LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Ondernemer voor alleen de btw' volgens Belastingdienst

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
baristamilen
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2018 14:52

'Ondernemer voor alleen de btw' volgens Belastingdienst

Ongelezen bericht door baristamilen »

Hi!

Ik zit al een tijdje te worstelen met dit onderwerp. Ik heb veel onderzoek gedaan naar BTW (omzetbelasting) en IB (inkomstenbelasting). Inkomstenbelasting is natuurlijk een hoog percentage (36,55%, ik zou vallen in Box 1) dit schrikte mij eigenlijk af om als freelancer te starten. Nu, een halfjaar later, wil ik toch écht als freelancer beginnen en heb ik meer onderzoek gedaan. Nu weet ik dat er verschillende aftrekposten zijn zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB-winstvrijstelling. Ook voldoe ik aan de nodige eisen zoals het urencriterium. Toch ziet de Belastingdienst mij niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ik lever diensten, en geen producten. Ook investeer ik niet in mijn bedrijf, omdat dit niet nodig is, en loop ik dus weinig risico. Er kwam dus uit dat ik word gezien als 'Ondernemer voor de BTW' omdat ik winst maak uit overig werk. Wat zijn de kosten die ik hiervoor ga betalen en afstaan buiten de omzetbelasting (21% BTW aangeven per kwartaal)? Betaal ik nu helemaal geen inkomstenbelasting meer?

Ik hoop dat iemand advies heeft!

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: 'Ondernemer voor alleen de btw' volgens Belastingdienst

Ongelezen bericht door arvandongen »

baristamilen schreef:Hi!

Ik zit al een tijdje te worstelen met dit onderwerp. Ik heb veel onderzoek gedaan naar BTW (omzetbelasting) en IB (inkomstenbelasting). Inkomstenbelasting is natuurlijk een hoog percentage (36,55%, ik zou vallen in Box 1) dit schrikte mij eigenlijk af om als freelancer te starten. Nu, een halfjaar later, wil ik toch écht als freelancer beginnen en heb ik meer onderzoek gedaan. Nu weet ik dat er verschillende aftrekposten zijn zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB-winstvrijstelling. Ook voldoe ik aan de nodige eisen zoals het urencriterium. Toch ziet de Belastingdienst mij niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ik lever diensten, en geen producten. Ook investeer ik niet in mijn bedrijf, omdat dit niet nodig is, en loop ik dus weinig risico. Er kwam dus uit dat ik word gezien als 'Ondernemer voor de BTW' omdat ik winst maak uit overig werk. Wat zijn de kosten die ik hiervoor ga betalen en afstaan buiten de omzetbelasting (21% BTW aangeven per kwartaal)? Betaal ik nu helemaal geen inkomstenbelasting meer?

Ik hoop dat iemand advies heeft!
Je kan prima ondernemer zijn als je uitsluitend diensten levert. Vraag de echte reden nog eens na bij de belastingen.
Mogelijk heb je veel te weinig omzet/winst en is de belastingdienst bang dat je uitsluitend gestart bent voor de aftrekposten met de belastingteruggave daarvan. Misschien heb je te weinig klanten (1 klant), waardoor je eigenlijk in loondienst bent. In het eerste geval zou je sowieso geen belasting moeten betalen. In het tweede geval zal jouw "werkgever" loonbelasting moeten inhouden.

Maak een goed ondernemingsplan, waarin je meerdere klanten gaat bedienen. Een plan waarin je binnen redelijke tijd een winst gaat maken die in je levensonderhoud gaat voorzien. Bespreek je plannen met de belastingdienst.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: 'Ondernemer voor alleen de btw' volgens Belastingdienst

Ongelezen bericht door sylvesterb »

baristamilen schreef:Hi!

Ik zit al een tijdje te worstelen met dit onderwerp. Ik heb veel onderzoek gedaan naar BTW (omzetbelasting) en IB (inkomstenbelasting). Inkomstenbelasting is natuurlijk een hoog percentage (36,55%, ik zou vallen in Box 1) dit schrikte mij eigenlijk af om als freelancer te starten. Nu, een halfjaar later, wil ik toch écht als freelancer beginnen en heb ik meer onderzoek gedaan. Nu weet ik dat er verschillende aftrekposten zijn zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB-winstvrijstelling. Ook voldoe ik aan de nodige eisen zoals het urencriterium. Toch ziet de Belastingdienst mij niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ik lever diensten, en geen producten. Ook investeer ik niet in mijn bedrijf, omdat dit niet nodig is, en loop ik dus weinig risico. Er kwam dus uit dat ik word gezien als 'Ondernemer voor de BTW' omdat ik winst maak uit overig werk. Wat zijn de kosten die ik hiervoor ga betalen en afstaan buiten de omzetbelasting (21% BTW aangeven per kwartaal)? Betaal ik nu helemaal geen inkomstenbelasting meer?

Ik hoop dat iemand advies heeft!
Die extra inkomsten moet je opgeven bij je inkomstenbelasting en die worden gewoon belast. BTW staat hier compleet los van.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Ondernemer voor alleen de btw' volgens Belastingdienst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook als ondernemer betaal je in de eerste schijf dat percentage belasting.

Maar er zijn nu al bijna vijf maanden voorbij, dus u zult waarschijnlijk in de rest van het jaar niet aan het uren criterium komen. Dus dan voldoet u niet meer aan de regels voor ondernemersaftrekken.

Ik weet niet wat voor diensten u verricht, maar ook met het verrichten van diensten kan men ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn.

Misschien verstandig om het Handboek Ondernemen eens te downloaden.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ondernemen

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 'Ondernemer voor alleen de btw' volgens Belastingdienst

Ongelezen bericht door vroem »

urencriterium is denk ik de valkuil hier, in hoge mate. En wellicht de winstverwachting. Dat er alleen diensten geleverd worden boeit niet, dat kan en mag de fiscus niet als argument gebruiken!
Bedenk dat het uurcriterium op jaarbasis is, het aantal uren wordt niet aangepast aan startmoment later in het jaar. In januari starten is dus handiger denk ik. Wanneer je BTW moet afdragen wordt je overigens wel als ondernemer gezien. Dus ook gewoon IB betalen. Echter om voor die andere zaken in aanmerking te komen is er meer nodig.

inderdaad handboek ondernemen doornemen, en aan hand daarvan verder beslissen, en bedrijfsplan opstellen. aan de hand daarvan ken je ook met de fiscus in de slag.
Helaas rommelt het ook nogal bij de fiscus en lopen daar velen rond die tegen van alles nee zeggen terwijl er geen basis is. Idem mbt ja zeggen trouwens... Tijd dat daar orde op zaken komt...

stofzuigertje

Re: 'Ondernemer voor alleen de btw' volgens Belastingdienst

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bram M die ooit Advocaat was had minder uren nodig om minimum loon te halen dan een dakgoot reiniger of gelijkwaardig vrij beroep!

Vele ZZPers betalen niet of nauwelijks belasting , ik weet alleen niet of ze echt zo weinig verdienen of juist zoveel zwart werken?

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: 'Ondernemer voor alleen de btw' volgens Belastingdienst

Ongelezen bericht door huzky »

stofzuigertje schreef:Bram M die ooit Advocaat was had minder uren nodig om minimum loon te halen dan een dakgoot reiniger of gelijkwaardig vrij beroep!

Vele ZZPers betalen niet of nauwelijks belasting , ik weet alleen niet of ze echt zo weinig verdienen of juist zoveel zwart werken?

Het gaat er volgens mij in dit geval om hoeveel uren je maakt voor je onderneming, onafhankelijk of je nu 10 euro of 300 euro per uur verdient.
Ik ken voldoende ZZP'ers die behoorlijk belasting betalen, dus ook met deze uitspraak ben ik het niet eens.

Starten als ZZP'er heeft echt niet alleen maar voordelen. Hoe weet u van tevoren of u het urencriterium gaat halen? Maak anders (eventueel alsnog) een afspraak met de KvK, zij kunnen u misschien ook verder helpen.

honza23
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jan 2017 13:04

Re: 'Ondernemer voor alleen de btw' volgens Belastingdienst

Ongelezen bericht door honza23 »

Lady1234 schreef:Ook als ondernemer betaal je in de eerste schijf dat percentage belasting.

Maar er zijn nu al bijna vijf maanden voorbij, dus u zult waarschijnlijk in de rest van het jaar niet aan het uren criterium komen. Dus dan voldoet u niet meer aan de regels voor ondernemersaftrekken.

Ik weet niet wat voor diensten u verricht, maar ook met het verrichten van diensten kan men ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn.

Misschien verstandig om het Handboek Ondernemen eens te downloaden.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ondernemen
Als je start mag je de uren die je in de voorbereiding stopt meetellen., dus ook al begin je officieel nu pas kan je toch over 2018 aan die 1225 uur komen

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Ondernemer voor alleen de btw' volgens Belastingdienst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voorbereidingen? Onderzoek naar de btw, en de Ib en kijken naar wat voor aftrekposten ondernemers allemaal hebben, zijn echt geen voorbereidingen die mee kunnen tellen voor het urencriterium.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Ondernemer voor alleen de btw' volgens Belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:Voorbereidingen? Onderzoek naar de btw, en de Ib en kijken naar wat voor aftrekposten ondernemers allemaal hebben, zijn echt geen voorbereidingen die mee kunnen tellen voor het urencriterium.
O jawel. Dat zijn juist zaken die voor het maken van een goed businessplan van belang zijn en die onderdeel uitmaken van het vooronderzoek bij het starten van een eigen onderneming. Als je de intentie hebt om een eigen bedrijf te beginnen, dan telt de tijd die je besteedt aan zulke voorbereidingen zeker mee. Ook de tijd voor andere voorbereidende zaken telt mee, mits het wel verband heeft met de nieuwe onderneming. En mits je een en ander goed bijhoudt.

Gesloten