Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
NikitaLuna
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 dec 2019 14:02

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door NikitaLuna » 14 dec 2019 15:45

Op boeken staat 9%btw

sylvesterb
Berichten: 3611
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door sylvesterb » 14 dec 2019 15:55

NikitaLuna schreef:
14 dec 2019 15:45
Op boeken staat 9%btw
Hierbij nog een keer de quote en link van de belastingdienst:

Naaipatronen vallen enkel onder 9% en 0% invoer wanneer "borduur- en handwerkpatronen van minimaal 8 genummerde pagina’s"
Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... en/boeken/

U heeft 5 patronen gaf u eerder aan dit is dus geen "boek" van 8 genummerde pagina's en dus 21% BTW! Soms is het wel verstandig om reacties die gestuurd worden, met bronvermelding te lezen.

Theotrucker
Berichten: 3966
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door Theotrucker » 14 dec 2019 16:17

Misschien kun je de ontvangen zendingen waarbij je geen inklaringskosten hebt betaald als bewijs gebruiken bij je beroep.

redhead55
Berichten: 742
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:53

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door redhead55 » 15 dec 2019 22:44

Wat verstaat U dan onder rembourskosten ? U dient te bedenken dat de "douanewaarde" een ander begrip is dan de "commerciële waarde"
Als iets "fob Shanghai" wordt verkocht (free on board, een van de incoterms die zijn vastgesteld door de ICC (Internationale Kamer van Koophandel, gevestigd in Parijs) dan bekteken dat dat de verkoper verantwoordelijk is voor alle kosten tot geladen "aan boord" (vrachtschip, vliegtuig). Alle kosten daarna zijn voor rekening van de koper. Om de douanewaarde te bepalen dient de prijs op de factuur dan verhoogd te worden met transportkosten overzee/via de lucht, een stukje binnenlands transport tot eindbestemming en een stukje verzekering.
Dat bij elkaar opgeteld vormt de "douanewaarde". Dat is de maatstaf die bepalend is voor de "rechten op industriële producten" (in de volksmond "invoerrecht". Die moet dan nog bij de hiervoor bepaalde waarde opgeteld worden om te bepalen over welk bedrag BTW dient te worden berekend.
Als iets "onder rembours" verstuurd wordt, dan omvat dit normaal 1)de prijs van het goed, 2) de transportkosten. De rembourskosten benaderen dus in dit geval de "douanewaarde".
Om verwarring in de door U gebruikte terminologie te vermijden: EUR is de afkorting voor Euro, EU staat voor de 28 (straks 27) landen van de Europese Unie en dan is er ook nog de EER (Europese Economische Ruimte)
Die omvat België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië,
Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië,
Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland) en Zweden.

Elk goed dat vanuit een derde land het grondgebied van de EU binnengebracht wordt, dient bij de douane van de plaats van binnenkomst
te worden aangegeven. Dit gebeurt middels een "summiere aangifte" in de vorm van een manifest. De ontvanger dient vervolgens aan de goederen een nadere douane bestemming te geven (inklaren, transit naar bijvoorbeeld Duitsland).

Wat de medewerkers van PostNL zullen doen is niets meer of minder dan het bepalen van de douanewaarde. Die is immers nodig voor de aangifte. Daarbij hebben zij ook een eigen verantwoordelijkheid. Men gaat niet bij elke ontvanger de factuur opvragen. Maar als iets overduidelijk niet de USD 5,00 kost die op het envelopje vermeld staat dan mag men een realistische waarde schatten. Ter info: OOK de douane doet dit indien aan de waarde in een aangifte wordt getwijfeld! Daarnaast staat zowel in de Rotterdamse haven als op Schiphol scan apparatuur waarmee de douane goederen kan bekijken en eventueel aan een nader onderzoek kan onderwerpen (zo worden bijvoorbeeld partijen namaakkleding e.d. onderschept,). En dat een "aangifte" niet gratis gedaan wordt zal ook duidelijk zijn.
In de Rotterdamse haven zijn tarieven tussen de 50 en 125 euro niet ongebruikelijk. De douane expediteur moet namelijk wel over een borg bij de douane beschikken waaruit de verschuldigde rechten/BTW worden voldaan. Is de borg gedaald tot een te laag niveau, kunnen geen inklaringen meer gedaan worden tot de borg weer is aangevuld. Ook het aanhouden van een borg kost natuurlijk geld.

Ongetwijfeld zal men in de nabije toekomst (wanneer ook over pakketjes onder 22 euro gewoon BTW geheven gaat worden) wel een UTB
(Uitnodiging tot Betaling) bijleveren waarop de BTW staat gespecificeerd.

wazaly
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2013 21:31

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door wazaly » 18 dec 2019 13:47

Ik kreeg bericht van post.nl dat mijn pakketje binnen kort word afgeleverd bij een afhaalpunt.
Maar nu komt het mooiste .
Ik moet bij het afhalen €166.60 inklarings kosten betalen voor mijn bestelling die nog geen €15.00 kost .
Heb gebeld met de douane die zeiden dat dit echt niet klopt .
Heb ook met post.nl gebeld en die zeiden ook dat dit niet klopt maar nu komt het mooiste als ik mijn pakketje ophaal moet ik de kosten betalen en dan een verklaring sturen maar IMEC afd inklaring Den Haag met mijn verhaal en mijn bankrekening nummer dan gaan zij kijken of het onterecht is .
Maar nu ben ik bang als ik betaal.
Dat ik mijn geld gewoon kwijt ben .wat een oplichtings bende is die post.nl hebben ze nog niet genoeg geld of moeten de klanten daar voor boeten .
WAT MOET IK DOEN.
Wie kan mij helpen.

fonsflons
Berichten: 1669
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door fonsflons » 18 dec 2019 13:49

Om te beginnen zou ik niet een bedrijf oplichters noemen, zeggen dat ze al genoeg geld hebben en dat de klant daarvoor moet boeten. Zeker niet als ze aangeven dat het wellicht een fout is. En als het geen fout is is het niet de schuld van postnl, maar van de verzender.

Het is ook logisch dat het pakketje niet vooraf vrijgegeven wordt omdat 'de computer zegt' dat dit bedrag verontschuldigt is en men anders bang is dat ze naar dat geld kunnen fluiten. Het is dus aan jou om te bewijzen dat het onterecht is.

Vervelend, maar ja, dat heb je soms met importeren.
Laatst gewijzigd door fonsflons op 18 dec 2019 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 12176
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door Lady1234 » 18 dec 2019 13:50

Dan maar niet ophalen hè.

berndv
Berichten: 7689
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door berndv » 18 dec 2019 14:06

wazaly schreef:
18 dec 2019 13:47
Maar nu ben ik bang als ik betaal.
Dat ik mijn geld gewoon kwijt ben .wat een oplichtings bende is die post.nl hebben ze nog niet genoeg geld of moeten de klanten daar voor boeten .
WAT MOET IK DOEN.
Volgensmij heeft u 2 opties. Het pakket betalen en afhalen of het pakket weigeren en terug laten sturen. Meer smaken zijn er niet, een combinatie van opties is ook niet mogelijk, dus dit is het.

Dan heeft u, afhankelijk van uw keuze, daarna de mogelijkheden voor het rechttrekken. Als het teruggestuurd wordt, moet u achter uw geld aan, als u het betaalt en dus afhaalt, moet u achter de eventueel onterecht betaalde inklaringskosten aan.

Meestal ligt de oorzaak in deze gevallen bij de verzender. Als op het pakket niet aangegeven is wat de waarde van de inhoud is en hoeveel de verzendkosten bedragen, wat in 90% van deze situaties de oorzaak is, dan doet PostNL een schatting van de waarde en berekent op basis daarvan de BTW en invoerrechten.

Het is ook niet makklijk om op de stoel van de importeur te gaan zitten.

Holly125
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2020 03:58

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door Holly125 » 06 jan 2020 13:44

Ik heb een bericht van postNL gekregen dat ik 23,59€ moet betalen voor inklaringskosten voor kleding.

De kosten voor de items waren minder dan €22. Maar hiervoor heb ik wel een kortingscode gebruikt anders was het boven de €22. De afzender heeft de originele waarde dus op het pakket gezet. Maar wordt er dus gekeken naar de betaalde bedrag? En kan ik hier bezwaar op doen aangezien ik wel bewijs van factuur heb dat het minder dan €22 heeft gekost.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Moneyman
Berichten: 14774
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door Moneyman » 07 jan 2020 14:46

Holly125 schreef:
06 jan 2020 13:44
De kosten voor de items waren minder dan €22. Maar hiervoor heb ik wel een kortingscode gebruikt anders was het boven de €22. De afzender heeft de originele waarde dus op het pakket gezet. Maar wordt er dus gekeken naar de betaalde bedrag? En kan ik hier bezwaar op doen aangezien ik wel bewijs van factuur heb dat het minder dan €22 heeft gekost.
Het gaat om de "waarde". Dat kan dus meer zijn dan het bedrag wat je hebt betaald.

Hadewig
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 nov 2007 07:07

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door Hadewig » 10 jan 2020 21:55

Postnl berekend over zowel de waarde, als de verzendkosten die inklaringskosten. Dus als u iets besteld uit het buitenland, moet u er voor zorgen dat het totaal ( waarde items + verzendkosten) onder die €22,00 blijft.

Plaats reactie