LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Plannen Box 3

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb mijn cijfers van de rijksoverheid.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zet dan aub een link neer, want ik heb dat nergens gelezen en ik vind dat erg belangrijk.

Maar persoonlijk denk ik dat u in de war bent. Je mag je schulden in mindering brengen en daar is dat percentage voor van toepassing.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb de link inmiddels alweer afgesloten.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
14 sep 2019 18:37
Ik heb de link inmiddels alweer afgesloten.
.?? Dan opent u het toch weer even?

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voorstellen voor box 3.
Bij wie meer dan € 30.846 heeft, wordt vervolgens het vermogen (inclusief genoemde € 30.846 en inclusief de schulden) opgedeeld in drie categorieën: spaargeld, beleggingen en schulden. Elke categorie heeft zijn eigen forfaitaire rendement dat jaarlijks wordt aangepast. Bij spaargeld moet u daarbij op dit moment denken aan 0,09%, bij beleggingen aan 5,33% en bij schulden aan -3,03
%.

Bron Fiscalert.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus als je schulden hebt krijg je straks geld toe van de BD??? Dan ga ik dat ongebruikte Doorlopend Krediet nog maar niet definitief opzeggen. Alhoewel, 9% rente, en daarvan maar 1% terug krijgen...

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U vergist zich. Schulden mogen voor de aftrek slechts voor 3,03% in mindering gebracht worden op bijtelling van de bezittingen.

Dus bijvoorbeeld een vakantiehuis van drie ton, met een hypotheek van twee ton, is nu ‘slechts’ een ton vermogen. Straks wordt dat dus drie ton ad 5,33%, bijtelling € 1.599, hypotheek twee ton ad 3,03% aftrek € 606.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door witte angora »

Ahhh... dus ze gaan er straks bij de BD vanuit dat je op spaargeld meer rendement ontvangt dan dat je aan rente kwijt bent op schulden?

Helder.
Duidelijk.
Logisch. Niet dus.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:
15 sep 2019 00:27
Ahhh... dus ze gaan er straks bij de BD vanuit dat je op spaargeld meer rendement ontvangt dan dat je aan rente kwijt bent op schulden?

Helder.
Duidelijk.
Logisch. Niet dus.
Nee, want voor spaargeld rekenen ze met 0,09%....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
14 sep 2019 18:35
Zet dan aub een link neer, want ik heb dat nergens gelezen en ik vind dat erg belangrijk.

Maar persoonlijk denk ik dat u in de war bent. Je mag je schulden in mindering brengen en daar is dat percentage voor van toepassing.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... r-in-box-3
De percentages staan in het schema en in de kamerbrief.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door kweenie »

alfatrion schreef:
14 sep 2019 14:47
tttlocke schreef:
14 sep 2019 14:35
alfatrion schreef:
14 sep 2019 14:20
...
Het probleem hier is dat de belasting zover is gegaan dat de over overheid eigendom heeft onteindigd.
Is dat niet een definitie van belastingheffing (zij het een wat cynische) ?
Nee, belasting heffen is vanuit het oogpunt van EVRM niet problematisch, het onteigenen van eigendom is dat wel. De HR heeft al geoordeeld dat er een probleem is, alleen heeft ze geen rechtsherstel geboden. De bond voor belastingbetalers zoekt het nu hoger op en ze kunnen daar best wel eens gelijk krijgen.
Het is inderdaad een goede vraag of deze aanpassingen voldoende zijn om tot een rechtvaardige systematiek te komen. De aanleiding voor de aanpassingen ligt inderdaad bij de uitspraken dat er een te groot verschil lag tussen werkelijkheid en fiscale fictie. Ik ben benieuwd of de rechter een opsplitsing in slechts drie categorieën (sparen, overige bezittingen en lenen) gecombineerd met fictieve rendementen wel acceptabel vindt.

In het voorstel wordt namelijk volledig voorbijgegaan aan het feit dat hoger rendement in het algemeen ook hoger risico betekent. Het (fictieve) rendement van iemand die met aandelen met een hoog risico speculeert zal daarom in het algemeen gemiddeld een stuk hoger liggen dan het rendement van bijvoorbeeld een pensionado die zijn geld heeft geïnvesteerd in een investering die een relatief stabiel inkomen genereert.

Bijkomende vraag is of de kamer het een acceptabel voorstel vindt.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@kweenie

Dank voor de link. Ik had de inhoud al, deels, elders gelezen. Maar ook hier staat natuurlijk niet dat het rendement over uitlenen 3,03 % zou zijn.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door alfatrion »

Denk jij dat het dan 5,33% zal zijn? Dit zou een discrepantie in houden tussen het rendement dan de uitleenbaar geacht wordt te kunnen halen en het bedrag waar de lenen de lening voor geacht worden te kunnen krijgen.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, en wat dan nog dat er een discrepantie zit in die eventuele percentages?

En uitgeleende bedragen, voor wat dan ook, staan niet in een aparte rubriek.

Maar u schreef dat het in de stukken van de overheid stond, dus zet dat dan hier maar neer. Ben heel benieuwd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor uitlenen is het percentage inderdaad geen 3,03%, dat is het percentage voor lenen. Dat heeft Alfatrion inderdaad verkeerd opgeschreven. Geld uitlenen valt gewoon, net als nu, onder de categorie overige bezittingen. Die overige bezittingen worden straks dus allemaal op één hoop gegooid en tegen 5,33% fictief rendement belast.

"In dat systeem worden spaargeld, andere vermogensbestanddelen (aangeduid als overige bezittingen) en schulden afzonderlijk vastgesteld en behandeld en wordt voor elk van deze vermogensbestanddelen een forfaitair rendement vastgesteld dat zo goed als mogelijk aansluit bij het werkelijke gemiddelde rendement."

"Voor het afbakenen van spaargeld zal worden aangesloten bij het begrip ‘deposito’ zoals bepaald in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht (Wft)."

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

€400,-?
€400.000,- en €440.000,- gelezen en het zijn slechts nog niet goedgekeurde plannen.

Ik las dat het voor sparen gaat gelden, met nu 0,02% of minder.
De beleggingen met hogere rendementen zullen juist onder de €30.000,- wel belast gaan worden zoals ik het lees!

De Spaar grens word flink verhoogd, nauwelijks gebruikers of tijdelijk verkocht huis geld even parkeren!
Maar de beleggers, VVD is niet blij met dit Snelle voorstel!
Van vaste aanslag naar werkelijk rendement en dat word afgewezen door huidige kabinet of VVD word zeer kleine partij gezien het gemiddelde vermoedelijke saldo van hun leden!

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als het totale vermogen, maakt niet uit waar dat uit bestaat onder de ca. € 30.800 blijft wordt het niet belast. Maar daar worden dan de eventuele schulden niet in mindering op gebracht.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De €30.846,- word NU nog niet belast!
Dit word jaarlijks aangepast tot 2021.

In 2022 komt een nieuwe regel waarbij sparen + contant in huis (vaak vergeten opgave) en Beleggen apart opgegeven moeten worden!
Dat zou ruim €400.000,- worden voor sparen + Contant + Bitcoins en rest valt er buiten en word volledig belastbaar!

Daar zit het probleem en daarom verwacht ik een ruime meerderheid van VVD leden die tegen Snel stemmen!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door kweenie »

Komkommer, als je geen idee hebt hoe het plan eruit ziet, dan kun je beter niet reageren dan onzin uitkramen.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Plannen Box 3

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

In de nieuwe plannen wordt beleggen m.i. onredelijk zwaar belast. Voor wat betreft spaargeld is de regeling een prima alternatief voor de huidige. Als je je geld in aandelen hebt geparkeerd is het beter tot 400.000 te verkopen en als spaargeld te stallen. Zodra het in vastgoed, leningen aan anderen of andere langlopende constructies zit, wordt het ander verhaal en dat is zo eenvoudig nog niet....
Ik vermoed dat de stoere toon van bralgesprekken op verjaardagen over vermeende en behaalde rendementen op beleggingen en huisjesmelken binnenkort toch een andere toon gaat laten horen.
Scenario's over hoe het gaat worden indien de rente weer zou stijgen zijn ietwat suggestief. Er is geen enkel zicht op dat dat de eerstkomende jaren of misschien wel decennia zal gaan gebeuren. (Mede door de hernieuwde invoering van de opkoopprogramma's van Draghi en wellicht zometeen Lagarde is een langdurig lage rente zeer reëel). En zelfs in dat geval betaal je nog (slechts) 33% over het werkelijk behaalde rendement minus het forfait van 400 euro. Dat is al veel redelijker dan het systeem van 33% van 4% fictief van de aflopen jaren....
Opvallend is wel dat in het vorig topic dat ongeveer hierover ging iedereen impliceerde dat men niet door de regeling getroffen zou worden omdat er geen euro te makken viel en nu loopt iedereen te hoop over de bedragen die per 2021 door de BD aan ons belast zullen worden.
Ik persoonlijk zou me wel ongelukkig gaan voelen als mijn afgeloste woning nu ook in box 3 zou belanden, maar dat kwalijke idee is - tot zover - nog niet als een potentieel uitvoerbaar iets gepresenteerd. Of bind ik nu door dit te stellen de kat op het spek?

Gesloten