LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rente over afbetaling

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
ojee66
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2015 20:42

Rente over afbetaling

Ongelezen bericht door ojee66 »

Had een bedrag van ruim 250euro te betalen. Had daar een betalingsregeling van 21euro per maand.
Daar kwam dan steeds 1 euro bij per maand aan soort rente.

Nu heb ik in 1 keer 80euro betaald van nog 143 wat er open stond.
Ik denk dan dat ik dus nog 63 of 64 moet betalen.

Groot is mijn verbazing dat ik nu nog 67 moet betalen.

Hoe berekent de belastingdienst de rente???

Havikje
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 sep 2012 21:18

Re: Rente over afbetaling

Ongelezen bericht door Havikje »

Over het bedrag dat openstaat dient een heffingsrente te worden betaald van 4% op jaarbasis voor particulieren. Die paar extra euro's komen dus hier van.
Hoe langer je wacht met afbetalen (ook met een betalingsregeling) hoe hoger het af te lossen bedrag dus wordt.

ojee66
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2015 20:42

Re: Rente over afbetaling

Ongelezen bericht door ojee66 »

Ik doe het juist versneld, en dan snap ik niet dat het steeds per maand 1 euro is en als het bedrag al minder dan de helft is (1derde) ik er opeens 4euro bij krijgt.

organo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2015 15:21

Re: Rente over afbetaling

Ongelezen bericht door organo »

Dat snap ik niet. Ik heb ook een afbetalingsregeling voor terugbetalen zorgtoeslag, inkomsten 2014 en voorlopige aanslag 2015. Ik betaal geen rente.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Rente over afbetaling

Ongelezen bericht door fisbel »

Door versneld af te lossen, wijzigt de betalingsregeling niet t.a.v. de te betalen rente.
M.a.w: de extra euro die u maandelijks moest betalen blijft berekend.

U bent verkeerd geïnformeerd dat er bij een betalingsregeling over een toeslag géén rente zou hoeven te worden betaald. U moet ook hier rente betalen als u gebruikmaakt van een betalingsregeling. U betaalt rente vanaf de uiterste betaaldatum. Dit is 6 weken na de datum die op de brief met acceptgiro. De rente is inbegrepen in het maandelijks terug te betalen bedrag. Wordt dus niet apart benoemd. Lees hier

organo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2015 15:21

Re: Rente over afbetaling

Ongelezen bericht door organo »

als je een betalingsregeling hebt, kan de belasting die dan stopzetten en eisen de rest van het bedrag in 1 keer op te eisen? is bij mij gebeurt althans.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Rente over afbetaling

Ongelezen bericht door fisbel »

organo schreef:als je een betalingsregeling hebt, kan de belasting die dan stopzetten en eisen de rest van het bedrag in 1 keer op te eisen? is bij mij gebeurt althans.
Ja, zo gebeurt het in de praktijk. Er is geen mogelijkheid voor een nieuwe betalingsregeling.

organo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2015 15:21

Re: Rente over afbetaling

Ongelezen bericht door organo »

Ik moet zorgtoeslag 2012 en 2011 terugbetalen, daar doen ze het niet, alleen bij terugbetalen inkomsten 2014 terwijl mij telefonisch is toegezegd dat ik dat hele bedrag in termijnen kon terugbetalen z.g nieuwe regeling. Trouwens bij mijn voorlopige aanslag 2015 kan het wel. Beetje verwarrend.

Eljar
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 mar 2013 20:16

Re: Rente over afbetaling

Ongelezen bericht door Eljar »

Ook ik snap niet hoe de belastingdienst de rente berekent.

Onze situatie is iets anders dan die van TS. Wij moesten namelijk zorgtoeslag en kindgebonden budget terugbetalen. Geen heel groot bedrag. We kregen 3 brieven (papierverspilling) van de belastingdienst per toeslag en de laatste ging erover hoe je het bedrag terug moest betalen. Dit kon in 1 keer of in termijnen. Deden we niets, zo stond er, dan hoefden we niets te doen, maar werd het verrekend met toeslagen in de toekomst. Eindelijk dacht ik dat de belastingdienst het een keertje had begrepen en worden deze bedragen gewoon verrekenend. In de veronderstelling zijnde dat het terug te betalen bedrag de volgende maand van de toeslag werd afgetrokken.

Maar wat schetst mijn verbazing: ze minderen de toeslag maar met een klein deel. Kortom: een soort van betalingsregeling met rente (en nog weer een brief, waarin wij min of meer de "schuld" krijgen van het niet op tijd betalen.....!). Dit had nergens in de brieven gestaan. Als ik dat had geweten had ik het bedrag gewoon in één keer overgemaakt. Ik dacht dat ze het gemakkelijk hadden gemaakt door te melden dat je dan niets hoeft te doen en het verrekend zou worden, maar het blijkt dus juist moeilijk plus extra betalen. Dat doe ik dus niet weer. En geen idee hoe de belastingdienst deze rente berekent. Staat echt nergens vermeld.

Gesloten