LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
npluijm
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2016 15:51

Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door npluijm »

Per april heb ik een nieuwe baan, mijn vriendin werkt ook, 2 kinderen.

Doordat we nu beiden werken, inkomen rond 3000 pmnd, hebben we geen recht meer op toeslagen.... en moeten we teveel ontvangen toeslagen terugbetalen, ook over de maanden dat we minder inkomsten hadden, omdat het op jaarbasis berekend wordt.

Het lijkt voor mij nu zo dat werken niet loont...........
Doordat we 1600 meer verdienen, moet ik per maand ca 500 e. terugbetalen en "lopen we ca 400 e pmnd aan toeslagen mis".
Als ik dit doorbereken, houden we dermate weinig aan extra werken over, dat het resterende uurloon niet echt motiverend is.\
Voor het geld wat we uiteindelijk extra zouden overhouden (ook na aftrek kosten bso-tso) vraag ik me af of dat het wel waard is. 400 e meer per maand of een van de twee, die alle tijd voor huis, kinderen en wellicht eigen ontwikkeling heeft....

Daarentegen... als we 1000 e pmnd meer zouden verdienen, zouden we niet meer moeten terugbetalen of minder ontvangen.

Zitten we met ons inkomen in een zo ongunstig gebied ? Ben ik hier zo naïef of zie ik iets compleet over het hoofd ?

Ik snap het gewoon niet, lijkt me zo niet logisch. Ik snap wel hoe het werkt met inkomsten en toeslagen, maar snap niet hoe dat voor ons zo ongunstig kan uitvallen.

Wie kan mij wijzer maken ?
Laatst gewijzigd door Radar op 25 aug 2016 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Het kan zijn dat als je net boven de grens valt je inderdaad minder toeslagen zal ontvangen. Netto houd je meer over zeg je, dus dat is de "winst" die je nu alvast hebt. Daarnaast bouw je ook pensioen op. Dit zie je nu nog niet, maar zal je later misschien wel blij mee zijn.

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door dani75 »

U loopt dus 400 euro mis aan toeslagen nu beide werken. Het terugbetalen is natuurlijk tijdelijk. Werken loont in dit geval want straks heeft u 1100 euro meer dan dat er 1 niet werkt.
Waarom betaald u 500 euro per maand terug? Toeslagen mag je in 24 maanden terugbetalen. Ik kan mij niet voorstellen dat u 12.000 euro terug moet betalen.. Dus die berekening klopt niet.

Daarnaast, als beide werken bouwen beide pensioen op. En geen carrière schade. Des te langer uit het arbeidsproces, des te minder kans op een baan.
Eigenlijk moet u blij zijn dat u en uw gezin kunnen rondkomen zonder toeslagen.

en ja, het is zuur dat u net boven de grens zit om in aanmerking te komen voor toeslagen, maar de meeste mensen stijgen gedurende hun loopbaan in salaris, dus ook dat is maar tijdelijk.

Dagopvang/BSO is natuurlijk geen reden. u krijgt voor het kind met de meeste opvanguren tussen de 72 en 75% vergoed en voor het 2de kind ( met de minste uren) 94% vergoed op basis van uw gezamenlijke inkomen. En ook daar geldt, die kosten van de "eigen bijdrage" zijn ook tijdelijk. Want kinderen hebben niet tot hun 18de opvang nodig. Ondertussen wordt er pensioen opgebouwd om er later financieel beter bij te zitten en geen carrière schade.

Op de lange termijn levert werken meer op.
Laatst gewijzigd door dani75 op 25 aug 2016 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Werken loont altijd. Al was het maar omdat je niet afhankelijk bent van giften van anderen.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door 16again »

GJvdZ schreef:Werken loont altijd.
Altijd?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Armoedeval

Hypotheek2016
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jul 2016 13:53

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Hypotheek2016 »

Julie4444 schreef:Het kan zijn dat als je net boven de grens valt je inderdaad minder toeslagen zal ontvangen. Netto houd je meer over zeg je, dus dat is de "winst" die je nu alvast hebt. Daarnaast bouw je ook pensioen op. Dit zie je nu nog niet, maar zal je later misschien wel blij mee zijn.
Als je boven de grens valt, dan krijg je helemaal niets!

Wat de pensioenopbouw met Toeslagen te doen heeft begrijp ik ff niet. :shock:

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Brahms »

Even in Jip en Janneke taal.

In Nederland gaan we er van uit dat je werkt en daarmee jezelf en je eventuele gezin kan onderhouden.
In alle eerlijkheid zijn hier grenzen aangesteld. Verdien je echt te weinig, dan zijn er toeslagen.
Betaald door diegene welke werken !
Verdien je boven de eerlijk bepaalde grens, dan krijg je vanzelfsprekend geen toeslagen en zul je rond moeten komen van wat je aan salaris ontvangt. Jullie vallen nu in de laatste groep. Wees blij, je staat op eigen benen en bent niet afhankelijk van anderen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Hypotheek2016 schreef:
Julie4444 schreef:Het kan zijn dat als je net boven de grens valt je inderdaad minder toeslagen zal ontvangen. Netto houd je meer over zeg je, dus dat is de "winst" die je nu alvast hebt. Daarnaast bouw je ook pensioen op. Dit zie je nu nog niet, maar zal je later misschien wel blij mee zijn.
Als je boven de grens valt, dan krijg je helemaal niets!

Wat de pensioenopbouw met Toeslagen te doen heeft begrijp ik ff niet. :shock:
Er is de mogelijkheid dat TS recht heeft op kinderopvangtoeslag. Ook zijn er verschillende grenzen voor huur- en zorgtoeslag.

Omdat de berekening per jaar gaat zal het verrekend worden en is het mogelijk dat dat op minder toeslag dan reeds uitgekeerd uitkomt, omdat het recht op toeslag pas na ingang van het jaar is vervallen.

TS heeft het over ongunstige financiële gevolgen van werken en of men hem wijzer kan maken. Pensioenopbouw is een bijkomend voordeel waar TS misschien niet over heeft nagedacht. Immers geeft TS aan hoe het werkt met toeslagen en inkomen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door grun »

npluijm schreef:Per april heb ik een nieuwe baan, mijn vriendin werkt ook, 2 kinderen. Doordat we nu beiden werken, inkomen rond 3000 pmnd, hebben we geen recht meer op toeslagen.... en moeten we teveel ontvangen toeslagen terugbetalen, ook over de maanden dat we minder inkomsten hadden, omdat het op jaarbasis berekend wordt. Het lijkt voor mij nu zo dat werken niet loont...........
U bent niet de enige die dat vreemd vindt, bij de belastingtelefoon wordt dezelfde vraag regelmatig gesteld. Vooral over het feit dat reeds ontvangen toelagen moeten worden terugbetaald. Tussen de regels door proef je dan dat ze zoiets hebben van: had ik nu maar niks gezegd, dan had ik het wel mogen houden.

Maar dat is niet zo. Toeslagen zijn een voorschot, het definitieve bedrag wordt pas berekend zodra het volgende jaar aangifte gedaan wordt voor de inkomstenbelasting. Dus als u nu per april gaat werken, dan gaat de toeslag naar beneden of verdwijnt zelfs helemaal, en de bedragen die u alvast voor de maanden januari t/m maart ontving, moeten terugbetaald worden. Als u niks gezegd had, had u volgend jaar een veel groter bedrag moeten terug betalen, namelijk de toeslag over het hele jaar. Als die rekening onverwacht komt, doet dat vaak veel meer pijn.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

3000 euro per maand (netto neem ik aan) is een heel mooi inkomen. Sommige mensen kunnen daar alleen maar van dromen. En dat is blijkbaar teveel voor toeslagen en daar zit wel wat in. Toeslagen zijn er voor mensen die het financieel krap hebben. Met 3000 euro is er toch echt geen sprake van armoedeval.

De rekensom klopt niet want hier wordt terugbetalen en minder toeslagen op een hoop geveegd. Dat terugbetalen gaat toch over de periode 1 april tot nu? Dat is toch te overzien en was van tevoren te voorzien geweest? Uw inkomen is dusdanig gestegen dat terugbetalen een fluitje van een cent is.

Feit is dat u maandelijks gewoon een stuk meer te besteden hebt. Maar liefst 1600 euro! Zonder de toeslagen van 400 euro uiteraard.
Als je het positief bekijkt kun je toch alleen maar blij zijn met het gestegen budget? Geniet lekker van dat geld en doe er leuke dingen mee.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door witte angora »

npluijm schreef: Doordat we 1600 meer verdienen, moet ik per maand ca 500 e. terugbetalen en "lopen we ca 400 e pmnd aan toeslagen mis".
Als ik dit doorbereken, houden we dermate weinig aan extra werken over,
Dus als je uiteindelijk 1200 euro per maand netto meer overhoudt, dan vindt je dat zo weinig dat extra werken bijna niet loont?

Vergeet je niet dat je met een inkomen van ca 36.000 scheefwoner bent, en dat je veel te goedkoop zit in je sociale huurwoning?

npluijm
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2016 15:51

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door npluijm »

dank voor de reacties

- bso wordt deels vergoed, maar zit met nodige flexibele opvang ivm werk, wat stukken duurder is, daarbij wordt tso niet vergoed.... gaat toch om 5 epdg, 25 e pwk. (belachelijk overigens dat tso niet vergoed wordt en bso wel)

- klopt de 500 e is een indicatie... moet bijna 2500 terugbetalen, maar wil er niet 12/24 maanden over doen, maar liefst dit jaar aftikken. Daarbij moet ik meer afbetalen. 2015 ww aangevraagd en pas achteraf gekregen, waardoor ik teveel had ontvangen.

- uiteraard ben ik blij zelfvoorzienend te zijn, maar we werken er samen 60-70 epwk voor, ons huis is een bende en er is geen ruimte om iets voor onszelf op te zetten (wat voor partner tzt wel wenselijk is). Het werk wat mijn partner doet is niet verrijkend, eerder belastend, dus geen persoonlijke meerwaarde.

- pensioenopbouw......niet veel vertrouwen in voor huidige generatie....

Ik vraag me gewoon af waarvoor ik of mijn partner staat te werken en of dat echt de moeite waard is. Als zij haar baan zou opzeggen (haar werk is meer belastend en verdient minder), zou ze iets kunnen doen wat ze wel echt leuk vindt, zouden we meer tijd hebben voor huis, kinderen, persoonlijke ontwikkeling.
36 upwk je de pleuris werken voor die (onder de streep) 500 euro meer of iets gaan doen wat je echt leuk vindt....... Het concept uurloon is geen indicatie voor wat je eigenlijk echt overhoud.

Los van alle reactie probeer ik eigenlijk helder te krijgen wat je met welk inkomen nu echt overhoudt.
Van het moment max. toeslagen (inkomen rondom bijstandsnorm) tot de grens geen recht toeslagen lever je lineair kennelijk een deel in tov niet werken. Naarmate je verder boven de grens komt, wordt dit deel relatief kleiner, dus rond die grens verdien je relatief het minst.

Note- ik ben me ervan bewust dat ik uitga dat toeslagen een rechtmatig iets zijn, wat uiteraard scheef is. Zolang je werk leuk is en voldoening geeft, is het niet zo relevant. Op het moment dat werken meer kost dan het je oplevert, ga je je afvragen waarvoor je nu eigenlijk staat te werken.....

en of werken loont..... wat blijft er over en wat zijn relatief de beste inkomens en waar liggen de grenzen.... ( 1400, 3000,.... ?)

stofzuigertje

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je even verder denkt weet je gelijk waarom zoveel langdurige werklozen zo graag een beetje zwart willen bijverdienen.
Mag niet maar ze stimuleren het wel zo.

2 uren post bezorgen dagelijks leverde versleten schoenen op en geen cent erbij....
Daarom is zwart werk steeds populairder helaas en de regering neemt vaak verkeerde maatregelen door subsidie grenzen die dit veroorzaken.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @npluijm, maar dan is er toch sprake van allerlei bijkomende zaken die met uw toeslagen op zich niet zo veel te maken hebben?
En u blijft schrijven dat u maar 500 euro meer verdient maar dat is helemaal niet zo. Je rekent jezelf zo rechtstreeks de put in.
Ik heb geen kinderen en een inkomen van minder dan de helft van wat er bij u binnenkomt. U krijgt een vergoeding voor bso. Mooi toch?
Die kosten die je anders zelf gemaakt zou hebben worden vergoed. Kun je zo bij je inkomen optellen. Dat is jezelf uit de financiële put praten.
Als u werkelijk denkt dat u onder de armoedeval valt dan kunt u bij de belastingdienst eenvoudig uitrekenen hoeveel minder u of uw vrouw moeten gaan werken om toeslagen te krijgen. Maar dat geen aanrader want u gaat er fors op achteruit.
Grijp het extra inkomen aan en probeer uw leven weer beter op de rit te krijgen. Wen even aan de nieuwe situatie. Succes.

triangel
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:42

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door triangel »

Werk een paar zaterdagen over, laat het uitbetalen (nee, niet zwart!) en het jaar er op krijg je de beruchte blauwe envelop dat je teveel aan toeslagen hebt ontvangen! Betaald u dat maar eventjes terug. Toeslagen zijn een melkkoe, naast alcohol, roken en de auto!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

WA: wie zegt dat ts in een sociale huurwoning zit? En zo goedkoop zijn die nu ook weer niet tegenwoordig, met een huur van max. 710.

Npluijm: 60-70 uur per week met twee mensen is niet abnormaal veel. 80 uur is normaal....

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Te veel ontvangen toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door thecure »

triangel schreef:Werk een paar zaterdagen over, laat het uitbetalen (nee, niet zwart!) en het jaar er op krijg je de beruchte blauwe envelop dat je teveel aan toeslagen hebt ontvangen! Betaald u dat maar eventjes terug. Toeslagen zijn een melkkoe, naast alcohol, roken en de auto!
:lol: :lol: :lol: :lol:
dit is echt een leuke!

tip: je hoeft geen toeslagen te ontvangen. zet ze gewoon stop en je hoeft nooit meer wat terug te betalen.

Gesloten