LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht op toeslagen bij huis kopen met partner?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Moniekie202
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2018 22:27

Recht op toeslagen bij huis kopen met partner?

Ongelezen bericht door Moniekie202 »

Ik heb een vraag.

Mijn partner en ik zijn voornemens een huis te kopen. Hij heeft koopwoning en 3 kids. Ik een huurwoning en 1 kind. Hij ontvangt kind gebonden budget en ik huurtoeslag zorg toeslag en kindgebonden budget.

Nu weet ik dat als we nu een huis kopen en samen gaan wonen elkaars toeslag partner zijn en kunnen terug betalen maar wat als we het samen kopen en ik pas op half december of begin januari bij hem ga wonen in het nieuwe huis en tot die tijd mijn hoofdverblijf in mijn huurwoning heb. Blijf ik dan wel het recht op mijn toeslagen houden?

Of doen we er verstandig aan het te kopen en de overdracht pas na 1 december laten in gaan?

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Radar op 30 mei 2018 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op toeslagen bij huis kopen met partner?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees hier

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... agpartners


Wij hebben samen een huis gekocht, een kind gekregen of worden om een andere reden toeslagpartners

U bent toeslagpartner vanaf de 1e van de maand nadat u op hetzelfde adres gaat wonen. Of vanaf de datum van samenwonen als dat de 1e van de maand is.

Bron belastingdienst


Dus niet eerder dan 2 december officieel gaan samenwonen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Recht op toeslagen bij huis kopen met partner?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hoeveel kost het aanhouden van de huurwoning tot einde van het jaar en hoeveel bespaar je dan aan toeslagen die je niet terug hoeft te betalen. Is het geen lood om oud ijzer?
Je koopt dus een huis dat niet je hoofdverblijf is, dus ook geen recht op hyp. Rente aftrek.

Moniekie202
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2018 22:27

Re: Recht op toeslagen bij huis kopen met partner?

Ongelezen bericht door Moniekie202 »

Het zou om een maand of 2 hooguit 3 zijn dat mijn oude woning nog hoofdverblijfplaats is. Wat het me scheelt... 6600 euro wat ik in het slechtste geval aan de belasting moet terug betalen. De moeite waard lijkt me om dit goed doordacht aan te pakken.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op toeslagen bij huis kopen met partner?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die hypotheekrente is wel aftrekbaar omdat het uw hoifdverblijf gaat worden.

Zeker verstandig om officieel tot 2 december te wachten met verhuizen.

Moniekie202
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2018 22:27

Re: Recht op toeslagen bij huis kopen met partner?

Ongelezen bericht door Moniekie202 »

Lady1234 schreef:Die hypotheekrente is wel aftrekbaar omdat het uw hoifdverblijf gaat worden.

Zeker verstandig om officieel tot 2 december te wachten met verhuizen.
Dan zouden we dus wel al kunnen kopen volgens jou?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op toeslagen bij huis kopen met partner?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zeker kunt u nu al kopen. U wordt pas toeslagpartner als u officeel op dat adres ingeschreven staat. En in uw situatie is dus 2 december op zijn vroegst financieel het verstandigst.

De link was niet echt goed doorgekomen. U valt onder de kolom “woont nog niet samen, laatste blokje, huis gekocht”

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... agpartners

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Recht op toeslagen bij huis kopen met partner?

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Moniekie202 schreef:Het zou om een maand of 2 hooguit 3 zijn dat mijn oude woning nog hoofdverblijfplaats is. Wat het me scheelt... 6600 euro wat ik in het slechtste geval aan de belasting moet terug betalen. De moeite waard lijkt me om dit goed doordacht aan te pakken.
Jullie zijn toeslagpartner vanaf het moment dat jullie ingeschreven staan op hetzelfde adres, dus niet over de periode ervoor. Als je de toeslagen op tijd stopt hoef je niets terug te betalen.

Gesloten