik wil hiervoor gebruik maken van de schenkvrijstelling van € 103.643,-. Mijn idee was dat er € 33.500,- van het bedrag gebruikt zou worden om de studieschuld van mijn zoon in te lossen. De resterende € 70.000,- mogen hij en zijn vrouw als 'eigen geld' inbrengen bij de aanschaf van hun woning.

Nu las ik op de website van de Belastingdienst, dat van de € 103.643,- een bedrag van maximaal € 26.457,- besteed mag worden aan iets anders dan de eigen woning. Dit betekent dat er nog een studieschuld van € 7.043,- blijft openstaan. Zijn zijn hiermee niet echt geholpen, aangezien de hele studieschuld ingelost moet zijn, om de benodigde hypotheek te kunnen krijgen.

Hoeveel schenkbelasting zou er betaald moeten worden, als ik er toch voor kies € 33.500,- van de € 103.643,- te gebruiken om de studieschuld van mijn zoon in te lossen? Is er wellicht een andere constructie denkbaar, waarbij er geen schenkbelasting hoeft te worden afgedragen maar wel de hele studieschuld word ingelost? Meldt DUO het bijvoorbeeld bij de Belastingdienst, als ik via de 'mijn DUO website' van mijn zoon inlog en de hele studieschuld in één keer aflos via IDeal? Of zal hier geen haan naar kraaien?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan ik de studieschuld van mijn zoon aflossen zonder schenkbelasting te hoeven betalen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Neem eens contact op meteen belastingconsulent.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kan ik de studieschuld van mijn zoon aflossen zonder schenkbelasting te hoeven betalen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je de schuld zomaar aflost, dan is dat een zo hoge transactie dat ze wel moeten opgeven/onderzoeken waar het geld vandaan komt. Het is niet slim om dan maar de Belastingdienst te verzwijgen dat jij die aflossing hebt gedaan, want de gevolgen van het proberen te ontduiken van belastingen kunnen erg vervelend zijn.

Als je die 7.000 euro gewoon officieel schenkt, dan moet je kind daar 10% schenkbelasting over betalen. Je kunt eventueel ook een lening van 7.000 aan je kind verstrekken. Zorg er dan wel voor dat je kind ook daadwerkelijk met de bankrekening rente betaalt. Je kunt dan in komende jaren de standaard vrijstelling van ruim 5.000 gebruiken om je kind de schuld te laten aflossen.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Kan ik de studieschuld van mijn zoon aflossen zonder schenkbelasting te hoeven betalen?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Mogelijk kunt u aan zijn schoonouders een lening verstrekken, zodat zij hun dochter een belastingvrije schenking kunnen doen van € 5.515,- Dit is een van de vele oplossingen.

Gesloten