LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar niet ophalen hè.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door berndv »

wazaly schreef:
18 dec 2019 13:47
Maar nu ben ik bang als ik betaal.
Dat ik mijn geld gewoon kwijt ben .wat een oplichtings bende is die post.nl hebben ze nog niet genoeg geld of moeten de klanten daar voor boeten .
WAT MOET IK DOEN.
Volgensmij heeft u 2 opties. Het pakket betalen en afhalen of het pakket weigeren en terug laten sturen. Meer smaken zijn er niet, een combinatie van opties is ook niet mogelijk, dus dit is het.

Dan heeft u, afhankelijk van uw keuze, daarna de mogelijkheden voor het rechttrekken. Als het teruggestuurd wordt, moet u achter uw geld aan, als u het betaalt en dus afhaalt, moet u achter de eventueel onterecht betaalde inklaringskosten aan.

Meestal ligt de oorzaak in deze gevallen bij de verzender. Als op het pakket niet aangegeven is wat de waarde van de inhoud is en hoeveel de verzendkosten bedragen, wat in 90% van deze situaties de oorzaak is, dan doet PostNL een schatting van de waarde en berekent op basis daarvan de BTW en invoerrechten.

Het is ook niet makklijk om op de stoel van de importeur te gaan zitten.

Holly125
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2020 03:58

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door Holly125 »

Ik heb een bericht van postNL gekregen dat ik 23,59€ moet betalen voor inklaringskosten voor kleding.

De kosten voor de items waren minder dan €22. Maar hiervoor heb ik wel een kortingscode gebruikt anders was het boven de €22. De afzender heeft de originele waarde dus op het pakket gezet. Maar wordt er dus gekeken naar de betaalde bedrag? En kan ik hier bezwaar op doen aangezien ik wel bewijs van factuur heb dat het minder dan €22 heeft gekost.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Holly125 schreef:
06 jan 2020 13:44
De kosten voor de items waren minder dan €22. Maar hiervoor heb ik wel een kortingscode gebruikt anders was het boven de €22. De afzender heeft de originele waarde dus op het pakket gezet. Maar wordt er dus gekeken naar de betaalde bedrag? En kan ik hier bezwaar op doen aangezien ik wel bewijs van factuur heb dat het minder dan €22 heeft gekost.
Het gaat om de "waarde". Dat kan dus meer zijn dan het bedrag wat je hebt betaald.

Hadewig
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 nov 2007 07:07

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door Hadewig »

Postnl berekend over zowel de waarde, als de verzendkosten die inklaringskosten. Dus als u iets besteld uit het buitenland, moet u er voor zorgen dat het totaal ( waarde items + verzendkosten) onder die €22,00 blijft.

TJdeWit
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2020 16:32

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door TJdeWit »

Ik heb een pet gekocht uit Amerika. De totale kosten met verzendkosten er bij zijn €48,31. Nu moet ik €20,18 invoerkosten betalen. PostNL gebeld met de vraag waar dit bedrag vandaan komt.

Dit is 21% btw over het product (€34,17). Plus, volgens PostNL, nog eens €13,- verwerkingskosten. Dit moest ik maar bij de douane navragen.

Bij de douane geven ze aan dat de 21% vanuit hun is en de rest van PostNL.

PostNL maar weer gebeld. Dit zijn standaard kosten, als ik het specifieker wil weten moet ik maar een brief schrijven.

Ik vind het schandalig dat er meer dan 38% aan verwerkingskosten gerekend is. Weet iemand toevallig of dit kan/mag? En waar die kosten vandaan komen?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door newmikey »

TJdeWit schreef:
03 nov 2020 16:42
Weet iemand toevallig of dit kan/mag? En waar die kosten vandaan komen?
Ja, dit kan en mag. PostNL en alle andere pakketverzenders (UPS, DHL, FEDEX etc.) mogen administratie kosten in rekening brengen voor het doen van aangifte. Ze werken immers niet gratis, dat doet u ook niet. Ze gebruiken daarvoor allemaal een gemiddeld tarief wat door ieder bedrijf zelf wordt bepaald en meestal tot een paar tientjes per inklaring bedraagt. PostNL is één van de goedkoopste met z'n €13.

Waar de kosten vandaan komen had u natuurlijk ook zèlf even kunnen nalezen op de website van PostNL maar ... gemak dient de mens zullen we maar zeggen. Het is eenvoudiger nòg maar eens een vraag (die al tientallen keren beantwoord is) op het Radar forum te plempen. Op https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... uitenland/ staat het antwoord op uw vraag:
Afhandelingskosten
We brengen afhandelingskosten (incl. incasso- en administratiekosten) in rekening voor het:
  • voorschieten van de verschuldigde btw en/of invoerrechten (aan de douane);
    openen en onderzoeken van de zending(en);
    vaststellen van de goederen en de waarde hiervan; opslaan en bewaren van de zendingen.

Voor een reguliere zending betaal je €13 aan afhandelingskosten. Voor een EMS-zending (Express Mail Service) betaal je €17,50. Een EMS-zending is een zakelijke zending vanuit het buitenland die met extra voorrang moet worden verwerkt. Daarom zijn de kosten hoger.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Leest u vooral ook de informatie van de Douane over internetaankopen in het buitenland.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

TJdeWit schreef:
03 nov 2020 16:42
PostNL maar weer gebeld. Dit zijn standaard kosten, als ik het specifieker wil weten moet ik maar een brief schrijven.

Ik vind het schandalig dat er meer dan 38% aan verwerkingskosten gerekend is. Weet iemand toevallig of dit kan/mag? En waar die kosten vandaan komen?
1 petje invoeren is net zo veel werk als een pallet. De kosten van het inklaren heeft dus niets te maken met de waarde van het product.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik dacht even dat het goed ging komen met PostNL, helaas blunderen ze gewoon verder.

Ik verwacht een pakketje uit verweggiestan met een simpel en relatief goedkoop kabeltje.
Nu zag ik het gemeld worden en zowaar stond er 3 dagen lang "Levertijd Onbekend", dus dat was beter dan 3 dagen, "we komen vandaag".

Maar, ik krijg vandaag de melding dat mijn pakketje vandaag wordt geleverd tussen 08:00 0 18:00 uur.. Hmm ruime marge, maar niets vreemds voor PostNL. We zijn wat gewend.

Ook zie ik meteen dat er 3 poststukken onderweg zijn.
Na even beter te kijken zie ik dat er gewoon twee keer hetzelfde poststuk instaat, het bekende gele bubbeltjes envelopje uit China. Dat is eigenaardig dat ze zo op elkaar lijken maar het niet exact dezelfde foto is. Maar het kan blijkbaar nog vreemder.
Deze twee poststukken zijn niet alleen hetzelfde item, maar het is het pakketje wat bij mijn pakketten ook staat.
Dus... 3 verschillende meldingen voor één pakket. Goed gedaan PostNL.
En nergens doen ze de vermelding dat het pakket in de brievenbus pas. Terwijl ze deze informatie natuurlijk wel hebben.
Ze hebben immers de exacte afmetingen en zelfs het gewicht van dit pakket / poststuk / poststuk. :roll:

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hebra98 schreef:
20 nov 2020 09:31
Nu zag ik het gemeld worden en zowaar stond er 3 dagen lang "Levertijd Onbekend", dus dat was beter dan 3 dagen, "we komen vandaag".
Als het poststuk al wel ontvangen is, maar nog niet vrijgegeven, ter beoordeling ligt te wachten, of gewoon wacht tot het het sorteerproces in kan, dan is het dus bekend dat het er is, maar niet wanneer het op de planning staat. Is niet zo vreemd hoor.
hebra98 schreef:
20 nov 2020 09:31
Maar, ik krijg vandaag de melding dat mijn pakketje vandaag wordt geleverd tussen 08:00 0 18:00 uur.. Hmm ruime marge, maar niets vreemds voor PostNL. We zijn wat gewend.
U wilt liever een track en trace ingebouwd hebben die op de seconde aangeeft wanneer het komt?
hebra98 schreef:
20 nov 2020 09:31
Ook zie ik meteen dat er 3 poststukken onderweg zijn.
Na even beter te kijken zie ik dat er gewoon twee keer hetzelfde poststuk instaat, het bekende gele bubbeltjes envelopje uit China. Dat is eigenaardig dat ze zo op elkaar lijken maar het niet exact dezelfde foto is.
Op uw werk gaat er nooit eens mis. Kan zijn dat het pakje naast de band terecht is gekomen en voorzorg weer vooraan er op gelegd is. Of dat de band even haperde en uit voorzorg de laatste zoveel pakjes opnieuw gescand zijn.
hebra98 schreef:
20 nov 2020 09:31
Maar het kan blijkbaar nog vreemder.
Deze twee poststukken zijn niet alleen hetzelfde item, maar het is het pakketje wat bij mijn pakketten ook staat.
Dus... 3 verschillende meldingen voor één pakket. Goed gedaan PostNL.
En nergens doen ze de vermelding dat het pakket in de brievenbus pas. Terwijl ze deze informatie natuurlijk wel hebben.
Ze hebben immers de exacte afmetingen en zelfs het gewicht van dit pakket / poststuk / poststuk. :roll:
Heeft de verkoper aangegeven dat het brievenbuspost is? En waarom ligt het dan bij de pakketbezorgers?

Sorry hoor, je kan je ook overal druk om gaan maken. Gelukkig maar dat PostNL het enige bedrijf is dat fouten maakt.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Blijkbaar willen de Mods dat ik toch gewoon even reageer, dus bij deze.
NeoDutchio schreef:
20 nov 2020 09:46
hebra98 schreef:
20 nov 2020 09:31
Nu zag ik het gemeld worden en zowaar stond er 3 dagen lang "Levertijd Onbekend", dus dat was beter dan 3 dagen, "we komen vandaag".
Als het poststuk al wel ontvangen is, maar nog niet vrijgegeven, ter beoordeling ligt te wachten, of gewoon wacht tot het het sorteerproces in kan, dan is het dus bekend dat het er is, maar niet wanneer het op de planning staat. Is niet zo vreemd hoor.
>>
Ik zeg hier juist dat het een verbetering is dat ze niet 3 dagen blijven volhouden dat ze het vandaag komen afleveren, met een tijd erbij. Maar het dus gewoon 3 DAGEN niet leveren.
NeoDutchio schreef:
20 nov 2020 09:46
hebra98 schreef:
20 nov 2020 09:31
Maar, ik krijg vandaag de melding dat mijn pakketje vandaag wordt geleverd tussen 08:00 0 18:00 uur.. Hmm ruime marge, maar niets vreemds voor PostNL. We zijn wat gewend.
U wilt liever een track en trace ingebouwd hebben die op de seconde aangeeft wanneer het komt?
>>
Ik wil gewoon dat iets een pakket is of een poststuk. Niet dat er twee poststukken en één pakket gaan over het zelfde pakket. En de laatste tijd krijg ik van bijna elk poststuk al twee meldingen met aparte foto's. Dus een uitzondering is het NOOIT geweest. Het is vaker dubbel dan een enkele melding.
De tijdsaanduiding maakt mij niet uit, maar als je dan toch een 08:00 - 18:00 uur tijdspanne aangeeft heeft dat niet heel veel waarde, zeker niet als het gewoon in de brievenbus past ( nu weet ik dat voor dit pakket wel, maar dat is niet altijd zo)
NeoDutchio schreef:
20 nov 2020 09:46
hebra98 schreef:
20 nov 2020 09:31
Ook zie ik meteen dat er 3 poststukken onderweg zijn.
Na even beter te kijken zie ik dat er gewoon twee keer hetzelfde poststuk instaat, het bekende gele bubbeltjes envelopje uit China. Dat is eigenaardig dat ze zo op elkaar lijken maar het niet exact dezelfde foto is.
Op uw werk gaat er nooit eens mis. Kan zijn dat het pakje naast de band terecht is gekomen en voorzorg weer vooraan er op gelegd is. Of dat de band even haperde en uit voorzorg de laatste zoveel pakjes opnieuw gescand zijn.
>>
Dan hapert de band dus bij alle poststukken die ik ontvang want ik heb de afgelopen tijd bij 4 van de 5 poststukken een dubble melding ontvangen met ook twee verschillende foto's. Geen wonder dat de post het zo druk heeft!!
NeoDutchio schreef:
20 nov 2020 09:46
hebra98 schreef:
20 nov 2020 09:31
Maar het kan blijkbaar nog vreemder.
Deze twee poststukken zijn niet alleen hetzelfde item, maar het is het pakketje wat bij mijn pakketten ook staat.
Dus... 3 verschillende meldingen voor één pakket. Goed gedaan PostNL.
En nergens doen ze de vermelding dat het pakket in de brievenbus pas. Terwijl ze deze informatie natuurlijk wel hebben.
Ze hebben immers de exacte afmetingen en zelfs het gewicht van dit pakket / poststuk / poststuk. :roll:
Heeft de verkoper aangegeven dat het brievenbuspost is? En waarom ligt het dan bij de pakketbezorgers?
>>
De Chinese verzender (blijkbaar een NL na inklaring) geeft helemaal niets aan, alleen dat het moet worden bezorgd. En als de verzender het wel aangeeft, hoe kan het dan dat PostNL blijkbaar niet deze keuze kan nakomen. Want als de verzender dit bepaald zit PostNL er elke keer met één keuze naast. Want het kan niet beide zijn als de verzender dit heeft aangegeven.
NeoDutchio schreef:
20 nov 2020 09:46
Sorry hoor, je kan je ook overal druk om gaan maken. Gelukkig maar dat PostNL het enige bedrijf is dat fouten maakt.
>>
Natuurlijk ben jij niet wie bepaald wat eenieder hier plaatst. Ik heb jouw goedkeuring niet nodig.
En als het om een incidenteel en enkel foutje zou gaan, is dit niet een probleem. Dan was het mijn tijd niet waard geweest.
Maar het gaat vaker niet dan wel goed. En dan is PostNL wel één van de weinig die dit voor elkaar krijgt.

Je kan toch zelf ook wel zien hoe vaak het mis gaat met de diensten van PostNL?

Edit, even de quotes hersteld.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Update over de blunder saga van PostN, aangaande mijn kabeltje uit verweggiestan.

Mijn pakket (die ook twee keer als poststuk was aangegeven) staat nu met de volgende tekst in de APP.
We hebben het bezorgmoment niet gehaald vandaag, sorry. Houd je track en trace- overzicht in de gaten. Je nieuwe bezorgmoment vind je hier.
Heel eigenaardig allemaal, want ik heb het pakket al sinds gisteren en het kabeltje is al geïnstalleerd en werkt uitstekend.
(dat voor, zoals sommige denken, chinese ali express troep. Not too chabby.)

Ik ben dan wel benieuwd hoe ze deze misser gaan oplossen... :evil: :evil:

Maar, verder mogen ze natuurlijk wel eens een foutje maken of is het nu dat ze ook wel eens iets goed mogen doen?
Ik weet het niet meer.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Chabby?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Tikfoutje, Shabby..
En nu begreep je de hele post natuurlijk niet meer? :evil:

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een tikfoutje, dat kan natuurlijk.

Overigens begrijp ik de rest van uw bericht heel goed, dat weet u natuurlijk ook wel. Ik begrijp alleen niet waarom u zich zo druk maakt om de berichtgeving door PostNL rond een goedkoop klungelkabeltje dat u in "Verweggistan" hebt gekocht.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Erthanax schreef:
21 nov 2020 14:39
Een tikfoutje, dat kan natuurlijk.

Overigens begrijp ik de rest van uw bericht heel goed, dat weet u natuurlijk ook wel. Ik begrijp alleen niet waarom u zich zo druk maakt om de berichtgeving door PostNL rond een goedkoop klungelkabeltje dat u in "Verweggistan" hebt gekocht.
>>
Omdat je een tracking systeem niet hebt om onbetrouwbare en onjuiste informatie te geven.
Een app is er juist om je goed en zo nauwkeurig als mogelijk te informeren.
Het valt mij tegen van je dat dit niet uit jezelf inziet.

En "klungelkabeltje" verzin je zelf ter plekke.
Het is namelijk een Ftdi ft232r usb ttl 5 v naar rj11 rj12 6p6c

Voor de echte klungels onder ons..
Maar ik lees daarmee mijn P1 poort van mijn slimme meter uit via een Raspberry Pi zero W over Home Wifi en webinterface.
Maar dat wist jij natuurlijk meteen.. :mrgreen: :mrgreen:

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door kuklos »

hebra98 schreef:
21 nov 2020 14:47
Omdat je een tracking systeem niet hebt om onbetrouwbare en onjuiste informatie te geven.
Een app is er juist om je goed en zo nauwkeurig als mogelijk te informeren.
Weet je wat ik niet snap? Dat jij niet zelf een bedrijf begint en jouw klanten de informatie en klantvriendelijkheid en foutloosheid geeft dit jij hier in elk topic van alle bedrijven eist. Jij weet elke keer zo goed hoe het zou moeten en hoe makkelijk het is. Bovendien, als je zo'n superservice levert ben je binnen de kortste keren de grootste en rijk, want geen enkel bedrijf kan zo'n servicelevel leveren, behalve jouw bedrijf.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door hebra98 »

kuklos schreef:
21 nov 2020 14:55
hebra98 schreef:
21 nov 2020 14:47
Omdat je een tracking systeem niet hebt om onbetrouwbare en onjuiste informatie te geven.
Een app is er juist om je goed en zo nauwkeurig als mogelijk te informeren.
Weet je wat ik niet snap? Dat jij niet zelf een bedrijf begint en jouw klanten de informatie en klantvriendelijkheid en foutloosheid geeft dit jij hier in elk topic van alle bedrijven eist. Jij weet elke keer zo goed hoe het zou moeten en hoe makkelijk het is. Bovendien, als je zo'n superservice levert ben je binnen de kortste keren de grootste en rijk, want geen enkel bedrijf kan zo'n servicelevel leveren, behalve jouw bedrijf.
>>
En wat snap je dan niet?
Als het goed moet, moet je het zelf doen.. Werkelijk?
Veel bedrijven doen er veel aan, met reclame en je lastig vallen om maar bij hun te komen. Dan ben je er en maken ze er een zooitje van. En nu probeer jij het goed te praten alsof ze één keer een foutje maken en ik meteen hoog in de toren klim. Wat een onzinnige voorstelling van zaken. Ze blunderen op zoveel fronten dat je moet zoeken wat er wel goed gaat.

Als PostNL geen monopolie positie had, waren ze allang failliet gegaan aan bedrijven die vele malen beter presteren.
Overal gaat wel eens wat fout, maar je moet er niet je dagelijkse werkwijze van maken.

En ik zeg niemand dat ze het mij eens moeten zijn, maar dat verandert de FEITEN niet.
Ik verzin het niet, postnl doet het. Keer op keer weer

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door kuklos »

hebra98 schreef:
21 nov 2020 15:03
En wat snap je dan niet?
Als het goed moet, moet je het zelf doen.. Werkelijk?
Nee, dat schrijf ik niet. En hebben ook anderen die je erop wezen niet geschreven. Het punt is dat het zo makkelijk is om op papier te stellen dat alles altijd overal in elke situatie perfect moet zijn, maar de praktijk - helaas - weerbarstiger is.
Doch gezien al jouw posts op dit forum is het schijnbaar wel heel erg makkelijk. Dus weet je wat, laat het zien. Begin een bedrijf dat het wel altijd in elke situatie, overal, op elk moment, perfect en foutloos doet. Begin een bedrijf waar nooit iets misgaat.

Gesloten