LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stage heeft te lang loonheffingskorting toegepast

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Tuinstoelrekje
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2018 15:38

Stage heeft te lang loonheffingskorting toegepast

Ongelezen bericht door Tuinstoelrekje »

Zoals de titel al zegt: stage heeft te lang loonheffingkorting toegepast.

Ik was ergens volgende week mijn belasting aan het invullen, en toen kwam het resultaat : 570 terug betalen.

Dit leek mij wel erg veel dus ik ben het een en het ander gaan uitzoeken.
Wat blijkt nou, mijn Stagewerkgever waar ik van augustus tot januari stage heb gelopen, heeft over de hele periode loonheffingkorting gerekend. Ik had duidelijk aangegeven dat dit pas vanaf 1 december moest gebeuren, ivm een bijbaantje waarbij het contract op 1 december van afliep. Het resultaat hiervan is dus dat ik van 28 Augustus tot en met 1 december dubbele korting heb gekregen.

Ik heb ook al contact gezocht met het stagebedrijf om te kijken of dit niet terug te draaien viel, maar het stagebedrijf zegt niks meer te kunnen doen.

Wat kan ik nu nog doen? Of heb ik gewoon die 570 euro te betalen?
Laatst gewijzigd door Radar op 05 mar 2018 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door moderatie aangepast

zombo
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:22

Re: Stage heeft te lang loonheffingskorting toegepast

Ongelezen bericht door zombo »

Tuinstoelrekje schreef:
Wat kan ik nu nog doen? Of heb ik gewoon die 570 euro te betalen?
Ja. Wat vooraf niet is ingehouden moet alsnog betaald worden. Voor de eindafrekening maakt het (na verwerken van de inkomstenbelasting) niks uit, behalve dat je er waarschijnlijk geen rekening mee had gehouden.

Tuinstoelrekje
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2018 15:38

Re: Stage heeft te lang loonheffingskorting toegepast

Ongelezen bericht door Tuinstoelrekje »

zombo schreef:
Tuinstoelrekje schreef:
Wat kan ik nu nog doen? Of heb ik gewoon die 570 euro te betalen?
Ja. Wat vooraf niet is ingehouden moet alsnog betaald worden. Voor de eindafrekening maakt het (na verwerken van de inkomstenbelasting) niks uit, behalve dat je er waarschijnlijk geen rekening mee had gehouden.
Maar op een bedrag van 200 bruto p.m is 570 euro toch wel erg veel voor een periode van 4 maanden?

zombo
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:22

Re: Stage heeft te lang loonheffingskorting toegepast

Ongelezen bericht door zombo »

Tuinstoelrekje schreef:
Maar op een bedrag van 200 bruto p.m is 570 euro toch wel erg veel voor een periode van 4 maanden?
Ja dat is in verhouding wel erg veel. Zou er niet nog iets anders aan de hand kunnen zijn?

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Stage heeft te lang loonheffingskorting toegepast

Ongelezen bericht door Alex E »

Knap van je dat je ergens volgende week je belasting aan het invullen bent en nu al weet dat je € 570,= verschuldigd bent. Grofweg gezegd kan je € 6000,= verdienen zonder belasting te betalen. De te betalen belasting valt dan namelijk weg tegen je heffingskortingen. Op basis van jouw verstrekte informatie kan ik niet beoordelen of het te betalen bedrag van € 570,= juist is maar daar van uitgaande moet je dat uiteraard wel betalen. Er is gewoon door welke oorzaak dan ook maandelijks te weinig loonbelasting ingehouden en dat wordt nu rechtgetrokken. Je hoeft dat bedrag echter niet ineens te betalen, je kunt dat in overleg met de belastingdienst in maandelijkse termijnen betalen. Overigens, achteraf gezien, had je het bedrijf waar je stage hebt gelopen helemaal geen heffingskortingen moeten laten toepassen. Niet dat daarmee die € 570,= te voorkomen was geweest maar dan had het wat minder geweest. Maar blijft uiteindelijk lood om oud ijzer. Hopelijk heb je je studie met succes afgerond!

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stage heeft te lang loonheffingskorting toegepast

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u hebt vanaf augustus wel die stagevergoeding ontvangen en dan hebt u toch kunnen zien dat daar blijkbaar nauwelijks loonheffing op ingehouden werd?

En u hebt ook kunnen zien dat er tussen de vergoeding over bijvoorbeeld september en december geen verschil zat.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stage heeft te lang loonheffingskorting toegepast

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De algemene heffingskorting is in ieder geval al € 187 per maand. Het percentage belasting wat ingehouden had moeten worden was 36,55 procent van die € 200: dus € 73,00.

Dus op uw andere inkomen is ook al te weinig ingehouden,
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 07 mar 2018 17:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten