Opeisbare vordering erfenis opgeven als schuld inkomstenbelasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Ottolina
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2023 19:54

Opeisbare vordering erfenis opgeven als schuld inkomstenbelasting

Ongelezen bericht door Ottolina »

Mijn man is eind ‘21 overleden. Omdat ik in een verzorgingshuis woon is de erfenis van mijn kinderen opeisbaar geworden (via het testament). Op 1 januari ‘22 stond het geld nog op mijn rekening omdat eerst de erfdelen en de erfbelasting nog vastgesteld moesten worden. Eind 22 heb ik de erfenis overgemaakt aan de kinderen. Mijn vraag is: kan ik dit bedrag opvoeren als schuld in box 3? Dan wordt mijn vermogen dus lager wat gunstig is voor de eigen bijdrage wlz. Dank alvast voor uw antwoord.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Beste antwoord
Gekozen door Ottolina

Re: Opeisbare vordering erfenis opgeven als schuld inkomstenbelasting

door witte angora » 20 mar 2023 12:54

Ottolina schreef:
20 mar 2023 12:40
Beide topics zijn van mij idd. Dacht dat de eerste niet geplaatst was.
De ervenrekening stond niet genoeg op omdat het huis nog niet verkocht was (pas in juli 22).
Ik woonde het hele jaar al in het verzorgingshuis ja.
Raar dat je van een vordering/ schuld een bedrag af moet trekken.
Dan heb je in feite dus een onverdeelde boedel.

Ik volg het advies van Lady: ga naar een goede belastingconsulent en laat je goed voorlichten.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opeisbare vordering erfenis opgeven als schuld inkomstenbelasting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja,, de erfdelen van de kinderen kunt u opvoeren als schuld.


Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Opeisbare vordering erfenis opgeven als schuld inkomstenbelasting

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Zoals in dat andere topic reeds vermeld is het verstandiger om de website van de fiscus te volgen en de vordering niet als schuld op te geven maar een lager saldo op te geven. Dus alleen het saldo exclusief de vorderingen.
A. Als u een schuld opvoert moeten de erfgenamen een vordering opvoeren en dat is tegen een hoog belasting tarief belast.
B. Als u een schuld opvoert is 3200 euro, de drempel, niet aftrekbaar.
C. Als u het saldo verlaagt met de vorderingen, dan heeft u bovenstaande problemen niet,
D. Bovendien is de eigen bijdrage WLZ nog lager ook. Dat hangt samen met die drempel van 3200 euro. Scheelt ongeveer een tientje per maand.

PS. U zat al in het verpleeghuis vóór 1-1-2022? Als u pas in de loop van 2022 bent opgenomen is de vordering toch pas later opeisbaar geworden? Dan geldt de defiscalisering.


Informatie voor de erfgenamen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... en-erfenis
In uw aangifte moet u wel rekening houden met het soort bezitting. Hoort bijvoorbeeld het saldo op een bankrekening tot de erfenis? Dan geeft u uw deel van deze bankrekening aan onder bank- en spaarrekeningen. (opm.: Dus geen vordering/schuld omdat daar andere tarieven voor gelden)

Moet u nog erfbelasting betalen? En is deze op 1 januari nog niet betaald? Dan kunt u deze als schuld aangeven in uw aangifte inkomstenbelasting. Hebt u nog geen aanslag erfbelasting ontvangen? Dan mag u het te betalen bedrag schatten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opeisbare vordering erfenis opgeven als schuld inkomstenbelasting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u adviseert knoeierij.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Opeisbare vordering erfenis opgeven als schuld inkomstenbelasting

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Ik laat mij graag van het tegendeel overtuigen. Heeft u verwijzingen naar websites waar iets anders beweerd wordt?
Ik heb enkele websites van de fiscus bijgevoegd. 1 in dit topic en 1 in dat andere topic die m.i. hetzelfde beweren.

Het opvoeren als schuld (en dus vordering bij de kinderen) leidt tot onnodige kosten bij zowel de executeur/partner als de kinderen. De fiscus zegt m.i. heel duidelijk dat iedere erfgenaam zijn deel van de bankrekening als bankrekening moet aangeven. En de Box3-tarieven van banksaldi is nog 0,0 ook in 2022.

Ottolina
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2023 19:54

Re: Opeisbare vordering erfenis opgeven als schuld inkomstenbelasting

Ongelezen bericht door Ottolina »

Beide topics zijn van mij idd. Dacht dat de eerste niet geplaatst was.
De ervenrekening stond niet genoeg op omdat het huis nog niet verkocht was (pas in juli 22).
Ik woonde het hele jaar al in het verzorgingshuis ja.
Raar dat je van een vordering/ schuld een bedrag af moet trekken.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opeisbare vordering erfenis opgeven als schuld inkomstenbelasting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de Ts in 2022 opgenomen is in een verzorgingstehuis op basis van de WLZ doet het er allemaal niet toe.

Ook voor latere jaren niet, want dan kan het peiljaar verlegd worden.

Edit. Nou blijkt er ook nog een huis geweest te zijn. Dat maakt het gecompliceerder en sterk afhankelijk van de inhoud van het testament.

Als ik u was zou ik maar een belastingconsulent inschakelen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opeisbare vordering erfenis opgeven als schuld inkomstenbelasting

Ongelezen bericht door witte angora »

Ottolina schreef:
20 mar 2023 12:40
Beide topics zijn van mij idd. Dacht dat de eerste niet geplaatst was.
De ervenrekening stond niet genoeg op omdat het huis nog niet verkocht was (pas in juli 22).
Ik woonde het hele jaar al in het verzorgingshuis ja.
Raar dat je van een vordering/ schuld een bedrag af moet trekken.
Dan heb je in feite dus een onverdeelde boedel.

Ik volg het advies van Lady: ga naar een goede belastingconsulent en laat je goed voorlichten.

Plaats reactie