LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
smulderster
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2014 20:13

Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door smulderster »

Dag mensen,

Over de afgelopen jaren heb ik (voor de eerste keer in mijn leven) aangifte inkomsten belasting moeten doen. Echter ben ik hier te laat mee geweest daar ik over 2012 en 2013 nu pas mijn aangifte heb ingediend. Stom ik weet het.

Over 2012 moet ik 123 euro betalen, over 2013 61.

Nu ben ik benieuwd naar de gevolgen hiervan en wat voor soort boete ik kan verwachten nu ik heb gevonden dat je ook een risico op een boete loopt als je geen uitnodiging tot het doen van een aangifte hebt gekregen zoals in mijn geval.

Kortgezegd, welke boete kan ik verwachten? Ik heb de aangiftes nu tegelijktijdig ingediend. Betekent dit desondanks dat ik twee boetes kan verwachten en dat de tweede boete hoger kan zijn omdat ik over een eerder jaar ook niet op tijd was? En zo ja, wat kan ik verwachten aan boetebedragen of denken jullie dat het zo'n vaart niet zal lopen?

Daar de regels veranderd lijken te zijn over de afgelopen jaren heb ik moeite bovenstaande vraag zelf te beantwoorden.

Erg bedankt voor jullie info.


sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door sjohie »

smulderster schreef:Dag mensen,

Over de afgelopen jaren heb ik (voor de eerste keer in mijn leven) aangifte inkomsten belasting moeten doen. Echter ben ik hier te laat mee geweest daar ik over 2012 en 2013 nu pas mijn aangifte heb ingediend. Stom ik weet het.

Over 2012 moet ik 123 euro betalen, over 2013 61.

Nu ben ik benieuwd naar de gevolgen hiervan en wat voor soort boete ik kan verwachten nu ik heb gevonden dat je ook een risico op een boete loopt als je geen uitnodiging tot het doen van een aangifte hebt gekregen zoals in mijn geval.

Kortgezegd, welke boete kan ik verwachten? Ik heb de aangiftes nu tegelijktijdig ingediend. Betekent dit desondanks dat ik twee boetes kan verwachten en dat de tweede boete hoger kan zijn omdat ik over een eerder jaar ook niet op tijd was? En zo ja, wat kan ik verwachten aan boetebedragen of denken jullie dat het zo'n vaart niet zal lopen?

Daar de regels veranderd lijken te zijn over de afgelopen jaren heb ik moeite bovenstaande vraag zelf te beantwoorden.

Erg bedankt voor jullie info.
Als ik dit zo lees, zijn die boetes niet mals. Maar goed, ik zou het even vragen bij de belastingdienst, en ook even benoemen dat het allemaal nieuw voor je was, en je tot voor kort geen aangifte hoefde te doen. Kan best zijn dat ze enige coulance tonen.

smulderster
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2014 20:13

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door smulderster »

Ik heb betreffende teksten ook gelezen maar deze bieden geen uitsluitsel op mijn vraag hoe er in de praktijk mee om wordt gegaan, dan met name:

-het feit dat ik de twee te late aangiftes tegelijk heb ingediend en geen boete vooralsnog heb gekregen voor verzuim.

-het feit dat het mijn eerste keer was tot het doen van aangifte

-en het feit dat ik geen uitnodiging heb ontvangen.

Wellicht dat iemand anders daar informatie over kan verstrekken?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door sjohie »

smulderster schreef:Ik heb betreffende teksten ook gelezen maar deze bieden geen uitsluitsel op mijn vraag hoe er in de praktijk mee om wordt gegaan, dan met name:

-het feit dat ik de twee te late aangiftes tegelijk heb ingediend en geen boete vooralsnog heb gekregen voor verzuim.

-het feit dat het mijn eerste keer was tot het doen van aangifte

-en het feit dat ik geen uitnodiging heb ontvangen.

Wellicht dat iemand anders daar informatie over kan verstrekken?
Mochten er hier al medewerkers van de belastingdienst komen, dan mogen die sowieso niks inhoudelijks zeggen op persoonlijke titel, als je geval al inhoudelijk kennen. En als je al informatie hebt ingewonnen, weet je dat dit per geval zal verschillen, en er hier niemand iets bindends over kan zeggen. Maar goed, hier kan je lezen dat de minimum verzuimboete 296 euro is bij te laat inkomstenbelastingaangifte te doen, en bij 2x achter elkaar deze stijgt naar 984 euro.

Overigens maakt het wel/niet ontvangen van een uitnodiging zoals je het mooi omschrijft, niet zo veel uit, aangezien elke Nederlander de plicht heeft om zelf aangifte te doen als dit moet, en dus ook om zelf in de gaten te houden óf er aangifte gedaan moet worden. Simpel gezegd, je hebt een brengplicht als burger.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door eleven »

smulderster schreef:Ik heb betreffende teksten ook gelezen maar deze bieden geen uitsluitsel op mijn vraag hoe er in de praktijk mee om wordt gegaan, dan met name:

-het feit dat ik de twee te late aangiftes tegelijk heb ingediend en geen boete vooralsnog heb gekregen voor verzuim.

-het feit dat het mijn eerste keer was tot het doen van aangifte

-en het feit dat ik geen uitnodiging heb ontvangen.

Wellicht dat iemand anders daar informatie over kan verstrekken?

Misschien toch op de website van de BD lezen.

Wat je betaling van € 61.00 betreft, kan het best deze boete zijn.
Als de aangifte later of helemaal niet bij ons binnenkomt, is dat een aangifteverzuim en krijgt u een boete van € 61.

smulderster
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2014 20:13

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door smulderster »

Helaas gaat dat niet helemaal op...

Voor het op tijd doen van aangifte geldt een coulancetermijn van 7 kalenderdagen na de uiterste aangiftedatum. Als uw aangifte binnen deze termijn bij ons binnen is, krijgt u geen boete. Als de aangifte later of helemaal niet bij ons binnenkomt, krijgt u een boete van € 61.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door eleven »

smulderster schreef:Helaas gaat dat niet helemaal op...

Voor het op tijd doen van aangifte geldt een coulancetermijn van 7 kalenderdagen na de uiterste aangiftedatum. Als uw aangifte binnen deze termijn bij ons binnen is, krijgt u geen boete. Als de aangifte later of helemaal niet bij ons binnenkomt, krijgt u een boete van € 61.
Jou aangifte is toch te laat gedaan, of wat zie ik over het hoofd?

smulderster
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2014 20:13

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door smulderster »

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... t_aangifte

Dit heeft volgens mij betrekking op zakelijke aangiften als BTW e.d.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door eleven »

smulderster schreef:http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... t_aangifte

Dit heeft volgens mij betrekking op zakelijke aangiften als BTW e.d.

Sorry, je hebt gelijk.
Heb verkeerd geklikt.
Dit moet dan voor jou van toepassing zijn:
De verzuimboete is € 226 als u niet (of niet op tijd) aangifte doet voor de volgende belastingen:

inkomstenbelasting
erfbelasting
schenkbelasting

smulderster
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2014 20:13

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door smulderster »

Tot zover was ik gekomen. Mijn vraag die overblijft is wat het nu in de praktijk voor mij betekent dat ik twee keer te laat ben geweest en of dat in mijn situatie er voor zorgt dat ik gelijk de hogere tweede boete er bij cadeau krijg. Met de belastingdienst bellen heeft niet veel opgeleverd helaas (zoals verwacht).

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door eleven »

smulderster schreef:Tot zover was ik gekomen. Mijn vraag die overblijft is wat het nu in de praktijk voor mij betekent dat ik twee keer te laat ben geweest en of dat in mijn situatie er voor zorgt dat ik gelijk de hogere tweede boete er bij cadeau krijg. Met de belastingdienst bellen heeft niet veel opgeleverd helaas (zoals verwacht).
Ik denk, dat je gewoon moet afwachten wat de beslissing van de BD is.
Nu kan je toch niets meer veranderen.
suc6

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door olaf79 »

smulderster schreef:Tot zover was ik gekomen. Mijn vraag die overblijft is wat het nu in de praktijk voor mij betekent dat ik twee keer te laat ben geweest en of dat in mijn situatie er voor zorgt dat ik gelijk de hogere tweede boete er bij cadeau krijg. Met de belastingdienst bellen heeft niet veel opgeleverd helaas (zoals verwacht).
Tsja bij de BD weet je het nooit. Het enige dat ik wel weet is dat zij overtreding op overtreding mogen begaan zonder ooit iets te hoeven betalen.
Naast de boete kun je rekenen op heffingsrente. Dit is de rente over het niet betaalde bedrag.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door rollertje »

De kans is groot dat je twee keer de lage boete van € 226 krijgt. Dit omdat de eerste boete voor het 1e verzuim niet bij je bekend is voordat de tweede boete wordt opgelegd. Er helemaal zeker van, kan ik natuurlijk niet zijn. Hangt ook van de aanslagregelaar af.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door olaf79 »

Volgens mij geldt er ook dat je 1x in de (ik geloof) 5 jaar in verzuim mag zijn zonder boete, maar of dat ook geldt als je geen aangifte doet, of alleen als je te laat betaald weet ik niet.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door fisbel »

olaf79 schreef:Tsja bij de BD weet je het nooit. Het enige dat ik wel weet is dat zij overtreding op overtreding mogen begaan zonder ooit iets te hoeven betalen.
Naast de boete kun je rekenen op heffingsrente. Dit is de rente over het niet betaalde bedrag.
Nooit gehoord van: dwangsom bij niet tijdige beslissing?
olaf79 schreef:Volgens mij geldt er ook dat je 1x in de (ik geloof) 5 jaar in verzuim mag zijn zonder boete, maar of dat ook geldt als je geen aangifte doet, of alleen als je te laat betaald weet ik niet.€
Van deze 5-jaarsregeling heb ik nog nooit gehoord. Bent u niet in de war met de uitstelregeling?

Informatie belastingdienst:
Het verzoek tot uitstel wordt afgewezen als: U te laat belastingaangifte deed over 2012 en ook over 2011 of 2010. Was u op tijd in 2012 maar niet in 2011 of 2010, dan kunt u in 2014 nog gewoon uitstel krijgen voor uw belastingaangifte 2013.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door fisbel »

@smlderster:
Uw aangiften zijn particuliere aangiften. U hebt een uitnodiging tot aangifte ontvangen omdat de Belastingdienst heeft geconstateerd dat er over de jaren 2012 en 2013 aangifteplicht was. Op de uitnodiging werd vermeld de datum dat de aangifte uiterlijk moest zijn ingediend. Boete volgde tot nu toe uitsluitend als de aangifte niet uiterlijk op de datum zoals vermeld op de uitnodiging was ingediend.

De € 61 die hierboven wordt genoemd lijken me niet het gebied van de particuliere aangifte te betreffen. Waarschijnlijk moet u uitsluitend het te betalen bedrag volgens aangifte betalen. Weliswaar is het boetebeleid strenger geworden, maar naar mijn beste weten niet voor de de aangifte 2013 die per 1 juli 2014 ingediend had moeten zijn. (zonder uitnodigingsbrief in februari 2014) Hetzelfde geldt voor de aangifte 2012 die formeel door u vóór 1 juli 2013 moest worden ingediend omdat u boven de aanslaggrens van € 45 uitkwam.

smulderster
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2014 20:13

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door smulderster »

Beste Fisbel,

Het "probleem" zit hem in het feit dat ik geen uitnodiging heb gekregen vandaar dat ik dus geen schrijven heb waarop een uiterste datum tot het doen van aangifte vermeld staat.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door eleven »

smulderster schreef:Beste Fisbel,

Het "probleem" zit hem in het feit dat ik geen uitnodiging heb gekregen vandaar dat ik dus geen schrijven heb waarop een uiterste datum tot het doen van aangifte vermeld staat.
En hoe wist je dan, dat je aangifte moest doen?
Over de afgelopen jaren heb ik (voor de eerste keer in mijn leven) aangifte inkomsten belasting moeten doen. Echter ben ik hier te laat mee geweest daar ik over 2012 en 2013 nu pas mijn aangifte heb ingediend. Stom ik weet het.

smulderster
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2014 20:13

Re: Te laat met twee aangiften/boetegevolg

Ongelezen bericht door smulderster »

Omdat ik daarop geattendeerd ben

Ik dacht dat ik geen aangifte hoefde te doen omdat mijn resultaat uit overige werkzaamheden onder de heffingsvrije zone bleven. Echter bleek dat bijdrage ZVW moest betalen vandaar dat ik alsnog aangifte heb gedaan.

Gesloten