LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schenkingsrecht betalen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Harmpuntgeel
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2013 11:38

Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door Harmpuntgeel »

Hoi,
Ik zit met een vraag: in 2006 heb ik van mijn oma een auto gekregen. Zij heeft de auto nieuw gekocht en betaald maar ik heb hem meteen op naam gekregen (verzekering,wegenbelasting betaal ik zelf). Destijds was ik jong en onwetend (19) en vooral erg blij dat ik een auto kreeg. Ik en ook mijn oma hebben hier geen aangifte van gedaan. Auto koste €12,500.

Maar nu vraag ik me toch af of ik geen schenkingsrecht had moeten betalen?? kan ik hier nog problemen mee krijgen?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Ja, je had aangifte moeten doen en schenkbelasting moeten betalen. De verjaringstermijn is bijna verstreken. Mocht de Belastingdienst de schenking nog ontdekken, dan kunnen ze heffingsrente en eventueel nog een boete opleggen.

Harmpuntgeel
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2013 11:38

Re: Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door Harmpuntgeel »

Marcel bedankt voor de reacie.. weet u ook wat deze termijn van verjaring is? als ik deze voorbij ben zit ik dus veilig?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door marcel75 »

7 jaar ingaande in het jaar na de schenking.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Harmpuntgeel schreef:Maar nu vraag ik me toch af of ik geen schenkingsrecht had moeten betalen?? kan ik hier nog problemen mee krijgen?
Ja je kunt publiekelijk op het dorpsplein worden gestenigd. :lol:


In principe had je in je aangifte inkomstenbelasting de gift moeten melden. Echter mag je eenmalig een groot bedrag belastingvrij geschonken krijgen van je groot ouders. Waarschijnlijk was je er dus afgekomen zonder kleerschuren.

Als ze er alsnog achterkomen, ga je een boete betalen en heffingsrente. Dat kan flink oplopen. Dat je jong was, doet niet ter zaken, je was 19 en dus volwassen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door SJZ »

In principe had je in je aangifte inkomstenbelasting de gift moeten melden.
Nee, met inkomstenbelasting heeft dat niks te maken. Het gaat om schenkbelasting / schenkingsrecht.
Echter mag je eenmalig een groot bedrag belastingvrij geschonken krijgen van je groot ouders.
Nee, van je ouders. Dat zijn andere mensen dan grootouders.

Harmpuntgeel
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2013 11:38

Re: Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door Harmpuntgeel »

oke oke 7jaar dus...naja dan is het bijna voorbij

Ik had toen ook nog nooit gewerkt ofzo dus nog nooit in aanraking geweest met De belasting..en destijds geen eens gehoord van schenkbelasting (mn omaatje van 89 waarschijnlijk ook niet) anders had ik "uiteraard" keurig aangifte gedaan :mrgreen:

Trouwens eens wat anders.. als ik nou al nog gelazer krijg,
En ik laat een keurig contractje zien waarin staat dat ik het geld van de auto niet heb gekregen maar heb Geleend van mijn oma.. en haar in maandelijkse termijnen heb terugbetaald
Kan dat?? zomaar even iets wat in me opkomt hoor :roll:

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Wat denk je zelf? Je zult dan ook kwitanties moeten kunnen overleggen en bankafschriften waaruit blijkt dat je betaald hebt. En aangezien de Belastingdienst toegang heeft tot je bankgegevens, zal de Belastingdienst kunnen zien dat je niet betaald hebt.

Harmpuntgeel
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2013 11:38

Re: Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door Harmpuntgeel »

ik neem iedere maand wel contanten op.. en heb mijn oma iedere maand contant terug betaald..hievan heeft zij een kasboek bijgehouden :wink:
haha nee maar goed ik ga ervan uit dat het niet nodig zal zijn

bedankt voor de reactie iig

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door kweenie »

In dat geval had je oma de lening als overige vordering moeten aangeven in box 3.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Wat weten we het allemaal weer goed! Het is in deze de schenker die betaald niet de verkrijger!.
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/

Succes

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door marcel75 »

De ontvanger betaald (oftwel de verkrijger). Als de schenker het schenkrecht voor zijn rekening neemt, is er sprake van een schenking vrij van recht. En dat is nog duurder. De tweede vraag die bij je link gesteld wordt is ook: "Was de schenking vrij van recht?" Bij het vraagteken krijg je dan de volgende toelichting: "
Vrij van recht

Normaal gesproken betaalt degene die de schenking krijgt, de schenkbelasting. Maar de schenker kan regelen dat de schenking 'vrij van recht' is. Dat houdt in dat niet degene die de schenking krijgt, de schenkbelasting betaalt, maar de schenker.

Bij een schenking die 'vrij van recht' is, bestaat de schenking eigenlijk uit 2 delen:

de waarde van de schenking
de schenkbelasting die over de schenking moet worden betaald

De schenker betaalt schenkbelasting over dit totale bedrag (de waarde van de schenking plus de schenkbelasting).
"

Vrij van recht komt, in tegenstelling tot het door de Belastingdienst zelf beweerde, juist weinig voor omdat dit een hogere heffing tot gevolg heeft.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Zoals altijd eigenwijs Marcel?

Belastingdienst

home icoon Privé › Rekenhulpen › Rekenhulp schenkbelasting › Rekenhulp schenkbelasting
rekenhulp schenkbelasting

In welk jaar hebt u de schenking ontvangen?
Selecteer het jaar 2013 2012 2011 2010

Schenking

Bedrag van de schenking € Klik hier voor help over deze vraag.


Was de schenking vrij van recht? Ja Nee Toont help over deze vraag.


Wat is uw relatie met de schenker? U bent: Maak een keuze...EchtgenootGeregistreerd partnerSamenwonend partnerKind / PleegkindKleinkindAchterkleinkindBroer / ZusOuderANBISBBIAnders Toont help over deze vraag.


Belasting

De schenker betaalt € 3.948 aan schenkbelasting.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Chan,
Niet eigenwijs, wel op de hoogte van de inhoud van de Successiewet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Chanmaster schreef:
De schenker betaalt € 3.948 aan schenkbelasting.
Zoals Marcel75 ook al aangaf, dat is als je het vinkje bij 'vrij van recht' aanvinkt. Als je dat niet aanvinkt, dan staat er "U betaalt...."

Omdat er niet expliciet vrij van recht is geschonken, is de schenking niet vrij van recht en moet er dus door het kleinkind worden betaald.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Schenkingsrecht betalen?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Mij bekruipt het vermogen dat chan het verschil niet kent tussen een vrijstelling en vrij van recht.

Gesloten