LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terug betalen toeslagen alleen ik??

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Dirkje
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2010 13:01

Terug betalen toeslagen alleen ik??

Ongelezen bericht door Dirkje »

Het is een lang verhaal, maar om het helder te houden zal ik het zo kort mogelijk omschrijven:

in 2007 en 2008 was ik gehuwd met een drugs en drank verslaafde, die wat nu blijkt bewust de belastingdienst heeft opgelicht, hij verdiende zo vertelde hij rond de 18 duizend euro en dat leek ook aanemelijk aangezien hij veel thuis zat, en dus kregen we huur/zorg en kinder toeslagen Nu 2/3 jaar later zijn de definitieve beschikkingen binnen althans bij mij en blijkt meneer 43duizend euro verdiend te hebben door geld uit te nemen uit zijn pensioenfons...ik heb daar nooit een cent van gezien maar IK moet wel de toeslagen terug betalen wat op rond de 6 duizend euro komt!
We zijn nu diverse keren bij de belastingdienst geweest, maar niets helpt, ze snappen ons verhaal en vinden het ook oneerlijk dat ik het terug moet betalen en niet hij of anders nog altijd wij!
Zelf heb ik totaal geen inkomsten(nooit gehad ook) en dus mag mijn nieuwe echtgenoot dit gaan betalen!
Dit kan toch niet kloppen!!??
Hij heeft zowel mij als de belastingdienst opgelicht in 2007 en 2008 maar omdat de aangiftes getekend zijn met mijn digid en mijn BSN moeten mijn huidige partner en ik dit betalen terwijl hij mijn ex dus in zijn eentje heeft genoten van dat achter over gedrukte geld...

Wat kunnen we nog doen?
:cry:
Het voelt zo oneerlijk en gemeen...

Overigens is hij in Juni 2008 vertrokken maar de scheiding was pas rond in jan 2009.
Laatst gewijzigd door Dirkje op 14 sep 2010 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Dirkje
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2010 13:01

Re: Terug betalen toeslagen alleen ik??

Ongelezen bericht door Dirkje »

Maar het is toch raar dat men het haalt alleen bij mij, als je getrouwd bent geweest en fiscaal partners was dan zou het toch op zijn minst gedeelt moeten worden?
Hij heeft heel bewust geld achterover gedrukt om zo zijn verslaving te betalen en we hadden maar een miniscuul salaris en idd de toeslagen om zo alles te kunnen betalen...
Maar nu moet alles maar dan ook alles terug en verhalen ze dat bij mij?
en om te zeggen je was er toch zelf bij is wel kort door de bocht, hij heeft mij ook opgelicht ik heb het met heel weinig moeten doen in die tijd en heb nooit geweten dat hij geld achterover drukte uit zijn pensioenfonds

Dirkje
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2010 13:01

Re: Terug betalen toeslagen alleen ik??

Ongelezen bericht door Dirkje »

dat zal nooit gaan lukken helaas en dus zit er niks anders op dan betalen pffff

dictumadvies
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 sep 2010 18:55
Contacteer:

Re: Terug betalen toeslagen alleen ik??

Ongelezen bericht door dictumadvies »

Beste Dirkje,

Nog niet alle hoop is verloren. Wanneer je toeslag hebt ontvangen is de persoon welke als partner wordt aangemerkt, de zogenaamde toeslagpartner, tevens hoofdelijk aansprakelijk voor de eventuele terugvordering. Dit is bepaald in artikel 33, lid 1 van Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir):

1. De partner van de belanghebbende is hoofdelijk aansprakelijk voor een door de
belanghebbende verschuldigd bedrag aan terugvordering, daaronder begrepen de in de
artikelen 27 en 29 bedoelde rente alsmede de kosten van dwanginvordering. De partner is
niet aansprakelijk voor een aan de belanghebbende opgelegde boete, tenzij het belopen
daarvan mede aan hem is te wijten.


De Belastingdienst / Toeslagen bied helaas geen bemiddelende rol in dit proces en dus zal je je gelijk moeten halen middels een civiele procedure jegens je ex-partner.

Bovendien zou ik je willen aanraden je echtscheidingsconvenant nog eens door te kijken over de afspraken betreffende belastingschulden en / of tegoeden. Meestal is er een clausule opgenomen dat beide partners een deel van de eventueel binnen de gezamenlijke periode ontstane belastingschuld dienen te voldoen.

Succes!

Bob Jansen
Laatst gewijzigd door dictumadvies op 14 sep 2010 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Dirkje
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2010 13:01

Re: Terug betalen toeslagen alleen ik??

Ongelezen bericht door Dirkje »

dictumadvies schreef: Bovendien zou ik je willen aanraden je echtscheidingsconvenant nog eens door te kijken over de afspraken betreffende belastingschulden en / of tegoeden. Meestal is er een clausule opgenomen dat beide partners een deel van de eventueel binnen de gezamenlijke periode ontstane belastingschuld dienen te voldoen.

Succes!

Bob Jansen
Dankjewel, zal dit mijn man ook even laten lezen helaas staat in het convernant niets over schulden aangezien die er niet waren :shock: ...

Dirkje
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2010 13:01

Re: Terug betalen toeslagen alleen ik??

Ongelezen bericht door Dirkje »

vogels schreef:
De Belastingdienst / Toeslagen bied helaas geen bemiddelende rol in dit proces en dus zal je je gelijk moeten halen middels een civiele procedure jegens je ex-partner.
Dat had ik al geschreven, maar ja, je wilt natuurlijk graag reclame voor je eigen toko maken.
Sorry hoor maar dit is volgens mij niet echt de bedoeling op een topic van een ander zo te reageren...
en overigens geeft deze persoon me pas echt een serieuse reactie..

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Terug betalen toeslagen alleen ik??

Ongelezen bericht door tennis »

Dirkje schreef:
vogels schreef:
De Belastingdienst / Toeslagen bied helaas geen bemiddelende rol in dit proces en dus zal je je gelijk moeten halen middels een civiele procedure jegens je ex-partner.
Dat had ik al geschreven, maar ja, je wilt natuurlijk graag reclame voor je eigen toko maken.
Sorry hoor maar dit is volgens mij niet echt de bedoeling op een topic van een ander zo te reageren...
en overigens geeft deze persoon me pas echt een serieuse reactie..
@Dirkje
Ik moet vogels helemaal gelijk geven.
Hij heeft met weinig worden hetzelfde antwoord gegeven.
Wat aan het andere antwoord anders is, moet je mij eens uitleggen.
Ook met vele woorden, kan man weinig zeggen!

Dirkje
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2010 13:01

Re: Terug betalen toeslagen alleen ik??

Ongelezen bericht door Dirkje »

Oke het kan maar dat andere was me veel duidelijker dan is dat het
Ik hoopte hier op goed advies maar dit is niet echt wat ik allemaal zoek dat aanvallende naar elkaar

Bedankt voor het antwoord en ik zoek wel ff verder!

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Terug betalen toeslagen alleen ik??

Ongelezen bericht door troubleshooter »

@Dirkje, bent u op huwelijkse voorwaarden met uw huidige echtgenoot getrouwd of hebben jullie een samenlevingscontract?

Zoeteke
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2011 15:43

Re: Terug betalen toeslagen alleen ik??

Ongelezen bericht door Zoeteke »

dictumadvies schreef:Beste Dirkje,

Nog niet alle hoop is verloren. Wanneer je toeslag hebt ontvangen is de persoon welke als partner wordt aangemerkt, de zogenaamde toeslagpartner, tevens hoofdelijk aansprakelijk voor de eventuele terugvordering. Dit is bepaald in artikel 33, lid 1 van Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir):

1. De partner van de belanghebbende is hoofdelijk aansprakelijk voor een door de
belanghebbende verschuldigd bedrag aan terugvordering, daaronder begrepen de in de
artikelen 27 en 29 bedoelde rente alsmede de kosten van dwanginvordering. De partner is
niet aansprakelijk voor een aan de belanghebbende opgelegde boete, tenzij het belopen
daarvan mede aan hem is te wijten.


De Belastingdienst / Toeslagen bied helaas geen bemiddelende rol in dit proces en dus zal je je gelijk moeten halen middels een civiele procedure jegens je ex-partner.

Bovendien zou ik je willen aanraden je echtscheidingsconvenant nog eens door te kijken over de afspraken betreffende belastingschulden en / of tegoeden. Meestal is er een clausule opgenomen dat beide partners een deel van de eventueel binnen de gezamenlijke periode ontstane belastingschuld dienen te voldoen.

Succes!

Bob Jansen
Ik ben dus in 2010 gescheiden en had gezamenlijke schulden met mijn ex-man, schuldeisers (ook belastingdienst), zullen het geld halen waar ze het makkelijkste geld kunnen binnenhalen. In mijn geval is dit dus helaas bij mij, mijn ex betaald niets, nergens aan en bij mij ligt een loonbeslag van ruim 800 euro p/mnd waardoor ik amper rond kan komen. Doordat je in gemeenschap van goederen getrouwd was, zit je er dus voor de rest van je leven aan vast. Ik heb dus op dit moment een schuldenlast van ruim 50.000 euro en telkens als ik post krijg, durf ik die amper open te maken omdat ik niet weet hoe het verder moet. Ik ben bezig met een WSNP, maar zoals het ernaar uitziet, zal ik dus alles in mijn uppie mogen afbetalen, waarna ik een vordering op mijn ex krijg (die dat dus nooit aan me terug zal betalen). Het is soms om moedeloos van te worden. Ik ben verhuisd naar de andere kant van het land, wil een nieuw leven beginnen, heb een leuke baan en een leuk huisje, maar kan nooit meer een relatie aangaan omdat dan ook mijn nieuwe partner mag opdraaien voor de schulden uit mijn huwelijk.
Ik wens iedereen in soortgelijke situatie heel veel sterkte!

heijnen1971
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2011 07:42

Re: Terug betalen toeslagen alleen ik??

Ongelezen bericht door heijnen1971 »

nee hoor je bent niet de enige die alles moet terugbetalen.. ik word langzaam gek, ik betaal huurtoeslagen en zorgtoeslagen volledig terug. Ik moet nou zo rond de 7duizend terugbetalen. Ik sta met de rug tegen de muur, en weet me geen raad meer, voorheen werd me geadviseerd om alles in te vullen omdat ik schijnbaar recht op had . ik had een baan was getrouwd met 2 kids. vrouw had geen werk . dus huisje boompje bessy. niks geks .. op papier allles oke ... nou dus niet nu kan ik 2007 2008 2009 binnen 14 dagen terugbetalen .... aaaaaargh. ik zoek iemand die me kan helpen met het uitzoeken van deze zaken want met de belasting dienst kom ik er niet uit... HELP.. :( :oops: :) :oops:

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Terug betalen toeslagen alleen ik??

Ongelezen bericht door tennis »

Ik zou zeggen, zoek een plaatselijke belastingadviseur, welke misschien nog banden met de belastingdienst heeft!

heijnen1971
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2011 07:42

Re: Terug betalen toeslagen alleen ik??

Ongelezen bericht door heijnen1971 »

ja is mischien wel het beste .. dank je .. dit is echt onmogelijk voor mij maar goed ( Je word behandeld alsof je een crimineel bent) :cry:

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Terug betalen toeslagen alleen ik??

Ongelezen bericht door rollertje »

Je kunt de toeslagen terug betalen in maximaal 24 maanden. Je kunt ook naar het dichtsbijzijnde kantoor gaan en vragen of ze daar met jou alles willen doorrekenen. Dan weet je waar je aan toe bent. Kun je het echt niet allemaal terugbetalen, dan kun je misschien een stopzetting van de invordering krijgen.

Gesloten