LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvangtoeslag na 4e verjaardag kind

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
carcha
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:58

Kinderopvangtoeslag na 4e verjaardag kind

Ongelezen bericht door carcha »

Hallo

Wie kan mij helpen? Onze dochter wordt eind mei 4 jaar maar mag pas na de zomervakantie starten op de basisschool. Het probleem is dat de kinderopvangtoeslag normaal gesproken stopt als een kind 4 wordt. Een half jaar geleden heb ik gebeld naar de Belastingdienst en daar werd me verteld dat de kinderopvangtoeslag gewoon doorloopt totdat onze dochter naar school gaat. Echter tot mijn verbazing belde ik hierover 4 weken geleden weer omdat ik dit toch graag zwart op wit wil hebben. Toen vertelde de medewerkster daar dat het recht op toeslag stopt op haar vierde verjaardag. Dit vond ik heel vreemd. Ten eerste was me eerst iets anders verteld en ten tweede, wat moet je dan als ouders als je beiden werkt en je kind kan nergens worden opgevangen? Ik daarom langs de plaatselijke belastingdienst. De goeie man had deze vraag nog nooit gehad en heeft het voor me uitgezocht. Helaas kwam hij met het antwoord dat de situatie pas bekeken kan worden op het moment zelf en dat ze dan gaan kijken hoe en wat. Ook een antwoord waar ik niets mee kan. Vervolgens nog 2x gebeld en toen werd weer wel gezegd dat het recht er is tot de basisschoolleeftijd. Ook heb ik nog een brief gestuurd naar de Belastingdienst en zij belden me terug. Ze kunnen me alleen een formulier met een wetsartikel toesturen waarin staat: kinderopvang is er voor kinderen tot de leeftijd waarop zij het basisonderwijs volgen. Dit is allemaal mooi en aardig maar nog steeds heb ik dus niet op papier dat er recht nog is op kinderopvangtoeslag. Ook werd er nog bij vermeld dat er aan dit artikel geen rechten kunnen worden ontleend. Ik maak me er wel zorgen over, straks is het opeens zo dat we alles zelf moeten gaan betalen en dan staan we er mooi op. Iemand hier ervaring mee? Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige moeder ben die hier mee te maken heeft (of heeft gehad)

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag na 4e verjaardag kind

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Deze vraag komt vaak aan de orde, reden waarom ik deze in 2008 al heb voorgelegd aan de Belastingdienst / Toeslagen. Ik ontving toen het volgende antwoord (van iemand die er echt van weet):

quote:
De dagopvang stopt op het moment dat een kind het basisonderwijs gaat volgen. Dus als een kind in april of mei 4 wordt en men het kind pas in het nieuwe schooljaar naar het basisonderwijs stuurt dan blijft het gewoon in de dagopvang tot dat het kind naar het basisonderwijs gaat.
unquote

Hetgeen ook logisch is omdat kinderen pas vanaf 5 jaar leerplichtig zijn...
Dus gewoon recht op kinderopvangtoeslag. Ik heb overigens ook nog niet meegemaakt dat hierover problemen ontstaan zijn en wel al diverse ouders geholpen met hun aanvraag kinderopvangtoeslag (en voortzetting gedurende een aantal maanden als hun kind al 4 geworden was).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kinderopvangtoeslag na 4e verjaardag kind

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor het recht op kinderopvangtoeslag maakt het ook niet uit of het kind naar een KDV gaat of naar de BSO. De enige eis die ze stellen is "Het kind waarvoor u kinderopvangtoeslag vraagt, zit nog niet op het voortgezet onderwijs."

Kinderopvangtoeslag kan "tot de 1e dag van de maand waarop de kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan".

Jolen
Berichten: 157
Lid geworden op: 31 aug 2010 14:13

Re: Kinderopvangtoeslag na 4e verjaardag kind

Ongelezen bericht door Jolen »

Inderdaad, geen probleem, u krijgt gewoon kinderopvangtoeslag, ook na de 4e verjaardag. U krijgt tenslotte ook kinderopvangtoeslag als een kind naar de BSO gaat dus de leeftijd maakt niet uit. Gewoon de toeslag stopzetten op de datum dat het kind naar school gaat

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Kinderopvangtoeslag na 4e verjaardag kind

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

kweenie schreef:Voor het recht op kinderopvangtoeslag maakt het ook niet uit of het kind naar een KDV gaat of naar de BSO. De enige eis die ze stellen is "Het kind waarvoor u kinderopvangtoeslag vraagt, zit nog niet op het voortgezet onderwijs."

Kinderopvangtoeslag kan "tot de 1e dag van de maand waarop de kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan".
Voor het recht maakt het niet uit, wel voor de hoogte.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Kinderopvangtoeslag na 4e verjaardag kind

Ongelezen bericht door rollertje »

Wanneer u nog buitenschoolseopvang nodig heeft als het kind naar school gaat, hoeft u de toeslag niet stop te zetten. U moet deze wel wijzigen met de nieuwe gegevens.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kinderopvangtoeslag na 4e verjaardag kind

Ongelezen bericht door kweenie »

zalmmetwijn schreef:
kweenie schreef:Voor het recht op kinderopvangtoeslag maakt het ook niet uit of het kind naar een KDV gaat of naar de BSO. De enige eis die ze stellen is "Het kind waarvoor u kinderopvangtoeslag vraagt, zit nog niet op het voortgezet onderwijs."

Kinderopvangtoeslag kan "tot de 1e dag van de maand waarop de kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan".
Voor het recht maakt het niet uit, wel voor de hoogte.
Klopt, het maximum uurtarief van een KDV is 6.36 en voor de BSO 5.93. Daarvoor is de instelling waar het kind naar toe gaat van belang, niet de leeftijd van het kind. Dus als het kind in de tijd dat het nog niet naar school gaat gewoon bij het KDV blijft (wat waarschijnlijk het geval zal zijn), dan verandert er niets, maar als het kind naar de BSO gaat, dan kan de toeslag iets lager worden. Vanuit financieel oogpunt is het dus handiger om als je kind pas na de grote vakantie naar school gaat, het in de vakantie nog bij het KDV te laten (als dat mag).

Natuurlijk spelen er ook nog andere, niet financiële, dingen mee. Het hangt ook af van wat je kind wil en waar het aan toe is. Als je kind bv. al een ouder broertje of zusje op de BSO heeft en je kind daar heel graag naartoe zou willen, dan zou ik het toch al naar de BSO doen, als dat kan.

edwinknight

Re: Kinderopvangtoeslag na 4e verjaardag kind

Ongelezen bericht door edwinknight »

Klopt, het maximum uurtarief van een KDV is 6.36 en voor de BSO 5.93]
Klopt niet, max tarief kan veel hoger zijn, of bedoel je max tarief wat toeslag betreft want dan klopt wel.

Dit is dus niet het maximum uurtarief wat een opvangorganisatie in rekening mag brengen voor de opvang van uw kind(eren), maar alleen het maximum uurtarief wat de Belastingdienst aan kinderopvangtoeslag vergoed.

Voordat er verwarring ontstaat.

carcha
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:58

Re: Kinderopvangtoeslag na 4e verjaardag kind

Ongelezen bericht door carcha »

Super bedankt voor al jullie reacties. Ben ik toch wat meer gerustgesteld en laat ik onze dochter tot na de zomervakantie op het KDV. Ze kent op de BSO nog niemand dus om haar dan gelijk in de vakantie daar heen te brengen is ook niets.

groetjes Carcha

Gesloten