LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Harry68
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2020 18:40

Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door Harry68 »

Zitten hier op dit forum ook belastingexperts? Mogelijk heeft een vriendin van mij een groot probleem

Zij heeft van okt 2017 t/m okt 2019 een ziektewet uitkering gekregen. Maar nu blijkt dat ze in plaats van deze ziektewet uitkering een WIA uitkering had moeten krijgen. En wat doet het UWV? Die keert nu met terugwerkende kracht die WIA uitkering over die 2 jaar in 1 keer uit met het bericht dat ze de ziektewet uitkering zelf moet terugbetalen aan haar oude werkgever.

Ze houdt vanwege die terugbetaling dus bijna niets over aan die WIA uitkering maar het hele bedrag wordt nu wel opgeteld bij haar inkomen over 2020 dus raakt ze al haar toeslagen kwijt (huurtoeslag, zorgtoeslag en een stukje kindgebonden budget). Terwijl eigenlijk het bedrag dat ze terug moet betalen aan haar oude werkgever een negatief inkomen is over 2020. Ik lees wel iets op de site van de belastingdienst over negatief inkomen maar dat gaat specifiek over inkomstenbelasting. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... atief-loon
Weet iemand of het hier inderdaad over negatief loon gaat over 2020 en of dat ook voor toeslagen geldt?

Ik heb de belastingtelefoon gebeld. Hij zei dat als de toeslagen worden stopgezet, ik het beste hiertegen een bezwaar kon indienen maar hij kon me niets vertellen over de mogelijke uitkomst hiervan. Het UWV kon niets doen, ik heb gevraagd of ze dit konden terugdraaien en het bedrag zelf verrekenen met de oude werkgever maar dat kon niet meer. De partij die de ziektewet uitkering regelde voor de oude werkgever was wel heel behulpzaam, hij gaat kijken wat hij kan doen, maar het is natuurlijk wel heel onzeker allemaal.

Het zou wel erg krom zijn als het ene bedrag wel meetelt voor je inkomen over 2020 en het andere negatieve bedrag niet. Het gaat per slotte allebei om over inkomsten uit de jaren 2017-2019 en bij allebei is de daadwerkelijk betaling (of terugbetaling) in 2020. De belastingdienst is inmiddels op de hoogte van de WIA uitkering die ze heeft gekregen, gaan ze daar dan direct op handelen? Alle tips zijn welkom.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het andere bedrag kun je toch gewoon aftrekken en dan is het inkomen weer juist.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als die nabetaling in 2020 komt en de terugbetaling, die ongetwijfeld bruto zal moeten zijn, is er helemaal niets aan de hand.

De toeslagen hoeven helemaal niet te worden stopgezet.

Normaal gesproken is WIA minder dan ziektewet, dus haar inkomen zal eerder lager uitvallen dan hoger.

In principe gaat de belastingdienst niet zelf handelen of wijzigen.

Harry68
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2020 18:40

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door Harry68 »

Oh mooi, als die terugbetaling inderdaad in mindering wordt gebracht op haar inkomen 2020 is er niets aan de hand. Waar ik dus bang voor ben is dat de belastingdienst met 2 maten meet. Dat de nabetaling van het UWV wel meetelt voor het inkomen 2020 maar die terugbetaling gezien wordt als een correctie op 2017-2019 en dat die niet meetelt voor 2020.

Het bedrag van de WIA is hoger dan haar oorspronkelijke ziektewet uitkering, maar het verschil is niet zo groot, dus als alleen het verschil wordt opgeteld bij haar inkomen dan behoudt ze haar toeslagen.

Ik begrijp inmiddels dat de belastingdienst eerst telefonisch contact opneemt, dat staat op het machtigingsformulier dat ze heeft opgestuurd naar het UWV, dat ze de gegevens over deze nabetaling aan de belastingdienst mogen doorgeven. Dus wachten we dat maar af.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een machtigingsformulier dat het UWV de gegevens mag doorgeven? Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Die gegevens moeten ze gewoon melden.

Maar die correctie wordt niet herrekend op de oude jaren.

Harry68
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2020 18:40

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door Harry68 »

Blijkbaar niet dus, Dit is het machtigingsformulier dat ze kreeg. Maar beter zo, want nu gaat de belastingdienst haar bellen.....

Afbeelding

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Klopt dit wel?

Na 2 jaren ziektewet via Werkgever kom je in de WIA terecht leerde ik.

Nu van ziektewet WIA maken, vraag eens bij UWV of dit wel klopte... heb grote twijfels hierover.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Harry68 schreef:
25 mar 2020 00:44
Blijkbaar niet dus, Dit is het machtigingsformulier dat ze kreeg. Maar beter zo, want nu gaat de belastingdienst haar bellen.....

Afbeelding
Dit formulier is slechts bedoeld om uw vriendin behulpzaam te zijn bij eventuele onbekende gevolgen van die nabetaling, zodat de belastingdienst een en ander met uw vriendin kan bespreken.

Als voorbeeld, soms krijgt iemand iets nabetaald, en komt er dan pas een jaar later achter dat dat nadelige gevolgen kan hebben.

Laat uw vriendin zorgen dat zij precies zwart op wit heeft welke bedragen zij aan haar werkgever moet terugbetalen. Als de belastingdienst dan belt, kan zij die cijfers doorgeven, zodat de belastingdienst een herberekening kan maken van de toeslagen.

HenkVeen
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2019 18:17

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door HenkVeen »

In welk jaar heeft men de bedragen van Het UWV op zijn rekening ontvangen ?. deze bepaalt de te volgen route om tot een oplossing te komen. Ik kan pas een te volgen route aangeven als ik het jaartal weet.

Harry68
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2020 18:40

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door Harry68 »

@lady1234 daar zijn we inderdaad mee bezig, dat gaat wel lukken

@henkveen de complete nabetaling is deze week (dus 2020) in 1 keer overgemaakt door het UWV

HenkVeen
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2019 18:17

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door HenkVeen »

U ontvangt het bedrag in 2020, ga ervan uit dat u de terugbetaling aan de rechthebbende ook in 2020 overmaakt.
In 2021 gaat u aangifte Inkomstenbelasting doen over het inkomen 2020.
In Box 1 werk en woning ( het kan zijn dat er in de vooringevuldeaangifte )het ontvangen bedrag van het UWV al is ingevuld, deze gaat u dan veranderen Achter de naam UWV vermeld u “negatiefinkomen”

Indien niet ingevuld dit venster dan met de gegevens van het UWV zelf invullen

Bij het bedrag aan loon/inkomen zet u voor het bedrag het Min teken ; voorbeeld. 5500 (fictief getal)

Het aangifte programma houd dan rekening met het negatief inkomen, welke u kan zien aan het einde van de aangifte bij overzicht

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@henk

Complete onzin.

Het inkomen van UWV is natuurlijk helemaal geen negatief inkomen. Dat bedrag wordt door het UWV uitbetaald.

Het bedrag wat aan de werkgever wordt terugbetaald is negatief inkomen, .

HenkVeen
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2019 18:17

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door HenkVeen »

Lady
vertel mij eens indien je een jaaropgave krijgt verstrekt waar inkomen is vermeld (terecht of onterecht doet niet ter zake) welke je ook in je VIA aangifte staat vermeld en je deze terug heb gestort, hoe dan te handelen binnen de aangifte.
Ik wijs er even op dat er in je aangifte nergens een venster is waarin je het bedrag en de naam
van de ontvanger kan vermelden.
Negatiefs inkomen kan je enkel in de aangifte zo corrigeren

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@henk

Misschien de OP nog maar eens lezen.

HenkVeen
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2019 18:17

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door HenkVeen »

Over lezen gesproken, hoe je het went of keert het is een negatief inkomen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... atief-loon

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat de vriendin aan de werkgever moet terugbetalen is negatief inkomen. En dat moet dan volgend jaar negatief worden aangegeven. Maar niet afgetrokken worden van de uitbetaling door het UWV.

Maar de vraag gaat over lopende toeslagen.

adreg
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2010 23:24

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door adreg »

Ik geef hier een link naar een uitspraak waarin ook het nodige fout is gegaan met ziektewet en UWV. Uiteindelijk is hier alles goed gekomen.
Hoop dat je er iets aan hebt.
ECLI:NL:RBGEL:2020:1049 (gehele uitspraak: zoek met google).

Rechtbank Gelderland oordeelt dat de inspecteur het verzoek om ambtshalve vermindering van het belastbaar inkomen over 2014 terecht heeft afgewezen. De inspecteur heeft terecht rekening gehouden met de door X in 2014 ontvangen bedragen.
X heeft in de jaren 2008 - 2012 eerst recht op een ZW-uitkering en later op een WW-uitkering. Bij de toekenning van de uitkeringen maakt het UWV een fout. De fout wordt hersteld via allerlei verrekeningen. Hierdoor bedraagt het inkomen van X over 2014 niet € 985 maar € 24.436. Het UWV licht een en ander toe in een brief van 13 juli 2018. X dient vervolgens een verzoek om ambtshalve vermindering in. Hij verzoekt om het belastbaar inkomen op € 985 vast te stellen. De inspecteur wijst dit verzoek af.

Rechtbank Gelderland oordeelt dat de inspecteur het verzoek om ambtshalve vermindering van het belastbaar inkomen over 2014 terecht heeft afgewezen. X heeft de brief van het UWV namelijk onjuist geïnterpreteerd. Uit de brief van het UWV blijkt dat de nabetaling per saldo heeft geleid tot een belastingnadeel voor X over de jaren 2008 - 2014. Dat bedrag heeft het UWV in de vorm van een schadevergoeding aan hem uitbetaald. [/u][/b]De inspecteur heeft de betalingen in 2014 terecht tot het belastbaar inkomen gerekend.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit heeft toch werkelijk helemaal niets te maken met het onderwerp in de OP.

Harry68
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mar 2020 18:40

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door Harry68 »

Als ik dit zo lees gaat het hier precies om een geval waarin het wel goed is gegaan. Een nabetaling die vantevoren verrekend is met het ten onrechte gekregen bedrag, waarbij het UWV ook nog het fiscale nadeel heeft vergoed. Dat hier inkomstenbelasting over betaald moet worden lijkt me logisch.

Uiteindelijk is dat precies wat we bij mijn vriendin ook willen bereiken, alleen het bedrag dat na de verrekening overblijft moet worden opgeteld bij het inkomen van 2020. Niet alleen voor de inkomstenbelasting, maar ook voor haar toeslagen.

Verder nog geen update. Als het goed is krijgt ze deze week alle informatie over het terug te betalen bedrag, en dan is het wachten op een telefoontje van de belastingdienst.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mogelijk toeslagenellende, wie weet raad?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jammer dat u het niet begrijpt. Een nabetaling en een terugbetaling in een en hetzelfde jaar wordt uiteraard opgenomen bij de inkomstenbelasting, maar heeft automatisch hetzelfde effect op de toeslagen.

Beide bedragen worden opgenomen met per saldo plus of min tot gevolg voor de hoogte van het verzamelinkomen/toeslag inkomen.

Gesloten