LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] prive auto of zakelijke auto

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
kardox
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2015 18:23

prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door kardox »

Als een ZZPr maak ik veel kilometers. gemiddeld is dat 3500 Km per maand.
Op dit moment heb ik een privéauto en daarmee rijd ik naar mijn klanten.
voor mijn privé auto betaald ik ongeveer 100 euro per maand belasting.
Mijn auto heeft onderhoud nodig ( kosten 800 euro ) en nou ben ik gaan nadenken wat eigenlijk beste alternatieven zijn voor mij.
Is het niet beter om over te gaan naar een zakelijke auto? voordeel is dan dat ik de onderhoudskosten kan met inkomstenbelasting verrekenen.

Op dit moment mag ik alleen 19 cent per km verrekenen.

kan iemand mij een advies geven over wat voor mij voordeligste is omdat ik veel kilometers maak?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door kweenie »

Het aparte is dat als je veel KM maakt, het volgens mij vaak voordeliger is om een privé-auto te gebruiken en als je weinig KM maakt is het handig om een zakelijke auto te hebben (beide natuurlijk zolang het van de belastingdienst mag).

Als je de auto privé gebruikt, dan kun je jezelf 19 ct/km belastingvrij geven. Per maand in jouw geval dus ongeveer 700 euro of 8.000 euro per jaar. De kosten betaal je zelf, privé, uit de vergoeding. Daar kun je meestal wel een redelijke auto voor rijden. Ook als je nog eens 5.000 km privé zou rijden.

Als je de auto zakelijk hebt, dan moet de onderneming alle kosten dragen. Die kosten zullen bij een normale auto in de zelfde orde van grootte uitkomen en kun je (net als de KM-vergoeding) van de winst aftrekken. Per saldo dus weinig verschil. Maar als je de auto dan ook nog privé wil gebruiken, dan zul je ineens ook nog eens inkomstenbelasting over de bijtelling moeten gaan betalen. Dan wordt het een dure grap.

Stel dat je zakelijk heel weinig KM zou maken, dan zou je weinig belastingvrij kunnen uitkeren. De grootste kosten komen dan voor je privé bezit, zonder dat er veel vergoeding tegenover staat. Zou je een zakelijke auto hebben, dan kun je die kosten van de winst aftrekken en heb je dus ineens wél een 'belastingvrije vergoeding'. Ook hier moet je dan wel weer een bijtelling betalen, maar redelijke kans dat dat nadeel kleiner is dan het voordeel van het van de winst kunnen aftrekken van de autokosten.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door tijger1 »

U kunt nog wel als extra om zo maar te zeggen de btw verrekenen op de brandstof die u tankt, maar dan moet u wel fakturen hebben op kenteken. Dus een tankpas aanschaffen en daarmee tanken zodat u éénmaal per maand een factuur krijgt.

Bij zoveel kilometers is een privé auto waarschijnlijk verstandiger. Als u een nieuwe koopt, voordien dan nog eens berekenen, ivm aftrek aanschaf btw en afschrijving.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door tijger1 »

@snuffel1

U gooit de zaken door elkaar. Als men zijn privé auto zakelijk gebruikt, mag € 0,19 per km als kostenpost opgevoerd worden. Uiteraard moeten daarvoor de kilometers bijgehouden worden.

Maar er moet uiteraard geen deel van de nieuwprijs bij het inkomen worden opgeteld.

Dat is juist van toepassing als een zakelijke auto privé wordt gebruikt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door renewouters »

Even gestolen van ikwordzzper.nl:

We zetten de belangrijkste voordelen voor jou op een rijtje:

Minder kosten: de investeringen die je doet op het gebied van autolease, drukken niet op de balans van jouw onderneming. De leasekosten zijn volledig fiscaal aftrekbaar.
Betere kostenbeheersing: gedurende de looptijd van het leasecontract weet je exact waar je aan toe bent. Je betaalt een vast bedrag per maand voor jouw (bedrijfs) auto, waardoor je niet voor verrassingen komt te staan en grip houdt op de kosten.
Zekerheid: de leasemaatschappij neemt alle risico's over. Je hoeft je geen zorgen te maken over onderhoudskosten, de verzekering, aanschaf en afschrijving. Bovendien verzeker je jezelf van mobiliteit. Laat de auto het afweten, dan heb je recht op vervangend vervoer.
Ontzorging: je hoeft niet meer om te kijken naar vervanging, reparaties, onderhoud en de administratie rond je auto. De leasemaatschappij neemt dit voor jou uit handen.

Je moet even een rekensom maken en ook de andere aspecten in overweging nemen. Voor zakelijk gebruik zijn de laatste 3 punten ook niet te onderschatten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is meer de afweging of je wil leasen of wil kopen. Dat kan allebei privé en zakelijk.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door renewouters »

kweenie schreef:Dat is meer de afweging of je wil leasen of wil kopen. Dat kan allebei privé en zakelijk.
Als je zakelijk leaset is het een fiscale aftrekpost. Dat is een verschi tussen prive en zakelijk.

Maar de vraag of je bedrijfsmatig wilt leasen of kopen is een minstens zo belangrijke afweging als kijken of je een prive- of zakelijke auto wilt als ondernemer. Het uiteindelijke doel zal zijn om zo voordelig mogelijk een zo hoog mogelijke kwaliteit te halen. En daar is geen kant en klaar recept voor.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door tijger1 »

@snuffel

Lees dan uw eigen reactie nog eens na.

U schrijft dat als je een privé auto zakelijk gebruikt men meer tijd kwijt is aan de km registratie en als men meer rijdt dan 500 km per jaar privé rijdt een deel van de nieuwprijs bij het inkomen moet optellen.
Dat is dus onzin. Als men zijn prive auto zakelijk gebruikt mag men € 0,19 per kilometer ten laste van de winst brengen. Uiteraard moeten die gereden kilometers bijvoorbeeld aan de hand van een agenda wel aangetoond kunnen worden, maar er is geen uitgebreide ritrenadministratie nodig. Ook is het zo dat ook in die situatie een deel van de betaalde btw verrekend kan worden, maar dan moeten die benzinebonnen wel op kenteken staan. Dus vandaar dat men de benzine dus op factuur moet betalen.

En dat heeft ook niets met de jaaromzet van doen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door tijger1 »

@snuffel1
Ik weet niet waar u dat vandaan haalt. Elke zelfstandige kan ern auto op naam van de zaak aanschaffen en hij mag zoveel prive kilometers rijden als hij wil. Hij moet alleen maar een perfecte kilometer administratie bijhouden, als hij wil claimen dat hij minder dan 500 km per jaar prive rijdt. Heeft die zelfstandige geen bezwaar tegen de fiscale bijtelling in procenten van de nieuwprijs, dan hoeft hij geen enkele rit te noteren.
De vraag van de Ts gaat erover wat voordeliger is en dat hangt uiteraard van de hoeveelheid zakelijke en privekilometers die hij verwacht te gaan rijden. En dan is het vaak zo dat bij heel veel zakelijke kilometers een priveauto, met in rekening brengen van de zakelijke kilometers voordeliger uitpakt, dan wanneer er heel weinig zakelijke kilometers worden gereden.

Er mogen tussen twee haakjes wel meer kosten opgevoerd worden bij een auto op naam van de zaak. Bv afschrijving, verzekering, wegenbelasting en bij aanschaf van een nieuwe ook nog de btw.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door tijger1 »

@snuffel1
Ik weet niet waar u dat vandaan haalt. Elke zelfstandige kan ern auto op naam van de zaak aanschaffen en hij mag zoveel prive kilometers rijden als hij wil. Hij moet alleen maar een perfecte kilometer administratie bijhouden, als hij wil claimen dat hij minder dan 500 km per jaar prive rijdt. Heeft die zelfstandige geen bezwaar tegen de fiscale bijtelling in procenten van de nieuwprijs, dan hoeft hij geen enkele rit te noteren.
De vraag van de Ts gaat erover wat voordeliger is en dat hangt uiteraard van de hoeveelheid zakelijke en privekilometers die hij verwacht te gaan rijden. En dan is het vaak zo dat bij heel veel zakelijke kilometers een priveauto, met in rekening brengen van de zakelijke kilometers voordeliger uitpakt, dan wanneer er heel weinig zakelijke kilometers worden gereden.

Er mogen tussen twee haakjes wel meer kosten opgevoerd worden bij een auto op naam van de zaak. Bv afschrijving, verzekering, wegenbelasting en bij aanschaf van een nieuwe ook nog de btw.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door kweenie »

Jullie hebben allebei een beetje gelijk.

Bij een auto van de zaak mag alleen de btw worden afgetrokken voor het zakelijke gebruik. Maar daarbij heb je de keus of je kiest voor een sluitende administratie of voor een vast percentage van 2,7% van de catalogus waarde.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door tijger1 »

Die sluitende administratie is alleen maar nodig als je geen ficale bijtelling wilt van 15 tot 25%.

De vraag gaat helemaal niet over de correctie van de btw inzake het privégebruik. Dat is het minst belangrijke.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door kweenie »

De moeite van het moeten bijhouden van een exacte km administratie voor de btw aangifte was wel een van de voornaamste bezwaren van snuffel. Ik geef slechts aan dat dat helemaal niet nodig is en dat dat dus helemaal geen bezwaar hoeft te zijn.

Frits Bband
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2011 07:46

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door Frits Bband »

Tijger heeft gelijk, zo steekt het in elkaar.

Het verhaal is voor een leek best complex, en weer anders als je een bus gaat rijden ivm wel bijtelling betalen over niet-betaalde BPM etc.
Is eigenlijk niet goed te adviseren via forum of mail.

@ts, als ik je d'r mee kan helpen, stuur me een pb en dan bellen we vandeweek. Dan snap je het in een half uurtje.
Groeten,

Frits

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door tijger1 »

kweenie schreef:De moeite van het moeten bijhouden van een exacte km administratie voor de btw aangifte was wel een van de voornaamste bezwaren van snuffel. Ik geef slechts aan dat dat helemaal niet nodig is en dat dat dus helemaal geen bezwaar hoeft te zijn.

Maar het gaat hier toch over de vraag van de Ts en niet over de moeite van Snuffel1 met iets?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door tijger1 »

kweenie schreef:De moeite van het moeten bijhouden van een exacte km administratie voor de btw aangifte was wel een van de voornaamste bezwaren van snuffel. Ik geef slechts aan dat dat helemaal niet nodig is en dat dat dus helemaal geen bezwaar hoeft te zijn.

Maar het gaat hier toch over de vraag van de Ts en niet over de moeite van Snuffel1 met iets?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: prive auto of zakelijke auto

Ongelezen bericht door kweenie »

Omdat snuffel tegen ts zegt dat het zo veel moeite is dat je daar beter niet voor kunt kiezen, dan is het voor ts dus wel van belang dat zijn bewering ontkracht wordt.

Gesloten