LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rente over definitieve berekening huurtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
dewimk
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2019 14:01

Rente over definitieve berekening huurtoeslag

Ongelezen bericht door dewimk »

Ik heb in 2014 één maandje huurtoeslag gekregen en ik heb onlangs een brief gekregen dat ik iets daarvan moet terugbetalen. Goed het zal wel, geen verstand van. Maar wat ik toch best wel vreemd vind is dat ik rente over dat bedrag moet betalen. 16 euro over 94 euro. Best wel veel. Maar waarom? Het is niet zo dat ik 5 jaar lang acceptgiro's heb genegeerd, ik heb pas echt net de definitieve berekening gekregen. En omdat zij er zo lang over hebben gedaan moet ik er rente over betalen? Ik heb van iemand de belastingtelefoon het adres gekregen waar ik een bezwaarbrief naar kan schrijven, maar weet niet of ik dat ga doen. Is dan weer teveel potentiële hoofdpijn en frustratie voor 16 euro. Ik ben student en heb nog niet veel te maken gehad met de belastingdienst, dus ik vraag me af of dit normaal/acceptabel is. Want ik vind het merkwaardig en wel heel makkelijk geld binnen harken.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rente over definitieve berekening huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is wel rente over bijna vijf jaar.

Maar lees ook eens hier.

https://www.schuldinfo.nl/index.php?id=46

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rente over definitieve berekening huurtoeslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar had je dan zelf niet de gegevens voor de huurtoeslag aangepast?

In de regel is het zo dat als je zelf de juiste aangiftes hebt gedaan en de juiste wijzigingen hebt doorgegeven, dat er dan geen rente wordt berekend als de definitieve aanslag overeenkomt met jouw aangifte. Maar als je bijvoorbeeld wel de inkomstenbelasting opgeeft, maar verder geen wijziging in je aangevraagde huurtoeslag doorgeeft, dan mogen ze wel rente vragen als ze die toeslag achteraf nog eens moeten gaan corrigeren.

Gesloten