Tariefsaanpassing aftrekposten

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door akamming »

Hoi,

wie kan mij een onafhankelijk advies geven? (voor de samenvatting, zie de vraag onderaan)

Ik vul altijd zelf mijn belastingaangifte in, kost me niet te veel moeite, alleen gebeurde er dit jaar iets raars in de berekening.

Het issue:
- Ik heb zelf een inkomen wat in de 3e schijf valt. Mijn partner heeft een inkomen wat in de 1e schijf valt.
- Om die reden vul ik bij de verdeling van de aftrek eigen woning in dat dit volledig bij mij valt, zodat ik maximaal belastingvoordeel heb.
- Echter: Dit jaar gebeurde er iets raars: Ik krijg meer geld terug als ik de aftrek bij mijn partner (in schijf 1), dan bij mijzelf (in schijf 3) zet.

Ik heb de berekening van het programma gecontroleerd en het verschil zit in de post tariefsaanpassing aftrekposten, waarvan ik het vermoeden heb dat deze op een verkeerde grondslag berekend wordt:
- Volgens de uitleg op de website van de belastingdienst (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... og-inkomen) heeft dit als doel om de aftrek in schijf 3 te beperken van 49,5% naar 46% en dus wordt er weer 3,5% bijgeteld over het deel wat je in schijf 3 aftrekt.
- grondslag zou imo dus moeten zijn het deel wat je aftrekt (in mijn geval: betaalde hypotheekrente - eigen woning forfait)
- Hij wordt echter berekend over de betaalde hypotheekrente, wat dus een hoger bedrag is dan de aftrek (er is nog geen eigen woning forfait van afgetrokken).
- Gevolg is dat ik een soort "boete" krijg: nl 3,5% van het eigen woning forfait boven op mijn inkomsten waarover ook belasting berekend wordt.
- Mijn vrouw krijgt deze "boete" niet (ze zit in schijf 1, dus geen correctie) en daarom krijg ik meer terug als bij de verdeling de aftrek bij haar neer zet.

Ik heb gebeld met de belastingtelefoon om te vragen hoe dit zit.
- De persoon aan de telefoon erkende dat wat ik zei klopte volgens de beschrijving op de website en dat dat anders is dan hoe de aangifte het berekent
- Zijn interne instructie was in de trend van "ik hoef hier niet over na te denken het formulier berekent dit automatisch volgens de juiste regels" en gaf dus geen uitsluitsel.
- Zijn advies was "zet maar op het hoogste inkomen, wsch wordt eea gecorrigeerd in de definitieve aangifte", maar hij kon dus niet met zekerheid zeggen of dit ook daadwerkelijk ging gebeuren
- en gaf bovendien nog de disclaimer dat ik "geen rechten kan ontlenen aan de teksten op de website"

Mijn probleem is:
- Als ik zijn advies opvolg, en het aangifteformulier blijkt te kloppen, loop ik een paar honderd euro mis.
- Als ik zijn advies niet opvolg (en de aftrek het nu dus op naam van mijn partner zet) en de website tekst blijkt te kloppen, loopt ik ook een paar honderd euro mis.

Wat ik gedaan heb:
- Ik heb gevraagd wie ik wel kon bellen bij belastingdienst om uitsluitsel te geven. Letterlijk Antwoord: "u heeft het juiste nummer gebeld. Er is alleen belastingtelefoon en als wij het niet weten is het antwoord niet bekend"
- Ik heb daarom maar 2 adviseurs gebeld, die vragen beiden geld. logisch, en wil ik ook best betalen, maar heb bij beiden aangegeven dat ik dan wel wil dat ze mij antwoord op deze vraag kunnen geven. Deze gaven beiden aan dat ze dachten dat ik gelijk had, maar ook dart de belastingdienst dit zou moeten bevestigen
- gebeld met ombudsman. Die willen wel helpen, maar na formele klachtenprocedure belastingdienst. Wordt wel heel omslachtig, ik hoop dat iemand het antwoord heeft.

Ik loop dus vast en vandaar mijn hulpvraag: Is er hier iemand op het forum die mij antwoord op de volgende vraag kan geven:
- Wat is de juiste grondslag voor de tariefsaanpassing aftrekposten?
- Om heel specifiek te zijn: Zijn dat al mijn hypotheekrente kosten (conform aangifteformulier)? Of betreft dit alleen wat ik daadwerkelijk aftrek (conform tekst op website: dus hypotheekrente-eigen woningforfait)?

Vast veel dank!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04
Beste antwoord
Gekozen door akamming

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

door Lady1234 » 29 mar 2021 12:32

Die tariefaanpassing geldt voor de betaalde rente, en eventuele kosten. Dus niet over het saldo, rente min bijtelling forfait.

Een en ander is ook precies de bedoeling van de belastingdienst.

En let wel. De verdeling die u zelf toepast wordt nooit door de belastingdienst verandert naar gunstiger of minder gunstig. Dus zelf aan de hand van de knop “berekenen” toepassen wat het gunstigst is.
PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Ik heb het niet helemaal doorgelezen maar:
- Er zijn nog maar 2 belastingschijven.
- Hypotheekrenteaftrek wordt jaarlijks minder.

Wellicht dat daar de crux zit.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die tariefaanpassing geldt voor de betaalde rente, en eventuele kosten. Dus niet over het saldo, rente min bijtelling forfait.

Een en ander is ook precies de bedoeling van de belastingdienst.

En let wel. De verdeling die u zelf toepast wordt nooit door de belastingdienst verandert naar gunstiger of minder gunstig. Dus zelf aan de hand van de knop “berekenen” toepassen wat het gunstigst is.

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door akamming »

@Lady1234 Dat is een snel en duidelijk antwoord! Dank!

Een vraagje nog: waar kan ik dit terugvinden?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

akamming schreef:
29 mar 2021 13:58
@Lady1234 Dat is een snel en duidelijk antwoord! Dank!

Een vraagje nog: waar kan ik dit terugvinden?
In uw eigen link. Tweede alinea. Hat gaat over “aftrekposten”. Het forfait is een bijtelling van “inkomsten”.

Jammer maar helaas. 😀

Of hier.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gen-woning

akamming
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 nov 2018 16:00

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door akamming »

Lady1234 schreef:
29 mar 2021 14:17

Tweede alinea. Hat gaat over “aftrekposten”. Het forfait is een bijtelling van “inkomsten”.
wou dat ik van de belastingdienst zelf zulke duidelijke antwoorden had gekregen! maar ik kom er wel uit zo. Veel dank!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Graag gedaan. 👍

s_robbert
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 okt 2022 14:24

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door s_robbert »

Beste akamming,
Omdat ik exact dezelfde vreemde berekening was tegengekomen in mijn aangifte ben ik hier terechtgekomen. Ik ben zeer sterk van mening dat ik hier onterecht veel belasting moet betalen, en dus dat het een echte fout in het belastingaangifteprogramma is. Omdat ik denk dat dit op basis van de gestelde regels van de hypotheekrenteaftrek icm de getallen van mijn aangifte goed hard te maken is, ga ik hier bezwaar tegen aantekenen, en het lijkt mij nuttig om daar gezamenlijk met anderen in op te trekken. Staat u hier open voor? Hartelijke groet, Robbert
Laatst gewijzigd door s_robbert op 27 okt 2022 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent abuis. Die “vreemde berekening” is precies zoals het bedoeld is.

Bezwaar is zinloos.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door JozJan »

Toch wel bijzonder. Aftrek voor de hypotheek is praktisch gezegd (hypotheekrente - eigenwoningforfait). Maar we gaan de tariefsaanpassing doorvoeren op de 'bruto' aftrek, niet op de 'netto' aftrek. Dat is duidelijk geen uitleg in het voordeel van de burger. Ik vind het een beetje triest, maar goed.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moet toch niets nieuws voor u zijn als u hypotheekrente betaalt?

Die tariefaanpassing is op veel meer aftrekposten van toepassing.

En zo onlogisch het niet. Anders zou iemand met een hoog inkomen meer “voordeel” hebben van een aftrekpost, dan iemand met een inkomen in de eerste schijf.

s_robbert
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 okt 2022 14:24

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door s_robbert »

@Lady1234, dank voor de snelle reactie.
Het klopt volgens mij niet wat je zegt, het eigenwoningforfait is al van de aftrekbare kosten eigen woning afgegaan op het moment dat de 49,5% schijf inkomstenbelasting wordt berekend. De tariefaanpassing van 3,5% (2020), 6.5% (2021) of 9.5% (2022) om dan nog wat extra belasting te heffen hoort dan logischerwijs ook zonder eigenwoningforfait te gebeuren (anders gaat er in de praktijk >100% van het eigenwoningforfait van je aftrekbare kosten eigen woning af).
Volgens de website van de belastingdienst: voor de tariefaanpassing van de aftrekposten geldt dat dit alleen is voor de "aftrekbare kosten eigen woning". En het eigenwoningforfait is natuurlijk geen aftrekbare kostenpost van de eigen woning. Zie voorbeeld 2 hier: https://www.belastingdienst.nl/data/onl ... posten.htm
Ook op de centrale site van de belastingdienst is niks te vinden over eigenwoningforfaitverhoging van het terugrekenen van de aftrekbare kostenpost: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... og-inkomen.
De belastingdienst zit zeer waarschijnlijk behoorlijk fout, vermoedelijk bij alle aangiftes over IB2020, IB2021 en dadelijk wrs ook van IB2022 van mensen die in de derde schijf zitten en aftrekbare kosten eigen woning hebben!! :shock:

@JozJan, mocht je interesse hebben om mee te denken aan hoe dit bij de belastingdienst aan te kaarten, of zelfs in de media te brengen (want dit levert de belastingdienst heel veel oneigenlijk geld op volgens mij), dan hoor ik het graag.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De belastingdienst is over de jaren bezig om alle aftrekbare kosten geleidelijk terug te brengen naar het laagste tarief.

Zoals gezegd en geschreven, zie ook de link van de Ts, is het eigenwoningforfait geen aftrekpost, maar inkomen, wat belast wordt volgens het normale tarief waar de belastingplichtige met zijn inkomen onder valt.

Dat de berekening wellicht een beetje wonderlijk overkomt, komt doordat men de aftrekbare kosten van de woning maar ook die inkomsten SAMEN aan één partner MOET toekennen.

Dus, als voorbeeld, je mag niet de aftrekbare kosten aan één partner toekennen en de bijtelling forfait aan de andere. Er is dus GEEN sprake van een verhoging van het eigen woningforfait.

Ergo: De belastingdienst zit niet fout.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Interessante discussie. Daarom moet men in de wet (IB 2001) kijken:

In artikel 3.110 en met name 3.112 wordt de bijtelling geregeld. Dat is dus het eigen woning forfait.
In artikel 3.120 wordt de aftrek geregeld zoals de hypotheekrente.
Het zijn dus twee losstaande zaken.
In artikel 2.10 worden de tarieven en de tariefsaanpassing (6,5% in 2021) geregeld en die aanpassing is van toepassing op o.a. lid 3 sub d. de aftrekbare kosten met betrekking tot een eigen woning, bedoeld in artikel 3.120;

Art. 2.10 lid 2.
Indien bij het bepalen van het belastbare inkomen uit werk en woning een of meer bedragen ter zake van grondslagverminderende posten als bedoeld in het derde lid in aftrek zijn gebracht, bedraagt de belasting op het belastbare inkomen uit werk en woning het op basis van het eerste lid bepaalde bedrag vermeerderd met 6,5% van het bedrag waarmee de som van het belastbare inkomen uit werk en woning en de in aftrek gebrachte bedragen ter zake van grondslagverminderende posten als bedoeld in het derde lid, het in de eerste kolom van de in het eerste lid opgenomen tabel laatstvermelde bedrag (68.507 euro) te boven gaat, doch ten hoogste met 6,5% van de in aftrek gebrachte bedragen ter zake van grondslagverminderende posten als bedoeld in het derde lid. (dat zijn hier de aftrekbare kosten eigen woning als bedoeld in art. 3.120)

De voorbeelden op de site van de BD zijn dus correct en de berekening op de aangifte ook. Dus bijtelling EWF a 49,5% en aftrek tegen 43% (2021, de initiële aftrek a 49,5% wordt gecorrigeerd door er weer 6,5% bij te tellen. En ja dan ontstaat soms de situatie dat het saldo (bij-af) bij de laagstverdienende partner een lagere aanslag oplevert dan bij de meestverdienende partner.

Je kunt natuurlijk altijd bezwaar indienen als jaren later zal blijken dat de wet niet klopt en dat de wetgever door een supranationale rechtbank dan wel de Hoge Raad teruggefloten wordt. Zoals bekend worden dan alleen aanslagen gecorrigeerd van bezwaarmakers.

s_robbert
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 okt 2022 14:24

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door s_robbert »

Heel helder @Zombiemaster, dit is precies waar ik naar op zoek was! Er is 1 maar:

Het voorbeeld op de website van de belastingdienst komt niet overeen met de berekening in de aangifte. Om een voorbeeld te geven van wat er op een aangifte kan staan (ongeacht wat er bij een fiscaal partner ingevuld wordt):

-------------
Totaal inkomsten uit werk € 77.000
Eigen woning € -7.000 (dit is al na aftrek van eigenwoningforfait á €1.150)

Inkomstenbelasting box 1
1e schijf: 9,45% van € 35.129 = € 3.319
2e schijf: 37,10% van € 33.378 = € 12.383
3e schijf: 49,50% van € 1.493 = € 739
Tariefsaanpassing aftrekposten: 6,50% van € 8.150 :?: = € 529
-------------

De belastingdienst telt bij de tarief aanpassing aftrekposten het eigenwoningforfait weer op (in dit fictieve geval €1.150). Hoe kan nu de regel zijn om voor die 7000 43% (49.5% - 6.5%) aftrek te realiseren en dan bij de 49.5% een ander bedrag te hanteren dan bij de 6.5%?!

De extra onterecht geïnde belasting (zo lijkt het voor mij nog steeds) voor eenieder die hiermee te maken heeft is in IB2020 3.5% x EWF (eigenwoningforfait), in IB2021 6.5% x EWF en dadelijk in IB2022 9.5% x EWF. Met een huis met een WOZ van €500.000 komt dit neer op ongeveer €460.

Toch nog een keer: dit voelt voor mij als iets dat toch makkelijk aan te vechten moet zijn, aangezien het duidelijk de beoogde berekening zoals in de wet omschreven niet volgt?

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door JozJan »

Helaas Robbert. Het voorbeeld op de site komt wel degelijk overeen met het voorbeeld uit een aangifte dat jij geeft. De tariefsaanpassing is van toepassing op de aftrekpost. De aftrekpost is de betaalde rente. de aftrekpost is dus níet (rente - eigenwoningforfait). De berekening van de BD klopt gewoon. Aanvechten is zinloos.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Inkomen uit werk is 77.000. Dat is boven de grens van 68.507 dus in de 49.5% schijf.
Dus de het EWF van 1150 moet a 49,5% belast worden.
Totaal Inkomen dus 78.150. (artikel 3.110 - 3.112 over EWF)

Aftrek hypotheekrente is 8150 (art. 3.120). Na aftrek resteert 70.000 euro. Die 8150 is dan dus volledig tegen 49.5% afgetrokken terwijl de wet (art.2.10) zegt dat grondslagverminderende bedragen (aftrek) boven de 68.507 tegen 43% moeten worden afgetrokken, vandaar de correctie op de initiële aftrek van 49.5% door er weer 6,5% bij te tellen. 6.5% van 8150 = 529 euro.

Artikel 2.10 is lastig te begrijpen omdat het alle situaties moet omvatten, dus ook de grensgevallen stukje boven en stukje onder de 68.507. Er moet tevens de discussie vermeden worden of je eerst de aftrek moet toepassen en dan de bijtelling EWF of andersom. Je moet het 10x lezen. Ik heb hier de bedragen uit je voorbeeld er bij gezet:

Indien bij het bepalen van het belastbare inkomen uit werk en woning (70.000) een of meer bedragen ter zake van grondslagverminderende posten (8150) als bedoeld in het derde lid in aftrek zijn gebracht

bedraagt de belasting op het belastbare inkomen uit werk en woning het op basis van het eerste lid bepaalde bedrag (belasting over 70.000 is 16.441)

vermeerderd met 6,5% van het bedrag waarmee de som van het belastbare inkomen uit werk en woning (70.000) en de in aftrek gebrachte bedragen ter zake van grondslagverminderende posten als bedoeld in het derde lid (8150), het in de eerste kolom van de in het eerste lid opgenomen tabel laatstvermelde bedrag (68.507) te boven gaat, (6,5% van de som van (70.000 + 8150 ) - 68.507 = 9643 = 626) (deze regel is voor de grensgevallen en dus in deze situatie niet van toepassing want:)

doch ten hoogste met 6,5% van de in aftrek gebrachte bedragen ter zake van grondslagverminderende posten als bedoeld in het derde lid. (dus maximaal 6,5% van 8150 = 529)

Totaal dus 16.441 + 529 = 16970 belasting. Daarnaast nog de premievolksverzekeringen over 35.129 zijnde 9713 totaal dan 26.683 euro

s_robbert
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 okt 2022 14:24

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door s_robbert »

@Zombiemaster, wat extreem duidelijk uitgelegd. Ik snap nu ook pas wat Lady1234 bedoelde met dat op het EWF 49.5% geheven diende te worden en op de aftrek 43% van toepassing is. Met de manier waarop jij het nu voorrekent is dat wel duidelijk, ik zou willen dat het gelijk zo in de aangifte uitgeschreven was (ipv EWF in vermindering brengen op de aftrekpost van de hypotheekrente).

Dank allen (ook @JozJan) voor jullie geduldige uitleg, ik had het helemaal verkeerd begrepen in eerste instantie!!

ktcheung
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2022 12:57

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door ktcheung »

Helaas klopt de tariefsaanpassing niet, alleen is dit lastig aan te kaarten bij de Belastingdienst. Simpel gezegd wordt er geen rekening mee gehouden met de situatie waar je in schijf 3 van box 1 zit en waarbij er ook sprake is van wet Hillen.
Een simpel rekenvoorbeeld:

Situatie 1 (in 2021, schijf 3): eigenwoningforfait 3000 euro. Betaalde hypotheekrente 0 euro.
Situatie 2 (in 2021, schijf 3): eigenwoningforfait 3000 euro. Betaalde hypotheekrente 2900 euro.

Situatie 1: bijtelling is 3000 * 10% (wet Hillen) = 300 euro bruto.
Situatie 2: bijtelling is (3000 - 2900) * 10% = 10 euro bruto.
Tariefsaanpassing situatie 2: 2900 * 6,5% = 188,50 euro netto.

In situatie 2 betaal je meer dan in situatie 1. Dit is niet logisch. Het is onbegrijpelijk waarom ze dit soort situaties niet goed getest hebben. Wat ze eigenlijk hadden moeten doen is wet Hillen ook toepassen bij de tariefsaanpassing. Je komt dan uit op 18,85 euro.

Dit soort gekke situaties zal de komende jaren nog steeds plaatsvinden zolang:
percentage schijf 3 * wet Hillenpercentage > percentage tariefsaanpassing (in 2021: 49,5% * 10% < 6,5%)

Ook als je gedeeltelijk is schijf 3 zit, geldt een vergelijkbare situatie.
Hetzelfde geldt als de betaalde hypotheekrente niet extreem veel hoger is dan het eigenwoningforfait.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tariefsaanpassing aftrekposten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zo gek is dat niet en wel zo bedoelt. Het ene is een inkomenspost, die gedeeltelijk wordt bijgeteld, het andere een aftrekpost, die tegen een lager tarief in aanmerking genomen wordt.

Plaats reactie