LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Goedemorgen,

Hopelijk kunnen jullie mij jullie mening/raad of advies geven.

Wij ontvingen vd week een brief van de belastingdienst of we even bijna 2.000 euro willen betalen. Dit betreft om de periode jan tm april 2007.
Maandelijks kregen wij van de belastingdienst via een gastouderbedrijf (Darkom) toeslag voor de oppas. Dit gebeurde vanaf januari 2007. In april 2007 kwam vervolgens Darkom met de informatie dat ze een verklaring omtrent gedrag (VOG formulier) nodig hebben voor de belastingdienst. Anders kregen wij geen toeslag. (dat we inmiddels wel al kregen vanaf januari).
Wij wisten als leek niet beter dat dit blijkbaar nodig was en hebben dit ook netjes afgehandeld en Darkom heeft dit eind april aan de belastingdienst doorgegeven.

Nu krijgen we dus de brief of we ongeveer 4x (jan tm april) 480 euro terug willen betalen omdat ze in april pas het formulier van verklaring omtrent gedrag hebben ontvangen. Dit vind ik nalatendheid van gastouderburo Darkom. Zij hebben ons (en blijkbaar nog vele andere mensen bleek achteraf) niet op tijd geinformeerd hierover. Als burger heb je ook zo je verantwoordelijkheid en controle vind ik maar hoe moet je nu weten dat bepaalde brieven nog ontbreken als je doodleuk die 4 maanden al toeslag kreeg van de belastingdienst.
Los van het feit dat Darkom te laat is met dit, vind ik het ook erg kwalijk van de belastingdienst. Zij mochten eigenlijk nog niets uitbetalen voordat ze alles binnen hadden van Darkom. Dat betekend dat ze niet alles gecontroleerd hebben alvorens ze gingen uitbetalen. Ja, achteraf pas. 3 Jaar later krijgen we nog eens een brief.

Het is toch belachelijk dat door slordigheid van Darkom en de laksheid (controle) van de belastingdienst de burger de dupe moet worden en even 2.000- euro moet betalen voor 1 formulier?

De belastingdienst hebben we gebeld en ze adviseerde Darkom te bellen omdat zij fout zijn geweest en te laat zijn gekomen met het VOG formulier. Echter zijn zij failliet. De "opvolger?" Wij Kids bestaat ook niet meer. Het heet nu inmiddels Gastouderland als ik me niet vergis. (we hebben nu gelukkig niets meer te maken met gastouderverblijven).

Gastouderland asviseerde ons een bezwaarschrift in te dienen bij de belasting omdat zij niet voor de kosten gaan opdraaien. Begrijpelijk maar moet dan de burger maar de dupe worden door andermans fouten?
Het bezwaarschrift is inmiddels net op de post, aangetekend.

Wat is jullie advies hoe te handelen? De belastingdienst kennende hebben ze maling aan dit soort dingen. Wij hebben niet even 2.000 euro wat we kunnen ophoesten. En al zouden we het hebben zijn we het niet van plan te betalen gezien de situatie. Ben je braaf, houd je je aan de regels, moet je nog boeten ook.

Wie heeft dit soort dingen nog meer meegemaakt? Ervaring? Tips hoe te handelen?

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Byob »

U was zelf gastouder of maakte u gebruik van een gastouder?

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Byob schreef:U was zelf gastouder of maakte u gebruik van een gastouder?
Ik maakte gebruik van een gastouder.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Byob »

En u moest die Verklaring Omtrend Gedrag aanleveren?

Ik dacht te lezen dat de gastouders daarvoor moesten zorgen, maar toch niet de ouders die opvang nodig zijn?

Ik vraag maar hoor, want uw verhaal is mij een beetje onduidelijk.

-Edit-
Oh wacht ik heb hem, het bureau vraagt aan u of u de gastouder wil vragen om de VOG.

Inderdaad een beetje laat van het bureau om dat dan nog op te vragen.

Ik ben dan toch bang dat u aangewezen bent op het indienen van een bezwaarschrift bij de belastingdienst. Ik kan de oude regels zo 123 niet terugvinden, maar het lijkt er dan op dat een Gastouder ook pas als zodanig geregistreerd wordt als alle benodigde stukken daarvoor binnen zijn...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door SJZ »

...vind ik het ook erg kwalijk van de belastingdienst. Zij mochten eigenlijk nog niets uitbetalen voordat ze alles binnen hadden van Darkom.
De belastingdienst controleert voorlopige aanvragen niet of nauwelijks. Dat kunnen ze ook niet. Mijn dochter zat op los/vast basis op de kinderopvang: een deel van de dagen was vast, voor de rest sprak ik losse dagen af. De voorlopige aanvraag heb ik gedaan op basis van het totaal, maar je weet ook zelf pas na afloop van het jaar hoeveel uur echt gelukt is af te spreken.

Ook voorlopige teruggaven belasting, aanvraag zorgtoeslag en dergelijke worden niet of nauwelijks gecontroleerd: de aanvrager levert de gegevens aan.

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

[quote="Byob"]En u moest die Verklaring Omtrend Gedrag aanleveren?

Ik dacht te lezen dat de gastouders daarvoor moesten zorgen, maar toch niet de ouders die opvang nodig zijn?

Ik vraag maar hoor, want uw verhaal is mij een beetje onduidelijk.

-Edit-
Oh wacht ik heb hem, het bureau vraagt aan u of u de gastouder wil vragen om de VOG.
quote]

Klopt.

Een bezwaarschift is zojuist verstuurd... nu maandenlang wachten op een reactie. Zucht...

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Geachte belanghebbende(n).

Een vervelende zaak die u hier aandraagt. Darkom heeft niet tijdig aan haar verplichtingen voldaan waaardoor alle daarop betrekking hebbende aanvragen werden afgewezen met de huidige vorderingen tot gevolg.
Wat u moet doen is een bezwaarschrift bij de belastingdienst indienen tegen de onderhavige aanslag. Hierop beslist debalstingdienst binnen 6 weken en u hebt die tijd uitstel van betaling. Indien ze het bezwaar afwijzen (Afschatting) kunt u in beroep bij de rechtbank binnen uw kanton sector bestuursrecht. Doe dit met zoveel als mogelijk gedupeerden samen en neem vooral een goede advocaat in de arm. U maakt dan goede kans op toekenning waarmee het euvel aan het verleden kan worden toegeschreven.

Succes.

Jeffrey5
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:56

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Jeffrey5 »

Wij hebben hier precies hetzelfde probleem, over de periode jan t/m april 2007 hebben mijn ouders als gastouder een bedrag van 3900 euro ontvangen voor het oppassen op onze 2 dochters. Bij mijn weten hebben we in 2008 een definitieve aanslag gekregen, waarbij een bedrag van +/- 400 euroverekend moest worden. Nu 3 jaar later komt de belasting dienst weer voor de 2e keer met een definieteve aanslag. Ik heb in de periode een aanzienlijk bedrag aan Darkom betaald die ik niet meer kan verhalen, Als de belastingdienst dit in 2008 had laten weten, had ik dit kunnen verhalen bij Darkom. Nu worden we dus gedupeert omdat de belastingdienst zijn administratie niet op tijd op orde heeft. Deze regeling voor gastouder opvang was bedoeld om vrouwen de ruimte te geven op de arbeidsmarkt. Als ik nu terug reken dat ik Darkom 1076 euro heb betaald, en 3900 aan de belasting moet betalen is dat een bedrag van 4976 euro. Mijn vrouw verdient 700 euro per maand voor 3 dagen werken. Betekend dus dat zij 7 maanden moet werken om dat bedrag terug te betalen. Dit kan nooit de bedoeling zijn van deze regeling zoals de minister hem heeft bedacht. Ik weet niet waar ik dit bedrag vandaan moet halen.
Laatst gewijzigd door Jeffrey5 op 08 sep 2010 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Jeffrey5 schreef:Wij hebben hier precies hetzelfde probleem, over de periode jan t/m april 2007 hebben mijn ouders als gastouder een bedrag van 3900 euro ontvangen voor het oppassen op onze 2 dochters. Bij mijn weten hebben we in 2008 een definitieve aanslag gekregen, waarbij een bedrag van +/- 400 euroverekend moest worden. Nu 3 jaar later komt de belasting dienst weer voor de 2e keer met een definieteve aanslag. Ik heb in de periode een aanzienlijk bedrag aan Darkom betaald die ik niet meer kan verhalen, Als de belastingdienst dit in 2008 had laten weten, had ik dit kunnen verhalen bij Darkom. Nu worden we dus gedupeert omdat de belastingdienst zijn administratie niet op tijd op orde heeft. Deze regeling voor gastouder opvang was bedoeld om vrouwen de ruimte te geven op de arbeidsmarkt. Als ik nu terug reken dat ik Darkom 600 euro heb betaald, en 3900 aan de belasting moet betalen is dat een bedrag van 4500 euro. Mijn vrouw verdient 700 euro per maand voor 3 dagen werken. Betekend dus dat zij 6 en een halve maand moet werken om dat bedrag terug te betalen. Dit kan nooit de bedoeling zijn van deze regeling zoals de minister hem heeft bedacht. Ik weet niet waar ik dit bedrag vandaan moet halen.
En wat heb je er tot nu toe tegen gedaan of ga je doen? En sinds wanneer weet je van dit bedrag van 4500 euro?

LVisser
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2010 18:46

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door LVisser »

Beste Lezers,

Ik heb tevens een aanslag van de Belastingdienst (Leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker) om kindertoeslag terug te betalen voor zowel jaar 2007 (6.756 Euro) als 2008 (3.273 Euro) gekregen van het beruchte bureau Darkom.

Het bureau was wel degelijk aangesloten bij de gemeente met de gestelde wettelijke eisen.

De reden dat we deze bedragen moeten terug betalen is dat onze oppassers te laat de verklaring van goed gedrag hebben ingeleverd. Wij hebben nooit van Darkom hierover bericht gehad dat dit consequenties zou hebben op onze kindertoeslag.

Bij Boink staat op de site :

U (vraagouder) bent Niet verantwoordelijk voor de registratie van het gastouderbureau bij de gemeente.
U (vraagouder) bent Niet verantwoordelijk voor de VOG van de gastouder.


Dat er wanpraktijken bij dit bureau zijn geweest is me duidelijk maar wij worden wel met duizenden personen nu gedupeerd.

Ik heb hierover ook al contact gehad met mijn advocaat en ik wil dit ook landelijk in het nieuws brengen.

Wie sluit zich bij mij aan om dit verder op te pakken zodat de echte oplichter (Darkom in dit geval) wordt gestraft en niet hardwerkende personen.

Met vriendelijke groet,

Linette Visser

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

LVisser schreef:Beste Lezers,

Ik heb tevens een aanslag van de Belastingdienst (Leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker) om kindertoeslag terug te betalen voor zowel jaar 2007 (6.756 Euro) als 2008 (3.273 Euro) gekregen van het beruchte bureau Darkom.

Het bureau was wel degelijk aangesloten bij de gemeente met de gestelde wettelijke eisen.

De reden dat we deze bedragen moeten terug betalen is dat onze oppassers te laat de verklaring van goed gedrag hebben ingeleverd. Wij hebben nooit van Darkom hierover bericht gehad dat dit consequenties zou hebben op onze kindertoeslag.

Bij Boink staat op de site :

U (vraagouder) bent Niet verantwoordelijk voor de registratie van het gastouderbureau bij de gemeente.
U (vraagouder) bent Niet verantwoordelijk voor de VOG van de gastouder.


Dat er wanpraktijken bij dit bureau zijn geweest is me duidelijk maar wij worden wel met duizenden personen nu gedupeerd.

Ik heb hierover ook al contact gehad met mijn advocaat en ik wil dit ook landelijk in het nieuws brengen.

Wie sluit zich bij mij aan om dit verder op te pakken zodat de echte oplichter (Darkom in dit geval) wordt gestraft en niet hardwerkende personen.

Met vriendelijke groet,

Linette Visser
Linette, ik wil me zeker bij je aansluiten. Als we met zijn allen elkaar onderling kunnen helpen op welke manier dan ook, zou dat heel mooi zijn.

Verhaal halen bij Darkom heeft geen zin, ze bestaan niet meer. Het is overgegaan naar WIJ Kids. Zij zijn er ook niet meer. Nu heet het Gastouderland of iets dergelijks. Zij hebben aan ons aangegeven dat ze niet voor de fouten/kosten opdraaien.

Oftewel de burger is de dupe.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Ik denk dat er veel en veel meer mensen gedupeerd zijn en het tijd wordt dat radar haar licht hierover opsteekt in het belang van allen.
Rest mij u allen heel veel sterkte en vooral succes te wensen in deze omdat gerechtigheid mag zegevieren.

LVisser
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2010 18:46

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door LVisser »

Het belangrijskte is als eerste in bezwaar te gaan (je hebt 6 weken). Ik heb dit vandaag aangetekend verstuurd en ook het dossier verstuurd naar mijn advocaat mochten er vervolg stappen worden ondernomen.
Ik heb net bezwaar en uitstel van betaling (erg belangrijk om dit ook te vermelden in je brief gemaakt voor het jaar 2007 en jaar 2008. Plus ongeveer 10 bijlagen van jaaropgaven en briefwisselingen met de belastingdienst. Bij de belastingdienst kun je een formulier downloaden met bezwaar defintitieve berekening. Mocht iemand documentatie nodig hebben dan heb ik wel een kopie ervan zodat je weet hoe je dit moet doen als voorbeeld.

Succes allemaal,

Groeten,

Linette

jeani
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2009 01:04

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door jeani »

wij hebben in januari na 3 keer paieren te hebben gekregen van de belastingsdienst een bezwaarschrift ingediend! alleen..........tot op heden niks meer van gehoord! :?:

Jeffrey5
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:56

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Jeffrey5 »

diamondvoodoo schreef:
Jeffrey5 schreef:Wij hebben hier precies hetzelfde probleem, over de periode jan t/m april 2007 hebben mijn ouders als gastouder een bedrag van 3900 euro ontvangen voor het oppassen op onze 2 dochters. Bij mijn weten hebben we in 2008 een definitieve aanslag gekregen, waarbij een bedrag van +/- 400 euroverekend moest worden. Nu 3 jaar later komt de belasting dienst weer voor de 2e keer met een definieteve aanslag. Ik heb in de periode een aanzienlijk bedrag aan Darkom betaald die ik niet meer kan verhalen, Als de belastingdienst dit in 2008 had laten weten, had ik dit kunnen verhalen bij Darkom. Nu worden we dus gedupeert omdat de belastingdienst zijn administratie niet op tijd op orde heeft. Deze regeling voor gastouder opvang was bedoeld om vrouwen de ruimte te geven op de arbeidsmarkt. Als ik nu terug reken dat ik Darkom 600 euro heb betaald, en 3900 aan de belasting moet betalen is dat een bedrag van 4500 euro. Mijn vrouw verdient 700 euro per maand voor 3 dagen werken. Betekend dus dat zij 6 en een halve maand moet werken om dat bedrag terug te betalen. Dit kan nooit de bedoeling zijn van deze regeling zoals de minister hem heeft bedacht. Ik weet niet waar ik dit bedrag vandaan moet halen.
En wat heb je er tot nu toe tegen gedaan of ga je doen? En sinds wanneer weet je van dit bedrag van 4500 euro?
Ik weet dit bedrag sinds 3 dagen, de belastingdienst wil echter 3900 Euro terug, die +/- 600 heb ik in 2007 periode Jan-April aan darkom betaald. Ik moet nog een bezaarschrift indienen. ivm ziekenhuisbezoek was ik hier nog niet aan toe gekomen. Zal er binnenkort voor gaan zitten. Helaas hebben we niet meer alle formulieren van betalingen die zijn gedaan. Ik was van mening dat je eenmaal na de definitieve aanslag van de belastingdienst die ik in 2008 heb gekregen klaar was met 2007.

Erika Schoonhoven
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2010 16:35

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door Erika Schoonhoven »

Wij zitten in dezelfde situatie alleen dan zelfs over 7 maanden. Nergens in de overeenkomst met het gastouderbureau KOAH, schijnt hetzelfde te zijn als DARKOM, is dit terug te vinden en ook niet in de in te vullen formulieren van de belastingdienst. Uiteraard gaan wij ook bezwaar indienen en sluiten ons graag aan bij de overige gedupeerden en hoop dat nog meer gedupeerden zich melden, ik weet zeker dat het om heel veel gezinnen gaat die nu in de problemen zitten, meer dan 3 jaar na aanvang! Ik hoop dat TROS radar ons allen hiermee kan helpen.

Erika

missjambi
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:56

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door missjambi »

we kregen van het weekend een brief van de belastindienst dat we een flinke terug moeten betalen omdat de belastingdienst geen verklaring omtrent het gedrag heeft.
we hebben met terugwerkende kracht de toeslag aangevraagd. vanaf 1-1-2007. Nu zegt de belastingdienst dat het niet geldig is vanaf 1-1-2007 maar vanaf de periode wanneer de verklaring is aangevraagd. dit is in overleg met Darkom geweest. als het niet juist was had darkom ons moeten informeren hierover. Maar dit is niet het geval. dus heeft Darkom ons opgelicht!!!! ze zijn wel met hun geld ervandoor gegaan en nu moeten wij als burger gaan betalen wat we niet eens hebben aan het bedrag!!! We hebben Darkom toen betaald wat wij niet meer terug kunnen gaan halen, het gaat niet om 100 euro maar een flink bedrag!!! Heeft iemand al ervaring mee dat de Belastingdienst positieve reacties heeft gegeven aan het bezwaar?? Ik hoop het wel!!! Bezwaar maken is duidelijk vereist!!!

jeani
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2009 01:04

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door jeani »

wacht al bijna 8 maand op bericht belastingdienst na bezwaarschrift!! of dit positief is??? geen idee, geen bericht goed b :? ericht gaan we maar van uit!

jeroenreijnders
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2009 09:46

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door jeroenreijnders »

Precies hetzelfde meegemaakt maar dan met gastouderbureau KOAH (later Doltje en nu niets meer.)
We hebben 27 augustus een belastingaanslag van 4700 euro ontvangen. Het betreft de kindertoeslag gastouderbureau van januari t/m oktober 2007. Het vereiste Bewijs van goed gedrag klopte niet. Dit was pas geldig vanaf oktober 2007. Gastouderbureau KOAH heeft verteld dat dit met terugwerkende kracht kon, dus vanaf januari 2007. KOAH hier voor de maanden geld in rekening gebracht en ontvangen. KOAH bestaat niet meer. Kortom willen wij als goedwillende ouder voor kindertoeslag in aanmerking komen, zijn we verplicht om ons aan te sluiten bij een geregistreerd gastouderbureau. Prima. Doe je dat, klopt er niets. Als de informatie en de handelingen van een geregistreerd gastouderbureau al niet meer klopt, draaien wij hier als ouders 31/2 jaar later hier nog eens voor op. 4700 euro terug betalen. HELP?

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: Onterechte kosten kinderopvangtoeslag 2007

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Oke, heel veel mensen met hetzelfde probleem... Wat kunnen we hier met zijn allen aan doen behalve bezwaarschrift maken? Want het laatste geval gaat niet helpen ben ik bang voor. De belastingdienst heeft maling aan alles.

Gesloten