LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
his
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2018 17:08

Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door his »

Ik heb op 25-7-2018 een parkeerboete gekregen in de gemeente Groningen op een Kiss and Ride plek bij mijn kinderdagverblijf. Ik stond daar niet meer dan 10 minuten, wat is toegestaan. Toch heb ik een boete gekregen. Uiteraard heb ik een bezwaar ingediend hiertegen op 25-8-2018 toen ik ook de boete heb betaald, zoals verplicht is.

En nu begint het gedoe. Ik heb hier nooit meer iets van vernomen, dus ik heb op 29-10-2018 gebeld en te horen gekregen dat het bezwaar in behandeling was, maar zij konden mij geen antwoord geven op de vraag wanneer ik hiervan uitsluitsel zou krijgen.
Op 14-12-2018 heb ik vervolgens een klacht ingediend tegen de lange periode die het blijkbaar vergt om een bezwaarschrift te behandelen.
Op 28-12-2018 heb ik wederom gebeld en te horen gekregen dat er een verdaging van de uitspraak op het bezwaar is toegekend tot uiterlijk 11-2-2019.
Hierop heb ik wederom een klacht ingediend, want dit is absurd. een half jaar na de boete pas antwoord krijgen!

Wat kan ik verder nog doen? Het feit dat een parkeerwachter blijkbaar het Kiss and Ride-bord over het hoofd heeft gezien kost mij nu niet alleen geld, maar ook veel tijd.

Ik ben ook benieuwd of meerdere mensen hier mee te maken hebben (gehad).
Laatst gewijzigd door Radar op 01 jan 2019 12:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door Moneyman »

his schreef:
28 dec 2018 17:26
Ik heb op 25-7-2018 een parkeerboete gekregen in de gemeente Groningen op een Kiss and Ride plek bij mijn kinderdagverblijf. Ik stond daar niet meer dan 10 minuten, wat is toegestaan. Toch heb ik een boete gekregen. Uiteraard heb ik een bezwaar ingediend hiertegen op 25-8-2018 toen ik ook de boete heb betaald, zoals verplicht is.

En nu begint het gedoe. Ik heb hier nooit meer iets van vernomen, dus ik heb op 29-10-2018 gebeld en te horen gekregen dat het bezwaar in behandeling was, maar zij konden mij geen antwoord geven op de vraag wanneer ik hiervan uitsluitsel zou krijgen.
Op 14-12-2018 heb ik vervolgens een klacht ingediend tegen de lange periode die het blijkbaar vergt om een bezwaarschrift te behandelen.
Op 28-12-2018 heb ik wederom gebeld en te horen gekregen dat er een verdaging van de uitspraak op het bezwaar is toegekend tot uiterlijk 11-2-2019.
Hierop heb ik wederom een klacht ingediend, want dit is absurd. een half jaar na de boete pas antwoord krijgen!

Wat kan ik verder nog doen? Het feit dat een parkeerwachter blijkbaar het Kiss and Ride-bord over het hoofd heeft gezien kost mij nu niet alleen geld, maar ook veel tijd.

Ik ben ook benieuwd of meerdere mensen hier mee te maken hebben (gehad).
Kiss en Ride is niet bedoeld voor kort parkeren, dus die boete lijkt me terecht. Zie de definitie:
Het laten stilstaan van een voertuig op een daarvoor bestemde rijstrook specifiek bedoeld voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van personen in combinatie met parkeervakken met een maximale parkeerduur van 15 minuten specifiek bedoeld voor het halen en brengen van personen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wanneer had men uiterlijk moeten beslissen op bezwaar? Als die datum geweest is, dan kunt u een ingebrekestelling sturen. Op de website van de rijksoverheid kunt u een voorbeeld vinden. Er gaat een dwangsom lopen na twee weken die de niet ruim kan ontstijgen.

Verdagen kan normaals slechts een keer met zes weken. Dit moet men schriftelijk aankondigen binnen de oorspronkelijke termijn.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
29 dec 2018 17:14
Er gaat een dwangsom lopen na twee weken die de niet ruim kan ontstijgen.
Een dwangsom kan alleen als er een maximum tijd voor de verwerking staat. En die is er niet. Wel geeft de wet aan dat het binnen een redelijk termijn moet, maar daarvan zeggen ze zelf dat een redelijk termijn van enkele weken tot enkele maanden normaal is.
Daarbij zit er ook een verschil in de manier van afhandeling tussen een bekeuring vanuit de politie (overheid) en een bekeuring van de gemeente (boa's).
Dus meteen beginnen over een dwangsom is weer valse hoop geven.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door BreejKC »

Bestudeer nauwkeurig Hoofdstuk 4, Artikel 4:13 e.v. van de Algeme Wet Bestuursrecht (AWB), inzake de beslistermijnen van overheidsorganisaties, en de maatregelen die u kunt nemen om de overheden hieraan te laten voldoen. Is gewoon op internet te vinden. Zelfs de Gemeente Groningen moet hieraan voldoen. Ook de gemeente Groningen valt onder de Nederlandse overheid, waarvoor genoemde wet geschreven is. En als iemand denkt dat die voor grote gemeentes anders is, dan vergist men zich. Hetzelfde met de Gemeente Rotterdam meegemaakt, waar ik een forse dwangsom instelde, uitbetaald kreeg en later nog in het gelijk gesteld werd in mijn bezwaar tegen de opgelegde bekeuring. Waarschijnlijk gokken ze in Groningen erop dat u niet op de hoogte bent van deze bepalingen in de wet en worden/zijn inmiddels alle termijnen door hen al overschreden.

Met een beetje geluk kunt u de gemeente Groningenwel degelijk een dwangsom opleggen en verdient u nog op de aan u uitgereikte bekeuring, los van het feit of de naheffingsaanslag terecht of onterecht is opgelegd.

Let wel: Fout parkeren moet voldoen aan de zgn. 10-minutenregel (anders valt het onder stoppen). De gemeente moet middels genoteerde tijden aan kunnen tonen dat uw voertuig op genoemde tijd 10 minuten daar heeft stil gestaan en onbeheerd is achtergelaten. Is er ook een foto van de overtreding gemaakt? Anders is niet aan te tonen dat het uw voertuig was (de eiser bewijst). Op de foto moet ook duidelijk te zien zijn waar de eventuele overtreding, met uw voertuig t.o.v. de naaste omgeving, is begaan. Middels een WOB-verzoek, al is het hiervoor misschien nu al wat laat, dient de Gemeente dit u alles te kunnen aantonen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door renewouters »

his schreef:
28 dec 2018 17:26
Ik heb op 25-7-2018 een parkeerboete gekregen in de gemeente Groningen op een Kiss and Ride plek bij mijn kinderdagverblijf. Ik stond daar niet meer dan 10 minuten, wat is toegestaan. Toch heb ik een boete gekregen. Uiteraard heb ik een bezwaar ingediend hiertegen op 25-8-2018 toen ik ook de boete heb betaald, zoals verplicht is.
Was je bij of in je auto?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
29 dec 2018 17:44
Let wel: Fout parkeren moet voldoen aan de zgn. 10-minutenregel (anders valt het onder stoppen).
Leg die eens uit? Het gaat om parkeren op een plek die niet voor parkeren bedoeld is, maar waar je slechts letterlijk mag stoppen en weer doorrijden. Die tien minuten mag je op een kort parkeren plek staan.

Je zou zeggen dat de term “Kiss and ride” voor zich spreekt, maar blijkbaar niet.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zulke plekken zijn er ook veel bij ziekenhuizen. Je mag natuurlijk wel uitstappen om bijvoorbeeld iemand te helpen instappen. Maar je mag iemand niet op een afdeling gaan ophalen of daar naar toe gaan brengen.

De Ts stond voor een kinderdagverblijf, dan moet je eigenlijk altijd wel naar binnen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:
29 dec 2018 21:05
Zulke plekken zijn er ook veel bij ziekenhuizen. Je mag natuurlijk wel uitstappen om bijvoorbeeld iemand te helpen instappen. Maar je mag iemand niet op een afdeling gaan ophalen of daar naar toe gaan brengen.

De Ts stond voor een kinderdagverblijf, dan moet je eigenlijk altijd wel naar binnen.
Maar als het K&R strook is, is het een K&R strook. Als alle ouders daar hun auto neerzetten en alleen maar "even" naar binnen gaat wordt het chaos. Kunnen ze in de MR weer gaan klagen dat er wat gedaan moet worden aan de veiligheid en overlast.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, endan kan je dus je auto niet verlaten. Waarschijnlijk is de boete dus terecht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je je kind naar binnen wilt brengen, of binnen wilt ophalen, dan moet je inderdaad niet op de kiss&ride plek gaan staan. Vaak is een kinderopvang trouwens gecombineerd met een buitenschoolse opvang en daarbij ligt het meer voor de hand dat een kind af en toe zelf de auto uit gaat of instapt als je er bent.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Moneyman. De wegenverkeerswet kent slechts stoppen en parkeren. Hebben we allemaal geleerd bij het behalen van ons rijbewijs. Andere vormen zijn er niet, ook niet bij een zgn. K+R plaats. Het verschil tussen stoppen en parkeren is de zgn. tien-minutenregel, zoals al vaker door mij uitgelegd.

Op een K+R plaats mag je dus wel stoppen, bijvoorbeeld voor het snel in- of uit laten stappen van passagiers en je mag er zelfs een korte tijd (minder dan 10 minuten) stil staan om even iemand op te wachten. Ook mag op een stopplaats het voertuig niet onbeheerd achtergelaten worden, althans niet langer als die 10 minuten.

Als dus een verkeersboete of naheffingsaanslag voor niet toegestaan parkeren (!) wordt opgelegd moet aangetoond kunnen worden dat het desbetreffende voertuig op een als zodanig herkenbare plaats (foto) dus langer dan 10 minuten op een stopplaats onbeheerd is achtergelaten. Wordt dit niet aangetoond door de eiser dan kan de bekeurde aanvoeren dat hij/zij gestopt is op een plaats waar stoppen wel maar parkeren niet is toegestaan. Een verkeersboete of naheffingsaanslag voor ongeoorloofd parkeren wordt dan als niet bewezen beschouwd en de opgelegde verkeersboete of naheffingsaanslag dient dan vernietigd te worden.

Meerdere Mulder-zaken zijn op die manier al bij de rechter gewonnen omdat overijverige ambtenaren zomaar een aankondiging van een beschikking onder de ruitenwisser achtergelaten hebben zonder dat die langer dan tien minuten stilstaan door hen schriftelijk is vastgelegd in de vorm van twee tijdstippen. Uiteraard moet je dit wel slim spelen en niet laten merken dat je van die tien-minutenregel op de hoogte bent. Anders wordt in een aanvullend proces-verbaal, opgemaakt onder ambtseed (wat dit dan ook voorstelt) achteraf die tien minuten alsnog 'verzonnen'. De rechter gaat dan natuurlijk mee met het onder ambtseed achteraf opgemaakte proces-verbaal en de burger heeft dan het nakijken.

Vandaar dat ik altijd eerst een WOB-verzoek in een dergelijke zaak doe, waarbij ik natuurlijk niet laat merken dat ik van die tien-minutenregel op de hoogte ben. Staan die twee tijden dan niet genoteerd, dan kun je dit later natuurlijk wel aantonen bij de rechter als je in eerste instantie door de OvJ toch in het ongelijk wordt gesteld. Maar, bij het 1e beroep bij de OvJ ook niet aangeven dat niet aan de tien-minuten regel is voldaan, anders vraagt een 'slimme' OvJ achteraf toch nog een aanvullend PV op bij de bekeurende ambtenaar op en verlies je alsnog zo'n zaak. Daarna laat je het voor de rechter komen en zo'n aanvullend PV met 'verzonnen' genoteerde twee tijden is er dan niet.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door mahadma »

Als de persoon, hoe groot of klein dan ook rolstoelgebonden is, kan in of uitstappen aanzienlijk meer tijd kosten. vooral als je die persoon binnen moet gaan halen. Dan kan je zomaar door de magische 15 minuten gaan.

Bij een bushalte mag je wel stoppen en iemand laten uitstappen en direct weer wegrijden. Als dit nu een rolstoelbus is ben je al 5 tot 10 minuten bezig om de persoon veilig uit de bus te rijden/liften en geldt dit nog steeds als direct in en uitstappen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door Revoked »

mahadma schreef:
30 dec 2018 00:23
Als de persoon, hoe groot of klein dan ook rolstoelgebonden is, kan in of uitstappen aanzienlijk meer tijd kosten. vooral als je die persoon binnen moet gaan halen. Dan kan je zomaar door de magische 15 minuten gaan.

Bij een bushalte mag je wel stoppen en iemand laten uitstappen en direct weer wegrijden. Als dit nu een rolstoelbus is ben je al 5 tot 10 minuten bezig om de persoon veilig uit de bus te rijden/liften en geldt dit nog steeds als direct in en uitstappen.
Dus.
Topic gaat over een Kiss&Ride-strook. Zie jij daar weleens een rolstoelbus? Ok, stick to the subject, please.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik heb daar herhaaldelijk mijn taxibus beroepsmatig gestopt voor in en uitstappen. Dus ik blijf op zeker on topic.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door kweenie »

BreejKC schreef:
29 dec 2018 23:52
@Moneyman. De wegenverkeerswet kent slechts stoppen en parkeren. Hebben we allemaal geleerd bij het behalen van ons rijbewijs. Andere vormen zijn er niet, ook niet bij een zgn. K+R plaats. Het verschil tussen stoppen en parkeren is de zgn. tien-minutenregel, zoals al vaker door mij uitgelegd.

Op een K+R plaats mag je dus wel stoppen, bijvoorbeeld voor het snel in- of uit laten stappen van passagiers en je mag er zelfs een korte tijd (minder dan 10 minuten) stil staan om even iemand op te wachten. Ook mag op een stopplaats het voertuig niet onbeheerd achtergelaten worden, althans niet langer als die 10 minuten.

Als dus een verkeersboete of naheffingsaanslag voor niet toegestaan parkeren (!) wordt opgelegd moet aangetoond kunnen worden dat het desbetreffende voertuig op een als zodanig herkenbare plaats (foto) dus langer dan 10 minuten op een stopplaats onbeheerd is achtergelaten.
Kun je mij aangeven wat je die 'tienminutenregel' vandaan haalt? Die kan ik in de wet niet terugvinden. Daar wordt onder parkeren alleen verstaan het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen.

Bij mijn weten is de auto onbeheerd achterlaten dus geen stoppen meer, maar parkeren. Bovendien gaat het hier niet om een Mulder zaak, maar dit terzijde...

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door BreejKC »

In de wet is inderdaad die tienminuten regel niet omschreven. De wet is niet (altijd) compleet. Maar a.h.v. jurispudentie (en mogelijk hierdoor de aanvullingen op de wet) wordt deze regel door de rechters wel gehanteerd.

Al is het alleen maar om het verschil tussen stoppen en parketen aan te duiden móet dit dus omschreven zijn. Het is weliswaar juridisch geneuzel, maar het kan net het verschil uitmaken als het in het ten laste gelegde feit niet goed is vastgelegd.

Onbeheerd achter laten van een is niet altijd parkeren daarvsn. Neem maar het voorbeeld als je enkele tientallen meters verderop je betaling bij een parkeerautomast moet verrichten en je mogelijk even moet wachten op een andere parkeerder die niet zo handig is met zo'n automast. Dat kan zomaar enkele tot een kleine tien minuten duren. Ook dan laat je korte tijd het voertuig onbeheerd achter en wordt dit (nog) niet als parkeren aangemerkt omdat het voertuigonbeheerd is. Ook dan is het duidelijk dat parkeertijden door een bekeurend ambtenaargoed zijn genoteerd. Stel dat die tien minuten dan wel overschreden is, dan is aan het parkeerkaartje of de betalingstijd te zien dat kort voor het einde van die tien minuten of vlak erna de betalingsverplichting is verricht.

Parkeerovertredingen zijn soms een Mulder-zaak en soms niet. Hangt er vanaf wie de overtreding afhandeld. Krijg je van het CJIB de verkeersboete, dan is het een Mulder-zaak. Maar sommige gemeenten handelen het zelf af en sturen een zgn. Naheffingsaanslag (gemeentelijke) parkeerbelasting. Maar de wettelijke (!) regels, interpretaties en toelichtingen inzake het stoppen of parkeren zijn voor beide uitvoeringsvormen hetzelfde omdat de landelijke wet ook voor gemeentes geldt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat zou zo zijn als er sprake is van een plek waar je voor het parkeren moet betalen en je ook daadwerkelijk voor het parkeren hebt betaald. Daar is in dit geval geen sprake van.

Alles draait ook hier weer om de context. De wet geeft aan dat het verboden is te parkeren op een parkeergelegenheid, op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven. In het geval van een plek voor laden en lossen kan ik mij de discussie over die ''tienminutenregel' wel voorstellen, omdat je bij het laden en lossen vaak de auto toch even onbeheerd zult moeten achterlaten. Maar bij een kiss&ride plek is daar geen sprake van.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Uw vraag gaat over de termijnen waar u mee te maken krijgt na een Naheffingsbelasting Parkeerbelasting van de Gemeente Groningen.
En niet over wie hier een boete al dan niet terecht vindt. Daar gaat u zelf over.

Volgens de website van de Gemeente Groningen https://gemeente.groningen.nl/niet-eens ... rkeerboete wordt die aanslag uitgevoerd door het Noordelijk Belastingkantoor https://noordelijkbelastingkantoor.nl/b ... belasting/
De website van het Noordelijk Belastingkantoor staat dit https://noordelijkbelastingkantoor.nl/b ... -algemeen/ over bezwaar en termijnen. De naheffing parkeerbelasting wordt weliswaar niet specifiek genoemd maar valt wel over die genoemde algemene termijnen.
Als u tot de conclusie komt dat men veel te lang over uw zaak doet dan zou u kunnen vragen om de zaak te seponeren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Lang wachten na bezwaar tegen parkeerboete

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien zou Kiss & Ride naar Nederlands vertaald moeten worden. We denken allemaal dat we alles begrijpen, maar misschien klinkt dit te grappig en zou het zakelijker moeten worden. Anders krijgen we een verhandeling hoelang een kus technisch kan duren bij de rechter.

Gesloten