LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MRB en BPM met buitenlands kenteken

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
JanKost
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 feb 2021 21:09

MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door JanKost »

Goede dag, ik zou het waarderen om advies voor de volgende casus te krijgen, aangezien ik ook na uitgebreide online recherche hier geen eenduidige antwoord op kan vinden.
Stel het volgende: Als men als bijvoorbeeld als Duitser, die ook nog in DE geregistreerd staat en daar een adres heeft, in Nederland woont en werkt en daar ook gewoon aangemeld is, de auto van bijvoorbeeld zijn vader langdurig gaat lenen ivm. COVID gerelateerde omstandigheden, moet men dan gewoon MRB en BPM betalen of alleen MRB?
Alle regelingen die ik kan vinden mbt. BPM gaan altijd erover dat de gebruiker ook de eigenaar is, maar hoe zit het als de gebruiker niet de eigenaar is en deze gewoon in Duitsland woont? Ik heb geen behoefte om een Nederlands kenteken te krijgen en de auto is ook nog regelmatig in DE en blijft op dezelfde, in Duitsland wonende, persoon geregistreerd.
Ik wil ook geen problemen krijgen en gewoon de belastingen betalen zo als het moet maar mij is in dit geval niet duidelijk wat er moet worden gedaan.

Alvast bedankt.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door D34M0N »

Als de auto geregistreerd blijft op naam van de persoon die in Duitsland woont, dan hoef je volgens mij niets te betalen aan de Nederlandse belastingdienst. De eigenaar van de auto betaalt immers al wegenbelasting in Duitsland.

BPM en MRB zou je alleen moeten betalen als de auto op jouw naam geregistreerd zou worden. In dat geval zou de auto dan ook een NL nummerbord krijgen.

Mocht een nieuwsgierige agent of belastinginspecteur een keer vragen gaan stellen, dan kun je gewoon aangeven dat de auto geleend is van iemand die in Duitsland woont.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoe lang blijft de auto in Nederland rondrijden? Vele oost- en midden Europeanen rijden hier ook rond met een buitenlands kenteken terwijl ze hier wonen. Er is een tijdsbestek waarin de auto overgeschreven moet worden.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U mag hooguit 14 dagen in Nederland met die auto rijden. Lees hier.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ken-hebben

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mij is wel eens verteld dat je niet met een buitenlands kenteken in Nederland mag rijden als je in Nederland woont.
De aangehaalde informatie van de Belastingdienst komt daar in hoofdlijnen wel op neer.

Op zich ook niet zo gek, anders zou je met een handigheidje vrij voordelig een grote Duitse "Wagen" kunnen rijden die hier veel duurder is.

Ik meen zelfs dat iemand een keer (wat overdreven) gedoe heeft gehad omdat hij zijn buitenlandse huurauto hier in Nederland wilde inleveren en van de weg werd geplukt, maar dat kan ik zo snel niet terugvinden.

JanKost
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 feb 2021 21:09

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door JanKost »

Maar hoe zit het als ik langer dan 14 dagen met de auto in Nederland wil zijn?

Ik zie hier "https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ken-hebben" nergens staan dat dat niet mag, wel dat je vanaf 14 dagen belasting moet betalen.
Als ik dus belasting ga betalen is toch niets aan de hand? Echter staat het op de site van de Rijksoverheid overal uitgelegd voor als wanneer je ook zelf de eigenaar bent, maar hoe zit het dus als mijn vader de eigenaar is? Zou ik kan alleen MRB en niet BPM moeten betalen? Waarom zou dat niet mogen?
Ik ben bijvoorbeeld ook regelmatig in DE en heb daar ook nog een adres, waarom zou de auto dan niet in DE geregistreerd mogen zijn?

Groet!

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou gewoon even met de belastingdienst bellen en informatie opvragen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Lady1234 schreef:
07 feb 2021 12:48
U mag hooguit 14 dagen in Nederland met die auto rijden. Lees hier.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ken-hebben
De vraag die daar gesteld/beantwoord wordt: "Mag ik een auto met een buitenlands kenteken hebben?"

De auto is niet van TS, hij leent hem van een in duitsland wonende.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@geip

En daar mag hij dus maar 24 dagen mee in Nederland rijden na aanmelding.

wimschook
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 aug 2007 15:18

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door wimschook »

De regel is dat een ingezetene van een land in zijn of haar eigen land niet met een buitenlands gekentekend voertuig mag rijden. Er zijn enkele uitzonderingen (natuurlijk): bijv een vrachtautochauffeur in dienst van het buitenlandse bedrijf waar die vrachtauto van is; iemand die een in het buitenland gehuurde personenauto in zijn eigen land terugbrengt naar een filiaal van de verhuurder.

LaDouce
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2018 16:09

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door LaDouce »

Ooit gesproken met controleurs voor de ‘wegenbelasting’. Dacht ook slim te zijn door een auto van een Belgische vriendin te gaan gebruiken. Zij vertelden, dat je als Nederlands ingezetene (en dus moet voldoen aan de Nederlandse wet- en regelgeving) alleen in een auto met een buitenlands kenteken rijden, als de eigenaar er naast zit.

johanleo
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2010 12:27

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door johanleo »

Je kunt nooit over 2 woonlanden beschikken. Je kunt wel adressen in meerdere landen hebben maar dat heeft geen enkele wettelijke basis, het gaat erom waar je als inwoner staat ingeschreven. Je mag met het kenteken van je woonland onbeperkt in andere landen rondrijden. Denk bijvoorbeeld aan vakantie of wereldreis. Met een voertuig rijden met een kenteken uit een land waar je niet woont mag maar zeer beperkt/kort. Denk aan een huurwagen. Zo zijn er Nederlanders met een 2de huis in bijv Frankrijk die graag een auto met frans kenteken bij hun huisje in frankrijk willen stallen (geen wegenbelasting!) en dat alleen met list en bedrog kunnen organiseren. Jammer voor hun dat bij een schade (letsel/dood) van een heel koude kermis thuiskomen. Failliet

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Wat een gedoe van deze man met zijn overdreven zogenaamde gewichtige brief met onnozel gebruik van de Nederlandse taak . Jan Kost , gewoon auto invoeren dan krijg je ook na een keuring een Nederlands kenteken , ben je van al dat gezeik af . Maar ik proef hier toch iets van proberen goedkoop te rijden . Ook Duitsers moeten zich aan de regels houden . Effe wennen in 2021 he !!

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door Moneyman »

lubeckdave schreef:
14 feb 2021 12:55
Wat een gedoe van deze man met zijn overdreven zogenaamde gewichtige brief met onnozel gebruik van de Nederlandse taak . Jan Kost , gewoon auto invoeren dan krijg je ook na een keuring een Nederlands kenteken , ben je van al dat gezeik af . Maar ik proef hier toch iets van proberen goedkoop te rijden . Ook Duitsers moeten zich aan de regels houden . Effe wennen in 2021 he !!
#manmanman... :roll:

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door Nijogeth »

lubeckdave schreef:
14 feb 2021 12:55
Wat een gedoe van deze man met zijn overdreven zogenaamde gewichtige brief met onnozel gebruik van de Nederlandse taak . Jan Kost , gewoon auto invoeren dan krijg je ook na een keuring een Nederlands kenteken , ben je van al dat gezeik af . Maar ik proef hier toch iets van proberen goedkoop te rijden . Ook Duitsers moeten zich aan de regels houden . Effe wennen in 2021 he !!
Maar het invoeren en op kenteken zetten van de auto van een ander is de oplossing?

In deze snap ik dat er een probleem is dat veroorzaakt wordt door landsgrenzen. Stel mijn auto is nu kapot en ik zit een tijdje zonder en mijn vader heeft een auto over, dan kan ik deze gewoon een tijd lenen zonder problemen. Maar nu er een grens tussen zitten, dan worden zulke simpele dingetjes gewoon heel erg moeilijk gemaakt. Een oplossing hiervoor weet ik ook niet. Misschien even contact opnemen met de juiste instanties en het verhaal even uit de doeken doen. Wie weet wat je kunt bereiken.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

vergeet niet TS als je een auto tijdelijk leent en je zet deze op duits kenteken dat je deze ook weer invoeren moet laten naar Nederland als de leenperiode over is....

overigens mag je gewoon met die auto in Nederland en Duitsland rijden, de eigenaar woont immers in Nederland....

JanKost
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 feb 2021 21:09

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door JanKost »

lubeckdave schreef:
14 feb 2021 12:55
Wat een gedoe van deze man met zijn overdreven zogenaamde gewichtige brief met onnozel gebruik van de Nederlandse taak . Jan Kost , gewoon auto invoeren dan krijg je ook na een keuring een Nederlands kenteken , ben je van al dat gezeik af . Maar ik proef hier toch iets van proberen goedkoop te rijden . Ook Duitsers moeten zich aan de regels houden . Effe wennen in 2021 he !!
Hier ben ik het niet mee eens, als ik regelmatig in BEIDE landen ben, en in beide landen bereikbaar ben op een adres en de auto in een land verzekerd is en belasting betaald, waarom moet ik de auto dan aanmelden en verzekeren in het land waar het veel duurder is? Wie bepaald dat? Dat slaat toch nergens op...
Bovendien is het dus niet mijn auto maar die van mijn vader die hem momenteel niet nodig heeft...
Overschijven, aanmelden, nieuw verzekeren etc. kost heel veel geld terwijl ik in Duitsland net zo veel met de auto ben als in Nederland...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door sjohie »

JanKost schreef:
15 feb 2021 17:00
lubeckdave schreef:
14 feb 2021 12:55
Wat een gedoe van deze man met zijn overdreven zogenaamde gewichtige brief met onnozel gebruik van de Nederlandse taak . Jan Kost , gewoon auto invoeren dan krijg je ook na een keuring een Nederlands kenteken , ben je van al dat gezeik af . Maar ik proef hier toch iets van proberen goedkoop te rijden . Ook Duitsers moeten zich aan de regels houden . Effe wennen in 2021 he !!
Hier ben ik het niet mee eens, als ik regelmatig in BEIDE landen ben, en in beide landen bereikbaar ben op een adres en de auto in een land verzekerd is en belasting betaald, waarom moet ik de auto dan aanmelden en verzekeren in het land waar het veel duurder is? Wie bepaald dat? Dat slaat toch nergens op...
Bovendien is het dus niet mijn auto maar die van mijn vader die hem momenteel niet nodig heeft...
Overschijven, aanmelden, nieuw verzekeren etc. kost heel veel geld terwijl ik in Duitsland net zo veel met de auto ben als in Nederland...
Het gaat er in dit geval om, in welk van de twee landen u ingezetene bent. Niet waar u X dagen/jaar verblijft.

JanKost
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 feb 2021 21:09

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door JanKost »

Even ter informatie voor de mensen met de snelle meningen hier: Ik heb de belastingdienst gebeld en gevraagd, hun antwoord is dat dit geen probleem is. Wel moet ik regulier BPM betalen, door aangifte BPM zonder kentekenregistratie in NL. Als de leen/huur of lease periode maximaal 4 jaar is, dan moet ik voor de periode geen MRB betalen.

"Woont u in Nederland of bent u in Nederland gevestigd, en leent, huurt of leaset u een personenauto, bestelauto of motor met een buitenlands kenteken? En rijdt u daarmee in Nederland op de openbare weg? Dan moet u bpm en motorrijtuigenbelasting betalen.
Is de leen-, huur- of leaseperiode maximaal 4 jaar? Dan betaalt u alleen bpm over die periode."

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... torrijtuig

Undutchable
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: MRB en BPM met buitenlands kenteken

Ongelezen bericht door Undutchable »

Ik ken de Belastingdienst een beetje en kan mij niet voorstellen dat ze iemand 4 jaar laten rijden zonder MRB te heffen. Er staat ook niet specifiek op de site dat je in dat geval geen MRB hoeft te betalen.

Ik lees

"Is de leen-, huur- of leaseperiode maximaal 4 jaar? Dan betaalt u alleen bpm over die periode."

als

"u betaalt de BPM alleen over die periode."

Maar ik ben niet bij het telefoongesprek met de Belastingdienst geweest dus misschien het ik het mis.

Gesloten