LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Revisierente betalen over afkoop lijfrentepolis

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Rodra1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2020 16:12

Revisierente betalen over afkoop lijfrentepolis

Ongelezen bericht door Rodra1980 »

Mijn ouders hebben vorig jaar een lijfrentepolis afgekocht.

Deze lijfrentepolis dateert uit 2009, mijn ouders hebben vanaf 2014 de betaalde premie afgetrokken van de belasting, de jaren ervoor niet.

Nu moeten ze volgens hun belastingadviseur nog een fiks bedrag aan revisierente betalen omdat ze de premie hebben afgetrokken. Volgens hem maakt het daarbij niet uit dat er van 2009 t/m 2013 geen premie is afgetrokken.

Als ik echter de rekentool van de belastingdienst gebruik voor het berekenen van de revisierente (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen) en ik specificeer daar welke jaren er premie is afgetrokken, dan kom ik op aanzienlijk minder revisierente uit dan dat ze volgens de belastingadviseur moeten betalen.

Klopt mijn zienswijze, of zijn er bepaalde voorwaarden die ik over het hoofd zie, bijvoorbeeld dat er aangetoond moet worden dat er over 2009 t/m 2013 geen lijfrentepremie afgetrokken is?

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Revisierente betalen over afkoop lijfrentepolis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat moet zeker aangetoond worden, anders is het revisierente betalen.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Revisierente betalen over afkoop lijfrentepolis

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Voor zover ik weet is het zo dat als je ook maar een jaar aftrek pleegt je wel voor de volledige revisierente wordt aangeslagen. Je dient je daarom in dit soort gevallen grondig op de hoogte van de materie te (laten) stellen. Afkopen, naar voren halen of
eenmalig laten uitbetalen gaat via strakke regels. Ook bij aankoop van een lijfrente is het zaak dat het polisbedrag rechtstreeks naar de verzekeraar gaat en niet tijdelijk op je eigen rekening. Ook dan komt de BD stevig om de hoek kijken.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Revisierente betalen over afkoop lijfrentepolis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien hebt u nog kopieën van de jaren waarin de premie niet is afgetrokken, dan hebt u bewijs.

Rodra1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2020 16:12

Re: Revisierente betalen over afkoop lijfrentepolis

Ongelezen bericht door Rodra1980 »

Bedankt voor alle reacties. Ik ben er verder in gedoken. De belastingconsulent heeft aangenomen dat het een lijfrenteverzekering betrof. Dit blijkt het helemaal niet te zijn. Het is een box 3 kapitaalverzekering waarvan nooit premie is afgetrokken. De premie is altijd door mijn ouders zelf betaald en het betreft ook geen kapitaalverzekering eigen woning. De waarde is de gehele looptijd onder de vrijstelling van box 3 gebleven. Zoals ik het bekijk hoeft er dus geen inkomstenbelasting en geen revisierente betaald te worden?

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Revisierente betalen over afkoop lijfrentepolis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als het een box 3 verzekering moest de waarde alleen aangegeven worden in box 3 bij de aangifte inkomstenbelasting. De vorige jaren kunt u dan toch zo controleren?

Maar dan hoeft er uiteraard geen revisierente of inkomstenbelasting betaald te worden.

Maar u schrijft zelf dat zij de premie vanaf 2014 hebben afgetrokken.

Rodra1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2020 16:12

Re: Revisierente betalen over afkoop lijfrentepolis

Ongelezen bericht door Rodra1980 »

Lady1234 schreef:
10 mar 2020 14:11
Maar u schrijft zelf dat zij de premie vanaf 2014 hebben afgetrokken.
Dat was een misverstand, ik heb dat nagekeken en dat is niet gebeurd.

We hebben het nagekeken en in de voorgaande jaren is de waarde inderdaad in box 3 meegenomen.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Revisierente betalen over afkoop lijfrentepolis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voorheen moest er een bepaald aantal jaren premie betaald zijn. Ik dacht minstens 15. Maar er staat me iets bij dat die regel zou zijn afgeschaft. Kan dat even niet terugvinden.

Maar dat zal vast iemand anders wel iets over kunnen zeggen.

Gesloten