LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stomme fout gemaakt

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
said1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2009 16:44

stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door said1983 »

Hallo sinds sept heb ik een wwb uitkering. daarnaast werk ik zo'n 8 per week bij mijn bijbaan die ik nog steeds heb. van de week naar de sociaal raadslieden geweest met jaaropgave en zij zeiden dat ik geld terug kon krijgen. maar hebben niet gemeld dat ik dit weer mag gaan inleveren. het geld wat ik terug zou krijgen ging over de uitkering en niet over werk.
Ik kan toch ook niet alles weten ? zij zijn er voor en ik heb netjes gemeld dat ik een wwb uitkering heb maar wist niet dat het gezien wordt als inkomen.
nu wil ik het graag annuleren maar weet niet hoe
kan iemand mij hier op antwoord geven?

said1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2009 16:44

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door said1983 »

oja ik zat onder de 6000 euro

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

nu wil ik het graag annuleren maar weet niet hoe
Wat wil je annuleren?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

vaag verhaal... je wilt je opgave dus annuleren bij de belastingdienst? :lol: met zoiets van dan hoef ik niks te betalen. Zo werkt het niet.

En zelf nadenken is op zich ook niets mis mee.. inkomen is inkomen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door crazyme »

Gezien de periode van het jaar denk ik dat je een aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan ?

Volgens mij kun je dit eenvoudig oplossen door een nieuwe aangifte te versturen welke wel goed is opgesteld. (Dit kun je zelf op de website van de belastingdienst checken)

said1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2009 16:44

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door said1983 »

wie het zei van dan hoef je niets te betalen daar ging het niet eens om.
ik zou geld terug krijgen maar dat wordt gezien als inkomen ( Ik weet ook niet alles van de wet)
en als ik naar de sociaal raadslieden ga en dat vraag verwacht ook dat ze mij goed informeren.

yogi beer

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door yogi beer »

Uitkering is inkomen en bijverdiensten ook !

yogi beer

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door yogi beer »

Dat moet je niet vermelden mensen in de bijstand mogen best wat extra's verdienen. Uiteindelijk is de uitkering veel te laag. Moet minstens € 1800,00 netto zijn voor een gezin zonder kinderen. Exclusief huur- en zorgtoeslag.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

yogi beer schreef:Dat moet je niet vermelden mensen in de bijstand mogen best wat extra's verdienen. Uiteindelijk is de uitkering veel te laag. Moet minstens € 1800,00 netto zijn voor een gezin zonder kinderen. Exclusief huur- en zorgtoeslag.
pfff. een discussie die we maar niet hier moeten voeren, maar je begrijpy zelf ook wel dat dit onzin is. Minimumloon is nog veel lager en een uitkering moet lager zijn anders is de prikkel om te werken ook snel verdwenen

Dun_Dikke
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 dec 2007 23:01

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door Dun_Dikke »

Dat moet je niet vermelden mensen in de bijstand mogen best wat extra's verdienen. Uiteindelijk is de uitkering veel te laag. Moet minstens € 1800,00 netto zijn voor een gezin zonder kinderen. Exclusief huur- en zorgtoeslag.
Ik ga ook in de bijstand! €1800,- netto? Dat krijg ik met 38 uur werken maar net bij elkaar verdiend. De hele dag thuis zitten met dit mooie weer en dan mag ik ook nog wat bijverdienen als het weer wat minder is! :lol:

said1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2009 16:44

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door said1983 »

Het werken heb ik gelijk gemeldt toen ik uitkering in ging want het was mijn bijbaantje van 6 a 8 uur in de week. Ik weet dat loon wel als inkomsten wordt gezien maar helaas wist ik dat van belasting teruggave niet. Je kan niet alles weten toch en vooral als je het mensen vraagt die er voor geleerd hebben.
en je mocht willen dat een uitkering 1800 per maand is.
want dat is echt niet zo.
en het verhaal van maar lekker thuis zitten is ook niet alles echt niet. ( niet iedereen kiest ervoor'
maar goed daar ga ik nu verder niet op in

Dun_Dikke
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 dec 2007 23:01

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door Dun_Dikke »

en het verhaal van maar lekker thuis zitten is ook niet alles echt niet. ( niet iedereen kiest ervoor'
maar goed daar ga ik nu verder niet op in
@said1983
Sorry, was niet tegen jou persoonlijk gericht! Mijn reactie was richting yogi beer bedoeld, die hier onzin verteld.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Said,

Als ik het goed begrijp is jouw situatie aldus:

Jij vraagt geld terug aan de belasting, en de bijstand (sociale zaken of hoe dat tegenwoordig heet) zegt dan vervolgens: "meneer Said, wat fijn dat u extra netto-inkomsten hebt, dat mag u mooi bij ons inleveren."

Klopt dat?

In dat geval zou ik verder geen actie ondernemen, gewoon wachten tot het geld binnen is, en dan opgeven aan sociale zaken. Iedere andere actie (terugdraaien) is verspilde moeite, immers, het kost je bergen energie, en je houdt er geen stuiver aan over. Hooguit dat ze bij de bijstand zullen vragen waarom je die belastingteruggave alsnog niet gekregen hebt. Krijg je daar weer gezeur over.

Mocht je evengoed de boel willen terugdraaien: op een gegeven moment krijg je een voorlopige aanslag/teruggaaf. Daar kun je tegen in beroep gaan, door de gegevens door te sturen zoals je het hebben wilt. De definitieve aanslag/teruggaaf volgt later pas.

Maar je kwaadheid/teleurstelling is heel begrijpelijk. Je zult er, net als velen anderen (waaronder ikzelf), nog wel vaker op diverse manieren instinken.

yogi beer

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door yogi beer »

Uiteindelijk is de werkelijke uitkering veel te laag. Moet minstens € 1800,00 netto zijn voor een gezin zonder kinderen om een beetje fatsoenlijk te kunnen leven. Dat wil dus niet zeggen dat die uitkering zo hoog is.

@Dun-Dikke

Citaat:
@said1983
Sorry, was niet tegen jou persoonlijk gericht! Mijn reactie was richting yogi beer bedoeld, die hier onzin verteld.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door witte angora »

Uiteindelijk is de werkelijke uitkering veel te laag. Moet minstens € 1800,00 netto zijn voor een gezin zonder kinderen om een beetje fatsoenlijk te kunnen leven. Dat wil dus niet zeggen dat die uitkering zo hoog is.
Zelf heb ik WAO, zit (ben alleenstaand) netto tussen het minimum voor een alleenstaande en het minimum voor een gezin in. Geen vetpot dus.

Toch: ik kan er van rondkomen, en in principe hoef ik er niets voor te doen. Je zult mij er daarom niet over horen klagen. Natuurlijk zou ik meer geld willen hebben om meer te kunnen doen, maar er zijn er velen meer die moeite hebben om met hun geld rond te komen, en die moeten er dagelijks keihard voor werken. (Nee, ik zit niet lekker op de bank te niksen, op mijn manier probeer ik mijn steentje bij te dragen aan de maatschappij)

Iets anders is dit: huizen die onder de huursubsidiegrens vallen (max ca. 500 euro per maand) vallen in de categorie goedkope woningen. Ik begrijp werkelijk niet dat de inkomens in Nederland van dien aard zijn dat mensen met lage inkomens voor die, wat men noemt, goedkope woningen huurtoeslag moeten ontvangen omdat ze de huur anders niet kunnen opbrengen.

Juist daaruit blijkt dat ofwel de 'goedkope' woningen nog steeds te duur zijn, ofwel de minimuminkomens te laag zijn. Immers, als men met een minimuminkomen de volledige huur van de 'goedkope' woningen uit het eigen inkomen kan betalen, zou die huurtoeslag niet nodig zijn.

Hetzelfde geldt uiteraard ook voor de zorgtoeslag.

Dun_Dikke
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 dec 2007 23:01

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door Dun_Dikke »

@yogi beer
Jaja en wat zou dan het netto inkomen moeten zijn voor iemand die "gewoon" 38 uur in de week werkt?

Als iedereen minimaal €1800,- netto moet hebben om rond te kunnen komen zijn er heeeel veel gezinnen die een probleem hebben. Veel gezinnen moeten het doen met €1800,- bruto! Om nog maar te zwijgen over mensen die rond het minimumloon (€1.407,60). Dus de opmerking: "minimaal €1800,- netto voor een gezin zonder kinderen, exclusief huur- en zorgtoeslag" is echt onzin.

yogi beer

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door yogi beer »

Jij bent Dun_Dikke gun jij mensen in de bijstand geen betere beloning. Dit is Europa :mrgreen:

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door JtC »

W-A, ik deel je mening.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door kweenie »

said1983 schreef:wie het zei van dan hoef je niets te betalen daar ging het niet eens om.
ik zou geld terug krijgen maar dat wordt gezien als inkomen ( Ik weet ook niet alles van de wet)
en als ik naar de sociaal raadslieden ga en dat vraag verwacht ook dat ze mij goed informeren.
Het gaat bij de wwb om je uiteindelijke inkomsten. Dat is bruto inkomen minus te betalen belastingen. En dat is weer gelijk aan bruto inkomen minus ingehouden voorheffingen minus het saldo van de definitieve belastingaanslag.

Als de voorheffing van de belastingen hoger is dan de te betalen belastingen, zoals in jou geval, dan wordt het netto inkomen hoger en zul je dus ook bij de wwb meer moeten opgeven. Lijkt mij vrij logisch. Anders zou je namelijk bij de voorlopige aangifte vooraf op kunnen geven dat je heel veel belastingen zou willen betalen, en dan na afloop van het jaar heel veel geld terug kunnen krijgen en dit allemaal in eigen zak kunnen steken. Da's natuurlijk niet de bedoeling.

Dun_Dikke
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 dec 2007 23:01

Re: stomme fout gemaakt

Ongelezen bericht door Dun_Dikke »

@yogi beer

Ik gun mensen in de bijstand zeker een behoorlijk leven, maar om dit nou een beloning te noemen....... :roll:

Wat dat betreft ben ik het met witte angora.
witte angora schreef:Geen vetpot dus.
Toch: ik kan er van rondkomen, en in principe hoef ik er niets voor te doen.
Als mensen in de bijstand "minimaal €1800,- netto" krijgen, is er geen enkele prikkel meer om zelf iets te ondernemen. Dat zou ik zelf misschien ook wel doen, zoals eerder (gekscherend) geschreven.

Gesloten