LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Partner pensioentoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Sas 3
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jan 2019 16:15

Partner pensioentoeslag

Ongelezen bericht door Sas 3 »

Over enige tijd zal mijn echtgenoot de leeftijd van 66 jaar en 3 maanden bereiken en zelfstandig AOW krijgen. Vanaf mijn pensioen leeftijd 65 jaar en 1 maand heb ik een zogenaamde partner pensioen toeslag gekregen, daar ik voor 1950 ben geboren. Ben je na die tijd geboren moet je gewoon wachtten tot je partner ook de pensioen leeftijd bereikt, gewoon pech. Mij is nooit helemaal duidelijk geworden of een toeslag evenveel inkomen netto oplevert als een pensioen waarbij beide partners pensioengerecht zijn. Bedrag was altijd lager maar via een belasting teruggave (belasting vrije voet ?niet bereikt door partner was er een teruggave. Weet niet wat er nu in januari gaat gebeuren, armer of rijker of toch gelijk? De maand na mijn 65 verjaardag gewoon 1 maand ,nog geen pensioen , van de wind leven ,geen compensatie ,zo gaat dat in de bv Nederland (wel 46 jaar AOW premie betaald)

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Partner pensioentoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u hebt AOW plus een toeslag omdat uw partner geen inkomen heeft. Daarnaast ontvangt uw partner (een stuk) loonheffingskorting.

Op de site van de SVB staan de bedragen vermeld die uitgekeerd worden, met of zonder toeslag, en ook bruto en netto.

Als uw partner ca. € 90 tot € 100 loonheffingskorting per maand krijgt uitbetaald, krijgt u op dit moment net zoveel als wanneer u beiden AOW zou hebben ontvangen.

Dus volgend jaar wat dat betreft niet rijker of armer.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Partner pensioentoeslag

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Deze regel is ingevoerd om te voorkomen dat leuke jonge meiden een oudere versieren en zo erg lang geld voor niets kregen.

Als er meer als 20 jaren tussen zit, het mag nog steeds maar voorheen was een hulpje in huis op die manier bij zwakke en zieke mannen erg populair voor levenslange uitkering.... die jonge meiden, hoewel andersom ook wel eens voorkwam... dat is aangepakt met de nieuwe wetten.... sommige vallen enige tijd in een gat.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Partner pensioentoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@kkt

Onzin. Als de AOW gerechtigde al een toeslag kreeg voor zijn of haar partner geboren voor 1950, bleef die toeslag bestaan.

Die wijzigingen zijn ingevoerd omdat steeds meer vrouwen een zelfstandig inkomen hadden waardoor de AOW toeslag toch al verviel of gekort werd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Partner pensioentoeslag

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

En vrouwen zonder weer nu extra gepakt worden....

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Partner pensioentoeslag

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U bent de zoveelste die het verschil tussen AOW pensioen en opgebouwd pensioen via werkgever door elkaar haalt. De premie WAO is een overslag premie, u betaald niet voor u zelf maar voor de personen die een AOW uitkering hadden. Wel heeft u, als het goed is, zelf een pensioen opgebouwd via uw werkgever. Dus uw AOW uitkering ging in toen u 65 jaar en 1 maand oud was. Uw ander pensioen ging gewoon op 65 jaar in, dus niks op een houtje bijten. Verder had u de mogelijkheid een bedrag te lenen om die maand dat u geen AOW kreeg, te overbruggen.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Partner pensioentoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zult bedoelen dat de AOW deels gefinancierd wordt uit een omslagpremie.

De Ts zal die ene maand salaris of een uitkering gehad hebben. Maar dat is al een flink aantal jaren geleden, dus doet er niet meer toe.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Partner pensioentoeslag

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Lady1234 schreef:
09 aug 2020 22:55

De Ts zal die ene maand salaris of een uitkering gehad hebben. Maar dat is al een flink aantal jaren geleden, dus doet er niet meer toe.
Even terug kijken naar mijn eigen situatie. Ben iets jonger dan TS en had een overbruggingsuitkering tot 65 bleek toen. Dus ook ik heb 3 maanden geen uitkering ontvangen buiten mijn bij het bedrijfsleven opgebouwd pensioen. Verwacht dat dit TS bedoelde.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Partner pensioentoeslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
09 aug 2020 16:47
Op de site van de SVB staan de bedragen vermeld die uitgekeerd worden, met of zonder toeslag, en ook bruto en netto.

Als uw partner ca. € 90 tot € 100 loonheffingskorting per maand krijgt uitbetaald, krijgt u op dit moment net zoveel als wanneer u beiden AOW zou hebben ontvangen.

Dus volgend jaar wat dat betreft niet rijker of armer.
Volgens mij is de hoogte van die toeslag daar ook van afgeleid: wat houd je netto over als je beiden AOW zou hebben en hoeveel zou je bruto in je eentje moeten ontvangen opdat jullie netto samen evenveel zouden overhouden.

Sas 3
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jan 2019 16:15

Re: Partner pensioentoeslag

Ongelezen bericht door Sas 3 »

Oké, bedankt voor reacties, alleen dus meer netto AOW samen maar geen belasting meer terug.
Hopelijk gaat de bedrijfspensioen korting ondanks nieuw nog uit te werken pensioen akkoord niet door per 1-1-2021.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Partner pensioentoeslag

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Berekenen is veel werk en Persoonlijke gegeven van U en Uw echtgenoot horen hier niet...

Afwachten is snelste en betrouwbaarste want 1 dingetje vergeten en berekening klopt weer niet.
Alleen als je vakbondslid bent kunnen ze dit soms voor jou uitrekenen mits die persoon niet nu op vakantie is.
FNV en CNV doen dat soort dingen wel vaker.

Maar hier horen dat soort gegevens niet thuis....

Veel plezier met de straks nieuwe situatie.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Partner pensioentoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@KKT

Is een fluitje van een cent. Gegevens staan allemaal op de site van de SVB.

Gesloten